2e kerstdag geen dienst

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

2e kerstdag geen dienst

Bericht door Hendrikus »

Ik hoorde dat er verschillende plaatsen zijn waar op tweede kerstdag dit jaar alleen kinderkerstfeest of een zangdienst wordt gehouden, geen gewone dienst.
Onze gemeente omvat verschillende kerken: in sommige is een gewone dienst, in andere een zangdienst, en er is er ook een waar geen dienst is. Omdat het toch allemaal één gemeente is, kan men kiezen: wie een preek wil horen op tweede kerstdag, heeft daartoe de mogelijkheid.
Maar ik hoorde ook van gemeenten waar men niks te kiezen heeft. En als de kerkenraad dan besluit om geen gewone dienst te houden, kunnen degenen die op tweede kerstdag een preek willen horen dus niet in eigen gemeente terecht. Hoe vinden we dat?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

tjsa, wat vinden we dan van een kerkenmarathon?

Wij hebben 2e kerstdag kinderkerstfeest.

En opzich vindt het wel prettig, vooral nu we ok zondag twee diensten hebben en 1e kerstdag ook 2e diensten om 2e kerstdag het kinderkerstfeest te laten houden.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Tweede kerstdag is bij ons familiedag, de gemeenschap met andere christenen beleven met een stuk gezelligheid. Nee...geen kerkgang!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: 2e kerstdag geen dienst

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Ik hoorde dat er verschillende plaatsen zijn waar op tweede kerstdag dit jaar alleen kinderkerstfeest of een zangdienst wordt gehouden, geen gewone dienst.
Onze gemeente omvat verschillende kerken: in sommige is een gewone dienst, in andere een zangdienst, en er is er ook een waar geen dienst is. Omdat het toch allemaal één gemeente is, kan men kiezen: wie een preek wil horen op tweede kerstdag, heeft daartoe de mogelijkheid.
Maar ik hoorde ook van gemeenten waar men niks te kiezen heeft. En als de kerkenraad dan besluit om geen gewone dienst te houden, kunnen degenen die op tweede kerstdag een preek willen horen dus niet in eigen gemeente terecht. Hoe vinden we dat?
Hangt er een beetje van af wat de argumenten zijn van zo'n kerkenraad. Wellicht speelt vaak een verwachte lage opkomst mee bij een dergelijk besluit, hoewel dat niet het sterkste argument is ("waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam...") De keuze zal dus enigszins arbitrair zijn.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Woon nu al zo'n 34 jaar in Amsterdam daar is in de hervormde kerk
G.B. nog nooit op een tweede dag een dienst gehouden of het
moet op een zondag vallen ook niet met pasen en pinkster.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tja. 5 preken in 3 dagen is ook topsport voor een dominee.
Als we na 4 diensten nog niet genoeg hebben, zitten er waarschijnlijk propjes in je oren....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:Tja. 5 preken in 3 dagen is ook topsport voor een dominee.
Ze hebben het hele jaar de tijd om te trainen :wink:
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:Tja. 5 preken in 3 dagen is ook topsport voor een dominee.
Ze hebben het hele jaar de tijd om te trainen :wink:
Wij hebben eerste kerstdag 1 dienst en tweede kerstdag ook één dienst.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Miscanthus schreef:Als we na 4 diensten nog niet genoeg hebben, zitten er waarschijnlijk propjes in je oren....
Zo is dat. Ik kom zonder die tweede feestdag ook al aan minimaal 4 diensten.Dat komt natuurlijk ook door het feit dat er dit jaar een zondag aan zit "vastgeplakt". Alleen op die dag mag ik al drie keer gaan...
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

1e kerstdag ochtend dienst en 's midaags kinderkerstfeest. 2e kerstdag geen dienst(en)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Zo is dat. Ik kom zonder die tweede feestdag ook al aan minimaal 4 diensten.Dat komt natuurlijk ook door het feit dat er dit jaar een zondag aan zit "vastgeplakt". Alleen op die dag mag ik al drie keer gaan...
Doe je dat niet een héél klein beetje jezelf aan? :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

24 december: Morgendienst, 's avonds kerstnachtdienst, ook gericht op gasten enzo, redelijk laagdrempelig.
25 december: 1 dienst (gewoon een feestelijke eredienst :)
26 december: Kinderkerstfeest.

Dus de dominees hebben geen superdruk weekend, die mensen mogen ook wel eens normaal kerst vieren. (Bij kinderkerstfeest is er geen dominee, dus de ene predikant preekt 2x en de ander 1x :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Zondag 24 dec: 2 kerkdiensten zoals normaal.
Maandag 25 dec 1ste K. 2 diensten, ´s morgens gewone eredienst,
´s middags een speciale kerstzangdienst om de lof van onze God te zingen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Zo is dat. Ik kom zonder die tweede feestdag ook al aan minimaal 4 diensten.Dat komt natuurlijk ook door het feit dat er dit jaar een zondag aan zit "vastgeplakt". Alleen op die dag mag ik al drie keer gaan...
Doe je dat niet een héél klein beetje jezelf aan? :wink:
Jazeker. :mrgreen: Het woordje "mag" was dan ook volstrekt serieus bedoeld.
's Morgens Vierde Advent, 's middags Lessons and Carols (andere gemeente) en 's avonds de kerstnachtdienst. En maandag de viering van het Kerstfeest (en misschien nog wel een Lessons and Carols). Heerlijk toch?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Van mij zou het ook wel zo mogen: zondag 2 diensten, 1e kerstdag 1 dienst en 2e kerstdag zondagsschool. Maar de traditie schrijft voor dat de 1e kerstdag 2 diensten telt.
Vooral voor kinderen vind ik dat best veel. Temeer daar de kerstdiensten nou niet echt van een 'gewone' dienst afwijkt. Alleen het teksthoofdstuk is wat bekender.

De dominee heeft op zondag al een vervanger opgezocht. Dat scheelt weer 2 preken maken. Als hij het nou al een beetje veel vindt, wat moeten wij dan?
Plaats reactie