Waardering voor niet-reformatorische theologen

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Waardering voor niet-reformatorische theologen

Bericht door memento »

Mág je waardering hebben voor niet-reformatorische theologen en hun werk (uiteraard zonder hun dwalingen over te nemen), en zo ja, welke heb jij het hoogst staan?

Ikzelf ben een groot waardeerder van Thomas Aquinas, de grote theoloog en filosoof. De reden hiervoor is zijn zeer consequente redenatie-wijze, waardoor hij zonder meer de plaats in het rijtje grootste filosofen ooit, direct na Augustinus, verdient, ook al deel ik de uitkomsten van zijn denken (mn het dualististische denken, wat later de RK-leer geworden is te Trente) niet. Ook waardeer ik zijn zoeken naar dogmatische antwoorden in de Schrift. Zijn grootste meesterwerk is wel de bekende 'Summa Theologica', evenals zijn minder bekende 'summa contra gentiles'. Een illustratie van zijn gedegen onderzoeksmethode kan je zien als je kijkt naar het aantal citaten: in de Summa theologiae van Thomas staan 25.000 citaten uit de Bijbel, 2500 van Augustinus, en 2500 uit de werken van Aristoteles. Meer informatie is te vinden op WikiPedia

Een ander is Karl Barth. Wat ik aan hem waardeer is zijn Christologische denken en de plaats daarvan in de bevinding van de mens, en zijn onderbouwing vanuit de Schrift, op een zeer consequente redenatie-wijze. Helaas sloeg zijn bevindings-denken door in een ongezond subjectisme. Zijn bekendste meesterwerk is wel de 'Kirchliche dogmatik'. Karl Barth is op zijn best als hij schrijft over Christus, hij schrijft dan vanuit zijn hart ipv zijn hoofd. Meer informatie is te vinden op WikiPedia

Als laatste wil ik Soren Kierkegaard noemen. Hij was filosoof, en de grote protest-stem in de Deens-Lutherse volkskerk, waarin hij de vormendienst streng bekritiseerde, en wees op de noodzaak van het geloof. Geloof was volgens hem een volledige overgave aan God, wat hij vergeleek met een sprong in de oneindigheid. Wat ik aan hem waardeer is zijn schrijven over het geloof, en zijn leerzame kritiek op zinloze zaken, waaronder vormendienst, maar ook zaken als 'zit mijn haar wel goed'. Kierkegaard houdt een spiegel voor, waarbij hij ons de vraag laat stellen bij alles wat we doen: waarom doe ik het, wat is het doel er van, en heeft het eeuwigheidswaarde. Meer informatie over Kierkegaard is te vinden op WikiPedia

Zoals je kan zien hebben mn theologische denkers mijn interesse. In de wel-reformatorische hoek zou ik Augustinus, Anselmus, Pascal en Edwards kunnen noemen, maar ook meer bekende namen als Calvijn, Zwingli, Melanchton, Bullinger en Kuyper.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bonhoeffer respecteer ik enorm.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

De Engelse nazaat van de wel Refomatorische Bullinger,
Dr. E.W. Bullinger.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik waardeer iedere theoloog die als uitgangspunt heeft dat de bijbel het door God geinspireerde Woord is.

Het werk van iedere theoloog (dus ook van gereformeerde) zul je vervolgens moeten toetsen aan dat Woord.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

J. Piper, J. Packer, Larry Crabb, Watchman Nee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

elbert schreef:Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Waarom zou Luther niet reformatisch zijn?
En wat is volgens jou de definitie van "reformatisch"?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
elbert schreef:Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Waarom zou Luther niet reformatisch zijn?
En wat is volgens jou de definitie van "reformatisch"?
Natuurlijk van Luther 'reformatorisch'. Of je moet iets vreemds met die term bedoelen......
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

elbert schreef:Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Sterker nog, volgens mij is Luther reformatorischer dan de Gereformeerde Gezindte anno 2006.

Anders gezegd: Ik denk dat Luther méér overeenkomt met hetgeen Calvijn en onze belijdenisgeschriften leren dan het grootste deel van onze Gereformeerde Gezindte. (Kijk alleen maar eens naar dit forum.)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
elbert schreef:Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Sterker nog, volgens mij is Luther reformatorischer dan de Gereformeerde Gezindte anno 2006.

Anders gezegd: Ik denk dat Luther méér overeenkomt met hetgeen Calvijn en onze belijdenisgeschriften leren dan het grootste deel van onze Gereformeerde Gezindte. (Kijk alleen maar eens naar dit forum.)
Hear hear!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat zijn 'niet-reformatorische' theologen?
Veel theologen, met name uit evangelische hoek, staan op de schouders van de reformatoren. Daar is best heel wat wat ik kan waarderen.
Zal ik eens wat noemen?
Billy Graham, J.G. Fijnvandraat (maar niet zijn chiliastische ideeën), George Cutting, Ortiz, David Wilkerson.
Ook heb ik wel een speciaal gevoel voor de ethische theoloog J.H. Gunning JHzn.
Met Karl Barth en al die dialectische snuiters, pardon theologen, zoals Berkhof, heb ik wat minder.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Naast de (oude) Gereformeerde theologen inclusief Puriteinen en Schotten en naast Luther / Melanchton, lees en waardeer ik vooral:
- Augustinus
- Bernardus
- Pascal

Neem ik ook de Gereformeerde theologen mee dan lees ik het liefst Calvijn, Luther, Olevianus, voor de dogmatiek de Leidse professoren, Flavel, Edwards, Boston, Kohlbrugge, maar vooral de Erskines en Paauwe.

Voor de laatste zie: http://www.ds-paauwe.nl
Adorote

Bericht door Adorote »

De meeste theologen zijn niet reformatorisch in de zin zoals de reformatie hier gezien wordt. En theoloog en theoloog is twee.En respect voor de grote loten aan de kerkboom universeel is in dit land heel schaars.Jammer maar een realiteit.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
elbert schreef:Nu een leuke: is Luther reformatorisch? ;)
Sterker nog, volgens mij is Luther reformatorischer dan de Gereformeerde Gezindte anno 2006.

Anders gezegd: Ik denk dat Luther méér overeenkomt met hetgeen Calvijn en onze belijdenisgeschriften leren dan het grootste deel van onze Gereformeerde Gezindte. (Kijk alleen maar eens naar dit forum.)
Hear hear!
Daar sluit ik me bij aan. Toch bekruipt me het bange gevoel, dat als Luther vandaag zou leven met dezelfde confessionele overtuiging als hij had, hij niet als reformatorisch zou worden beschouwd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik had in deze topic eigenlijk wel wat tegen-geluid verwacht. Mijn ervaringen IRL ('in real life') zijn dat veel refo's je heeel bedenkelijk aankijken als je een naam als Karl Barth met waardering noemt, of zelfs al iemand als Kuyper.

Trouwens, onbekend maakt onbemind. Zo kreeg een artikel van Karl Barth, wiens naam ik had vervangen door Prof. Wisse, erg veel lof, en werd een artikel van ds. Moerkerken wiens naam ik had vervangen met Karl Barth voorzien van vele kritische noten.

Misschien zouden we eens meer moeten letten op de inhoud, ipv de naam die eronder staat...
Plaats reactie