De kerstdagen 2006, wat doe jij?

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

JolandaOudshoorn schreef:Mijn kerstdagen zijn anders geworden dan ik dacht, ik ben ziek :( :(
Beterschap toegewenst!!
Je ziet al weer de mens wikt maar de Heere beschikt.
daarom zijn die twee letters zo belangrijk D.V.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Het waren voor mij heerlijke kerstdagen (geen uitgebreid eten, niks geen gesnoep etc).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik hoorde zondagavond tijdens de kerstnachtdienst een preek over eten, met name één die een feestmaaltijd met kerst rechtvaardigt. De tekst was namelijk Matt 9:10, waar we Mattheüs, die net 'bekeerd' is, een grote maaltijd zien aanrichten, uit blijdschap.

De verdere strekking van de preek was dat Jezus gekomen was voor zondaren, zoals Mattheüs, en dat Jezus kwam voor mensen die Hem nodig hadden om hun zonden te vergeven. Als wij Hem niet nodig hebben om ons beter te maken, te genezen, om onze zonden te vergeven, dan snappen we niet waarom Jezus kwam, en zijn we nog buiten Hem.

De vraag die mee naar huis genomen moest worden, was dan ook: Als we morgen aan de feestmaaltijd zitten, is dat dan net als bij Mattheüs?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:De vraag die mee naar huis genomen moest worden, was dan ook: Als we morgen aan de feestmaaltijd zitten, is dat dan net als bij Mattheüs?
niet om te polariseren, maar is dit nou de boodschap van het kerstevangelie?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
memento schreef:De vraag die mee naar huis genomen moest worden, was dan ook: Als we morgen aan de feestmaaltijd zitten, is dat dan net als bij Mattheüs?
niet om te polariseren, maar is dit nou de boodschap van het kerstevangelie?
Jezus gekomen voor zondaren, en dát vieren, wat anders wil je als kerstboodschap? Ik weet niet waar je problemen mee hebt, of je het te licht vind, of juist te zwaar...?

Wat mij betreft, ik was zeer verheugd om een volledige prediking (wet en evangelie, schuld en vergeving, zondaar en Jezus) te mogen horen, van een predikant van wie ik dat eigenlijk niet verwacht had...
Laatst gewijzigd door memento op 27 dec 2006, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:De vraag die mee naar huis genomen moest worden, was dan ook: Als we morgen aan de feestmaaltijd zitten, is dat dan net als bij Mattheüs?
niet om te polariseren, maar is dit nou de boodschap van het kerstevangelie?
Jezus gekomen voor zondaren, en dát vieren, wat anders wil je als kerstboodschap?
Ik begrijp (denk ik) het punt van Miscanthus wel.
Het is erg vreemd om de kerstdiners van de wereld met een vroom sausje te legitimeren.

Persoonlijk ben ik van mening dat we ons op de kerstdagen niet te buiten moeten gaan aan feestmaaltijden. In tegendeel: laten we het sober houden. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:sjonge mijn dagen veranderen met de dag.

Ik ga 1e kerstdag naar mijn vriendin die moet werken
2e kerstdag ga ik met een vriend lekker uitwaaien. :mrgreen:
Lekker he. Gisteren ook voor het eerst sinds jaren weer op het strand geweest en lekker uitgewaaid :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Op zich ben ik niet tegen feestmaaltijden, -dat was Jezus ook niet, maar de prediker moet het Schriftwoord actualiseren en niet in de lucht laten zweven. Het komt er m.i. hier op neer: "dat we nog maar eens zondaar mochten worden".
De prediker heeft de gemeente als zondaar aan te wijzen en te vertellen dat Jezus ook voor hen gekomen is.
Je kunt niet volhouden gereformeerd te zijn en te zeggen dat Jezus voor zondaren kwam, maar niet voor jou. (vat je'm?)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:De vraag die mee naar huis genomen moest worden, was dan ook: Als we morgen aan de feestmaaltijd zitten, is dat dan net als bij Mattheüs?
niet om te polariseren, maar is dit nou de boodschap van het kerstevangelie?
Jezus gekomen voor zondaren, en dát vieren, wat anders wil je als kerstboodschap?
Ik begrijp (denk ik) het punt van Miscanthus wel.
Het is erg vreemd om de kerstdiners van de wereld met een vroom sausje te legitimeren.

Persoonlijk ben ik van mening dat we ons op de kerstdagen niet te buiten moeten gaan aan feestmaaltijden. In tegendeel: laten we het sober houden. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest.
Nou, de varkenshaas in (v)roomsaus smaakte me prima :D Ik snap Miscanthus ook wel, vaak wordt het eten centraal gezet. Met lekker eten is niets mis, als je het maar goed benadert... als je maar weet waarom je een feestmaaltijd hebt. Als Christus maar centraal staat, kunnen bijzaken als lekker eten, een kerstboom etc. ook wel, ook al hebben ze niet met het evangelie zelf te maken. Het kan er wel een gevolg van zijn. Lekker eten omdat je een feest viert.... het feest van Jezus geboorte en van Gods genade.
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 dec 2006, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het komt er m.i. hier op neer: "dat we nog maar eens zondaar mochten worden".
Misschien is het goed om te weten dat het ging om een links-confessioneel predikant. Ik was zeer verheugd om te horen dat het evangelie niet werd verwaterd tot een 'Jezus houdt van iedereen', of 'als je braaf naar de kerk gaat zit het wel snor', maar dat de boodschap voorgehouden werd 'heeft u Jezus al nodig gehad, omdat u zich een zondaar weet, want anders is Jezus niet voor u'. Of, zoals ook geciteerd werd (uit de NBV): Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.

Een ernstige waarschuwing. Velen zullen misschien het kerstmaal afkeuren, maar ik vond het wel een mooi gevonden thema voor de dienst. Het kerstevangelie uit Matt 9. Met als vraag: vieren wij feest als Mattheüs, die Jezus nodig had gekregen voor de vergeving van zijn zonden?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:[Misschien is het goed om te weten dat het ging om een links-confessioneel predikant.
mmm, je bent wel wat verschoven de laatste tijd......
Ik was zeer verheugd om te horen dat het evangelie niet werd verwaterd tot een 'Jezus houdt van iedereen', of 'als je braaf naar de kerk gaat zit het wel snor', maar dat de boodschap voorgehouden werd 'heeft u Jezus al nodig gehad, omdat u zich een zondaar weet, want anders is Jezus niet voor u'. Of, zoals ook geciteerd werd (uit de NBV): Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.
dus weer een vooroordeel uit je brein verdwenen.... :wink:
Overigens vind ik Jezus' liefde voor iedereen geen verwaterde boodschap. Zijn liefde moet ons tot wederliefde nopen... anders krijgen we straks te maken met een vertoornd God, wiens liefde wij hebben afgewezen. (Joh 3:16).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
memento schreef:[Misschien is het goed om te weten dat het ging om een links-confessioneel predikant.
mmm, je bent wel wat verschoven de laatste tijd......

dus weer een vooroordeel uit je brein verdwenen.... :wink:
Haha, nee hoor. Ik heb de gewoonte zondags altijd in eigen kerk te kerken indien mogelijk, maar omdat deze dienst redelijk laat begon kon ik m meepikken zonder de diensten in de eigen gemeente te laten schieten. Ik vind het altijd leerzaam om af en toe elders te kerken, het neemt soms vooroordelen weg, of bevestigd ze juist. Daarnaast wou ik graag de kinderkoren van Jennifer horen :)
Overigens vind ik Jezus' liefde voor iedereen geen verwaterde boodschap. Zijn liefde moet ons tot wederliefde nopen... anders krijgen we straks te maken met een vertoornd God, wiens liefde wij hebben afgewezen. (Joh 3:16).
Spreken over Jezus liefde voor iedereen, zónder te spreken over de zonde, en zonder aan te wijzen dat Jezus kwam zondaren zalig te maken, en dat wij dáárom Hem zo nodig hebben, noem ik een verwatering. Zonder jezelf als zondaar te kennen zie je in Jezus geen enkele waarde.
Adorote

Bericht door Adorote »

De ware Christen heeft geen vooroordelen tegen over zijn/haar mede Christenen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Spreken over Jezus liefde voor iedereen, zónder te spreken over de zonde, en zonder aan te wijzen dat Jezus kwam zondaren zalig te maken, en dat wij dáárom Hem zo nodig hebben, noem ik een verwatering. Zonder jezelf als zondaar te kennen zie je in Jezus geen enkele waarde.
Dat is waar. Zoals je het zegt zouden we de conclusie kunnen trekken dat zondekennis en beleving een voorwaarde is om tot geloof in Jezus te komen. ik geloof niet dat je het zo bedoelt....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
memento schreef:Spreken over Jezus liefde voor iedereen, zónder te spreken over de zonde, en zonder aan te wijzen dat Jezus kwam zondaren zalig te maken, en dat wij dáárom Hem zo nodig hebben, noem ik een verwatering. Zonder jezelf als zondaar te kennen zie je in Jezus geen enkele waarde.
Dat is waar. Zoals je het zegt zouden we de conclusie kunnen trekken dat zondekennis en beleving een voorwaarde is om tot geloof in Jezus te komen. ik geloof niet dat je het zo bedoelt....
Kinderen geloven soms al voordat ze tot zondekennis komen... Maar je kan wel stellen dat zondekennis gewoon een onderdeel van het geloof is. Verwatering is als er dingen niet meer genoemd worden of te weinig genoemd worden. Dat kan gaan over zonde, maar net zo goed ook over verlossing en dankbaarheid.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie