Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Peiling eindigde op 01 jan 2007, 13:38

Jazeker, gaaf man!!
1
4%
Mja, een paar sterretjes voor de kids
7
25%
Nee, principieel op tegen!!
9
32%
Neu, geen geld voor over
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?

Bericht door jakobmarin »

Steken we vuurwerk af bij oud en nieuw?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

jazeker, gaaf man :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb geen vuurwerk gekocht. Ik zie wel. We hebben nog wat sterretjes.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Van siervuurwerk kan ik op bepaalde momenten nog wel genieten, al zou ik het zelf niet snel kopen. Knalvuurwerk valt bij mij echt in de categorie "zinloos geweld". Kortom, ik bespaar de komende dagen een hoop geld... :mrgreen:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ik heb "Nee, principieel op tegen" ingevuld. Nu vind ik dat een beetje overdreven maar je moet niet gaan uitrekenen wat je met het geld had kunnen doen wat nu door heel Nederland aan vuurwerk wordt besteed. Het blijft een feit dat je gewoon je geld verknalt. Ik vind het dus een beetje onzinnig. Maar ja, er zijn ergere dingen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

champagne knallen :mrgreen:
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ik zag op refdag.nl dat je je zegje kon doen over het al dan niet vuurwerk afsteken.

Ik heb me verbaasd en ook wel een beetje geamuseerd over de ingevulde reacties. Tjonge, wat kunnen sommigen (ook jongeren) het prachtig verwoorden. "Ouders, vermaant uw kinderen..."
Ik vind eigenlijk dat vuurwerk verboden moet worden. Hier en daar een vuurpijltje is natuurlijk niet erg, maar de nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

Voordelen:
- plezier (in de ruimste zin van het woord, denk zelfs aan verbondenheid als je naast de buurman een pijl staat af te steken)

Nadelen:
- buitensporig veel geld (ik kan er niet over uit dat iedereen zijn mond vol heeft over de derde wereld en er gaan hier miljoenen euro's de lucht in. Bij andere luxe-goederen (denk aan dure auto) kan ik er nog min-of-meer inkomen, maar dit is nog eens onzinnig ook)
- schadelijk voor milieu (we moeten allemaal aan de spaarlamp maar vergiftigen wel de lucht op oudjaarsavond)
- gevaarlijk (denk aan het jongetje die een carbiddeksel in zn gezicht kreeg. Er is tot nu toe nog geen één jaarwisseling voorbijgegaan (van de laatste jaren) zonder vuurwerkslachtoffers, in verhouding tot het geringe nut is dat een duidelijk argument)
- irritant (wellicht wat persoonlijk, maar het wordt door velen gedeeld. Denk aan ouderen die overdag de straat niet op durven, aan huisdieren en bijv. astmapatiënten.)

Ik snap absoluut niet waarom deze traditie in stand wordt gehouden. Maar mensen worden furieus als men over afschaffing begint.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Je hebt op zich wel gelijk, maar laten we dan alcohol direct ook maar verbieden. Daarvoor gelden zo'n beetje dezelfde argumenten.

Waar ik groot voorstander van ben, is een milieuheffing op vuurwerk. Een kwartje per verpakking, voor het fijnstof en het opruimen van de zooi.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Overigens had ik dit jaar:

-6 vuurpijlen
-4 kleine fonteinen
-4 grondbloemen
-1 125-klapper

tezamen kostte me dat 8.25. Dus die hoge kosten vallen nog wel mee. En toch hadden we er veel plezier mee.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

wij hadden twee grote oude kasten, 1 klein kastje, houthok van de buurman, plus aantal boomstammen, waar we een (vreugde)vuur van hebben gemaakt!!!!


(foto's volgen nog)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

De ds. zei op oudjaarsavond:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Oude Paden schreef:De ds. zei op oudjaarsavond:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Dat niet alleen maar ze begeven zich onnodig in gevaar :!:
Elk jaar zijn er doden te betreuren en dan nog de brandwonden.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

ikke wel. Niet voor mezelf, maar voor de kinderen. Ik geniet liever met m'n kinderen van mooi vuurwerk dan dat ze langs de straat lopen om rotjes op te rapen en daarmee gevarlijke capriolen uithalen. Ik zie er niets heidens in. Het is een feest en een uiting van vreugde. Ik zie niet in waarom ik om klokslag 00:00uur me diep zou moeten gaan bezinnen. Daar zijn andere momenten beter geschikt voor.
En vuur naar de hemel schieten vind ik een infantiele gedachte. Dan ontbreekt het aan besef van onze nietigheid t.o.v. God. Vuurwerk heeft daar m.i. niets me te maken. De champagnefles zou je dan ook maar beter ondersteboven moeten houden...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oude Paden schreef:De ds. zei op oudjaarsavond:

Wie enigermate het besef omdraagd wat het zijn zal als het vuur van de hemel zal afdalen om de aarde te verwoesten, zal geen behoefte gevoelen om vuur naar de hemel te sturen.
Een inhoudsloze, geldverslindende, mileuvervuilende, natuurverstorende, heidense bezigheid!
Tja. Opzich is het wel een ware uitspraak, maar toch denk ik dat je dit soort uitspraken als dominee beter niet kunt doen. Ik geloof niet dat je met het besef waar de dominee het over heeft gelijk geen vuurwerk meer af kunt steken. Ik denk ook dat je twee dingen moet scheiden: enerzijds dat dat besef 'nodig' is, anderzijds of het vuurwerk goed is of niet. Maar op deze manier wordt er wel heel veel gewicht gegeven aan het wel of niet afsteken van vuurwerk. Ik denk niet dat je die twee dingen zo met elkaar moet verbinden, zeker ook niet voor de jongeren in de kerk. Puur feitelijk zijn er zat argumenten om geen vuurwerk af te steken, maar laat dat meer voor de ouders.
Gesloten