Scoubidou levensgevaarlijk

Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Scoubidou levensgevaarlijk

Bericht door Barryvrouw »

UTRECHT - 28/07/04 - Scoubidou-touwtjes, dé rage van het moment onder Nederlandse kinderen, zijn levensbedreigend. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse milieuministerie van Noordrijnland-Westfalen. De touwtjes bevatten Ftlaten, die kunnen leiden tot lever- en nieraandoeningen, kanker en onvruchtbaarheid. De waarde die werd gemeten was in een enkel geval ruim 300 keer hoger dan de toegestane waarde in Nederland.

SP-Kamerlid Krista van Velzen heeft naar aanleiding van het onderzoek schriftelijke Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Pieter van Geel van VROM en Hans Hoogervorst, minister van Volksgezondheid. Zij eist maatregelen. "Als dit onderzoek representatief is, moet het speelgoed onmiddellijk uit de markt en uit de handen van kinderen gehaald worden. Het is schandalig dat er winst gemaakt wordt ten koste van de gezondheid van onze kinderen", aldus Van Velzen.

Mark van Lotteringen, de eigenaar van VLI, importeur van de touwtjes in Nederland, noemt de woorden van Van Velzen 'Ongenuanceerd'. "Ze heeft zich niet verdiept in de Europese regelgeving", zegt hij over het SP-Kamerlid. Volgens Van Lotteringen voldoen zijn touwtjes aan de Europese regelgeving. De touwtjes zijn voorzien van een CE-keurmerk en de zakjes waarin de touwtjes worden geleverd zijn voorzien van een zogenaamde kopkaart. Deze kaart waarschuwt voor de risico's.

Van Lotteringen vindt dat hij niet de dupe mag worden van plagiaten van zijn product. "De scoubidou-touwtjes voldoen aan de regels, ik ben niet verantwoordelijk voor imitatieproducten. Ook als de regelgeving niet juist is ben ik daar niet verantwoordelijk voor."

Bij een touwtje werd een waarde 34,7 procent van de stof aangetroffen waar een waarde van 0,1 procent maximaal is voor kinderen onder de drie jaar. De ftalaten die werden aangetroffen worden normaliter gebruikt om PVC-buizen flexibel te krijgen.

De Duitse milieuminister Bärbel Hölm eist een verbod op de touwtjes. Momenteel is dat verbond nog niet van kracht. De minister adviseert voorlopig om de touwtjes buiten te hangen tot het verbod van kracht is en de touwtjes in elk geval buiten de kinderkamer te houden.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

'k Heb me er nog niet mee bezig gehouden. Wel afgenomen van kinderen die tijdens de les nog bezig waren. Volgens mij is alleen het vasthouden niet schadelijk, maar wel in je mond nemen. En dat zag ik ze nog wel eens doen. Lekker ff kauwen op zo'n sleutelhanger. Zijn er onder ons nog van die scoubidou-ers (ik ken er maar 1)? In de chemobox ermee!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
'k Heb me er nog niet mee bezig gehouden. Wel afgenomen van kinderen die tijdens de les nog bezig waren. Volgens mij is alleen het vasthouden niet schadelijk, maar wel in je mond nemen. En dat zag ik ze nog wel eens doen. Lekker ff kauwen op zo'n sleutelhanger. Zijn er onder ons nog van die scoubidou-ers (ik ken er maar 1)? In de chemobox ermee!
Zal zo'n vaart nog wel niet lopen.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
'k Heb me er nog niet mee bezig gehouden. Wel afgenomen van kinderen die tijdens de les nog bezig waren. Volgens mij is alleen het vasthouden niet schadelijk, maar wel in je mond nemen. En dat zag ik ze nog wel eens doen. Lekker ff kauwen op zo'n sleutelhanger. Zijn er onder ons nog van die scoubidou-ers (ik ken er maar 1)? In de chemobox ermee!
Zal zo'n vaart nog wel niet lopen.
Nou, als ik jou zie....
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
'k Heb me er nog niet mee bezig gehouden. Wel afgenomen van kinderen die tijdens de les nog bezig waren. Volgens mij is alleen het vasthouden niet schadelijk, maar wel in je mond nemen. En dat zag ik ze nog wel eens doen. Lekker ff kauwen op zo'n sleutelhanger. Zijn er onder ons nog van die scoubidou-ers (ik ken er maar 1)? In de chemobox ermee!
Zal zo'n vaart nog wel niet lopen.
Nou, als ik jou zie....
Zo erg met Tukker, Barryvrouw?:D
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Lichterlijk overdreven vind je niet?!

Het spook verhaal gaat de ronde dat als je maar een scoobydingestouwtje hebt aangeraakt dat je al kanker kan krijgen....

get reallllllll!!!!!!!!!!!!

Als je de ganse dag er op zit te kauwen.... tjah.... daar zijn ze nie voor gemaakt.... en dan kan je nog es ziek van worden....

maar dat is t zelfde als gummybeertjes daar zou je ook ernstig ziek van worden....
nicname

Bericht door nicname »

...tjonge jonge. Heb ik het net geleerd...;)
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door nicname
...tjonge jonge. Heb ik het net geleerd...;)
Ja :sni:# ik had het ook net geleerd, ik kan nu alleen "de vierkante". Ik ben net met mijn eerste bezig...

Nou kwam ik er achter dat die dingen best lekker smaken, heb ik een halve scoubidou opgegeten... wat nu?

geintje hoor... ;)
takkie

Bericht door takkie »

Bij mij liggen er ook een paar van die touwtjes,de kids van mijn klas verwachten na de klas een mooi scoubidou figuurtje, `k snap er alleen niks van, nu heb ik tenminste een goeie reden....
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door takkie
Bij mij liggen er ook een paar van die touwtjes,de kids van mijn klas verwachten na de klas een mooi scoubidou figuurtje, `k snap er alleen niks van, nu heb ik tenminste een goeie reden....
gewoon doorgaan met knopen voor die Kids, ik neem aan dat het met jou net zo vergaat als met de juf van mijn jongste dochtertje, "mijn juf kan alles en als mijn juf dat zegt dan is het zo en anders niet!"
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Pfffff... die dingen stinken wel ja!



'k Heb er al n heeeleboel moeten maken voor mn nichtjes! (en neefjes zelfs...!)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Oorspronkelijk gepost door nicname
...tjonge jonge. Heb ik het net geleerd...;)
Ja :sni:# ik had het ook net geleerd, ik kan nu alleen "de vierkante". Ik ben net met mijn eerste bezig...

Nou kwam ik er achter dat die dingen best lekker smaken, heb ik een halve scoubidou opgegeten... wat nu?

geintje hoor... ;)
beetje jammer dat je er "geintje hoor" achter zet.... :,:,:,:,:,:, anders was t wel een heel heftig berichtje geweest :D :,:,:,:,
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
beetje jammer dat je er "geintje hoor" achter zet.... :,:,:,:,:,:, anders was t wel een heel heftig berichtje geweest :D :,:,:,:,
Maar Daphne, ik wilde jullie natuurlijk niet te erg aan het schrikken maken...

En trouwens heb ik er inmiddels nog een paar gemaakt, maar ik ben er een beetje te ongeduldig voor. Steeds als ik net begonnen ben met eentje heb ik geen zin meer. En die kleine ongeduldige kindertjes zitten hele dagen met dat spul! Zelfs mijn kleine zusjes hadden nog eerder in de gaten hoe het werkte dan ik...

[Aangepast op 19/8/04 door pingpongbal]
Plaats reactie