Trouw artikel

elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Onderstaand een artikel uit het dagblad Trouw. Wat vinden jullie hiervan? Zelf vind ik het weer een typisch Trouw artikel: vooringenomen en nogal badinerend over de bevindelijk gereformeerden, zeker ook als je sommige andere artikelen leest. Als je de lezersreakties op dit artikel leest (zie link) dan zie je helemaal uit welke hoek de wind waait. :i
Aan de andere kant is het wel een goed voorbeeld van hoe buitenstaanders tegen de refo-zuil aankijken.
Bekering / Alles op de dood leren zetten
door Koert van der Velde
2004-08-23 - lezersreacties op dit artikel (12)

Bevindelijk gereformeerden hebben maar één echte wens: bekeerd te worden, en zo de zekerheid te krijgen van een eeuwig leven. Godsdienstpsychologe Nicolette Hijweege bestudeerde bekering in zwaargereformeerde kring.

Het liefst zouden ze op de dijk van hun fiets vallen, zoals Paulus op weg naar Damascus van zijn paard werd gerukt terwijl er een stem uit de hemel klonk. ,,Dat de Heere dan met kracht komt, met bliksems uit de hemel'', fantaseert de bevindelijk gereformeerde Jeroen. Zo'n flitsende bekering biedt zekerheid. De werkelijkheid is helaas anders. ,,Je komt thuis, de koffie wordt gezet met wat lekkers erbij en het leven gaat gewoon door.''

Bekering is voor de 300000 bevindelijk gereformeerden in Nederland uiterst actueel. Godsdienstpsychologe Nicolette Hijweege liet het haar groeien, trok een lange rok aan, nam een abonnement op het Reformatorisch Dagblad en bladen als De Wachter Sions, bezocht toogdagen en sprak vooral met veel bevindelijken. Onlangs promoveerde ze op de rol van bekering in deze religieuze subcultuur.

Bekering is een gewild, maar ook een schaars goed, en de kroon erop is het aanzitten aan het avondmaal. Hijweege bezocht een kerkdienst waar de tafel was gedekt, en waar naast de stoel van de dominee -vanzelfsprekend bekeerd- maar één stoel stond, voor het ene gemeentelid dat ook bekeerd was bevonden. De rest van de gemeente -in het zwart, vrouwen met hoedjes- had het toekijken.

Hijweege deed tientallen interviews. Zoals met Maarten, die 'betrekking had gekregen op het avondmaal', zoals dat heet, wat betekent dat hij graag wilde. ,,Hij ging aan, maar in de nacht kwamen de twijfels. Angstig bedacht hij zich 'ik heb me een oordeel gegeten en gedronken'. Na het eerste avondmaal, dat jaarlijks een keer of twee, drie wordt gehouden, kreeg hij zoals dat hoort een ouderling op bezoek. Want het avondmaal is van exi stentieel belang, niet alleen voor de bekeerde, maar ook voor de gemeenschap. Het is een schat die in zuiverheid bewaard moet worden. Dus dan kan het zijn dat de ouderling tot de conclusie komt dat je er nog niet helemaal aan toe was. 'We moesten het maar laten overzomeren en overwinteren', heet het dan. Nee, dat is niet het vriendelijke en vrijblijvende pastorale contact dat ze in de PKN-kerken gewend zijn'', zegt Hijweege. Overigens kan het ook gebeuren dat een ouderling je ter plekke de toegang tot het avondmaal ontzegt.

Het gros van de bekeringen is niet van paulinische aard. Sterker nog, het beeld van Paulus werkt volgens Hijweege in bevindelijke kring als een struikelblok. Wie iets spectaculairs verwacht, kijkt over het essentiële heen, namelijk dat bekering een weg is, meestal een lange en moeilijke. Er zijn volgens Hijweege verschillende stadia in te onderscheiden. Een ervan is die van het 'doen alsof je bekeerd bent', bijvoorbeeld door te proberen 'Hem te kennen in al je wegen'. Doen alsof is geen hypocrisie, benadrukt Hijweege, maar een geloofsoefening om bekering naderbij te brengen.

Bekeerde mensen 'hebben op alles de dood leren zetten', heet het. ,,Was voor de bekering het werk nog superbelangrijk, erna heeft dat geen uiteindelijke waarde meer, want het is nu gerelateerd aan de eeuwigheid.'' Een ander verschil met niet-bekeerden ziet Hijweege opmerkelijk genoeg in hun mildheid. ,,Ze kunnen gemakkelijker dan niet-bekeerden accepteren dat ze desondanks zondig zijn.''

Bevindelijken geloven niet dat Jezus Christus voor ieders zonden is gestorven. Zijn offer geldt alleen de bekeerden, die dit hebben doorleefd. ,,Dat betekent dat je een diep besef hebt dat Christus is gestorven voor jouw persoonlijke zonden. Die waren zo verschrikkelijk erg dat daaraan door de bekeerde zelf niets meer te doen was. Er was een offer voor nodig, een offer nota bene van de zoon van God, om de begane zonden te vereffenen.''

Tegenover de bekeerden staan de 'bekommerden', mensen die lijden onder het idee het dus niet te zijn. Bekeerd ben je per uitverkiezing, en dat is al voor je geboorte bepaald. Er blijft je hele leven nog hoop. Tot op je sterfbed kan de bekering komen. Er bestaat in deze kringen het genre van sterfbedverhalen, over mensen die op het laatste moment werden bekeerd. Zulke bekeringen zijn uitzonderlijk. Op het sterfbed kunnen niet-bekeerden dan ook aan verschrikkelijke angsten lijden in de wetenschap dat ze door hun niet vergeven zonden definitief verloren zullen gaan.

Niet dat die zonden ook niet-bevindelijken het schaamrood op de kaken zouden kunnen bezorgen. Tv-kijken, voetballen op zondag of het dragen van een te korte rok kan als ondragelijke zonde worden beleefd. ,,Maar je belangrijkste zonde is wel dat je mens bent en dus niet kunt voldoen aan je opdracht: te leven ter meerdere glorie van God.'' De grote onbekeerde meerderheid van bevindelijken lijdt volgens Hijweege overigens niet al te zwaar onder dit menselijk tekort.

Hijweege beschrijft de beleving van de door haar geïnterviewden, en laat daar vervolgens het perspectief van de buitenstaander op los. Ze schrijft: ,,Door in kerkgangers een absoluut geldend betekenissysteem te cultiveren, poogt men bij hen interne afweer op te bouwen tegen andere betekenissystemen.'' Dit kan mogelijk leiden tot 'een gesloten en rigide mind-set'. Voor zover ze weet hebben bevindelijken haar analyse nog niet gelezen, beseft ze. ,,In bevindelijke kring wordt het bewaren van de waarheid niet gelegitimeerd als sociale noodzakelijkheid, maar als gehoorzaamheid aan Gods wil.''

Deze rigiditeit is wel minder aan het worden. De zuil groeit nog steeds, grotendeels dankzij de grote gezinnen - vier tot tien kinderen is in deze kringen nog steeds niet ongewoon. Maar het aantal afvallers is tegenwoordig ook heel groot. De grotere spreiding en mobiliteit maken het moeilijker om de mind-set gesloten te houden. De 'wereldgelijkvormigheid' neemt toe. In 1981 was ruim tachtig procent van de ouders tegen televisie in huis, in 1998 was dat nog maar iets meer dan de helft.

De traditionele geloofstaal benadrukt de overgave aan God. Niet jij, maar God moet het doen. Het genade-aspect staat hoog op de agenda van de ouderlingen die op huisbezoek komen. Op hun vraag 'hoe is het met uw ziel', willen ze dan ook niet een al te egocentrisch antwoord horen. Wie benadrukt hoeveel hij er wel niet voor gedaan heeft, schiet tekort. Ook al is bekering een allerindividueelst proces, het betekent toch ook een wisseling van perspectief, van op jezelf gericht naar op God gericht. De bekeerde ervaart dan ook dat God zich richt op hem.

Ook steeds meer bevindelijken volgen een hogere opleiding, en hierdoor zakt de status van predikant en ouderling, die dan gewone mensen blijken te zijn. Traditioneel zijn bekeerden vaak van middelbare leeftijd, maar Hijweege kwam ook jongere bekeerden tegen, zelfbewust en hoogopgeleid. ,,Dan kan het ego al gauw een obstakel worden. De zeer gelovige student Joris bijvoorbeeld, die vol is over wat hij allemaal kan doen aan evangelisatie, benadrukt zo volgens de bevindelijken zijn eigen ik te veel. Hij 'laat God niet genoeg aan zijn eer komen', heet dat. Joris breekt uiteindelijk met de bevindelijkheid.''

Bekering heeft volgens Hijweege ook een niet te onderschatten 'narratieve kant': het steeds competenter vertellen over je eigen bekering. Daarin past het gebruik van de Tale Kanaäns om over je eigen leven te praten, geen ego-talk.
[Aangepast op 25/8/04 door elbert]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Well, als ik eerlijk ben herken ik in dit artikel wel héél duidelijk de toestand van de RF GZ.

2 citaten uit het artikel, die ik nogal herkenbaar, maar ook opvallend vind
1. De zeer gelovige student Joris bijvoorbeeld, die vol is over wat hij allemaal kan doen aan evangelisatie, benadrukt zo volgens de bevindelijken zijn eigen ik te veel. Hij 'laat God niet genoeg aan zijn eer komen', heet dat.
2. Daarin past het gebruik van de Tale Kanaäns om over je eigen leven te praten, geen ego-talk.
Tegenover de bekeerden staan de 'bekommerden', mensen die lijden onder het idee het dus niet te zijn. Bekeerd ben je per uitverkiezing, en dat is al voor je geboorte bepaald. Er blijft je hele leven nog hoop.
Áls deze analyse correct is, dan moet de prediking toch eens nagekeken worden. Word er dan wel genoeg nadruk gelegd op de daad van het geloof, en word de uitverkiezing niet voorwaardelijk uitgelegd....
jacob

Bericht door jacob »

ach wij bestempelen de mensen die anders als ons denken als mensen die van de weg zijn. Of als mensen die ver van hun belijdenis zijn weg gegroeid.

maar zo blijkt, daar waar de predeking dan nog wel zou kloppen is alleen een oude vrouw en de dominee bekeerd. En de rest van de gemeente gaat net als die mensen die zijn weggegroeid verloren.

lood om oud ijzer?

wil niet cynisch zijn, maar tis wel moeilijk om dat niet te willen zijn.

[Aangepast op 25/8/04 door jacob]

[Aangepast op 25/8/04 door jacob]
Adorote

Bericht door Adorote »

Dit artikel vertelt precies zo als het is.

Voor de buitenstaanders die op zoek zijn ,geen enkele geloofsaantrekkelijkheid.

Waar is de geloofsblijheid gebleven.

Waar is de Heilige Verlosser gebleven, met zijn Woorden van Eeuwig Leven .

Komt alleen herwaarts tot Mij en Ik zal u rust geven .

[Aangepast op 25/8/04 door Adorote]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Dit artikel vertelt precies zo als het is.

Voor de buitenstaanders die op zoek is ,geen enkele geloofsaantrekkelijkheid.

Waar is de geloofsblijheid gebleven.

Waar is de Heilige Verlosser gebleven, met zijn Woorden van Eeuwig Leven .

Komt alleen herwaarts tot Mij en Ik zal u rust geven .
kan wel wezen adorate

maar dat mot wel toegepast worden hoor.

anders kan je de pannen van het dak af bidden maar gebeurd er niks.....


Prachtig artikel van de JA site.

zo is het en niet anders.

Prachtig is niet het goede woord. Tis eigenlijk diep triest.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ik moet zeggen dat ik dit topic heb geopend om eens iets over de berichtgeving van Trouw te laten zien en niet zozeer om dit artikel inhoudelijk te beoordelen. Ik hoop eerlijk gezegd dat dit artikel een karikatuur is van de werkelijkheid (ik moet zeggen dat ik geen lid ben van een gemeente waar maar 1 of 2 personen aan het Avondmaal gaan, dus het zou kunnen zijn dat ik slecht ingelicht ben).

Zeker als je de lezersreakties in dit blad ziet, dan schrik je behoorlijk. Zo'n artikel fungeert dan al snel als voer voor mensen die toch al geen hoge pet op hebben van geloof in het algemeen en kerken in het bijzonder.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door elbert
Zeker als je de lezersreakties in dit blad ziet, dan schrik je behoorlijk. Zo'n artikel fungeert dan al snel als voer voor mensen die toch al geen hoge pet op hebben van geloof in het algemeen en kerken in het bijzonder.
verklaar u nader.

de een heeft kippevel en de ander heeft zijn hart in zijn keel zitten.

snappen doe ik het alleen niet.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hoi Jacob,

hier een paar voorbeeldjes van de lezersreakties van de website van Trouw:
Men kan zich afvragen of de schrijfster van het boek "Bekering in bevindelijk gereformeerde kring" zich voldoende gerealiseerd heeft over een segment van de christelijke kerk te spreken dat alle psychologische kenmerken vertoont van een "secte". Het meer dan normale gezag dat aan bepaalde dominees en ouderlingen wordt toegekend om over het innerlijk van een medemens te oordelen is slechts een kenmerk welke bevestigd dat de sinds de 17-de eeuw in Nl gegroeide bevindelijkheidsubcultuur van het christendom misschien wel de langst bestaande relisecte ter wereld is, welke op meer dan alleen het punt van duurzaamheid, gelijkenis vertoont met de oorspronkelijk doopsgezinde, secte van de Amish people in Amerika.
kuyk (23-08-2004, 08:51:21 uur)

Het is 2004. We zijn op de maan geweest, we vliegen met robots naar andere planeten, we hebben de menselijke D.N.A. kunnen analyseren, we kunnen ziektes verbannen, enz,enz,enz.
Is het niet eens tijd, om al het gepraat en geschrijf over geloof eens achterwege te laten en onze verantwoording als mens eens op te pakken?
Het geloof in welke vorm dan ook heeft alleen maar verdriet en vernietiging gebracht, door de eeuwen heen. Dit gaat door tot op de dag van vandaag.
Geloof wordt je bijgebracht vanaf het moment dat je als mens geen verweer hebt tegen de dogma"s die in je geest wordt gepland. je kindertijd. Hele volksstammen zijn door deze vorm van vervreemding van het echte leven geestelijk ziek gemaakt.
Mensen die, doordat hun leven in het teken van het geloof, de meest verachtelijke handelingen plegen zoals moord, verkrachting,onderdrukking, ed.hebben totaal geen respect voor anders denkende en zouden deze als het even kan zo snel mogelijk van deze aardbol af willen sturen.

Ziek!
J.Kooren (23-08-2004, 08:55:32 uur)

Godsdienstpsychologe Nicolette Hijweege heeft goed werk verricht om de 300000 bevindelijk gereformeerden in Nederland eens "door te lichten". Het is diep treurig dat zulke middeleeuwse toestanden als door haar onderzocht en beschreven nog voorkomen.

Inderdaad is het een geluk dat jonge gemeenteleden van deze kerk steeds zelfbewuster worden en zelf zaken onderzoeken. Dominees in die kerken kan je vergelijken met de paus in Rome. Alleen dominee weet het en mag het zeggen.

Niet aan het Avondmaal gaan...mogen omdat ze bang zijn om zich een oordeel te eten en te drinken, altijd angst hebben of je wel voor eeuwig behouden bent maakt deze mensen passief, bang maar ook vaak onverschillig.

Als ik toch niets kan doen om dat te bereiken denken velen, storten ze zich in een losbandig leven. De Here Jezus is vertoornd over deze blinde "leidslieden" die de poort naar de hemel maar op een kiertje open houden. Ezechiel hoofdstuk 34 laat zien hoe de God van Israël over deze herders denkt !
Maccabeus (23-08-2004, 09:33:11 uur)
en hier een reaktie met een wat kritischer toon:
Er is weer een oordeel gevormd over een ,in de ogen van de "werkelijk verstandigen", groep mensen die een belangrijk stempel op de ontstaans geschiedenis van ons land hebben gedrukt.
Ik heb sterk de indruk dat er structureel gewerkt wordt aan het zwart maken van deze groep.
Ik kom tot deze conclusie omdat men deze groep
bestrijdt met dezelfde methoden als waarvan men haar beschuldigt te gebruiken, namenlijk het niet tolerant zijn en het zich volledig overgeven aan bepaalde dogma"s die men natuurlijk niet onderschrijft.
Structureel verschijnen er dergelijke onderzoeken in de krant waarbij men bijna wegzwijmelt van de kritiek die men weer eens heerlijk kan uiten op een groep die zich toch niet of nauwelijks verweert.
"De bevindelijken hebben haar analyse nog niet gelezen voor zover mevrouw weet". Dat is dan wel het toppunt. Alleen dat al geeft aan hoe er over deze groep gedacht wordt.
In de vorige eeuw is er toch ook zo"n groep geweest of niet soms?
[Aangepast op 25/8/04 door elbert]
Plaats reactie