Evil Fruits of the Conditional Covenant (1)

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Evil Fruits of the Conditional Covenant (1)

Bericht door Bert Mulder »

In harmony with a universal promise of salvation, Arminius insisted that Christ had made atonement for the sins of every person, otherwise forgiveness could not be offered to everyone. The same implication holds in the doctrine of a conditional covenant. If the promise of salvation is made and given to every baptized child, then the implication is that Christ must have died for each baptized child.

Arminius also taught that God gives a non-saving grace to all those who hear the gospel preached. Wrote Arminius, “[God] determined to give to them faith and repentance by sufficient grace, that is, to bestow upon them those gifts in a manner in which they may be able to receive them, by the strength given them by God, which is necessary for their reception. God has, therefore, ordained, by the decree of Providence, by which external preaching is addressed to those whom God foreknew as persons who would not believe, to give to them…sufficient grace and the strength necessary to their faith and conversion to God.” Arminius distinguishes this “sufficient grace” from “effectual grace,” which God does not give to the reprobate (p. 336).

And, it should be noted, Arminius also taught that man fulfills conditions by God’s grace.

Arminianism applied to the covenant yields a conditional covenant.


Read the whole article here:

http://www.rfpa.org/sb/TheStandardBeare ... OCValue4=0
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23889
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is in 't Nederlands al niet te volgen.....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis vast weer een vrucht van ds. Hoeksema.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Tis vast weer een vrucht van ds. Hoeksema.
1. This is the english section of the forum

2. This is a low, personal attack which completely misses the mark. Yes, the author is Protestant Reformed, and as such, a disciple of Rev. H. Hoeksema.

3. How would the forum like it if it was said (not that I would, I have a lot of respect for him, as a faithful minister of the Gospel)....Oh, zeker weer een vrucht van Ds. Kersten?

4. You are unable to attack the article on Scriptural grounds, but don't like what is said? The truth is to hard for your ears? Wanting preachers having itchy ears?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dear Bert,

I have tried to discuss with you this matter before. I have made endless long replies on your opinion. I gave up since the latest reaction was: What do you mean?

We ended in a discussion going to this and this was my reply. No real answer came.
Kaw schreef:
Maar aanvallen aan de Waarheid kan ik niet verdragen. En als je spreekt dat mensen een keuze kunnen maken dan is dat toch arminiaanse taal, zoals ook de DL dat getuigen. Lees dus de dwalingen van hoofdstuk 3/4 maar eens.
En als ik dan fout ben, dan moet je me maar eens aanwijzen waar het in de Bijbel staat. Zoals jij zegt: "Dat is snoeihard te onderbouwen met de bijbel".
Je doelt denk ik op deze:
3/4-9a. Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt.
Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods (Rom. 9:16). Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:7). En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (Filipp. 2:13).
Ik zei dit:
Ik toon aan dat God de keuze bij de mens legt, dus dat je niet kunt zeggen dat een mens geen keuze heeft.
En ik zal eerst aantonen dat in de bijbel God zeer veelvuldig de keuze bij de mens legt.
Eerst een inkopperdje:
Ez. 18 schreef: Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Jeremia 3:12 schreef: Gij henen, en roep deze woorden uit tegen het noorden, en zeg: Bekeer u, gij afgekeerde Israel! spreekt de HEERE, zo zal Ik Mijn toorn op ulieden niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal [den] [toorn] niet in eeuwigheid behouden.
Jeremia 18:11 schreef: Nu dan, spreek nu tot de mannen van Juda en tot de inwoners van Jeruzalem, zeggende: Zo zegt de HEERE: Ziet, Ik formeer een kwaad tegen ulieden, en denk tegen ulieden een gedachte; [zo] bekeert u nu, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw wegen en uw handelingen goed.
Jeremia 35:15 schreef: En Ik heb tot u gezonden al Mijn knechten, de profeten, vroeg op zijnde en zendende, om te zeggen: Bekeert u toch, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw handelingen goed, en wandelt andere goden niet na, om hen te dienen, zo zult gij in het land blijven, dat Ik u en uw vaderen gegeven heb; maar gij hebt uw oor niet geneigd, en naar Mij niet gehoord.
Nog wat teksten:
Hosea 12:7 Gij dan, bekeer u tot uw God, bewaar weldadigheid en recht, en wacht geduriglijk op uw God.
Hosea 14:3 Neem [deze] woorden met u, en bekeer u tot den HEERE; zeg tot Hem: Neem weg alle ongerechtigheid, en geef het goede, zo zullen wij betalen de varren onzer lippen.
Joel 2: 12 Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage.
Joel 2: 13 En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot den HEERE, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade.
Amos 4: 6 Daarom heb Ik ulieden ook reinheid der tanden gegeven in al uw steden, en gebrek van brood in al uw plaatsen; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Amos 4: 8 En twee, drie steden togen om tot een stad, opdat zij water mochten drinken, maar werden niet verzadigd; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Amos 4: 9 Ik heb ulieden geslagen met brandkoren en met honigdauw; de veelheid uwer hoven, en uwer wijngaarden, en uwer vijgebomen, en uwer olijfbomen at de rups op; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Amos 4: 10 Ik heb de pestilentie onder ulieden gezonden, naar de wijze van Egypte; Ik heb uw jongelingen door het zwaard gedood, en uw paarden gevankelijk laten wegvoeren; en Ik heb den stank uwer heirlegeren zelfs in uw neus doen opgaan; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Amos 4: 11 Ik heb [sommigen] onder ulieden omgekeerd, gelijk God Sodom en Gomorra omkeerde, u, die waart als een vuurbrand, dat uit den brand gered is; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.
Jona 3: 10 En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Zacharia 1: 4 Weest niet als uw vaderen, tot dewelke de vorige profeten riepen, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Bekeert u toch van uw boze wegen, en uw boze handelingen; maar zij hoorden niet, en zij luisterden niet naar Mij, spreekt de HEERE.
Mattheus 3: 2 En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Mattheus 4: 17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Markus 1: 15 En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.
Lukas 10: 13 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
Lukas 11: 32 De mannen van Nineve, zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
Lukas 13: 3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
Lukas 13: 5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
Lukas 15: 7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, [meer] dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
Lukas 15: 10 Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.
Handelingen 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Handelingen 3: 19 Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,
2 Corinthiers 12: 21 Opdat wederom, als ik zal gekomen zijn, mijn God mij niet vernedere bij u, en ik rouw hebbe over velen, die te voren gezondigd hebben, en die zich niet bekeerd zullen hebben van de onreinigheid, en hoererij, en ontuchtigheid, die zij gedaan hebben.
Openbaring 2:5 Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk [bij] komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
Openbaring 2: 21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.
Openbaring 3: 3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Openbaring 3: 19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
Openbaring 9: 20 En de overige mensen, die niet gedood zijn door deze plagen, hebben zich niet bekeerd van de werken hunner handen, dat zij niet zouden aanbidden de duivelen; en de gouden, en zilveren, en koperen, en stenen, en houten afgoden, die noch zien kunnen, noch horen, noch wandelen;
Openbaring 9: 21 En hebben zich [ook] niet bekeerd van hun doodslagen, noch van hun venijngevingen, noch van hun hoererij, noch van hun dieverijen.
Openbaring 16: 9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
Openbaring 16: 11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.

Uit de volgende teksten is af te leiden dat een mens keuze heeft:
Mattheus 11: 20 Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden
Mattheus 11:21 Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
Mattheus 12: 41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!

Maar wat je nu misschien denkt is dat je altijd nog kan zeggen dat de mens die keuze van nature niet kan maken. Daar stem ik van harte mee in. Maar waarom dan het voorgaande zul je dan denken? Omdat dit zoals ik heb aangetoont een wezenlijk onderdeel is van de schrift die je niet kun wegdogmatiseren met de uitverkiezing, want anders had God het ons immers niet gevraagd?
Is het ons dan tot wanhoop gesteld zoals velen stellen? Zodat we onze zaligheid buiten ons zelf gaan zoeken? Ja, dat geloof ik, maar wel ten dele. Het is ons niet tot wanhoop gesteld dat we ons eerst moeten stuklopen in onszelf. Misschien zou de kromme prediking ons misschien zover proberen te krijgen dat we het eerst in onze werken zouden gaan zoeken, zodat we gaan wanhopen aan onszelf, maar dat doet de bijbel niet. De bijbel laat ons niet via omwegen naar Christus gaan. De bijbel is in feite 1 grote oproep om ons heil in Christus te zoeken. Zonder omwegen, zonder voorwaarden, zonder muren van uitverkiezing of 1 of andere dogmatie.

Heel mooi en begrijpelijk samengevat staat dit bijvoorbeeld in jacobus 4:
jac. 4 schreef: 4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
De bijbel wil ons niet alleen hoorders laten, maar ons daders maken. De uitverkorene (die dit van zichzelf absoluut niet weet) hoort en het zaad valt in de goede aarde en de horende luisteraar draagt vrucht. Hij bekeerd zich. Hij ziet niet van zichzelf dat dit Gods werk is, maar zal het achteraf wel ondervinden en belijden. Wat jij in je echte leven moet doen is een knop omzetten en je verantwoordelijkheid onder ogen zien. Als jij niet op je knieën gaat, dan ga je verloren. De verloren zoon ging naar huis. De bloedvloeiende vrouw ging naar Christus. De Kanaanese vrouw ging heel ver om Christus op te zoeken. Het is allemaal niet om hun verdienste dat ze verlossing kregen, maar als ze bleven zitten waar ze zaten, dan zouden ze allen stuk voor stuk onverzoend zijn gestorven en dat is een feit. Ninevee is ook niet overeind gebleven door het wachten op de omkering. Ja, de bijbel beschrijft vele verhalen waar Christus de mensen opzocht, maar je neemt een groot risico als je daarom maar denkt: als ik uitverkoren ben, dan gebeurd het toch wel! Je bent dan bewust ongehoorzaam.
Een dominee vergeleek het eens met het volgende: Een vader vertelt zijn kind dat hij 1000 euro voor zijn verjaardag krijgt. Daar heeft hij niets voor hoeven doen, het is een cadeau. Hij hoeft alleen maar naar de bank te gaan om het op te eisen. Nu kan dat kind globaal 3 dingen doen.
1. Naar de bank gaan en het opeisen. Misschien rijd hij wel voor niets naar de bank en heeft zijn vader gelogen? Zou God dat doen?
2. Niet naar de bank gaan. Misschien als hij maar lang genoeg wacht haalt zijn pa het wel op en drukt het in zijn handen. Zou je zo'n houding tegen God willen opstellen? Misschien is het toch wel niet voor mij? Zou God je dan zoiets beloven? Beloofd God het mij dan wel? "Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.", dat is net als de rest van de bijbel tegen jou gezegd. God spreekt door het gehele Woord tegen jou. Je mag de hele bijbel beschouwen als 1 grote boodschap van God naar jou persoonlijk toe. Je hebt zelfs het teken en zegel ontvangen dat God je dit beloofd heeft (bij de doop).

Dit topic gaat over de aanbieding van de genade en de zinloosheid daarvan aangezien niemand het van nature kan aannemen. Aanbod van genade is niet persé een bijbelse uitdrukking. Verkondiging van het evangelie met bevel van geloof en bekering is wél een bijbelse opdracht. De verkondiging van het evangelie is een opdracht (Markus 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.)(1 Cor. 9:18 En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!), maar ook het aannemen van het evangelie is een opdracht. (1 Corinthiers 14:1 Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat.) Iemand die niet gehoor geeft aan dit gebod van God, is ongehoorzaam en kan zich niet verschuilen achter zijn onmacht. Je kunt dit lezen in bijv. Hebr. "4:6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve [rust] ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid."
Hypercalvinisten ontkennen de eigen verantwoordelijkheid, maar ten diepste de wil van God om het evangelie werkzaam te maken, waardoor de doden horen. De uitwerking is dat men het evangelie presenteerd als object voor God's volk. God's volk die menselijk gefilterd worden door regels zoals ellendekennisdrempels en een modern traditioneel wettisisme. Het object evangelie is niet voor de gemiddelde luisteraar geschikt, maar enkel voor de uitverkorenen en mag daarom ook niet in dadelijke zin gepreekt worden. Ik vind het een onderschatting van God's eigen macht om Zelf het Woord als een scherp tweesnijdend zwaard door de gemeente te laten gaan. De dominee mag het zaad rijkelijk strooien. Het mag met bakken uitgestrooid worden over de gemeente. God regelt wel de grond om het te laten landen en vrucht te dragen. Het gevaar van een alverzoening is een onware reden om het graan niet rijkelijk uit te strooien. De bijbel zelf geeft ons goede toetsstenen om te onderscheiden of het goede vruchten zijn.

De schrijver van het stuk koppelt God's werk los van het werk van de bekeerling. Het werk van de bekeerling zou van zichzelf altijd zonder God's werk zijn, immers hij kan het evangelie niet aannemen en als hij het toch aanneemt, dan is dit eigen werk? Maar wat nu als God het willen en het werken heeft gewerkt? Voor het oog heeft de bekeerling het evangelie aangenomen. Voor het geestelijke oog is het God die de bekeerling heeft bekeerd. Maar het zijn geen tegenstellingen. Waarom worden die hier dan toch gemaakt? Ik heb die vraag hier al eerder in dit topic gesteld en ik weet nog steeds geen antwoord.
Maybe you remember this one?
Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:Maar door de zondeval hebben we onze vrije wil verloren.
We hebben onze vrije wil absoluut nog steeds, maar deze is tot in het diepste van zijn wortel bedorven. Waarom dit detail? Omdat we anders in de praktijk ons verschuilen achter de uitverkiezing. Ik denk dat er heel wat mensen op het forum zijn die dit niet kunnen ontkennen dat ze tot bloedens toe moeten vechten om te willen. Niet eenmalig, maar hun hele leven. Bij de wedergeboorte is het namelijk zo dat er een nieuwe wil komt, maar dat deze op zijn hoogst op bepaalde momenten sterker is dan de oude vleselijke wil. Precies wat Paulus schrijft in Rom. 7. Daarom is het zo dat de HC schrijft dat onze enige troost is dat we eigendom zijn van Jezus Christus. Onze wil zal nooit worden zoals het moet zijn, maar daar ligt de grond ook niet. Toch zullen we voor en na onze wedergeboorte ons hele leven moeten vechten met de tweezijdigheid van onze wil. Ontkennen dat we nog een vrije wil hebben crëeert fatalistische verloren zonen die wachten op een vader die ze bij de varkens weghaald en anders maar naar rechtvaardigheid sterven. Voor de volledigheid wil ik er wel bij vermelden dat ik hiermee niet bedoel dat we een wil zouden hebben die in staat is om onze slechte kant zelfstandig te overwinnen of zonder dat God in ons leven begint, geloofsvruchten te kunnen dragen die aangenaam zijn voor God. We kunnen niets zonder God, maar niets doen is niet wat God voor ogen heeft.
Precies
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Dear Bert,

I have tried to discuss with you this matter before. I have made endless long replies on your opinion. I gave up since the latest reaction was: What do you mean?

We ended in a discussion going to this and this was my reply. No real answer came.
Kaw, just because you don't like the answer, does not mean the question was not answered.

Maybe refer to this article:

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5113&start=30
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

If you want a reply about a conditional convenant opinion... Do you use the same baptismform as we are used to use? Doesn't this form tell us about a promise and a requirement? "We worden geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid” or in english "We are called and oblige to a new obedience"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:If you want a reply about a conditional convenant opinion... Do you use the same baptismform as we are used to use? Doesn't this form tell us about a promise and a requirement? "We worden geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid” or in english "We are called and oblige to a new obedience"
faith and obedience are not conditions of salvation, but fruits thereof.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:If you want a reply about a conditional convenant opinion... Do you use the same baptismform as we are used to use? Doesn't this form tell us about a promise and a requirement? "We worden geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid” or in english "We are called and oblige to a new obedience"
faith and obedience are not conditions of salvation, but fruits thereof.
Do we have diverend baptism forms or not?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:If you want a reply about a conditional convenant opinion... Do you use the same baptismform as we are used to use? Doesn't this form tell us about a promise and a requirement? "We worden geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid” or in english "We are called and oblige to a new obedience"
faith and obedience are not conditions of salvation, but fruits thereof.
Do we have diverend baptism forms or not?
We use the english translation of the baptism form authorized by the synod of Dordt, 1618-1619.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:If you want a reply about a conditional convenant opinion... Do you use the same baptismform as we are used to use? Doesn't this form tell us about a promise and a requirement? "We worden geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid” or in english "We are called and oblige to a new obedience"
faith and obedience are not conditions of salvation, but fruits thereof.
Do we have diverend baptism forms or not?
We use the english translation of the baptism form authorized by the synod of Dordt, 1618-1619.
Then there is a promise and a requirement. End of discussion.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Then there is a promise and a requirement. End of discussion.
There is a unilateral covenant with the elect:
III. Seeing then that this is the clear teaching of our confession,

A. We repudiate:

1. The teaching:

a. That the promise of the covenant is conditional and for all that are baptized.

b. That we may presuppose that all the children that are baptized are regenerated, for we know on the basis of Scripture, as well as in the light of all history and experience, that the contrary is true.

For proof we refer to Canons I, A, 6-8; and the doctrinal part of the Baptismal Form:

The principal parts of the doctrine of holy baptism are these three:

First, That we with our children are conceived and born in sin, and therefore are children of wrath, in so much that we cannot enter into the kingdom of God, except we are born again. This, the dipping in, or sprinkling with water teaches us, whereby the impurity of our souls is signified, and we admonished to loathe, and humble ourselves before God, and seek for our purification and salvation without ourselves.

Secondly, Holy baptism witnesseth and sealeth unto us the washing away of our sins through Jesus Christ. Therefore we are baptized in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost. For when we are baptized in the name of the Father, God the Father witnesseth and sealeth unto us, that he doth make an eternal covenant of grace with us, and adopts us for his children and heirs, and therefore will provide us with every good thing, and avert all evil or turn it to our profit. And when we are baptized in the name of the Son, the Son sealeth unto us, that he doth wash us in his blood from all our sins, incorporating us into the fellowship of his death and resurrection, so that we are freed from all our sins, and accounted righteous before God. In like manner, when we are baptized in the name of the Holy Ghost, the Holy Ghost assures us, by this holy sacrament, that he will dwell in us, and sanctify us to be members of Christ, applying unto us, that which we have in Christ, namely, the washing away of our sins, and the daily renewing of our lives, till we shall finally be presented without spot or wrinkle among the assembly of the elect in life eternal.

Thirdly, Whereas in all covenants, there are contained two parts: therefore are we by God through baptism, admonished of, and obliged unto new obedience, namely, that we cleave to this one God, Father, Son, and Holy Ghost; that we trust in him, and love him with all our hearts, with all our souls, with all our mind, and with all our strength; that we forsake the world, crucify our old nature, and walk in a new and holy life.

And if we sometimes through weakness fall into sin, we must not therefore despair of God's mercy, nor continue in sin, since baptism is a seal and undoubted testimony, that we have an eternal covenant of grace with God.

The Thanksgiving after baptism:

Almighty God and merciful Father, we thank and praise thee, that Thou hast forgiven us, and our children, all our sins, through the blood of thy beloved Son Jesus Christ, and received us through thy Holy Spirit as members of thine only begotten Son, and adopted us to be thy children, and sealed and confirmed the same unto us by holy baptism; we beseech thee, through the same Son of thy love, that Thou wilt be pleased always to govern these baptized children by thy Holy Spirit, that they may be piously and religiously educated, increase and grow up in the Lord Jesus Christ, that they may then acknowledge thy fatherly goodness and mercy, which Thou hast shown to them and us, and live in all righteousness, under our only Teacher, King and High Priest, Jesus Christ; and manfully fight against, and overcome sin, the devil and his whole dominion, to the end that they may eternally praise and magnify thee, and thy Son Jesus Christ, together with the Holy Ghost, the one only true God. Amen.

The prayer refers only to the elect; we cannot presuppose that it is for all.

2. The teaching that the promise of the covenant is an objective bequest on the part of God giving to every baptized child the right to Christ and all the blessings of salvation.

B. And we maintain:

1. That God surely and infallibly fulfills His promise to the elect.

2. The sure promise of God which He realizes in us as rational and moral creatures not only makes it impossible that we should not bring forth fruits of thankfulness but also confronts us with the obligation of love, to walk in a new and holy life, and constantly to watch unto prayer.

All those who are not thus disposed, who do not repent but walk in sin, are the objects of His just wrath and excluded from the kingdom of heaven.

That the preaching comes to all; and that God seriously commands to faith and repentance, and that to all those who come and believe He promises life and peace.

Grounds:

a. The Baptism Form, part 3.

b. The Form for the Lord's Supper, under "thirdly":

All those, then, who are thus disposed, God will certainly receive in mercy, and count them worthy partakers of the table of his Son Jesus Christ. On the contrary, those who do not feel this testimony in their hearts, eat and drink judgment to themselves.

Therefore, we also, according to the command of Christ and the Apostle Paul, admonish all those who are defiled with the following sins, to keep themselves from the table of the Lord, and declare to them that they have no part in the kingdom of Christ; such as all idolaters, all those who invoke deceased saints, angels, or other creatures; all those who worship images; all enchanters, diviners, charmers, and those who confide in such enchantments; all despisers of God, and of his Word, and of the holy sacraments; all blasphemers; all those who are given to raise discord, sects and mutiny in Church or State; all perjured persons; all those who are disobedient to their parents and superiors; all murders, contentious persons, and those who live in hatred and envy against their neighbors; all adulterers, whoremongers, drunkards, thieves, usurers, robbers, gamsters, covetous, and all who lead offensive lives.

All these, while they continue in such sins, shall abstain from this meat (which Christ hath ordained only for the faithful), lest their judgment and condemnation be made the heavier.

c. The Heidelberg Catechism XXIV, 64; XXXI, 84; XLV, 116:

Q. 64. But doth not this doctrine make men careless and profane?

A. By no means: for it is impossible that those, who are implanted into Christ by a true faith, should not bring forth fruits of thankfulness.

Q. 84. How is the kingdom of heaven opened and shut by the preaching of the holy gospel?

A. Thus: when according to the command of Christ, it is declared and publicly testified to all and every believer, that, whenever they receive the promise of the gospel by a true faith, all their sins are really forgiven them of God, for the sake of Christ's merits; and on the contrary, when it is declared and testified to all unbelievers, and such as do not sincerely repent, that they stand exposed to the wrath of God, and eternal condemnation, so long as they are unconverted: according to which testimony of the Gospel, God will judge them, both in this, and in the life to come.

Q. 116. Why is prayer necessary for Christians?

A. Because it is the chief part of thankfulness which God requires of us: and also, because God will give his grace and Holy Spirit to those only, who with sincere desires continually ask them of him, and are thankful for them.

Canons III-IV, A, 12, 16, 17:

Art. 12. And this is the regeneration so highly celebrated in Scripture, and denominated a new creation: a resurrection from the dead, a making alive, which God works in us without our aid. But this is in no wise effected merely by the external preaching of the gospel, by moral suasion, or such a mode of operation, that after God has performed his part, it still remains in the power of man to be regenerated or not, to be converted, or to continue unconverted; but it is evidently a supernatural work, most powerful, and at the same time most delightful, astonishing, mysterious, and ineffable; not inferior in efficacy to creation, or the resurrection from the dead, as the Scripture inspired by the author of this work declares; so that all in whose heart God works in this marvelous manner, are certainly, infallibly, and effectually regenerated, and do actually believe. Whereupon the will thus renewed, is not only actuated and influenced by God, but in consequence of this influence, becomes itself active. Wherefore also, man is himself rightly said to believe and repent, by virtue of that grace received.

Art 16. But as man by the fall did not cease to be a creature, endowed with understanding and will, nor did sin which pervaded the whole race of mankind, deprive him of the human nature, but brought upon him depravity and spiritual death; so also this grace of regeneration does not treat men as senseless stocks and blocks, nor takes away their will and its properties, neither does violence thereto; but spiritually quickens, heals, corrects, and at the same time sweetly and powerfully bends it; that where carnal rebellion and resistance formerly prevailed, a ready and sincere spiritual obedience begins to reign; in which the true and spiritual restoration and freedom of our will consist. Wherefore unless the admirable author of every good work wrought in us, man could have no hope of recovering from his fall by his own free will, by the abuse of which, in a state of innocence, he plunged himself into ruin.

Art. 17. As the almighty operation of God, whereby he prolongs and supports this our natural life, does not exclude, but requires the use of means, by which God of his infinite mercy and goodness hath chosen to exert his influence, so also the before mentioned supernatural operation of God, by which we are regenerated, in no wise excludes, or subverts the use of the gospel, which the most wise God has ordained to be the seed of regeneration, and food of the soul. Wherefore, as the apostles, and teachers who succeeded them, piously instructed the people concerning this grace of God, to his glory, and the abasement of all pride, and in the meantime, however, neglected not to keep them by the sacred precepts of the gospel in the exercise of the Word, sacraments and discipline; so even to this day, be it far from either instructors or instructed to presume to tempt God in the church by separating what he of his good pleasure hath most intimately joined together. For grace is conferred by means of admonitions; and the more readily we perform our duty, the more eminent usually is this blessing of God working in us, and the more directly is his work advanced; to whom alone all the glory both of means, and of their saving fruit and efficacy is forever due. Amen.

Canons III-IV, B, 9:

Art. 9. Who teach: that grace and free will are partial causes, which together work the beginning of conversion, and that grace, in order of working, does not precede the working of the will; that is, that God does not efficiently help the will of man unto conversion until the will of man moves and determines to do this. For the ancient Church has long ago condemned this doctrine of the Pelagians according to the words of the Apostle: "So then it is not of him that willeth, nor of him that runneth, but of God that hath mercy," Romans 9:16. Likewise: "For who maketh thee to differ? and what hast thou that thou didst not receive?" I Corinthians 4:7. And: "For it is God who worketh in you both to will and to work, for his good pleasure," Phillippians 2:13.

Canons V, A, 14:

Art. 14. And as it hath pleased God, by the preaching of the gospel, to begin this work of grace in us, so he preserves, continues, and perfect it by the hearing and reading of his Word, by meditation thereon, and by the exhortations, threatenings, and promises thereof, as well as by the use of the sacraments.

Netherlands Confession, Article XXIV:

Art. XXIV. We believe that this true faith being wrought in man by the hearing of the Word of God, and the operation of the Holy Ghost, doth regenerate and make him a new man, causing him to live a new life, and freeing him from the bondage of sin. Therefore it is so far from being true, that this justifying faith makes men remiss in a pious and holy life, that on the contrary without it they would never do anything out of love to God, but only out of self-love or fear of damnation. Therefore it is impossible that this holy faith can be unfruitful in man: for we do not speak of a vain faith, but of such a faith, which is called in Scripture, a faith that worketh by love, which excites man to the practice of those works, which God has commanded in his Word.

Which works, as they proceed from the good root of faith, are good and acceptable in the sight of God, forasmuch as they are all sanctified by His grace: howbeit they are of no account towards our justification. For it is by faith in Christ that we are justified, even before we do good works; otherwise they could not be good works, any more than the fruit of a tree can be good, before the tree itself is good.

Therefore we do good works, but not to merit by them, (for what can we merit?) nay, we are beholden to God for the good works we do, and not he to us, since it is he that worketh in us both to will and to do of his good pleasure. Let us therefore attend to what is written: when ye shall have done all those things which are commanded you, say, we are unprofitable servants; we have done that which was our duty to do. In the meantime, we do not deny that God rewards our good works, but it is through his grace that he crowns his gifts.

Moreover, though we do good works, we do not found our salvation upon them; for we do no work but what is polluted by our flesh, and also punishable; and although we could perform such works, still the remembrance of one sin is sufficient to make God reject them. thus then we would always be in doubt, tossed to and fro without any certainty, and our poor consciences continually vexed, if they relied not on the merits of the suffering and death of our Savior.

3. That the ground of infant baptism is the command of God and the fact that according to Scripture He established His covenant in the line of continued generations.
Read the whole document here:

http://www.prca.org/principles.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

How are you able to discuss this when the baptism form is clear about this subject?

And please do only refer to text about the subject. I do not have time to read it all..
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Bert, Hoeksema teached a kind of hyper-calvinism, that isn't reformed. It is more in the line of thinking of great neo-calvinists, like Kuyper, Schilder and Steenblok.

The problem I have with Hoeksema is that he, unlike Steenblok, was a very smart thinker, knowing full well all implications that his teachings do have, and I suppose also full well knowing that he was teaching something the reformers didn't teach. Where Kuyper and Schilder settled for a theology that at least did not deny the free gospel offer (resulting in a faulty covenant view), and Steenblok, denying in words the free offer of the gospel, but in practice not consequently, Hoeksema was consequent both in his theology as in his actual preaching.

So, on the one hand I greatly admire him for his (systematical) theological thinking, on the other hand: stay away from his teachings about predestination and the covenant!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Bert, Hoeksema teached a kind of hyper-calvinism, that isn't reformed. It is more in the line of thinking of great neo-calvinists, like Kuyper, Schilder and Steenblok.

The problem I have with Hoeksema is that he, unlike Steenblok, was a very smart thinker, knowing full well all implications that his teachings do have, and I suppose also full well knowing that he was teaching something the reformers didn't teach. Where Kuyper and Schilder settled for a theology that at least did not deny the free gospel offer (resulting in a faulty covenant view), and Steenblok, denying in words the free offer of the gospel, but in practice not consequently, Hoeksema was consequent both in his theology as in his actual preaching.

So, on the one hand I greatly admire him for his (systematical) theological thinking, on the other hand: stay away from his teachings about predestination and the covenant!
Memento, I am not following what you are alleging. How was Hoeksema hypercalvenist? What did he teach that the reformers didnt' teach?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten