Hoe nu verder

jacob

Hoe nu verder

Bericht door jacob »

Beste mensen,

ik zou julllie willen verzoeken deze discussie op refoweb te willen lezen.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6488&highlight=

ik ga daar, nogal ongenuanceerd en dogmatisch, te werk.

Ik probeer nu zelf naar een nuance te zoeken en die kan ik niet vinden. Kortom klopt mijn conclusie?

kort samengevat is die op dit moment

Als degene die de posting opende trouwt met die jongen doet ze overspel, en de jongen ook.

(Als ze trouwen leven ze in overspel.)

Klopt dit? of zie ik iets over het hoofd.

Graag alleen serieuze postings of anders niet.

met vr gr

Jacob

[Aangepast op 23/6/04 door jacob]
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Zoals jij het zegt, klopt het als je het naast de Bijbel legt. Maar jah, bij bepaalde gedachten is er al sprake van overspel. Dus dit is wel erg moeilijk.

Waarom zou zo iemand zo iets persoonlijks op proberen te lossen via Refoweb Forum? Waarom wil je er eigenlijk op reageren? De betreffende persoon zal ook wel weten hoe het in elkaar zit.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
jacob

Bericht door jacob »

dit wil ik dus niet.

gewoon een discussie over mijn stelling en niet over bijzaken aub.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door jacob
dit wil ik dus niet.

gewoon een discussie over mijn stelling en niet over bijzaken aub.
Sorry, je haalt er een persoonlijk verhaal bij van een refowebber. Het leek alsof je vroeg om daarop een reactie te geven.

Nou ja, het lijkt met duidelijk. Wat ik al zei. Zelfs bepaalde gedachten worden gerekend tot overspel. Dus ik denk dat dit een eigen persoonlijke overweging behoeft. We kunnen het wel allemaal voor elkaar proberen te weten, maar Bijbels gezien is het afkeurenswaardig.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Beste Jacob,

Ik zit nu te denken aan de profeet Hosea.
Moest die niet trouwens met een hoer?
Ik weet niet precies hoe het boekje Hosea in elkaar zit, maar misschien iets om je in te verdiepen.

Succes tussen de leeuwen op refoweb!

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Ik zou overigens wel even duidelijk de stelling formuleren. Dat voorkomt een hoop irrelevante postings.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Beste Jacob,

Ik zit nu te denken aan de profeet Hosea.
Moest die niet trouwens met een hoer?
Ik weet niet precies hoe het boekje Hosea in elkaar zit, maar misschien iets om je in te verdiepen.

Succes tussen de leeuwen op refoweb!

Groeten,
Matthijs
Mathijs,

daar heb ik ook aan zitten denken

Maar Hosea moest trouwen met een hoer omdat het volk van israel overspelig was.

Hij deed het als voorbeeld voor wie het volk Israel was.

Als ik de antwoorden van Ali Hoek van Kooten leest dan geeft zij aan dat het wel mogelijk is om opnieuw te hertrouwen. Helaas onderbouwt ze dan niet.
erdna

Bericht door erdna »

jacob,
ik heb al een evenwichtige bijdrage ter ondersteuning van jou postings op Refoweb toegevoegd.

geen dank,

e.
limosa

Bericht door limosa »

Moeilijk. Wie een ander aanziet om die te begeren doet overspel is mij altijd geleerd. Wie blijft dan staan? Ik zou zeggen laten we eerst de hand in eigen boezem steken voordat we veroordelen. Het al te veel gefocust zijn op de daad zou doen vergeten dat zien om te begeren ook zonde is. Dit alles maakt me voorzichtig om te oordelen over een ander die ik niet ken, in omstandheden die ik niet ken. Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.

Maar goed, het geval zelf. Van allergrootst belang lijkt me dat het meisje houdt van die jongen en andersom natuurlijk. Dan is van belang dat het meisje die jongen deze misstap kan vergeven. Ook dat is een vorm van reinheid in een relatie. Als dat het geval is denk ik dat ze met elkaar verder kunnen. Het lijkt me niet dat we die jongen en z'n ex tot elkaar kunnen veroordelen, dat kan de bedoeling van het huwelijk niet zijn. De jongen zou wel voor God (en misschien voor Zijn gemeente) zijn schuld moeten belijden. Dan zou hij misschien ook makkelijker afstand nemen van het verleden.

Als het meisje (de ex dus) zwanger was geworden vind ik overigens dat ze wel samen verder hadden gemoeten. Daar heeft het kind in dat geval recht op.
jacob

Bericht door jacob »

okay mensen,

ik ben overtuigd voorlopig. Ik heb het niet goed ingezien. Ik meende dat je voor God getrouwd bent. Maar ik zie dat ik daarin helemaal alleen staat.

Ik dacht dat er ergens in Mozes stond dat je dan iemand schuldig bent tot je vrouw te nemen. Maar ik kan het niet vinden. Dus waarschijnlijk staat het er dan ook niet.
nicname

Bericht door nicname »

Hebben ze daar ook al Staf warnings ;)
jacob

Bericht door jacob »

klopt zeeuw, maar wat is nu jouw mening.

Ik ben eingelijk ook wel benieuwd hoe Adrianus hier over denkt.

Tis weer eens wat anders dan een discussie over de weg, de standen en het aanbod. ;)
Plaats reactie