Homeschooling

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Homeschooling

Bericht door Bert Mulder »

From: http://www.rfpa.org/sb/TheStandardBeare ... OCValue4=0
PADERBORN, Germany, September 14, 2006 (LifeSiteNews.com)—German police stormed into the residence of a Christian homeschooling family, and arrested a mother for homeschooling her children, an offense established since Nazi Germany. Now the woman’s husband has fled with their children to seek refuge in Austria, which allows homeschooling under certain conditions according to the Brussels Journal.

The Brussels Journal reports that Katherina Plett responded to a knock on the door from an undercover police woman Thursday morning at 11:00 P.M. Once the Baptist woman opened the door, police officers, hidden outside the house, stormed into her home and arrested her for the crime of homeschooling her children. The female officer insisted that she watch Mrs. Plett as she changed her clothes claiming, “She would arm herself and shoot us all.”

German police then hauled Mrs. Plett off to Gelsenkirchen jail, where she is serving a 10-day prison sentence for exercising her right to be the primary educator of her children.

However, on Monday, Mrs. Plett’s husband gathered their children and fled to Austria, finding asylum at a Christian family center in Wolfgangsee, Austria. Another homeschooling family from Germany has also taken refuge after a Paderborn court ordered the seizure of their children.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Home-scholing is in Duitsland bij de wet verboden. Een oude wet, die nog steeds geld, met als doel om extremisering te voorkomen. Als je dan toch aan home-scholing doet, moet je niet gek opkijken dat je opgepakt wordt. Gebied de bijbel immers niet dat wij de overheid moeten gehoorzamen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Home-scholing is in Duitsland bij de wet verboden. Een oude wet, die nog steeds geld, met als doel om extremisering te voorkomen. Als je dan toch aan home-scholing doet, moet je niet gek opkijken dat je opgepakt wordt. Gebied de bijbel immers niet dat wij de overheid moeten gehoorzamen?
Zeker waar, hoewel het ook waar is dat men God meer gehoorzaam moet zijn dan de mens. En het lijkt erop dat hier vrijheid van godsdienst wel in het gedwang komt. Verder is het in elk geval, dat ze proberen extremisme met extremisme te bestrijden.

In Nederland is godslastering ook verboden. Maar je wordt er niet op die manier voor gearrresteerd, en ook niet erdoor voor 10 dagen de bak in gestuurd.

Noch niet zo lang geleden waren abortus en euthenasie ook bij de wet verboden, en voor die moorden werd niemand gestraft...
What is disturbing is that this is not a government attack simply on homeschooling per se, but the attack is on Christian education and the right of parents to impart religious values to their children. This is clear from the statements of another government official (WorldNetDaily.com, December 21, 2006).
Brigitte Zypries, who serves as the German federal minister of justice, told ASSIST News Service that the nation “should not place any behavior under the protection of this important basic right.”

The 53-year-old said court rulings have produced “a kind of freedom for all sorts of behavior” and those need to be specifically defined.

She also challenged churches’ involvement in religious instruction in schools, saying they cannot simply be allowed to claim a monopoly on teaching values.

Subjects like ethics, law—and of course politics—also could be used to teach values, she noted.

And her opinions are backed by court decisions, not simply within Germany, but also in an international court, the European Human Rights court (WorldNet Daily.com, December 21, 2006).
The Strasburg-based court addressed the issue (of homeschooling) on appeal from a Christian family whose members alleged their human rights to educate their own children according to their own religious beliefs are being violated by the ban.

The specific case addressed in the opinion involved Fritz and Marianna Konrad, who filed the complaint in 2003 and argued that Germany’s compulsory school attendance endangered their children’s religious upbringing and promotes teaching inconsistent with the family’s Christian faith.

The court said the Konrads belong to a “Christian community which is strongly attached to the Bible” and rejected public schooling because of the explicit sexual indoctrination programs that the courses there include.

The German court already had ruled that the parental “wish” to have their children grow up in a home without such influences “could not take priority over compulsory school attendance.” The decision also said the parents do not have an “exclusive” right to lead their children’s education.

The court’s ruling said that schools represent society, and “it was in the children’s interest to become part of that society.” “The parents’ right to education did not go as far as to deprive their children of that experience,” the ruling said.

And so, what we have in Germany is the local enforcement of what is becoming international law against Christian education by parents in their homes. This is another sign of the times that we would be foolish to ignore. The goal is international standards for the religious education of children, and the physically forced separation of children from parents who refuse to comply—or, to put it more simply, persecution.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Verder kan dit aapje best nog eens een staartje hebben, ook in Nederland, op het gebied van de Christelijke school:
What is disturbing is that this is not a government attack simply on homeschooling per se, but the attack is on Christian education and the right of parents to impart religious values to their children. This is clear from the statements of another government official (WorldNetDaily.com, December 21, 2006).
Brigitte Zypries, who serves as the German federal minister of justice, told ASSIST News Service that the nation “should not place any behavior under the protection of this important basic right.”

The 53-year-old said court rulings have produced “a kind of freedom for all sorts of behavior” and those need to be specifically defined.

She also challenged churches’ involvement in religious instruction in schools, saying they cannot simply be allowed to claim a monopoly on teaching values.

Subjects like ethics, law—and of course politics—also could be used to teach values, she noted.

And her opinions are backed by court decisions, not simply within Germany, but also in an international court, the European Human Rights court (WorldNet Daily.com, December 21, 2006).
The Strasburg-based court addressed the issue (of homeschooling) on appeal from a Christian family whose members alleged their human rights to educate their own children according to their own religious beliefs are being violated by the ban.

The specific case addressed in the opinion involved Fritz and Marianna Konrad, who filed the complaint in 2003 and argued that Germany’s compulsory school attendance endangered their children’s religious upbringing and promotes teaching inconsistent with the family’s Christian faith.

The court said the Konrads belong to a “Christian community which is strongly attached to the Bible” and rejected public schooling because of the explicit sexual indoctrination programs that the courses there include.

The German court already had ruled that the parental “wish” to have their children grow up in a home without such influences “could not take priority over compulsory school attendance.” The decision also said the parents do not have an “exclusive” right to lead their children’s education.

The court’s ruling said that schools represent society, and “it was in the children’s interest to become part of that society.” “The parents’ right to education did not go as far as to deprive their children of that experience,” the ruling said.

And so, what we have in Germany is the local enforcement of what is becoming international law against Christian education by parents in their homes. This is another sign of the times that we would be foolish to ignore. The goal is international standards for the religious education of children, and the physically forced separation of children from parents who refuse to comply—or, to put it more simply, persecution.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Verder kan dit aapje best nog eens een staartje hebben, ook in Nederland, op het gebied van de Christelijke school:
Hoe het met het christelijk onderwijs gaat lopen in de toekomst, weten we inderdaad niet, maar laten we daarin ook maar op onze God vertrouwen. De eerste uitspraken van de nieuwe minister Plasterk (atheïst!) over het bijzonder onderwijs waren trouwens ook redelijk bemoedigend!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Home-scholing is in Duitsland bij de wet verboden.
Homeschooling is in Nederland niet verboden en wordt ook regelmatig toegepast. Te denken valt aan gezinnen met hoogbegaafde kinderen voor wie in de directe omgeving geen passend onderwijs is te vinden, omdat scholen geen maatwerk kunnen of willen bieden voor hoogintelligente leerlingen. Als men dan voor thuisonderwijs kiest, is dat bepaald niet altijd een luxe-keuze, maar een keuze die uit nood geboren is.

Ik weet het, S.D. Post denkt daar anders over, maar daar lig ik niet wakker van...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

http://www.thuisonderwijs.com/is_legaal.html

Mag je in Nederland je kinderen thuis onderwijzen oftewel is het legaal?

Het is mogelijk om in Nederland je kinderen zelf te onderwijzen. Artikel 5b van de Leerplichtwet vermeldt o.a. dat ouders die "tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidelijk onderwijsinstituten waarop de minderjarige geplaatst zou worden, overwegend bezwaar hebben" vrijstelling kunnen krijgen van de leerplicht.
Om vrijstelling te kunnen verkrijgen dien je een verzoek in te dienen bij de burgemeester en wethouders van je woonplaats. Dit verzoek moet één maand voordat je kind de leerplichtige leeftijd heeft bereikt ingediend zijn. Je kind mag in het jaar daar voorafgaand nog geen school of onderwijsinstituut hebben bezocht! Zie voor meer informatie de wettekst van de leerplichtwet.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Homeschooling is ook een manier van leven en vaak gekoppeld aan de visie van natuurlijk ouderschap. Het is in Nederland ook betrekkelijk makkelijk om aan "normale" kinderen thuis les te geven. Zoals reeds werd gezegd, als er binnen een straal van 20km geen onderwijs te vinden is, passend bij je levensovertuiging, is het toegestaan. Deze regel wordt vaak toegepast als: ik ben Gervormd en in de buiurt is geen Hervormde school. Hervormd is juridisch nl iets anders dan christelijk!!!
Nogmaals, mensen die homeschooling aanhangen, doen dat uit een bepaalde visie en is soms uit nood geboren!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Door de school toestand hier, scholen wij onze kinderen, helaas, ook thuis.

Zou graag hebben dat we hier een school hadden waar we ze, in goed geweten, naar heen konden sturen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:Door de school toestand hier, scholen wij onze kinderen, helaas, ook thuis.

Zou graag hebben dat we hier een school hadden waar we ze, in goed geweten, naar heen konden sturen.
Daar zouden dus heel veel thuisonderwijzers het niet mee eens zijn. Ik heb zelfs wel eens horen zeggen, dat wanneer er een goede school in de buurt zou zijn,ze nog thuisonderwijs zouden geven.
Mag ik een vraag stellen? Waarom vind je het jammer dat je thuisonderwijs moet geven?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:Door de school toestand hier, scholen wij onze kinderen, helaas, ook thuis.

Zou graag hebben dat we hier een school hadden waar we ze, in goed geweten, naar heen konden sturen.
Daar zouden dus heel veel thuisonderwijzers het niet mee eens zijn. Ik heb zelfs wel eens horen zeggen, dat wanneer er een goede school in de buurt zou zijn,ze nog thuisonderwijs zouden geven.
Mag ik een vraag stellen? Waarom vind je het jammer dat je thuisonderwijs moet geven?
Om dat het een zware last voor mijn lieve vrouw is, die ook met haar gezondheid tobt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik heb mijn kinderen in Nederland opgevoed, de school waar hun grootvader al bezocht was hun school en het christelijk onderwijs wat zij ontvingen vroeg van ons geen extreme financiele offers.
Hoe anders is dat hier!! Er zijn hier christelijke scholen , maar er moet daarvoor een behoorlijk bedrag worden opgehoest.
Die zijn er natuurlijk niet in onze omgeving. Hier is 90 procent Rooms Katholiek en sommige kerkleden bij ons sturen hun kind dan nog liever naar een katholieke school en die schijnen minder duur te zijn. Als je ze ander christelijk onderwijs wil laten volgen moet je ze al haast naar een Boarding school sturen. Ik weet van een neef die $20.000 betaald voor zijn 12 jarige dochter!!! Dat kan niet iedereen!! Ik denk dat ik hier ook voor homeschooling zou kiezen...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ga/blijf er dan niet wonen. :roll:

Het continent met de onbegrensde mogelijkheden heeft blijkbaar toch zo z'n beperkingen. Overigens zeggen die bedragen niet zoveel. Dan zou een totale vergelijking moeten worden gemaakt tussen besteedbare inkomens hier en daar. Woonlasten, energie, vervoer.

Als er hier voor die zogenaamde noden in de USA en Canada gecollecteerd wordt heb ik zo wel eens m'n bedenkingen. Dat is maar één aspect van het leven. Misschien kunnen ze in USA/Canada eens collecteren voor de woonlasten hier in Nederland. Om maar eens wat te noemen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik weet van een neef die $20.000 betaald voor zijn 12 jarige dochter!!! Dat kan niet iedereen!! Ik denk dat ik hier ook voor homeschooling zou kiezen...
Het gaat hier om Duitsland. En voor zover ik weet, heeft Duitsland een zelfde systeem wat betreft de financiering van christelijke scholen als Nederland.

Daarbij is m.i. zo'n bedrag ophoesten, desnoods met een lening, in zo'n geval als in Duitsland béter dan de wet, die op dit punt erg streng is, te overtreden.
Plaats reactie