GerefGemeente-lid schreef:Tiberius schreef:Mannetje schreef:Tiberius schreef:Hoezo vind je dat ongelooflijk?
Je kan er toch gewoon inhoudelijk op ingaan?
Dan hoef je toch niet zo onvriendelijk te doen?
Ik denk zelfs dat je me diep van binnen gelijk moet geven, maar geen weerwoord hebt. Laat nu al die historische redeneringen eens los en laat er een Bijbelse exegese van de tekst EN de context op los.
Dit is een valse debattruc. Hopelijk niet zo bedoeld.
Nee zeker niet. Ik denk echt wel dat ik wel iets bij Valcke raak, anders ga je geen twee dagen lang reageren en steeds zeggen dat je wilt stoppen.
Het raakt mij ook heel erg, omdat ik overtuigd ben van de Bijbelse visie die ik heb.
Jouw toon en jouw visie hebben als conclusie dat er heel veel mensen zijn, die je lijkt te veroordelen, omdat hun partner overspel pleegde, van hen scheidde en zij toch opnieuw, niet zelfden in afhankelijkheid des Heeren opnieuw een huwelijk mochten aangaan. En als Jezus deze mensen niet veroordeelde, maar juist expliciet noemde als degenen waarvoor de regel van het niet mogen hertrouwen niet gold, raakt mij dat zeer.
Ik herinner me het voorbeeld van een man, wiens vrouw overspel had gepleegd, door met een andere man geslachtsgemeenschap te hebben. Later bleken er nog veel meer seksuele problemen te spelen bij deze vrouw. Omdat zij hierin bleef volharden, scheidde hij van haar. Later kreeg hij opnieuw een vriendin. Ze geloofden vast en zeker dat God hen had samengebracht en daar waren ook kenbaar en merkbaar bewijzen en aanknopingspunten voor.
Tot men de predikant (uit onze gezindte) vroeg om hun huwelijk te bevestigen. Hij waarschuwde hen ernstig dat als zij zouden trouwen ze een verschrikkelijke zonde zouden plegen. Uiteindelijk durfden ze niet meer te trouwen. Of ze later alsnog zijn getrouwd, weet ik niet.
Ik heb de hardheid, de veroordeling en de kilheid in het pastoraat in deze casus altijd ontzettend aangrijpend gevonden. Jouw manier van discussiëren roept bij mij dezelfde gevoelens op, vandaar mijn toonzetting.
Aha, nou begrijp ik je houding beter.
Het is verstandig om je emoties buiten een discussie te houden; dat vertroebelt te veel.
Ik kan er een paar dingen over zeggen.
In de eerste plaats zei je eerder, dat iedereen, allerlei mensen en boekjes, het standpunt van Calvijn had.
Blijkbaar valt daar nog wel wat van af te dingen, nu je zelf ook al iemand zegt te kennen, die dat standpunt niet deelt.
Verder is wat je noemt een privé-mening van die predikant.
Een kerkenraad zal een aanvraag voor huwelijk volgens het vastgestelde kerkrecht (bij de GG inclusief het boekje 'de heilige huwelijkse staat') beoordelen, al dan niet na een gewogen bezwaar van gemeentelid, ambtsdrager of predikant.
En volgens dat kerkrecht staat de weg naar een huwelijk gewoon open.
Hooguit heeft zo'n predikant gewetensbezwaren, maar dat hoeft m.i. niet bij een huwelijksbevestiging: daar is de kerkenraad voor verantwoordelijk. Wanneer het voor hem toch onoverkomelijk is, zij dat zo; in de GG (en andere gereformeerde kerken) kan de consulent of iemand anders dat dan wel doen.
Het derde wat ik er van kan zeggen: zo'n aanstaand echtpaar zal echt niet tegen jou het achterste van hun tong laten zien. Wellicht spelen er meer zaken, waardoor zo'n predikant er moeite mee had. En de predikant kán niets toelichten krachtens zijn ambtsgeheim.
Daarnaast: als ze werkelijk geloven dat God hen heeft samengebracht en daar 'bewijzen' voor waren, begrijp ik niet dat ze niet meer durfden te trouwen. Het woord van God is toch vele malen belangrijker dan de mening van (al is het) 10 predikanten.
Wat pastoraat in die casus betreft, kan ik niet beoordelen. Het is inderdaad niet verstandig om pastoraat bij mensen te verlenen, met wie je een diepgaand meningsverschil hebt. Dan kan beter een andere predikant of ouderling het pastoraat verlenen.
Tenslotte nog iets over veroordeling.
Iets als zonde benoemen is iets heel anders dan iemand veroordelen. (Nog los van het feit dat wij slechts ten dele kennen, blijkt ook weer uit deze discussie).
Het beste voorbeeld is daarvan de Heere Jezus Zelf.
Hij zegt, dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden maar om te vervullen.
Toch zegt Hij in Johannes 8 tegen die vrouw: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer.
Met andere woorden: wat u gedaan hebt, is weliswaar zonde, maar Ik veroordeel u niet.