Kerkelijke tucht

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Kerkelijke tucht

Bericht door jvdg »

Een veel omvattend onderwerp waar eigenlijk weinig over gesproken wordt is de kerkelijke tucht.

Wel van alles over wat wel en niet mag, maar niet, dat als de kerk heeft bepaald dat "iets niet mag", wat dan de gevolgen zijn voor de "zich misdragenden".

Uiteraard is hier van alles over te vinden in de belijdenisgeschriften en de literatuur, maar van de werking van die tucht in de praktijk wordt weinig waargenomen.
Of heb ik dat grondig mis?

Laten we even de bekende "censuurgevoelige zaken", zoals het 7e gebod en al dan niet open internet buiten beschouwing laten.

Ik vond het nog wel even aardig de "verklaring" van Wikipedia hieraan toe te voegen:

[quote]
Kerkelijke tucht
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
De kerkelijke tucht of censuur is een systeem dat men alleen kent in de kerken van calvinistische signatuur.

In deze kerken wordt deze praktijk alleen nog geoefend in de kerken van de midden-orthodoxie en de orthodoxie. De censuur of tucht kent drie trappen:

gesprek
afhouding van het Heilig Avondmaal en
afsnijding van de gemeente.


Deze trappen van censuur volgen elkaar op wanneer de kerkenraad ziet dat de overtreder zijn leven naar herhaaldelijke waarschuwing niet betert. De censuur is voortgekomen uit het idee dat de kerkenraad verantwoordelijk is voor het zuiver houden van de gemeente zowel in leer als in leven.

De censuur is het middel dat tot doel het uiteindelijke behoud van de overtreder heeft.

Vergelijkbaar in de Rooms-Katholieke Kerk is de excommunicatie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Kijk maar eens hier, bijvoorbeeld.

Moeilijk onderwerp hoor. Het is niet aan ons om over het hart te oordelen. In feite kun je de tucht niet missen, maar bij de uitoefening van de tucht gaat het wel vaak mis!

In elk geval behoort de tucht een medisch karakter te hebben, mensen terug te brengen en niet weg te jagen - zoals het in de praktijk vaak werkt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Waarom 'even het 7de gebod buiten beschouwing laten"?
Hoe verhoudt die kerkelijke tucht zich tot de uitspraak van onze Heere Jezus:"... zo veroordeel ik u ook niet, ga heen en zondig niet meer?"
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

@ JvdG:

Vergelijkbaar in de Rooms-Katholieke Kerk is de excommunicatie

Daaraan voorafgaande is er nog de "afhouding van de communie", welke éventuéél, bij zeer zware openbare zonden, gevolgd kan worden door excommunicatie bij aanhoudende bedrijving der zonden waarop de excommunicatie op van toepassing is, zoals het leven in ontucht ("alsof men gehuwd was" cq alleen voor de wet gehuwd zijnde terwijl het kerkelijk huwelijk met een ánder nog bestaat volgens de kerkelijke wetten).

Derhalve, ook in de zgn.Calvinistische Kerken, kun je nooit het 7e gebod terzijde schuiven, omdat dát één van de geboden is die geldt als "zware zonde"

Dat de Heere heeft gezegd: "Heeft niemand u veroordeeld? Nee? Nu, ook Ik veroordeel u niet, gaat heen en zondig niet meer"

Is dat "niet meer zondigen", en "ook Ik veroordeel u niet" tevens een heenwijzing naar een vergeving door de Heere?

Ik wéét het, een vraag, tevens een gevaarlijke vraag, terzijde van het onderwerp van de topic, maar lezende de postings kwam mij dit toch op te spelen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Het was niet mijn bedoeling het 7e gebod buiten schot te houden, maar om te voorkomen dat specifieke zonden onderwerp van discussie zouden worden, en daarmee off-topic zijn.

Mijn bedoeling met dit onderwerp is te bezien in hoeverre de kerkelijke tucht in de praktijk van alle dag (nog) werkzaam is.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Rens schreef:Derhalve, ook in de zgn.Calvinistische Kerken, kun je nooit het 7e gebod terzijde schuiven, omdat dát één van de geboden is die geldt als "zware zonde"
Maakt God onderscheid tussen lichte en zware overtredingen?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef:
Rens schreef:Derhalve, ook in de zgn.Calvinistische Kerken, kun je nooit het 7e gebod terzijde schuiven, omdat dát één van de geboden is die geldt als "zware zonde"
Maakt God onderscheid tussen lichte en zware overtredingen?
Nee, maar de onderscheiden kerkbesturen danwel kerkenraden of kerkleden wél............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Rens schreef:
Breekijzertje schreef:
Rens schreef:Derhalve, ook in de zgn.Calvinistische Kerken, kun je nooit het 7e gebod terzijde schuiven, omdat dát één van de geboden is die geldt als "zware zonde"
Maakt God onderscheid tussen lichte en zware overtredingen?
Nee, maar de onderscheiden kerkbesturen danwel kerkenraden of kerkleden wél............
Dat klopt inderdaad Rens.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef:
Rens schreef:
Breekijzertje schreef:
Rens schreef:Derhalve, ook in de zgn.Calvinistische Kerken, kun je nooit het 7e gebod terzijde schuiven, omdat dát één van de geboden is die geldt als "zware zonde"
Maakt God onderscheid tussen lichte en zware overtredingen?
Nee, maar de onderscheiden kerkbesturen danwel kerkenraden of kerkleden wél............
Dat klopt inderdaad Rens.
nét zoals wijzélf onderscheid in zwaarte maken naar zwaarte van zonden van ánderen...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij ons wordt kerkelijke tucht vooral toegepast in het persoonlijke gesprek. Echte uitwassen heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal is het tegenwoordig algemeen gesproken zo dat men voortijdig de kerk verlaat, of niet?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kerkelijke tucht is als een ijsberg

Het grootste gedeelte van die kerkelijke tucht ziet het 'gewone lid' nooit. Alleen de kerkeraad weet er van.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Zodra je onder sencuur gezet bent, wordt het wél fijntjes vanaf de kansel afgekondigd............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:Zodra je onder sencuur gezet bent, wordt het wél fijntjes vanaf de kansel afgekondigd............
meeste censuur, in mijn ervaring, komt nooit verder dan een gesprek met de ouderlingen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef:Zodra je onder sencuur gezet bent, wordt het wél fijntjes vanaf de kansel afgekondigd............
meeste censuur, in mijn ervaring, komt nooit verder dan een gesprek met de ouderlingen.
in JOUW ervaring...................dát zou kunnen ja.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef:Zodra je onder sencuur gezet bent, wordt het wél fijntjes vanaf de kansel afgekondigd............
meeste censuur, in mijn ervaring, komt nooit verder dan een gesprek met de ouderlingen.
,k Heb het wel eens anders meegemaakt Bert, en dat meerdere keren. Dan werd het écht van de kansel verteld dat "die of die" persoon onder sencuur gesteld was doordat hij de zonde tegen "dit of dat" gebod had bedreven.
Plaats reactie