Studentenvereniging

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Studentenvereniging

Bericht door freek »

Goed stuk trouwens, van Eckhardt en Schipaanboord.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Jongere »

freek schreef:
Jongere schreef:
Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Is dat zo? Ik meen te herinneren dat Simonis ook dergelijke uitspraken deed. En die lijkt me iig representatief voor de R-K kerk.
Ratzinger spreekt er in zijn boek toch duidelijk anders over. Die lijkt me ook vrij representatief. ;) Maar goed, je zult overal wel meer liberale stromingen kennen. Wat ik weet is dat Bodar met zijn uitspraken niet altijd even goed wordt ontvangen bij zijn eigen kerk. Hoe dan ook - als het gaat over zijn uitspraken tijdens de WiCo ben ik van mening dat hij zich wel degelijk buiten de kaders van het christendom plaatst. Dat zegt nog niet direct iets over de RK.

Maar de discussie gaat natuurlijk erom of je dat soort mensen moet vragen. Ik denk het wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door refo »

Jongere schreef:
Josephus schreef:Ik was ook behoorlijk verbaasd toen ik deze uitspraak las. De denkfout dat het rooms-katholicisme niet bij het christendom hoort, wordt alleen wel vaker gemaakt. Als een predikant dat doet, vind ik het wel tragischer. Die zou beter moeten weten. En daar hoef je helemaal geen geschriften van rooms-katholieke priesters voor gelezen te hebben. Overigens wel opvallend dat ds. Van Eckeveld niet meteen door iemand gecorrigeerd is, tenminste dat blijkt niet uit de verslaglegging.
Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Tja, we weten het allemaal zo goed.

Deze twee teksten zouden ons klein moeten houden:
Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.
En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.
Maar het gaat hier over gelovigen volgen Jezus' definitie. Met alle bevinding die we menen te hebben erbuiten en met een beker koud water uitdelen erbinnen.

In die zin zijn de Bodars wel te volgen. Daarom: sluit iedereen maar in en wees wantrouwig over jezelf. Die houding wordt gemist in de ger gezindte. 'Des Heeren tempel is deze'. Dat zeggen we natuurlijk niet, maar we rekenen er wel op.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Hoe dan ook - als het gaat over zijn uitspraken tijdens de WiCo ben ik van mening dat hij zich wel degelijk buiten de kaders van het christendom plaatst. Dat zegt nog niet direct iets over de RK.
Dat laatste is op zich waar. Het zou inderdaad kunnen dat ds. Van Eckeveld zich alleen richtte op Antoine Bodar en niet op de RK. Maar dan nog, met een enkele dubieuze opmerking valt diens hele lezing toch niet meteen 'buiten de kaders van het christendom'? Hoe dan ook, uit het verslag is in ieder geval niet duidelijk geworden of ds. Van E. zich richt op Bodar, alleen een bepaalde opmerking van hem, of op de gehele RK.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door refo »

Het is allemaal wel verwarrend.

Behalve jongere is niemand op de wico geweest.
Niemand is op de synode geweest.

We reageren dus op een door ons gelezen reactie van iemand die zelf weer een reactie geeft op iets wat hij gelezen heeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Studentenvereniging

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Niemand is op de synode geweest.
Hoe kom je daar nou bij?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Studentenvereniging

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:Om nog even op de uitspraken van de synode terug te komen: zelf denk ik er toch iets anders over.
Want ik schat "onze" studenten niet als zodanige watjes in, dat ze zich door de eerste, de beste andersdenkende laten omturnen. Laat ze maar kennis maken met roomsen, moslims, atheisten, extreem-rechtsen, etc.
Als ze direct omvallen, is er toch iets fundamenteels mis met onze geloofsopvoeding.
Nee, maar waar je mee omgaat wordt je mee besmet.
Precies. Reden te meer om Bodar met GG jongeren om te laten gaan. Wie weet, wordt hij er mee besmet. ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Studentenvereniging

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Behalve jongere is niemand op de wico geweest.
En zelfs jongere is er niet lang geweest.
refo schreef:We reageren dus op een door ons gelezen reactie van iemand die zelf weer een reactie geeft op iets wat hij gelezen heeft.
Behalve jongere zijn er nog wel andere mensen op de wico geweest. Anders zou 't er ook wel erg stil zijn geweest, toch?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Tja, we weten het allemaal zo goed.

Deze twee teksten zouden ons klein moeten houden:
Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.
En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.
Maar het gaat hier over gelovigen volgen Jezus' definitie. Met alle bevinding die we menen te hebben erbuiten en met een beker koud water uitdelen erbinnen.

In die zin zijn de Bodars wel te volgen. Daarom: sluit iedereen maar in en wees wantrouwig over jezelf. Die houding wordt gemist in de ger gezindte. 'Des Heeren tempel is deze'. Dat zeggen we natuurlijk niet, maar we rekenen er wel op.
Je hebt gelijk, refo: je moet de Bijbel lezen als een verzameling losse teksten, waarbij de ene tekst niets verklaart van of zegt over de andere tekst. En denk vooral zo ruim mogelijk over het geloof, want anders ben je bekrompen!

Toch?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Studentenvereniging

Bericht door jvdg »

MOD OPMERKING

Mag ik jullie verzoeken waardig met elkaar om te gaan.

En dan doel ik niet op de postings van Afgewezen.

De "foute" postings heb ik verwijderd.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Jongere schreef:Hm.. dit is wel weer een heel andere discussie. Maar Bodar is (zeker in zijn uitspraken) niet representatief voor de R-K kerk. En op het moment dat iemand beweert dat je in zekere zin buiten Christus om zalig kunt worden, valt dat niet buiten de kaders van het christendom?
Tja, we weten het allemaal zo goed.

Deze twee teksten zouden ons klein moeten houden:
Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, vanwaar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid. Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen”.
En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Wij hebben ons praatje erover al gauw klaar: dat gaat natuurlijk over ware gelovigen volgens onze definitie: ellende-verlossing-dankbaarheid enzo. De mensen die Christus niet kennen hebben gewoon bijbelse pech.
Maar het gaat hier over gelovigen volgen Jezus' definitie. Met alle bevinding die we menen te hebben erbuiten en met een beker koud water uitdelen erbinnen.

In die zin zijn de Bodars wel te volgen. Daarom: sluit iedereen maar in en wees wantrouwig over jezelf. Die houding wordt gemist in de ger gezindte. 'Des Heeren tempel is deze'. Dat zeggen we natuurlijk niet, maar we rekenen er wel op.
Sorry hoor refo, maar er is gewoon een grens. En die wordt gewoon overschreden als er wordt afgedaan aan de notie dat Jezus Christus de Deur, de Weg, de Waarheid en het Leven is - waarbuiten niemand tot de Vader kan komen. Buiten Wie al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed zijn, maar Wie God zonde gemaakt heeft voor ons. Dat heeft in die zin niet eens zo veel te maken met "ellende-verlossing-dankbaarheid enzo".
Dan kun je het nog zo goed bedoelen met je medemens maar zulke ruimte laat de Bijbel ons gewoon niet. En als je die beperking niet kunt aanvaarden kun je de Bijbelse boodschap niet serieus nemen. Die teksten moeten ons zeker klein houden, we moeten zeker niet denken dat we het allemaal zo goed weten... maar er zijn grenzen en als we die niet meer helder en scherp durven te formuleren dan valt de hele boodschap in elkaar. Dan kun je net zo goed de vijf zuilen van Allah gaan volgen.
Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Ik heb overigens ook mooie ervaringen van de IToKo gehoord.
Marco
Berichten: 3607
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Studentenvereniging

Bericht door Marco »

Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door Jongere »

Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Met je eerste alinea ben ik het eens.
Met je tweede ook. Ik heb zelf ook nooit iets gezegd tegen die worsteling en vind het zelf ook een vrij lastige vraag. Maar ik blij erbij dat, al kan dit nog zo lastig zijn, je hier gewoon een heldere streep moet zetten. Want ook met een filosofie die netjes het midden houd zaai je in je eigen hart de twijfel al. Echt waar, ik ben voor veel vrijheid, maar dit is toch de essentie van het christendom? Dit is toch de reden waarom we zending bedrijven, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23893
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Studentenvereniging

Bericht door refo »

Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.

Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Studentenvereniging

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Marco schreef:Als geldt, dat iemand die niet gelooft zoals wij dat doen niet mag spreken op een studentenvereniging, dat we met zo iemand niet moeten omgaan, want we zouden nog wel eens besmet kunnen worden, dan wordt het hoog tijd voor gereformeerd-gezinde kloosters.
Natuurlijk kan je iets leren van een Bodar. Deze man heeft een levenservaring die de meesten van ons niet zullen opdoen (gelukkig maar). En zeldzame talenten. En natuurlijk kan je tegelijk kritisch zijn over wat hij vertelt over geloof.

Bovendien: Hoezeer ook ik ervoor pleit om vast te houden aan verlossing alléén door geloof in Jezus Christus, kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen die af en toe om zich heenkijkt met de vraag worstelt, hoe het nou zit met de wereld om zich heen. Met mensen die goede dingen doen (liefdadigheid en naastenliefde zijn echt geen exclusief-christelijke eigenschappen). Kijk eens om je heen en besef waar al die mensen heen (lijken te) gaan. En die worsteling wordt alleen maar groter naarmate je meer contact met de niet-christelijke medemens hebt. Ik vind het nogal hard om die worsteling te 'onthouden' aan een mede-Christen. Zelfs al trekt hij de verkeerde conclusie.
Dat is het hele probleem met de ger gezindte. We zijn uitgeworsteld. Alles staat op papier.
Alles wat er over theologie valt te weten weten we. En wij het beste.

Nu gaan we discussieren over waarover we gaan discussieren.
Beste refo,

Ik heb je door de tijd nogal wat problemen, die er jouws inziens zijn in de gereformeerde gezindte, horen benoemen.

Wordt het nu niet eens tijd om ze op te gaan lossen? Of ben je er al mee bezig? Misschien kun je ons dan deelgenoot maken van je vorderingen. Want eerlijk gezegd, ik hoor liever wat het wel is, dan wat het niet is (wat ook weer niet wil zeggen dat je nooit mag zeggen wat het niet is).
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 28 mar 2008, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie