Geloofsbeleving

Adorote

Bericht door Adorote »

Jan, Jans en de kinderen schreef:
edele strijdster schreef:
Jan, Jans en de kinderen schreef: We hebben ons er in proberen te verdiepen, maar dit gaat echt boven onze pet. Iemand uit het gezin moest een werkstuk maken over een wereldgodsdient en christendom gekozen. Wat we begrijpen is dat die denken dat als je in christus gelooft je in de hemel komt. Maar het is nogal inegeikkeld. Want we dacht dat RoomsKatholiek een aparte godsdienst is, maar dat is niet zo, want die geloven dat ook wel. Maar wat hier nu staat is heel anders. Is dit niet een ander geloof of zo. Want christus staat hier weer niet bij. Wel een Rechter en een Advocaat.
Wanneer we echt in Christus geloven, komen we inderdaad in de hemel. Alleen, er zijn christenen zeggen wel dat ze in Christus geloven, maar doen dat niet echt. Daardoor denken ze dat ze in de hemel komen, maar komen dat niet. WIj mensen, mogen niet beslissen of iemand wel of niet in de hemel komt. Wij kunnen ook niet aan de buitenkant zien of iemand wel echt of niet echt in Christus gelooft. Dat is aan Christus zelf, die in een vorige post Rechter en Advocaat wordt genoemd.

Wanneer je Rooms Katholiek bent, heb je inderdaad een andere godsdienst dan christenen, hoewel er ook veel overeenkomsten zijn. Binnen de rooms katholieke kerk zijn een aantal gewoontes en instellingen die binnen de reformatorische kerken fel worden afgewezen.

Enne... wat mij betreft zijn jullie van harte welkom hoor! Stel jullie vragen gerust hier op het forum!
Nou, dat is wel fijn.
We zijn een beetje geschrokken van al die reacties. Op elk forum waar je komt staan wat toegangsregels. Die ga je toch niet altijd allemaal lezen! We hebben het in de vakantie wel gedaan nou, snappen doen we het niet zo. Als je vindt dat we hier niet mogen komen zou je dat duidelijker moeten aangeven.

Gisteren hebben we met de leraar de grote godsdiensten die er in Nederland zijn vergeleken.
Er zijn er drie: Moslim-geloof, Katoliek geloof en Protestants geloof. Eigenlijk zijn de laatste allebei christelijk, maar ze zijn toch apart.

Alle drie hebben ze verschillende dingen, maar 1 ding is hetzelfde. Je kunt in een hemel komen. Bij Moslim moet je bepaalde dingen doen en als het genoeg was, kom je als je dood gaat in de hemel. Maar je weet dat niet echt zeker. Het kan zijn dat je net niet genoeg goed gedaan hebt. Dan kom je in de hel.

Bij Katoliek is dat eigenlijk net zo iets. Je moet van het geloof dingen doen in de kerk. En verder veel goede werken doen. ALs je dan doodgaat kom je in de hemel. Maar daar niet persé. Het kan zijn dat je toch niet genoeg goed deed. Dan kun je in de hel komen als je veel te weinig hebt gedaan of in een vagevuur als je net niet genoeg goed deed. Daar moet je dan nog een poosje zijn en dan kom je toch nog in de hemel.

Het mooie van protestanten is: ze weten het allemaal wel zeker. Als je gelooft kom je in de hemel. Wie niet gelooft in de hel. Je moet wel goed zijn, maar dat telt niet mee. Alleen als je de bijbel gelooft is het genoeg.

Nu heb ik aan jullie een vraag. Want als je sommige discussies leest lijkt het wel of ook jullie niet zeker zijn van in de hemel komen. Want Marnix zegt dat hij gelooft en anderen zeggen dat hij dat niet echt doet of niet helemaal goed. Dan weet je als protestant dus ook niet zeker dat je in de hemel komt.
Of is dit eigenlijk een andere godsdienst?

Het zit toch wel even anders in elkaar als dat je hier naar voren brengd.Katholicteit het zij Okk Rkk Orthodox Reformatie is allemaal Christendom zo ook de Oosterse Kerken,alleen de Tradities zijn verschillend in heel het Christendom staat Jezus Chritus de Verrezen Heer centraal, daar gaat het om.

Christendom en Joden dom hebben allebei dezelfde God, alles daarbuiten is heidendom.

In de Hemel komen is alleen Genade en door de Verdiensten van Jezus Christus onze Redder en Zaligmaker meer niet.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

Je hebt van die websites voor bijvoorbeeld klassieke auto's van merk X, type Y, uitvoering Z, bouwjaar zoveel. Dan kun je als buitenstaander wel aanmelden en je vervolgens gaan zitten verbazen waarom ze daar toch in vredesnaam geen anderen willen. Maar dat lijkt me duidelijk, daar ís die site niet voor. Die is er voor bezitters van heel specifiek die auto's. En die leden gaan met elkaar in discussie, niet over autorijden in het algemeen, maar over net dat ene schroefje en dat ene onderdeeltje. Als je daar dan mee gaat zitten posten over totaal andere auto's zijn ze je snel zat. Logisch. Dan kun je gaan klagen over verdraagzaamheid enzo maar dat slaat nergens op. Die site is op een doelgroep gericht waar jij niet in zit, het internet is groot zat, zoek een site die wel bij jou past.

Ongeveer hetzelfde heb je hier op Refoforum. De doelgroep is behoorlijk specifiek. En de bedoeling is te discussieren over zaken binnen die doelgroep. Verbazing is dus nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33356
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Jan, Jans en de kinderen schreef:Nou, dat is wel fijn.
We zijn een beetje geschrokken van al die reacties. Op elk forum waar je komt staan wat toegangsregels. Die ga je toch niet altijd allemaal lezen! We hebben het in de vakantie wel gedaan nou, snappen doen we het niet zo. Als je vindt dat we hier niet mogen komen zou je dat duidelijker moeten aangeven.
Fijn, in ieder geval, dat jullie tijdens de vakantie de moeite hebben genomen om de forumregels te lezen!
Ook fijn, dat jullie wat meer van het christendom willen weten.
Jan, Jans en de kinderen schreef:Gisteren hebben we met de leraar de grote godsdiensten die er in Nederland zijn vergeleken.
Er zijn er drie: Moslim-geloof, Katoliek geloof en Protestants geloof. Eigenlijk zijn de laatste allebei christelijk, maar ze zijn toch apart.
Met alle respect voor jullie leerkracht, zou ik toch zeker ook het jodendom niet willen vergeten.

Wat het christelijk geloof betreft: kernpunt is dat ik in Christus geloof als volkomen (let op dit woord, 100% dus) Zaligmaker voor mij, als volkomen (geldt hetzelfde voor, ook weer 100% dus) zondaar.
En wat is zalig maken? Niet zozeer in de hemel komen, dat ook wel. Maar belangrijker: in een verzoende relatie met God komen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius, het ging om "grote godsdiensten". In Nederland zijn er ongeveer 40000-45000 joden, wereldwijd zijn er ongeveer 14 miljoen aanhangers van het Jodendom. Daarmee is deze religie behoorlijk klein.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33356
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Lang niets meer gehoord van deze buitenstaanders, trouwens.
Zouden ze nog meelezen?
Adorote

Bericht door Adorote »

Er zijn buitenstaanders die binnenstaanders zijn; en er zijn binnenstaanders die buitenstaanders zijn.

In Kerk en bij God zijn er geen binnenstaanders en buitenstaanders alleen kinderen van God, hen die de Vader erkennen en hen die de Vader niet erkennen ,maar dat kan nog komen .
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Geloofsbeleving

Bericht door henriët »

Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsbeleving

Bericht door Luther »

henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Geloofsbeleving

Bericht door Democritus »

Luther schreef:
henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
Volgens mij staat een punt des tijds wel ergens.

Iets van: in een punt des tijds van sterfelijk onsterfelijk worden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17459
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsbeleving

Bericht door huisman »

Democritus schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
Volgens mij staat een punt des tijds wel ergens.

Iets van: in een punt des tijds van sterfelijk onsterfelijk worden.
1 Korinthe 15:52
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Geloofsbeleving

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
Ok, maar wat houd dat in???
En hoe moet je dat zien als iemand vertelt over hoe God hem/ haar getrokken heeft, zonder deze aspecten te noemen?
Er zijn mensen die dan zeggen dat er niets van klopt.

ik raak t spoor wat bijster.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Geloofsbeleving

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
Ok, maar wat houd dat in???
En hoe moet je dat zien als iemand vertelt over hoe God hem/ haar getrokken heeft, zonder deze aspecten te noemen?
Er zijn mensen die dan zeggen dat er niets van klopt.

ik raak t spoor wat bijster.
Vraag je nu naar de bekende weg?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Geloofsbeleving

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef: ik raak t spoor wat bijster.
Vraag je nu naar de bekende weg?[/quote]
dat mag jij denken, maar dat is niet zo
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17459
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsbeleving

Bericht door huisman »

henriët schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Wat wordt er bedoeld met 'dodelijk tijdsgewricht'? en waar staat dat in Gods Woord

Wat is 'punt des tijds'? en waar vind ik dat in Gods Woord?
Het dodelijkst tijdsgewricht staat in Psalm 116.
Punt des tijds staat er niet.
Ok, maar wat houd dat in???
En hoe moet je dat zien als iemand vertelt over hoe God hem/ haar getrokken heeft, zonder deze aspecten te noemen?
Er zijn mensen die dan zeggen dat er niets van klopt.

ik raak t spoor wat bijster.
Ik was blind en nu zie ik. Soms is er niet meer te vertellen en toch is het echt,wat ik gevaarlijk vindt is om onze bekering zo te verwoorden dat deze wordt "overgenomen" Als de HEERE er maar vanaf weet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Geloofsbeleving

Bericht door henriët »

huisman schreef: ik raak t spoor wat bijster.
Ik was blind en nu zie ik. Soms is er niet meer te vertellen en toch is het echt,wat ik gevaarlijk vindt is om onze bekering zo te verwoorden dat deze wordt "overgenomen" Als de HEERE er maar vanaf weet.[/quote]

Is waar. Vraag blijft hoe het kan dat mensen menen iets moeten over te kunnen nemen. Waarom wordt er getwijfeld aan Zijn kracht en genade?
En ondanks dat het waar is dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat de Heere vanaf weet, hoe ga je er dan mee om als mensen kwetsend zijn.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie