Kerkblad OGGiN

Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

astroguy schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
caprice schreef:In de Bijlage 'Kerkplein' van het RD van vandaag staat een heel artikel over het kerkverband 'Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland'.

Voor de geïnteresseerden hier de link.
Ik heb het gelezen, het kwam in ieder geval heel positief over!
Inderdaad. Een vraag toch. In het artikel wordt gewezen op het schuurkerk karakter van de OGGN, wat daarop duidt dat de Ledeboerianen/OGGN het verblijf buiten de NHK altijd als tijdelijk hebben gezien. Betekent dit dat zij mogelijk toch denken aan aansluiting bij de Hersteld HK?
Bij ons in de gemeente (geen OGGiN, maar een vrij gemeente) staat in de beginselverklaring iets van:
Wij staan tijdelijk buiten de NHK, omdat we ons daar niet in kunnen vinden. Wij wachten tot Gods Geest weer terug keert en de NHK weer herstelt in de oude glorie (beetje vrij vertaald...)

Overigens... voor dat er iemand gaat reageren.... dit betekent niet dat Gods Geest niet meer werkt in de NHK, PKN, HHK....

Ik denk dat we de opmerking van Uil ook in dat kader moeten plaatsen.

En wat de opmerking betreft m.b.t. eenheid... ik zie zeker wel elementen waar predikanten elkaar opzoeken. Bij ons in de gemeente worden bijv. ook preken gelezen uit de CGK, GG, GGiN. Dit gebeurt ook in de OGGiN. Daar wordt ook ds. Verhoeks gelezen, ds. van Reenen, Kersten etc.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

JolandaOudshoorn schreef:
caprice schreef:In de Bijlage 'Kerkplein' van het RD van vandaag staat een heel artikel over het kerkverband 'Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland'.

Voor de geïnteresseerden hier de link.
Ik heb het gelezen, het kwam in ieder geval heel positief over!
Wat vond je er positief aan?
Ik vond de teneur ronduit negatief, bijna hopeloos overkomen.
Er is genoeg te klagen, maar daar staan wel dingen tegenover.
Je moet het alleen wel willen zien.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
behalve bij ons :mrgreen:
Ik vond de zinsnede dat zij iedereen die de bevindelijke waarheid wel de hand konden geven, positief. Alleen nu de praktijk....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klopt. Ik vond het doorgaans ook wel positief. Wel vond ik opmerkelijk:

„Het is onze plicht een zoutend zout te zijn. Het zit niet zo in onze traditie om veel aan evangelisatie te doen. Wat we wel hooghouden, is de opdracht om in het persoonlijke contact een voorbeeld te zijn, opdat de tere vreze des Heeren anderen tot jaloersheid zou verwekken.”

Dat klinkt een beetje als een slecht excuus (het zit niet zo in onze tradite) en een compromis (we zijn in het een niet zo goed maar doen het andere wel... ). Het klinkt een beetje als Mozes: Maar Heer, ik kan dat helemaal niet goed.... en geeft u me nu die opdracht?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Als je ook H. Uil heet...
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Als je ook H. Uil heet...
Dan voel je je thuis in het donker hé... :idea:
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

caprice schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Zou het ook kunnen zijn dat wij vaak niet verder kijken dan ons door de verlichting gestempelde westelijke europa, en dat in andere delen van de wereld (bijv. "donker" Afrika) het licht helderder op de kandelaar schijnt? De kandelaar word verplaatst naar andere delen van de wereld!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

J.C. Philpot schreef:
caprice schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Zou het ook kunnen zijn dat wij vaak niet verder kijken dan ons door de verlichting gestempelde westelijke europa, en dat in andere delen van de wereld (bijv. "donker" Afrika) het licht helderder op de kandelaar schijnt? De kandelaar word verplaatst naar andere delen van de wereld!
Dat is net wat ik bedoel. Hier donker, daar licht.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Als je ook H. Uil heet...
:mrgreen:
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:
Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Je kunt je ook afvragen of we zo blind zijn dat we Het Licht niet meer zien.
Al dat gepraat over donkerheid klinkt heel ernstig en godsdienstig maar doen we God hier niet mee te kort ?
Hij gaat door , dat heeft Hij zelf beloofd
Het zaad zal Hem dienen , en Hij is met Zijn kerk tot aan de voleinding der wereld.
Laten we daar moed uit scheppen en niet enkel zien op de onmogelijkheden van onze kant in deze tijd, maar laten we hopend een oog op Hem slaan , die doorgaat met Zijn werk, ook vandaag , ook in Nederland, onder jong en oud.

We moeten sommigen goede dingen ook willen zien.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Ja, dat is zeker waar. Hij houdt getrouw Zijn Woord, en het welbehagen des Heeren zal gelukkiglijk door Zijn hand voortgaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
J.C. Philpot schreef:
caprice schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Zou het ook kunnen zijn dat wij vaak niet verder kijken dan ons door de verlichting gestempelde westelijke europa, en dat in andere delen van de wereld (bijv. "donker" Afrika) het licht helderder op de kandelaar schijnt? De kandelaar word verplaatst naar andere delen van de wereld!
Dat is net wat ik bedoel. Hier donker, daar licht.
Tja, dat is dan mooi stom van ons. Want hoe moet het licht worden? Niet door een kandelaar die verplaatst wordt. Het zou makkelijk zijn, dan konden we ons neerleggen bij de omstandigheden. Maar zo makkelijk komen we er niet van af. Wie is ook alweer het licht van de wereld? Jezus zegt dat tegen ons. U bent het licht van de wereld, een stad op een berg kan niet verborgen blijven. En je zet toch ook geen lamp aan en vervolgens onder een korenmaat? Nee, je zet het op een duidelijk zichtbare plaats zodat hij licht geeft voor iedereen in huis. Laat zo jullie licht schijnen voor de mensen opdat ze jullie goede daden doen en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. Jezus zegt dit niet als het christendom gouden tijden beleeft. Procentueel waren er toen minder christenen in Israel dan nu in Nederland. Toch zegt hij dit. Dan is er maar 1 conclusie mogelijk. Als het donker is is dat onze schuld. Omdat we de kandelaar onder een korenmaat (of tussen 4 hoge voor velen ondoordringbare kerkmuren) hebben neergezet. Omdat men, zoals de dominee zelf al zegt, het evangeliseren niet zo in het bloed heeft zitten. Dan schijnt je licht ook niet in de wereld. En blijft het donker. Dus, als het donker is moeten we maar eens gaan doen wat Christus ons geleerd heeft.... en niet afwachten tot het licht wordt... want dat licht van de wereld zijn we zelf. Dus als we niks doen gebeurt er ook niks.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Marnix schreef:
caprice schreef:
J.C. Philpot schreef:
caprice schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Zou het ook kunnen zijn dat wij vaak niet verder kijken dan ons door de verlichting gestempelde westelijke europa, en dat in andere delen van de wereld (bijv. "donker" Afrika) het licht helderder op de kandelaar schijnt? De kandelaar word verplaatst naar andere delen van de wereld!
Dat is net wat ik bedoel. Hier donker, daar licht.
Tja, dat is dan mooi **** van ons. Want hoe moet het licht worden? Niet door een kandelaar die verplaatst wordt. Het zou makkelijk zijn, dan konden we ons neerleggen bij de omstandigheden.
Het is een donkere en boze tijd. Dat ligt niet aan de tijd, maar aan de mensen die er in leven.
(En gelieve een weinig op uw taalgebruik te letten)
Marnix schreef:Maar zo makkelijk komen we er niet van af. Wie is ook alweer het licht van de wereld? Jezus zegt dat tegen ons. U bent het licht van de wereld, een stad op een berg kan niet verborgen blijven. En je zet toch ook geen lamp aan en vervolgens onder een korenmaat? Nee, je zet het op een duidelijk zichtbare plaats zodat hij licht geeft voor iedereen in huis. Laat zo jullie licht schijnen voor de mensen opdat ze jullie goede daden doen en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. Jezus zegt dit niet als het christendom gouden tijden beleeft. Procentueel waren er toen minder christenen in Israel dan nu in Nederland. Toch zegt hij dit. Dan is er maar 1 conclusie mogelijk. Als het donker is is dat onze schuld.
Ja, dat is zeker waar. Als het donker is, is dat onze schuld. De schuld kan nooit bij God liggen. Maar als wij licht moeten verspreiden, dan moeten we dat wel eerst ontvangen hebben, want als we met ons eigen kunstlicht gaan schijnen, krijg je minimaal nog meer duisternis. Inderdaad wat je hieronder noemt, wat Christus geleerd heeft.
Marnix schreef:Omdat we de kandelaar onder een korenmaat (of tussen 4 hoge voor velen ondoordringbare kerkmuren) hebben neergezet. Omdat men, zoals de dominee zelf al zegt, het evangeliseren niet zo in het bloed heeft zitten. Dan schijnt je licht ook niet in de wereld. En blijft het donker. Dus, als het donker is moeten we maar eens gaan doen wat Christus ons geleerd heeft.... en niet afwachten tot het licht wordt... want dat licht van de wereld zijn we zelf. Dus als we niks doen gebeurt er ook niks.
Dat de kandelaar verplaats wordt, daar wordt dit niet mee bedoeld, maar dat de kandelaar van Gods Woord wel verplaatst lijkt te worden naar het zuidelijke halfrond van deze aarde.

En een correctie: degene die het zei is geen predikant.
Verder staat het een ieder vrij om tussen die hoge kerkmuren te komen door de deur, en te luisteren naar dat Woord. Maar de moderne mens van deze tijd wil dat niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie