Kan een christen iemand versieren?

Breekijzertje

Kan een christen iemand versieren?

Bericht door Breekijzertje »

Het antwoord is simpel: ja. Ieder mens wil zich van zijn beste kant laten zien als aankomt om een leuke jongen of gave meid te overtuigen.

Lees eens hoe Naomi haar schoondochter Ruth adviezen geeft in het versieren van Boaz:
‘Doe nu wat ik je zeg: neem een bad, doe wat parfum op, trek je mooiste kleren aan en ga naar de dorsvloer. Maar laat je niet zien voordat hij klaar is met eten. Let goed op waar hij gaat slapen. Ga er dan zachtjes naar toe, sla de deken aan het voeteneinde op en ga daar liggen. Hij zal je dan zeggen hoe hij over een huwelijk met jou denkt."- Ruth 3 vers 3 en 4

Prostituee
Maar niet alle versierverhalen in de Bijbel zijn succesvol en eervol. Neem nu Tamar die opgemaakt als prostituee haar schoonvader verleidt om na de dood van haar man toch kinderen van de familie te krijgen.
‘Juda zag haar toen hij langs kwam en dacht dat zij een prostituée was, omdat zij een sluier droeg.’ - Genesis 38:15
Juda trapt erin, laat zich dus verleiden. Want bij versieren spelen twee partijen een rol: de versierder en degene die zich laat versieren.

Vreemdgaan
De link tussen prostitutie en versieren wordt wel vaker gelegd in de Bijbel. In Ezechiel wordt het volk Israel vergeleken met een hoer, ze gebruiken hun door God gegeven schoonheid om te flirten met afgoden.
‘Alle volken wisten hoe mooi u was! Het was een volmaakte schoonheid, dank zij alle sieraden die Ik u gaf", zegt de Oppermachtige HERE. Maar u dacht dat u ook wel zonder Mij verder kon en vertrouwde helemaal op uw eigen schoonheid. U gaf uw lichaam als een prostituée aan iedere man die voorbijkwam. Hij hoefde maar te vragen en hij kreeg uw schoonheid. U gebruikte de prachtige dingen die Ik u had gegeven om er afgoderij mee te bedrijven en dus ook prostitutie. Ongelooflijk! Zoiets is nog nooit eerder gebeurd!’- Ezechiel 14

Sieraden
Misschien dat je nu denkt, wat heeft dit allemaal te maken met het versieren van een leuke jongen of een knap meisje? Toch wel meer dan je denkt! Het gaat namelijk om de innerlijke houding van de versierder en de te versieren persoon.
‘Daarbij moet u niet te veel aandacht aan uw uiterlijk besteden. Het gaat niet om een mooi kapsel, dure sieraden of schitterende kleren.HET GAAT OM UW INNERLIJKE INSTELLING.’- 1 Petrus 3 vers 3

Kleren
Heel belangrijk is dat je je als christen bewust bent dat je een sieraad bent in Gods ogen, je hebt nieuwe kleren gekregen als het ware. Dit is de juiste innerlijke instelling:
‘Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed.’- Galaten 3:27
Om even met de geestelijke benen op aarde te komen: Ben je je hiervan bewust als je iemand wilt ‘versieren’?

God wil ons in ere herstellen, Hij vindt het geweldig als we er fantastisch uitzien en ons van onze beste kant willen laten zien. Lees de geschiedenis van de Verloren Zoon maar:
‘Maar de vader liet hem niet eens uitspreken en zei tegen de knechten: ‘Vlug! Haal de mooiste kleren die we in huis hebben en geef hem die om aan te trekken. Geef hem een ring voor zijn vinger en een paar schoenen.’- Lukas 15:22
God is de vader, die zijn armoedige zoon, niet aan kan zien in een oud en vies kloffie. Hij wil hem gelijk in ere herstellen als zijn kind.

Conclusie
Een mens heeft gaven gekregen om te versieren/ons van onze beste kant te laten zien. Maar wij moeten niet te veel gericht zijn als versierde persoon op uiterlijkheden. Zie jij de schoonheid van God in de ander? En/of geef jij God de eer voor je eigen schoonheid? Een gezond voorbeeld van Bijbels versieren staat in de passionele liefdesgeschiedenis in het boek Hooglied. Daar leer je ook dat het niet geeft als er uiterlijk af en toe wat scheef zit. ;o)
Mijn allerliefste, alles aan jou is zo mooi. Er is geen gebrek of onregelmatigheid aan jou te vinden.- Hooglied 4:7

Remember: Wees je bewust van jouw waarde en de waarde van de ander, en laat je op waarde schatten



Een 'breekje' van Breekijzertje
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door lily
breeker ben jij en beetje jeuleurs of zo?
En mens kan schitterend zijn binen en buiten!!!!
Jij begrijpt er helemaal nix van! Ik doe verder ook geen moeite om onderstaand artikel uit te leggen.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door lily
waarom zij jij zo boos op ruth en tamar
die zijn ook in de lineage van christ
jouw punt snap ik niet, van dat lange
article.
Snap het punt ook niet zo. Iedereen versiert in eerste beginsel toch iedereen?? Of heb ik dat helemaal verkeerd.
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door lily
wat is de woord versierd in engels,
heb geen hollands woorden boek.
hey Lily,

It means to impress a boy or a girl with how you look like
seeyou
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door takkie
Oorspronkelijk gepost door lily
wat is de woord versierd in engels,
heb geen hollands woorden boek.
hey Lily,

It means to impress a boy or a girl with how you look like
seeyou
Aha, jij hebt er nog al verstand van zie ik! Jij kan zelfs in het Engels versieren? :D

BTW het is toch Seeya? :,
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Lily, it can mean 'adorn', so use jewelry, nice cloths, but it can also mean 'attract', 'lure into'...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door takkie
Oorspronkelijk gepost door lily
wat is de woord versierd in engels,
heb geen hollands woorden boek.
hey Lily,

It means to impress a boy or a girl with how you look like
seeyou
Aha, jij hebt er nog al verstand van zie ik! Jij kan zelfs in het Engels versieren? :D

BTW het is toch Seeya? :,
sowieso lijkt het me sterk dat je haar gaat seen want volgens mij woont ze daar een btje te ver weg voor. :)
england

Bericht door england »

Pim, het komt van See you...maar nu in 'plat' engels is het verworden tot iets dat klinkt als 'seeye/seeya...'
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door takkie
Oorspronkelijk gepost door lily
wat is de woord versierd in engels,
heb geen hollands woorden boek.
hey Lily,

It means to impress a boy or a girl with how you look like
seeyou
Aha, jij hebt er nog al verstand van zie ik! Jij kan zelfs in het Engels versieren? :D

BTW het is toch Seeya? :,
sowieso lijkt het me sterk dat je haar gaat seen want volgens mij woont ze daar een btje te ver weg voor. :)
Ik probeerde alleen maar om Lily te helpen, en aangezien ik haast had schreef ik seeyou op ok? take care is natuurlijk beter, maar goed, misschien moeten jullie even de opmerking van de admin van gisteren nog een keertje door lezen over one-liners............op een verkeerd topic!
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door lily
takker,
komt jij echt naar new jersey!!!!
veel mensen zecht seeja,
maar niemand komt, helaas.
Sorry Lily, I was in a hurry and meaned take care in stead of see you!
By the way, I like Canada more than the USA, sorry for that.
england

Bericht door england »

takkie, wel eens een blik op Engeland geslagen...dan verlies je je hart in een keer...en het voordeel is dta wij echt Engels spreken...:ha

Ja, Lily, ik ken dat: iedereen zegt: o leuk, ik kom een keer...en dan hoor of zie je niemand...Alleen dit jaar besloten een heleboel mensen om te komen..en allemaal in de schoolvakanties natuurlijk...zucht...dus nu zitten we de hele zomer bomvol, en is het een gegoochel met bedden etc...
Plaats reactie