aanstoot geven/nemen

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

aanstoot geven/nemen

Bericht door Unionist »

Ik weet niet of er al eerder een topic hierover geweest is, maar ik zit met het volgende:

Paulus schrijft hele mooie dingen over vlees eten en de naaste ergeren enzo. Er wordt op dit forum ook nogal eens iets van aangehaald.

Het lijkt heel mooi, maar hoe kan het goed functioneren? Laat ik het volgende voorbeeld nemen:

Een man heeft een baard en een ander zegt dat dat niet mag, omdat hij daarmee zijn broeder ergert. Nou gaat het er niet om of je wel of geen baard mag, maar of je hem af moet scheren om deze reden. Als ik Paulus lees wel.

Maar ik heb nu het idee dat er in onze gezindte een hele groep conservatieven is die op deze manier onevenredig veel invloed heeft. Als iemand iets doet wat hen niet zint, komt men meteen met de teksten van Paulus op de porppen. Over kleding, haardracht, zondagsbesteding. Het gaat dan vooral om middelmatige zaken en niet over dingen waar de Bijbel duidelijk is. Niet over topless zonnen, maar over mouwloze hempies, niet over klussen op zondag, maar over wandelen, niet over zwartwerken, maar over een poster van de ChristenUnie voor je raam. Ik noem maar wat voorbeelden.

Moet je je als iets-ruimdenkender christen altijd aan die groep in de gemeente of gemeenschap aanpassen of moeten zij gewoon hun mond houden?

Ik vind dat best moeilijk. Wie niet?
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik weet niet of er al eerder een topic hierover geweest is, maar ik zit met het volgende:

Paulus schrijft hele mooie dingen over vlees eten en de naaste ergeren enzo. Er wordt op dit forum ook nogal eens iets van aangehaald.

Het lijkt heel mooi, maar hoe kan het goed functioneren? Laat ik het volgende voorbeeld nemen:

Een man heeft een baard en een ander zegt dat dat niet mag, omdat hij daarmee zijn broeder ergert. Nou gaat het er niet om of je wel of geen baard mag, maar of je hem af moet scheren om deze reden. Als ik Paulus lees wel.

Maar ik heb nu het idee dat er in onze gezindte een hele groep conservatieven is die op deze manier onevenredig veel invloed heeft. Als iemand iets doet wat hen niet zint, komt men meteen met de teksten van Paulus op de porppen. Over kleding, haardracht, zondagsbesteding. Het gaat dan vooral om middelmatige zaken en niet over dingen waar de Bijbel duidelijk is. Niet over topless zonnen, maar over mouwloze hempies, niet over klussen op zondag, maar over wandelen, niet over zwartwerken, maar over een poster van de ChristenUnie voor je raam. Ik noem maar wat voorbeelden.

Moet je je als iets-ruimdenkender christen altijd aan die groep in de gemeente of gemeenschap aanpassen of moeten zij gewoon hun mond houden?

Ik vind dat best moeilijk. Wie niet?
Ik heb zoiets aan de hand gehad, iemand uit de gemeente maakte bezwaar tegen het feit dat ik 's zomers in een korte broek liep, kon niet volgens hem. Ik was in eerste instantie van plan om er niet naar te luisteren, [immers middelmatige zaak] maar toch ga je ongewild uitkijken en probeert situaties te mijden waar je elkaar zou kunnen ontmoeten.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Adorote

Bericht door Adorote »

In deze draad zeg ik maar PPPPPPPPPPPPPFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

WANNEER HOUD DAT IS OP ,GAAT NERGENS OVER.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gaat nergens over? Ik worstel met hoe ik in mijn leven in praktijk breng wat God in Zijn Woord heeft op laten schrijven. En dat gaat nergens over?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Moet je je als iets-ruimdenkender christen altijd aan die groep in de gemeente of gemeenschap aanpassen of moeten zij gewoon hun mond houden?
Begin bij je zelf.
Zelfverloochening is een deugd.
Misschien proberen kooltjes met vuur op hun hoofd op te hopen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

aanpassen of gewoon door gaan.

Daar zit wel even een groot verschil in.

Ik ben een meisje van 21 jaar, ik heb zowel een rok als een broek aan. Ik weet dat mijn oma er niet echt van houdt als ze mij ziet in een broek. Als ik bij mijn oma op bezoek kom trek ik geen broek aan maar dan trek ik een rok aan. Waarom? omdat ik weet dat als ik in een broek bij mijn oma aan kom dat ze dat niet fijn vindt. Dit noem ik aanpassen.

Als er in een kerkelijke gemeente word gevraagd dat van het vrouwelijke geslacht een hoofddeksel op moet. En je weet dat, dan vindt ik dat je als vrouw zijnde best een hoofddeksel op kunt zetten. En als je dan denkt van: mijn mening is zus of zo? Dan heb ik wel zoiets van, "nee dat is je niet aanpassen".

Of zie ik het verkeerd?

In hoeverre kun je je aanpassen???
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
aanpassen of gewoon door gaan.

Daar zit wel even een groot verschil in.

Ik ben een meisje van 21 jaar, ik heb zowel een rok als een broek aan. Ik weet dat mijn oma er niet echt van houdt als ze mij ziet in een broek. Als ik bij mijn oma op bezoek kom trek ik geen broek aan maar dan trek ik een rok aan. Waarom? omdat ik weet dat als ik in een broek bij mijn oma aan kom dat ze dat niet fijn vindt. Dit noem ik aanpassen.

Als er in een kerkelijke gemeente word gevraagd dat van het vrouwelijke geslacht een hoofddeksel op moet. En je weet dat, dan vindt ik dat je als vrouw zijnde best een hoofddeksel op kunt zetten. En als je dan denkt van: mijn mening is zus of zo? Dan heb ik wel zoiets van, "nee dat is je niet aanpassen".

Of zie ik het verkeerd?

In hoeverre kun je je aanpassen???
Ik ben het wel met je eens Lassie. Soms had ik dat ook als onderwijsgevende op de ref. school bij ons. (ik werk nu niet meer). Je doet dingen niet, terwijl je er persoonlijk geen moeite mee hebt, maar omdat je weet dat mensen zich er aan kunnen ergeren.(oh, kijk eens wat de juf doet :D)

Maar het houdt ook een keer op...

Want de een ergert zich bij wijze van spreken aan mij, omdat ik oorbellen draag, maar ik irriteer me aan iemand die in de kerk een woord langzamer zingt dan de rest van de gemeente, omdat de organist toch in zijn ogen toch NOG te snel speelt.

Waar ligt de grens? Dat is bij ieder verschillend, maar zolang je voor jezelf weet dat je je gedrag voor God kunt verantwoorden, dan moet je dat ook tegenover de mensen kunnen.

Misschien worden er te weinig gesprekken over gevoerd en teveel 'geroddeld'!
Vraag iemand gewoon waarom hij of zij bepaalde dingen wel kan en respecteer dat dan. Het gaat om uiterlijkheden en niet om wezenlijke zaken.

En er zijn belangrijker zaken om over te spreken met elkaar en om je in te verdiepen! Jammer dat mensen veel tijd kunnen besteden aan het spreken over een mede-kerkganger met een baard, korte of lange broek, lang of kort haar...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door nicname
...(ik werk nu niet meer)...
Ach, arme Pim. Moet hij alles doen of heb je hulp in het huishouden? :P
Lecram

Bericht door Lecram »

Je kunt eenvoudigweg niet met iedereen rekening houden. Maar een sterk afwijkend gedrag is onchristelijk. Het werpt ook geen vruchten af.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door nicname
...(ik werk nu niet meer)...
Ach, arme Pim. Moet hij alles doen of heb je hulp in het huishouden? :P
Niet zo flauw Marcel...lees die opmerking in het verband en ontkracht mijn posting nu niet.:mad:
Even voor de duidelijkheid: Ik werk keihard, alleen niet meer op school, maar thuis! Ik tracht nu onze eigen kinderen op te voeden en niet meer die van een ander..... Zo goed?:D
visje

Bericht door visje »

heel herkenbaar Unionist !

ik kom er ook niet helemaal uit, heb vaak dezelfde vraag als jou.

toch proberen de lijn naar de Bijbel door te trekken, gaat het over middelmatige zaken, dan geldt voor beide partijen :
1 korinthe 11 vers 16 :

Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonte niet ......

maar het blijft een moeilijk iets, dat geef ik toe
je bent gauw geneigd te denken, waarom moet IK mij aanpassen en zij niet .

WWJD?????????
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

blijft idd lastig.
Je wilt geen aanstoot geven, anderzijds nemen sommige mensen overal aanstoot aan. Zwart wit grenzen zijn er volgens mij niet te trekken.
Ik zelf probeer naar beide kanten altijd maar vol te houden dat een ieder in zijn eigen geweten moet kijken of het wel of niet kan. (Een ieder zij in zijn gemoed verzekerd .... staat er meen ik in de Bijbel)
voorbeeld: Zowel mijn ouders als schoonouders kerken in dezelfde kerk. Wij kerken ongeveer 10 km verderop. Mijn schoonouders vinden het niet fijn als wij op zondag uit de kerk koffie komen drinken. Mijn ouders vinden het prima als we komen. Dus wij gaan op zondag wel bij de een maar niet bij de ander op de koffie.

Ik vind dat het geen probleem is maar zij moeten er ook geen probleem van maken als een ander dat wel doet.

En ik denk dat er door 'conservatieven' best wel eens wat tegengehouden wordt.
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

VBG: Ik denk dat je niet helemaal de essentie begrepen hebt. Het gaat mij niet zozeer om echt principile zaken, maar vooral om tradities. en het hoeft niet zo te zijn dat je bent gaan afwijken van de groep waartoe je behoort.

Laat ik een voorbeeld noemen: Ik zit hier in de stad in het bestuur van de ChristenUnie. Onlangs hadden we een avond samen met de SGP. Beter gezegd: het was een SGP-avond met wat CU-mensen erbij omdat we nu eenmaal samen aan de verkiezingen deelnamen.

-We lazen uit de Statenvertaling, op onze vergaderingen uit 1951
-We zongen niet-ritmisch uit 1773, bij ons normaal uit verschillende berijmingen en vrije liederen ritmisch

Waarom? Om de SGP'ers te plezieren die niet anders willen zingen dan zij gewend zijn. Wij wel, blijkbaar.Hebben zij argumenten genoemd? Nee, maar zij zijn dat nu eenmaal zo gewend.

Nou vind ik dat een keer niet zo'n probleem, maar samenwerken is wel samen werken. En niet de ander jouw mening opleggen.

Nog een voorbeeld: Ik werk op een refoschool en besloot mijn baard te laten staan, een voor mij principiële keuze. Toen kwam er een collega op mij af en die zei: als er iemand een probleem mee heeft, moet je hem afscheren.

Is dat zo? Dan kan hij toch de hele school naar zijn hand zetten? Dan moet je je in alles toch richten naar de meest behoudende?

Als je dat doet, leert hij het toch nooit om geen aanstoot te nemen aan anderen?

Dat is eigenlijk mijn probleem: ik wil me best aan hullie aanpassen, doe dat ook heel vaak, maar dan denken zullie dat het zo hoort en dat iedereen zich aan hem aanpast.

En ik ken onze gezindte door en door. Er is altijd wel iemand die tegen is. Al is het alleen maar dat hij er "geen goed gevoel bij heeft".
Plaats reactie