aanstoot geven/nemen

Harry

Bericht door Harry »

En dan zijn er nog mensen die er een sport van maken om ergens aanstoot aan te nemen. Je kunt natuurlijk opletten dat je zelf niet tot aanstoot bent. Maar massa's mensen in kerken kicken erop om zich te ergeren aan anderen. Daar ligt volgens mij veel meer de essentie van het probleem, veel meer dan bij die tegendraadse exentriekeling die op zondag haar peperdure hoofddeksel thuis laat liggen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Maar massa's mensen in kerken kicken erop om zich te ergeren aan anderen.
Hoe kom je daar bij?
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Harry
En dan zijn er nog mensen die er een sport van maken om ergens aanstoot aan te nemen.
Die zijn er inderdaad Harry. Helaas heb ik voorbeelden uit mijn omgeving.
Ik ken een voor de buiten wereld trouw kerkelijk meelevend persoon. Bezoekt door de weekse diensten. Maar vrijwel elke dag drinkt-ie zich een stuk in z'n kraag, z'n vrouw heeft geen leven bij hem en hij maakt over niks ruzie met z'n getrouwde kinderen.
Hij spreekt echter wel mensen aan op het aangaan aan het avondmaal, belt dominee en ouderlingen op als zouden het kliklijnen zijn etc.
Hij kickt daar op! Echt vreselijk zoiets!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Hoi Unionist,

Ik begrijp je heel goed. Heb me hier ook wel eens mee bezig gehouden. Echter, het lijkt dat jij een ander beschuldigt, wat je zelf doet: van bijzaken hoofdzaken maken. Wat bedoel ik? Nou, kijk, jij zegt dat het een bijzaak is, maakt vervolgens zoveel heisa over het feit dat mensen er een hoofdzaak van maken, dat je er ondertussen(in het zien van deze zaken als bijzaken) een hoofdzaak van maakt.
Ik probeer geen hoofdzaak te maken van de zaken op zichzelf, zoals kleding, haardracht, liturgische gewoonten e.d., maar wel van het principe. Ik vraag me niet zozeer af of je je afwijkend mag kleden, maar of je altijd toe moet geven aan degenen die daar regels voor stellen. Kortom: moet degene met de regeltjes altijd gelijk krijgen?

Je staat geestelijk meer in de vrijheid en het getuigt van een dieper geestelijke leven en geestelijk groei, als jezelf aan kan passen dan dat de ander aan jou aan moeten passen.
Niemand hoeft zich aan mij aan te passen, maar ik denk dat een ieder de ander de vijrheid moet gunnen om, binnen de grenzen die de Bijbel aangeeft, te leven zoals hij of zij dat wil. Dat is wat anders dan dat b.v. iedere Ger. Gem. ouderling ineens zijn baard moet laten staan omdat dat toevallig mijn Schriftinterpretatie is.
Je staat pas in de vrijheid als je kan buigen onder de ander. Waarom zoveel moeite om je aan te passen? Je kan niet bidden en verlangen naar eenheid met in je achterhoofd de gedachte: 'maar wel zoals ik het zie'. Snap je?


Dat geloof ik ook wel, maar hoever moet je daarin gaan? Mijn vrouw trekt bijvoorbeeld geen broek aan als ze naar haar ouders gaat, omdat die daar anders over denken. Dat geldt ook voor de school. Maar moet zij er bij het winkelen inde stad ook rekening mee hoduen dat we misschien iemand tegenkomen die dat niet leuk vindt?
En dan ben ik het met Barryvrouw eens. Pas je aan aan de 'groep' waarin je verkeert. Wat je in je eigen groep/huis doet: leef je uit, maar in een andere groepering: pas je aan. Zij hebben eigen regels en normen, maar ga daar geen onrust zitten stoken. Want dan heb je je doel zeker niet bereikt.
Maar geldt dat alleen voor de groep waarin ik functioneer, of ook voor andere groepen waar ik zijdelings mee te maken krijg? Dan kom ik weer terug op de gezamenlijke vergadering en kerkdienst: moeten de regels dan gesteld worden door de meest behoudende? En als er binnen de eigen groep verschillende opvattingen zijn? Bij ons in de gemeente is donkere kleding aan het Avondmaal geen must. Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat dat wel moet en die dat ook doen. Geef ik dan aanstoot als ik in mijn witte overhemd deelneem?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
...maar hoever moet je daarin gaan? Mijn vrouw trekt bijvoorbeeld geen broek aan als ze naar haar ouders gaat, omdat die daar anders over denken. Dat geldt ook voor de school. Maar moet zij er bij het winkelen inde stad ook rekening mee hoduen dat we misschien iemand tegenkomen die dat niet leuk vindt?
Dit vind ik een duidelijk voorbeeld.
Je kunt volgens mij kiezen:
1. de vrouw doet bij het winkelen wel die lange broek aan, met als risico een boze blik (of erger) van een ander.
2. de vrouw doet bij het winkelen ook geen lange broek aan om die boze blik te voorkomen.

Ik zou zelf kiezen voor 2, dat geeft meer harmonie en rust voor mezelf.
Toch zou ik me kunnen voorstellen, dat een ander kiest voor 1.

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Wel is 'de zwakke' in de bijbel degene waar 'de sterke' rekening mee moet houden (en niet andersom).
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door Harry
Maar massa's mensen in kerken kicken erop om zich te ergeren aan anderen.
Hoe kom je daar bij?
Dat ligt er soms duimendik bovenop. Demonstratief niet groeten als iemand geen hoedje op heeft, niet meezingen als er ritmisch wordt gezongen, wegblijven als een bepaalde dominee komt preken en meer van dat soort kinderachtig geneuzel. Je komt her ook op andere plaatsen tegen, maar je zou het in de kerk eigenlijk niet verwachten. Plat gezegd: dergelijke mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. Voor hen is goed nooit goed genoeg. Hoe kun je dan geen aanstoot geven?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door Harry
Maar massa's mensen in kerken kicken erop om zich te ergeren aan anderen.
Hoe kom je daar bij?
Dat ligt er soms duimendik bovenop. Demonstratief niet groeten als iemand geen hoedje op heeft, niet meezingen als er ritmisch wordt gezongen, wegblijven als een bepaalde dominee komt preken en meer van dat soort kinderachtig geneuzel. Je komt her ook op andere plaatsen tegen, maar je zou het in de kerk eigenlijk niet verwachten. Plat gezegd: dergelijke mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. Voor hen is goed nooit goed genoeg. Hoe kun je dan geen aanstoot geven?
zo verschrikkelijk eenzijdig. Ik kan je vertellen dat wij het precies andersom mee maken. Mijn vrouw loopt over de markt en wordt niet gegroet door een aantal vrouwen die bij ons tot de zogenaamde "linkerkant" behoren. Vrouwen die zondags ritmisch dwars door het niet-ritmische zingen (terwijl bij ons het niet-ritmische al sneller is dan gedragen ritmisch).

Vrouwen die tijdens stemmingsvergaderingen (waar alleen mannen stemrecht hebben) vragen gaan stellen en op een manier dat je bloed gaat koken).

En dan volwassen mensen die tijdens de preek andersom in de kerk gaan zitten omdat de gast predikant te zwaar is in hun ogen.

Ik behoor tot een midden-gemeente, waar als iets wordt georganiseerd door iemand die tot de behoudende kant hoort brieven naar de kerkenraad gaan die gelijk gaat informeren hoe het zit. En als de andere kant zaken gaat organiseren het gelijk voor elkaar krijgt.

Hoe zou je het vinden als je als vrouw je hoed kan oprapen van de grond omdat er eentje expres met de handtas de hoed van je hoofd af maait????

Ik heb familie zitten in evangelische gemeenten en daar is de haat en nijd echt niet minder, alleen daar merk je het veel minder omdat uiterlijk, haardracht, kleding weinig verschilt van de wereld (dit bedoel ik niet negatief). Binnen de behoudende kant heb je nu eenmaal onderscheidene zaken die erg zichtbaar zijn.

Daarnaast maak je deel uit van een gemeenschap waar de sociale controle groot is dan blijf je deze zaken houden. Niet om het goed te praten, maar er wordt erg generaliserend gesproken.

Ik ben opgegroeid in een "linkse" omgeving (aan het Avondmaal gejaagd, Nieuwe vertaling, psalmen oude en nieuwe berijming, gezangen uit het liedboek, opwekking, etc etc) en dan gebeuren er zaken in je leven en dan kan je door slaan het meest behoudende is niet goed genoeg en dan kom precies hetzelfde tegen als waar ik in opgegroeid ben. Alleen op een tegenovergestelde manier.

Ik voel me thuis binnen de reformatorische gezindte en ik kan me aardig bewegen daar. Maar 2 zaken heb ik moeten leren: Van genade alleen te leven en te leren relativeren!
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door AutoIk voel me thuis binnen de reformatorische gezindte en ik kan me aardig bewegen daar. Maar 2 zaken heb ik moeten leren: Van genade alleen te leven en te leren relativeren!
Inderdaad! En dan maak je je er ook niet meer druk om wat een ander van je vindt. En aan de andere kant erger je jezelf ook niet meer aan degenen die wat zwaarder op de hand zijn. Want dat laatste is volgens mij vaker aanleiding tot discussie. Hoeveel situatiebeschrijvingen je de laatste tijd wel niet tegenkomt...
Mattheus 7 kan ons nog heel wat leren.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Auto, dit zijn natuurlij uitwassen die niet kunnen .Noch ter linkerzijde, noch ter rechterzijde moeten wij provoceren. Eigenlijk is de door jou getekende situatie behoorlijk kinderachtig. Dat heeft denk ik ook meer te maken met a-sociaal gedrag dan met het door mij aangezwengelde. Dat heeft ook niets meer met sterk of zwak geloof te maken. Meer met ongeloof, ben ik bang. Ik ben blij dat ik zulk extreem gedrag nooit meegemaakt heb!

Prof. Maris vertelde eens dat er tijdens een gemeentevergadering iemand zich nogal aanstootgevend gedroeg. Hij stelde op een onfrisse manier kritische vragen over de prediking. Een zuster draaide zich om en zei: Broeder, zo gaan wij in onze gemeente niet met elkaar om! Waarop de man zweeg...

[Aangepast op 22/9/04 door Unionist]
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Auto
Oorspronkelijk gepost door Harry
Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door Harry
Maar massa's mensen in kerken kicken erop om zich te ergeren aan anderen.
Hoe kom je daar bij?
Dat ligt er soms duimendik bovenop. Demonstratief niet groeten als iemand geen hoedje op heeft, niet meezingen als er ritmisch wordt gezongen, wegblijven als een bepaalde dominee komt preken en meer van dat soort kinderachtig geneuzel. Je komt her ook op andere plaatsen tegen, maar je zou het in de kerk eigenlijk niet verwachten. Plat gezegd: dergelijke mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. Voor hen is goed nooit goed genoeg. Hoe kun je dan geen aanstoot geven?
zo verschrikkelijk eenzijdig. Ik kan je vertellen dat wij het precies andersom mee maken. Mijn vrouw loopt over de markt en wordt niet gegroet door een aantal vrouwen die bij ons tot de zogenaamde "linkerkant" behoren. Vrouwen die zondags ritmisch dwars door het niet-ritmische zingen (terwijl bij ons het niet-ritmische al sneller is dan gedragen ritmisch).

Vrouwen die tijdens stemmingsvergaderingen (waar alleen mannen stemrecht hebben) vragen gaan stellen en op een manier dat je bloed gaat koken).

En dan volwassen mensen die tijdens de preek andersom in de kerk gaan zitten omdat de gast predikant te zwaar is in hun ogen.

Ik behoor tot een midden-gemeente, waar als iets wordt georganiseerd door iemand die tot de behoudende kant hoort brieven naar de kerkenraad gaan die gelijk gaat informeren hoe het zit. En als de andere kant zaken gaat organiseren het gelijk voor elkaar krijgt.

Hoe zou je het vinden als je als vrouw je hoed kan oprapen van de grond omdat er eentje expres met de handtas de hoed van je hoofd af maait????

Ik heb familie zitten in evangelische gemeenten en daar is de haat en nijd echt niet minder, alleen daar merk je het veel minder omdat uiterlijk, haardracht, kleding weinig verschilt van de wereld (dit bedoel ik niet negatief). Binnen de behoudende kant heb je nu eenmaal onderscheidene zaken die erg zichtbaar zijn.

Daarnaast maak je deel uit van een gemeenschap waar de sociale controle groot is dan blijf je deze zaken houden. Niet om het goed te praten, maar er wordt erg generaliserend gesproken.

Ik ben opgegroeid in een "linkse" omgeving (aan het Avondmaal gejaagd, Nieuwe vertaling, psalmen oude en nieuwe berijming, gezangen uit het liedboek, opwekking, etc etc) en dan gebeuren er zaken in je leven en dan kan je door slaan het meest behoudende is niet goed genoeg en dan kom precies hetzelfde tegen als waar ik in opgegroeid ben. Alleen op een tegenovergestelde manier.

Ik voel me thuis binnen de reformatorische gezindte en ik kan me aardig bewegen daar. Maar 2 zaken heb ik moeten leren: Van genade alleen te leven en te leren relativeren!
Precies...er zijn dus overal mensen die van aanstoot nemen een sport maken. Ik heb niets anders willen beweren. Dat maakt het volgens mij reuzemoeilijk om in een kerk - maar dit geldt ook voor de samenleving als geheel - het een ieder naar de zin te maken.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Het lijkt me raar dat je aanstoot geeft als je vanuit je eigen overtuiging leeft, want iemand die daar aanstoot aan neemt, heeft een hele asociale overtuiging.

Dat je van een provocerende persoon aanstoot neemt, is nog te begrijpen (hoewel: het is zoiets als een muis die de kaas uit een muizenval eet). Maar iemand die niet bewust provoceert, kan geen aanstoot geven, in mijn optiek. Dan is degene die aanstoot neemt degene in gebreke.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Unionist
[Mocht ik nog essentiële punten in je betoog vergeten zijn, dan is dat geen onwil of onmacht, maar dan heb ik ze gewoon over het hoofd gezien.
Unionist,

Het antwoord van Barryvrouw van 8.00 uur laat aan helderheid niets te wensen over. Ik sluit me daar helemaal bij aan.

Ik hoop dat je er ook de conclusie uittrekt dat de soort situaties niet noodwendig ontstaan ‘onze kringen’ of de gereformeerde gezindte, maar inherent zijn aan het samenleven van mensen. Maak daarom geen religieus probleem waar er geen is!
Toch typisch dat Paulus over zulke dingen schrijft, dat ik tegen deze Bijbelteksten aanloop. Komt natuurlijk omdat men in Paulus'tijd nog geen voetbalshirtjes droeg.

Conclusie: word kuddedier!!
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Dat klinkt allemaal heel leuk, maar een kerk is geen voetbalclub. Bij een voetbalclub gaat het erom je qua kleding te onderschieden om geen verwarring te krijgen tijdens het spel. AVV Columbia vraagt niet van mij om 7 dagen per week een geel shirtje te dragen, maar alleen 1.5 uur tijdens de wedstrijd. Bovendien mogen zij tijdens een uitwedstrijd best in een ander kleurtje spelen als de tegenstander ook in het geel speelt.
[
Oke, idd als jij specifiek door wilt op de kleur van het shirt nog even een extra verduidelijking.
Dat shirtje hoef je niet 7 dagen in de week aan, logisch!
Maar door de week bij Ajax en in het weekend bij Feijenoord trainen kan ook niet!
Je gaat voor een club, en dan draag je niet alleen de juiste kleur, maar zul je ook wat clubregels moet onderteken. En daar ga je dan voor, want als team moet je het groter maken.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Laat maar, we begrijpen elkaar toch niet.
Plaats reactie