Toegangskaarten bidstond GS

Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Toegangskaarten bidstond GS

Bericht door Da Capo »

Met stijgende verbazing heb ik in de Saambinder gelezen dat voor de bidstond voor de komende GS (Ger. Gem.) toegangskaarten verstrekt worden. Zonder deze toegangskaart kom je de kerk niet in.
De reden: dit jaar wordt de bidstond gehouden in Rotterdam-C (speelde 100 jaar geleden een belangrijke rol). Daar zijn blijkbaar de zitplaatsen beperkt en moet er met toegangskaarten gewerkt worden. Tevens kan je er met de auto niet komen (althans parkeren) dus moet je ergens elders parkeren en met de metro naar de kerk (incl. 10 min. lopen).

Is dit verantwoord? Een bidstond is toch om Gods zegen over de GS te vragen en niet om een beetje nostalgisch samen te zijn?
Ik heb mezelf voorgenomen niet te gaan. Op deze wijze hoeft het van mij niet.

P.S. Ik heb dit topic niet gestart om te schoppen tegen de Ger.Gem. , integendeel, ik vind deze zaak erg verdrietig. Als je wilt reageren, gelieve dit ook niet te doen! De ervaring heeft nl. geleerd dat als in een topic GG of Ger.Gem. staat er een stortvloed van kritiek geuit wordt.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

zie het positief, wegens veel belangstelling moeten er kaartjes worden getrokken :wink:
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

jakobmarin schreef:zie het positief, wegens veel belangstelling moeten er kaartjes worden getrokken :wink:
Ik zou het graag positief willen zien, maar ik kan dat niet. Was de bidstond altijd al in Rotterdam geweest, dan vind ik het nog iets anders.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Toegangskaarten bidstond GS

Bericht door Tiberius »

Da Capo schreef:P.S. Ik heb dit topic niet gestart om te schoppen tegen de Ger.Gem. , integendeel, ik vind deze zaak erg verdrietig.
Zoals je weet sta ik, net als jij, met hart en nieren in het midden van de GG, maar ik ben het volledig met je eens.

Het lijkt alsof we ook binnen de GG "geheiligde grond" hebben, omdat ds. Kersten en ds. Beversluis er op gewandeld hebben.
Dat mensen dat zo ervaren (van die heilige grond) als ze daar een bezoek brengen, vind ik al erg genoeg. Maar dat ook de kerkelijke leiders zich daaraan te buiten gaan, vind ik een stuitende en trieste vertoning; ik zou haast zeggen: een poppenkast.
Ik weet ook zeker, dat ds. Kersten een dergelijke pelgrimage aan de Boezemsingel ten strengste af zou keuren. Daar was hij te fel anti-papistisch voor. Lees bijvoorbeeld zijn catechismusverklaring van het tweede gebod maar eens.

Dan daarbij: er zijn genoeg kerken in de nabije omgeving met ruim voldoende zitplaatsen en parkeergelegenheid voor auto's.

Ik miste eigenlijk nog één attractie in de genoemde beschrijving: dat de kerkgangers naar keuze per paardentram of trekschuit van de parkeerplaats naar de Boezemsingel worden vervoerd. Om onder het genot van een Agio alvast in de stemming te komen.:cry:
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Ik ben het ook met je eens. Toegangskaarten, plaatsverheerlijking kan ik niet rijmen met ootmoed (wat zo'n beetje het hoofd thema van de viering van 100 jaar Ger-gem is)

Hoeveel toegangskaarten zullen er naast de de kaarten die naar alle genodigden gaan nog overblijven voor het klootjes volk.. :?:

Rotterdam lijkt zo een beetje wat Mekka voor de Islam en Rome voor de katholieken is.

Van mijn kant zeker geen schoppen, ik vind het wel een zeer trieste vertoning. Ik hoop dat vooraanstaande Ger-gemmers ook een krachtig tegengeluid zullen laten horen dat dit een ontwikkeling is die niet wenselijk is.

Dit lijkt ongeveer op dat als er een dominee ergens bevestigd wordt er voor de leden van hun plaatsen worden verdrevenomdat daar zonodig de genodigden moeten zitten. Daar erger ik mij echt groen en geel aan.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

wordt het ook uitgezonden via Internet ofzo? Dan kun je thuisblijven.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:wordt het ook uitgezonden via Internet ofzo? Dan kun je thuisblijven.
De GG van Rotterdam-Centrum zendt uit via de kerkradio.
Op kanaal 33 (frequentie 153,6125 MHz).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Uhm, is er maar één bidstond voor de GS? Of is er zo weinig interesse voor gezamelijk gebed voor de GS, dat men aanneemt aan één dienst genoeg te hebben?
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Mijn bedrijf heeft een reclamebord aan de galerij laten bevestigen. Samen met 25 VIP-cards kostte ons dat slechts één jaarsalaris van een zendingswerker.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Toegangskaarten bidstond GS

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Ik miste eigenlijk nog één attractie in de genoemde beschrijving: dat de kerkgangers naar keuze per paardentram of trekschuit van de parkeerplaats naar de Boezemsingel worden vervoerd. Om onder het genot van een Agio alvast in de stemming te komen.:cry:
Afhankelijk van wanneer die bidstond wordt gehouden, kan dat wellicht alsnog (hoewel de paarden ontbreken): http://www.snerttram.nl .... :wink:
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toegangskaarten bidstond GS

Bericht door Ander »

Da Capo schreef:P.S. Ik heb dit topic niet gestart om te schoppen tegen de Ger.Gem. , integendeel, ik vind deze zaak erg verdrietig. Als je wilt reageren, gelieve dit ook niet te doen! De ervaring heeft nl. geleerd dat als in een topic GG of Ger.Gem. staat er een stortvloed van kritiek geuit wordt.
Helaas niet geslaagd :cry: :cry:
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Uit een gevoel voor nostalgie waardeer ik het wel dat het in Rotterdam wordt gehouden.

Dat je dan met behulp van kaarten moet gaan werken is logisch anders past het nooit en krijg je ruzie met de brandweer.

Het zou overigens niet verkeerd zijn als er meerdere diensten in het land zijn. Bijvoorbeeld per classis.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Overigens staat de GS redelijk ver van mijn bed, moet ik zeggen.
Wat wordt daar zoal besproken?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

Kislev schreef:Uit een gevoel voor nostalgie waardeer ik het wel dat het in Rotterdam wordt gehouden.

Dat je dan met behulp van kaarten moet gaan werken is logisch anders past het nooit en krijg je ruzie met de brandweer.

Het zou overigens niet verkeerd zijn als er meerdere diensten in het land zijn. Bijvoorbeeld per classis.
Ik heb inmiddels vernomen dat het idd op last van de brandweer is. Dat deze daarop toezien vind ik terecht!
Maar zoals een ander reeds opmerkte, er zijn in de buurt grotere kerken genoeg waar het qua aantal zitplaatsen en parkeergelegenheid vele malen beter is.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Uit een gevoel voor nostalgie waardeer ik het wel dat het in Rotterdam wordt gehouden.
Je moet je afvragen, waarom een bidstond gehouden wordt.
Is dat voor de nostalgie of om zich gezamenlijk te verootmoedigen in gebed voor de belangrijke zaken die op de GS ter tafel komen?
(Nu weet ik ook wel, dat de kracht van het gebed niet schuilt in de hoeveelheid aanwezige kerkgangers, maar toch.)
jakobmarin schreef:Overigens staat de GS redelijk ver van mijn bed, moet ik zeggen.
Wat wordt daar zoal besproken?
De GS is de hoogste kerkelijke vergadering van de GG.
Alle zaken die door mindere vergaderingen (in oplopende volgorde: kerkenraden, classes, particuliere synodes) op de agenda zijn gebracht worden besproken.
Ook brengen deputaatschappen en commissies rapport uit en krijgen weer een nieuw mandaat.

Wat er precies op die agenda staat is mij niet bekend.
Wel dat de kwestie Van der Zwaag aan de orde zal komen en ook de HSV.
Gesloten