Heilig Landstichting verlaat RK

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Wat uitgebreider nu in het ND.
Overigens is de procedure met het bisdom nog niet afgerond, lees ik in de laatste alinea. Dus er is nog hoop.
[hr]
Huis van de Koran in Oriëntalis

van onze redactie kerk

HEILIG LANDSTICHTING - Museumpark Oriëntalis in Heilig Landstichting bouwt een Huis van de Koran op het museumterrein. Het museum heeft daarvoor een bijdrage van 500.000 euro gekregen van het Sultanaat van Oman, zo heeft een woordvoerster gisteren bekendgemaakt.

Naast het Huis van de Koran wil het museum ook een Huis van Mohammed en een museummoskee bouwen. Het voormalige Bijbels Openluchtmuseum is enkele jaren geleden een nieuwe weg ingeslagen. Van een traditioneel rooms-katholiek pelgrimsoord moet het een intercultureel museum worden voor jodendom, christendom en islam.

Intercultureel
Khadija Al-Lawati, ambassadeur van het Sultanaat van Oman, overhandigt de moslimbijdrage pas in januari volgend jaar aan de museumdirectie. Al-Lawati en de directie besloten echter om het besluit nu al bekend te maken. Daarmee willen ze laten zien dat er in Nederland ,,toch volop kansen zijn voor interculturele samenwerking.''

Het Sultanaat en de museumdirectie vertrouwen op ,,een samenleving waarin cohesie en vertrouwen sterker zijn dan wantrouwen en soms zelfs haat,'' aldus een verklaring.

Museumpark Oriëntalis wil in 2011 klaar zijn met een ingrijpende herinrichting. Behalve een Huis van de Koran moet er in het uitgestrekte natuurgebied bij Nijmegen dan ook een Huis van Jezus, een Huis van Mozes, een Bijbelhuis, een Tenachhuis, een Jeruzalemhuis, een Huis van Ontmoetingen en een Spiritual Garden zijn gerealiseerd.

Het is de bedoeling dat de bezoeker in de diverse huizen doordringt tot de kern van de drie heilige boeken.

Procedure
Overigens is het bestuur van het museum nog verwikkeld in een juridische procedure met bisschop Hurkmans van Den Bosch. In maart 2002 brak een conflict los tussen Hurkmans en het toenmalige Bijbels Openluchtmuseum.

De bisschop was het niet eens met een nieuw beleidsplan om christendom, jodendom en islam in het museum op gelijke voet te belichten. Hij ontsloeg het bestuur van de Heilig Landstichting.

Het gelijknamige park was in 1911 opgezet als rooms-katholiek pelgrimsoord, waar de lijdensweg van Christus aanschouwelijk werd gemaakt. Bisschop Hurkmans wil Jezus Christus in het museum weer centraal stellen. Het bestuur wil van de bemoeienissen van de bisschop af, omdat deze het voortbestaan van het museum daardoor in gevaar zou brengen.

bron: http://www.nd.nl
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re:

Bericht door Gian »

Gian schreef:Ik moet nog maar zien of de bezoekersaantallen stijgen met deze zet.
Blijkbaar niet. De boel is failliet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilig Landstichting verlaat RK

Bericht door refo »

Net als Aviod(r)ome.
Daar kun je morgen voor het laatst heen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Re:

Bericht door caprice »

Gian schreef:
Gian schreef:Ik moet nog maar zien of de bezoekersaantallen stijgen met deze zet.
Blijkbaar niet. De boel is failliet.
Dus als we er nog heen willen moeten we dat deze week nog doen. Daarna is hij voor 'onbepaalde tijd' dicht. :oO
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Re:

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Gian schreef:
Gian schreef:Ik moet nog maar zien of de bezoekersaantallen stijgen met deze zet.
Blijkbaar niet. De boel is failliet.
Dus als we er nog heen willen moeten we dat deze week nog doen. Daarna is hij voor 'onbepaalde tijd' dicht. :oO
Toch wel jammer, ik vond het best een mooi plekkie daar.

Afbeelding
Afbeelding

Paar jaar geleden schoot ik er deze plaatjes.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Heilig Landstichting verlaat RK

Bericht door TAF »

Ik herrinner me een bezoek daar als kind met mijn ouders :
Waar we bijvoorbeeld een typische stal (een grot dus) uit Jezus dagen kregen te zien, alsook slavenbanden, en een egyptische mand, uit de tijd van mozes..
en natuurlijk en timmerman uit jezus tijd (houtbewerkingstechnieken werden ook getoond)
net als een herberg zoals die er waren in israel ten tijde van christus..

kortom het leerde je bijbelse verhalen met andere ogen te zien.. want bij woorden als herberg, stad, stal en kribbe dacht ik aan veel modernere varianten...(en veel westerse) dan werden getoond..

ik vind het dan ook jammer dat men er nu een multicultiezweefpark van maakt.. mocht ik leen vrouw vinden en later kinderen krijgen geen leuk dagje uit daarheen dus.

een bijbels verantwoorde boekverbranding (van korans, dito afgodsboeken en die moskee en andere huizen) zou dan wel weer een goed idee zijn..
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Heilig Landstichting verlaat RK

Bericht door September »

dan is het misschien wel beter als de landstichting dicht gaat, als je een beeld heb gekregen bij de stal....
de stal is een niet bijbels element geworden van het kerstverhaal en ons romantische plaatje bij de kerstfeest.
De stal word namelijk in geen enkel kerstverhaal ( uit de bijbel dan) erbij gehaald, het is ook zeer ongeloofwaardig dat Jezus in een stal heeft gelegen.
Dus ja als je bij de landstichting een beeld heb gekregen van een stal is het inderdaad beter als hij dicht gaat.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Heilig Landstichting verlaat RK

Bericht door TAF »

In de grondtexst staat inderdaad "rustplaats" en niet stal.

nemen we dan de cultuurhistorische achtergrond erbij :
Herders lieten hun kuddes uit op niemandsland (dat je toen nog veel had), op bepaalde plaatsen waren rustplaatsen.

Een rustplaats was niet veel meer dan een kleine grot, met een beperkt hek ervoor.
natuurlijke grotten, met een kleine aanpassing dus, een hek, een plek om vuur te stoken, en in dit geval dus ook een voederbak (die dus al door veel voorbijtrekkende kuddes gebruikt zal zijn)

Dat was de correctie die mij bij het heilig landstichting destijds verteld is.
Waar inderdaad alle kerstliederen van stal spreken, en kerststalletjes die mensen thuis hebben (ook mijn ouders hadden er altijd een) en afbeelden altijd een houten stal-gebouw, afbeelden. Die inbeelding van een houten gebouw is dus onjuist.
Plaats reactie