Begeleide confrontatie

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere Of een christen nu bekeerd is of niet, hij heeft te waken voor de zonde.
Zijn er "onbekeerde" christenen dan RJ?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Zijn er "onbekeerde" christenen dan RJ?"

Ja, er zijn vele mensen die zich christen noemen en toch onbekeerd zijn. Christenen zijn allen die de christelijke religie aanhangen, ook gedoopte kerkgangers van 8 jaar dus.

Let wel: Ik schrijf in de taal van de volksmond.

Net zoiets: de zon gaat op en onder. Is dat werkelijk zo? Want de zon blijft toch gewoon staan en de aarde draait er om heen?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Er zijn christenen die onterecht de naam van 'christen' dragen!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Zaterdag stond er weer een artikel in de krant. Hebben jullie het gelezen? Wat vonden jullie er van? Vinden jullie dit een opheldering en toelichting op het eerste stuk? Waar reageert deze man eigenlijk op?

Begeleide confrontatie beoogt toerusting

Begeleide confrontatie zoals die plaatsvindt op reformatorische scholen, roept hier en daar vragen op. Ds. W. Visscher en dr. W. Fieret lichten toe dat het vooral gaat om toerusting en vorming van jongeren.

Op de reformatorische scholen wordt gebruikgemaakt van begeleide confrontatie. Sommige mensen vinden dat erg dubieus. Anderen delen die kritiek niet. Onderstaand proberen we uit te leggen wat begeleide confrontatie vooral beoogt: begeleiding van jongeren in een volstrekt geseculariseerde maatschappij. Begeleiding: niet onbelangrijk in gezin, kerk en school.

Dvd’tje kiezen
„We maken in één week meer keuzes dan ons voorgeslacht in een heel leven. ’s Morgens begint het al voor de klerenkast: Wat trek ik vandaag aan? Welke film zal ik zappen? Welke radiozender kies ik uit? Het aantal keuzemogelijkheden is eindeloos geworden. Voortdurend is er de dwang tot kiezen. Alle culturen en religies zijn even legitiem en alle waarden zijn subjectief en inwisselbaar. Niets schijnt meer duurzaam te zijn. Alles en iedereen wordt beheerst door verandering. We bevinden ons in de postmoderne kermis, in een achtbaan, en weten niet waar de razendsnelle afdaling ons brengen zal.â€
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Billy
kan je het ook niet zo opvatten:


De confrontatie DIE er al IS begeleiden.

us niet de confrontatie bewust opzoeken maar BIJ confrontatie een goede begeleiding.

Daar ontbreekt het volgens mij nogal eens aan.

Weten en verdiepen odes zich wel in de leef/denk en vrijetijdswereld van jongeren.

Zojuist een artikel in Elsevier gelzen over de meest verschrkkelijke computersplen van dit moment . daar wordt je niet vrolijk van. Ben van mening dat er heel wat reformatorisvhe ouders zijn die niet weten wat hun zoon op zin kamer achter de computer ( zonder internet!!)uitvreet.

of je wil of niet ze worden met "alles van de weredld" geconfronteerd. En dan is een goede begeleiding onontbeerlijk!

Hoi grace,

gezien mijn bovenstaande posting van 24 augustus had ik het zo opgevat als men nu bedoelt in het artikel in het RD van afgelopen weekend.

goed dus dat deze reactie is gekomen voor de mensen die "anders" dachten.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie