geloofsoverdracht

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeWel leuk hoor!
Stel je een eeuwenoude hervormde kerk voor.
Naast de gebeeldhouwde preekstoel een megagrote afbeelding via de beamer op de wit gepleisterde kerkmuur.
Gaaf!!!
Een 'breekje' van Breekijzertje
Dat maakte nog eens indruk!?

Het geloof is een bewijs der zaken die men niet ziet. Maakt dit de Bijbelse boodschap duidelijker of indringender? De Heere Jezus riep zijn discipelen toch ook niet met drama, beamers en dia's?
Het woord is een kracht Gods tot zaligheid , een ieder die gelooft, scherper dan enig tweesnijdend zwaard, beamer, toneelact, afbeelding of gevulde koek!
't Was een startdienst van de gezamenlijke christelijke basisscholen. kinderen zijn visueel ingesteld.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Lees dan de volgende keer eerst het hoofdstuk voor je inbreekt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Bezai

Bericht door Bezai »

Uit onderzoek is gebleken dat men meer onthoud als men beeld en geluid ziet. Dat de zaligheid alleen verkregen wordt door het gepredikte Evangelie waar het geloof uit is, dat is 100% waar. Maar de geloofsleer met beeld erbij, zo onthoud men toch men meer?

Ik weet zeker als je een jongere achter een saai TV praat programma zet of hem een preek laat horen van driekwartier, dat die jongere meer zal kunnen navertellen van het saaie TV programma dan van die preek. Of niet?

Zo hoorde ik eens van iemand dan bij hun in de kerk allerlei landkaarten hing ten tijde van de Bijbel (Bv. Reizen van Paulus, Woestijnreis der kinderen Israels). Dit spreekt natuurlijk de gemeente wel aan.

(ik zeg niet dat ik voorstander ben voor dat soort praktijken in de kerk hoor, maar ik wil graag even wat reacties hierover horen.)

Groeten,
Bezai
Bezai

Bericht door Bezai »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door BezaiIk weet zeker als je een jongere achter een saai TV praat programma zet of hem een preek laat horen van driekwartier, dat die jongere meer zal kunnen navertellen van het saaie TV programma dan van die preek. Of niet?
Dat is dan opgelost! camera aan tijdens de dienst!
:u
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ach, laten we praktisch zijn. Een beamer in de kerk; m.i. niets mis mee. Het gaat erom hoe we er gebruik van maken. Als die beamer de prediking van het Woord ondersteund is het alleen maar toe te juichen. Echter, als beelden de functie van het woord gaan overnemen, en stukje bij beetje de plaats van het gepredikte woord gaan innemen, dan zijn we fout bezig.

Bv. als je spreekt over de tempel, dan is een beamer die een afbeelding van dat gebouw op de muur projecteerd prachtig. Bespaard een hoop uitleg, één zo'n plaatje. Maar hoe groot is de verleiding om dan die beamer altijd aan te willen hebben staan. En echt niet bij elke preek heeft het toegevoegde waarde om iets te projecteren.

En nu we het toch over beamers hebben: GG Dordt gaat binnenkort ivm een verbouwing tijdelijk diensten geven in de Hervormde Kerk op de hoek. Alleen, daar passen niet alle mensen. Dus word er in een zaal een beamer neergezet, waar kerkmensen de dienst kunnen volgen op het witte doek. Daarbij vernam ik dat er meer GG's zijn met ruimtegebrek die ook dat willen gaan doen. Zulk een gebruik van de beamer kan ik alleen maar toejuichen, en werk ik ook graag aan mee.

[Aangepast op 29/9/2004 door memento]
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ja beamer, leuk en laag drempelig zijn, ok
Maar dat betekent niet dat we onze normen moeten verruimen of laten vallen!! Je kunt hulpmiddelen gebruiken dat doet niets aan de waarde van je boodschap af.Maar ik kan niet een grove taal gebruiken of zeggen , nou die regel vond ik toch al niet leuk, die schrappen we maar. We blijven de kerk van Christus en dat legt ons maatstaven en verantwoordelijkheden op!!
Wij waren deze zomer een weekje in de omgeving waar mijn man opgegroeid is en zijn daar naar de kerk uit zijn jeugd geweest. Een studievriend van hem was daar nu dominee. We wisten dat ze problemen hadden en dat ze daar gingen stemmen om als gemeente uit de Synode te stappen. Wij beiden schrokken van de dienst die we voorgeschoteld kregen. Mijn man zei het lijkt we een show en ik zei die voorste koorleden lijken wel cheerleaders!!
Ik denk dat we op die manier " uitverkoop houden " en denk aan wat God Gideon liet doen...
Ik wil best zo veel mogelijk mensen bereiken, maar niet tegen elke prijs...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Bezai

Bericht door Bezai »

Maar.. wat zal de oorzaak zijn dat jongeren nu sneller de kerk vaarwel zeggen nu dan vroeger?
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

denk niet dat de jongeren uit de kerk blijven omdat ze een beamer missen!
Het is eerder omdat de wereld (in hun ogen) hen meer te bieden heeft dan de kerk. Denk zelf maar eens hoe vaak je bezwijkt voor de verlokkingen van de wereld.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Bezai
Maar.. wat zal de oorzaak zijn dat jongeren nu sneller de kerk vaarwel zeggen nu dan vroeger?
Dit is een erg losse opmerking Bezai, of nog beter erg algemeen.

Je moet je eerst afvragen in wélk deel van de kerk het verval het grootst is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bezai

Bericht door Bezai »

En wat denk jij?
Ik denk juist in die kerken waar geen boodschap meer is, maar gewoon een bijbels verhaal wordt gehouden.

Onder boodschap versta ik: Geen oproep tot bekering en geloof.

Preken zonder boodschap: Er vanuit gaan dat iedereen al gelovig is omdat men gedoopt is.
Adorote

Bericht door Adorote »

Geloofsoverdracht,voor hen die denken met een of scherm in een kerk te zetten kom toch echt bedrogen uit.

Lees de geschiedenis maar is na van de Russich Orthodoxe Kerk , de afgelopen 70 jaar onder de sovjets,hoe men aan geloofsoverdracht deed.Goofsoverdracht gaat via het hart en staan in een Levende Traditie.

De kerken zitten daar overvol met jonge mensen .
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Geloofsoverdracht,voor hen die denken met een of scherm in een kerk te zetten kom toch echt bedrogen uit.

Lees de geschiedenis maar is na van de Russich Orthodoxe Kerk , de afgelopen 70 jaar onder de sovjets,hoe men aan geloofsoverdracht deed.Goofsoverdracht gaat via het hart en staan in een Levende Traditie.

De kerken zitten daar overvol met jonge mensen .
Precies Adorote, het is op dit punt dat ik me wel eens afvraag of in "onze" (refo's) kringen wel genoeg wervende kracht uitgaat van de ouderen. Er wordt wel getreurd over het jeugd van tegenwoordig maar wat laten we ze zien van de grote waarde van het hebben van een levende geloofsrelatie met de Heere?
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Geloofsoverdracht,voor hen die denken met een of scherm in een kerk te zetten kom toch echt bedrogen uit.

Lees de geschiedenis maar is na van de Russich Orthodoxe Kerk , de afgelopen 70 jaar onder de sovjets,hoe men aan geloofsoverdracht deed.Goofsoverdracht gaat via het hart en staan in een Levende Traditie.

De kerken zitten daar overvol met jonge mensen .
Precies Adorote, het is op dit punt dat ik me wel eens afvraag of in "onze" (refo's) kringen wel genoeg wervende kracht uitgaat van de ouderen. Er wordt wel getreurd over het jeugd van tegenwoordig maar wat laten we ze zien van de grote waarde van het hebben van een levende geloofsrelatie met de Heere?

Juist Limosa een Levende geloofsrelatie met de Heer,een totaal persoonlijke relatie met Hem.

Het zou dan ook goed zijn als de gereformeerde gezindte wakker zou worden uit haar zelfgenoegzaamheid.
Bezai

Bericht door Bezai »

Dus multimedia is geen doeltreffende manier om jongeren de geloofsleer uit te dragen?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Bezai
Dus multimedia is geen doeltreffende manier om jongeren de geloofsleer uit te dragen?
in ieder geval geen oplossing om het verlaten van de kerk door jongeren tegen te gaan
Plaats reactie