geloofsoverdracht

Bezai

geloofsoverdracht

Bericht door Bezai »

Secularisatie neemt hard toe in kerken. Ook in de gereformeerde kerken.
Met name veel jongeren doen afstand van de kerk.

Wat is de beste manier (naast het gebed) om jongeren bij de kerk te houden en de geloofsleer over te dragen aan jongeren? Zou het gebruik van moderne apparatuur (zoals: beamer, dia's en video) het voor de jongeren aantrekkelijker zijn om bij de kerk te blijven, en zo op deze manier de geloofsleer over te dragen?

In kerkdiensten wordt dit al gedaan. Pas vertelde mij een predikant uit de gereformeerd vrijgemaakte hoek dat hij een beamer in de kerk had gezet, en daarmee de aarde op een scherm geprojecteerd had staan, om de gemeente een indruk te geven hoe klein de mens eigenlijk maar is vergelen bij God. Hij hield die middag en catechismus preek, maar welke dat weet ik zo niet meer.

Maar wat vinden jullie daarvan? Is het effectief middel om secularisatie tegen te gaan?

Groetjes,
Bezai
limosa

Bericht door limosa »

Het beste middel om de jongeren bij de kerk te houden is volgens mij de prediking van Christus die geleden heeft en gestorven is als voldoening voor de zonden van het ganse menselijke geslacht zodat wij door een waar geloof in Christus als onze Zaligmaker nog behouden kunnen worden. Beamers lijken me zo algemeen in gebruik in de samenleving dat ik geen toegevoegde waarde zie. Het kan een handig apparaat zijn bij bijvoorbeeld catechesatie (niks mis mee dan) maar als middel om de jeugd te imponeren is het ongeschikt.
Bezai

Bericht door Bezai »

Lees ook eens dit artikel uit het RD (2002)

Op een interview met ds. H. de Jong (RD, 21 maart) is de afgelopen weken van diverse zijden op deze pagina gereageerd. Velen keken kritisch aan tegen wat De Jong schreef. Maar ds. P. Roos vraagt zich af of zij ds. De Jong wel hebben begrepen. Hij vindt het een goed streven dat de kerk de wereld tegemoet wil komen, maar de kerk mag zichzelf niet prijsgeven.
.
In het interview met ds. De Jong staan dingen die reeds lang ook bij mij leven. Daarom was ik blij. Het zal niet zijn bedoeling zijn om de noodzaak van evangelisatie te ontkennen. Er klonken bij ds. De Jong bezwaren door tegen de wíjze waarop de kerk met de wereld omgaat. Te optimistisch bijvoorbeeld.
.
Kort tevoren had ik enkele artikelen met een verontrustende strekking gelezen. Ze gingen over een verschijnsel dat in bepaalde kringen, ook in mijn eigen kerken, frequent voorkomt. Kom de vreemdeling tegemoet. Diensten moeten, zo werd gesteld, meer laagdrempelig worden. De kerkmuziek moet meer afgestemd worden op de smaak en de stijl van de vreemdeling uit de wereld.
.
Ook in de prediking hoede men zich zorgvuldig voor iets wat afstand kan scheppen met de bezoekers: geen kerkelijke stijl of moeilijke woorden, tracht de boodschap of de presentatie ervan zo ver mogelijk aan te passen en laat de gemeente er geen eigen kledingstijl op na houden. Positief ingevuld: een pakkende, vlotte toespraak, een muziekgroep of een gospelkoor, een meer alledaagse en eigentijdse inkleuring van de kerkdienst en dan lijkt daarmee de kloof wel overbrugd.
.
Alsof er nooit in een ver verleden experimenten werden uitgevoerd met jeugddiensten, die veel jeugd trokken naar deze diensten maar die de jeugd al meer losweekten van de gangbare diensten, waarin â€
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik ben bang dat de didactische vorm belangrijker wordt dan dé boodschap.

Het is zoals Limosa aangaf. Het gaat om dé boodschap. Een kerk werft niet door een 'kindernevendienst' en 'jeugdkerk' etc. Nee, een kerk werft door haar missionaire kracht. Waar haalt zij die kracht vandaan? Uit haar Bron. Daaruit put ze en werft ze. We kunnen de put wel mooier maken, we kunnen de boodschap aantrekkelijker maken, door bv. niet met de hand te pompen, maar het te doen met een mooie elektrische pomp. Maar éénmaal komen we tot de kern: het levend water. En als we dat nou niet eens willen?



Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Het beste middel om de jongeren bij de kerk te houden is volgens mij de prediking van Christus die geleden heeft en gestorven is als voldoening voor de zonden van het ganse menselijke geslacht zodat wij door een waar geloof in Christus als onze Zaligmaker nog behouden kunnen worden. Beamers lijken me zo algemeen in gebruik in de samenleving dat ik geen toegevoegde waarde zie. Het kan een handig apparaat zijn bij bijvoorbeeld catechesatie (niks mis mee dan) maar als middel om de jeugd te imponeren is het ongeschikt.
En die boodschap brengen in een begrijpelijke taal, voor kinderen en professoren....

Overigens zou het feit dat beamers zo ingeburgerd zijn, juist een argument kunnen zijn om ze te gebruiken tijdens een kerkdienst.
Wij hadden laatst een preek waar de tortelduif in voorkwam. De ds. vertelde met woorden hoe de duif eruit zag. Met een beamer zou je dat veel duidelijker kunnen maken. En dat is nog maar 1 voorbeeld.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben bang dat de didactische vorm belangrijker wordt dan dé boodschap.

Het is zoals Limosa aangaf. Het gaat om dé boodschap. Een kerk werft niet door een 'kindernevendienst' en 'jeugdkerk' etc. Nee, een kerk werft door haar missionaire kracht. Waar haalt zij die kracht vandaan? Uit haar Bron. Daaruit put ze en werft ze. We kunnen de put wel mooier maken, we kunnen de boodschap aantrekkelijker maken, door bv. niet met de hand te pompen, maar het te doen met een mooie elektrische pomp. Maar éénmaal komen we tot de kern: het levend water. En als we dat nou niet eens willen?

Groeten,
De inhoud is slechts voor 7% bepalend voor het over laten komen van de boodschap. Een preek die 100% klopt qua inhoud, maar met onmogelijk taalgebruik en zonder performance wordt gebracht komt bij de meesten niet over.
De inhoud moet dus wel degelijk worden verpakt. Maar dan wel zo dat het doel, dus het over laten komen van de boodschap, wordt gehaald.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben bang dat de didactische vorm belangrijker wordt dan dé boodschap.

Het is zoals Limosa aangaf. Het gaat om dé boodschap. Een kerk werft niet door een 'kindernevendienst' en 'jeugdkerk' etc. Nee, een kerk werft door haar missionaire kracht. Waar haalt zij die kracht vandaan? Uit haar Bron. Daaruit put ze en werft ze. We kunnen de put wel mooier maken, we kunnen de boodschap aantrekkelijker maken, door bv. niet met de hand te pompen, maar het te doen met een mooie elektrische pomp. Maar éénmaal komen we tot de kern: het levend water. En als we dat nou niet eens willen?

Groeten,
De inhoud is slechts voor 7% bepalend voor het over laten komen van de boodschap. Een preek die 100% klopt qua inhoud, maar met onmogelijk taalgebruik en zonder performance wordt gebracht komt bij de meesten niet over.
De inhoud moet dus wel degelijk worden verpakt. Maar dan wel zo dat het doel, dus het over laten komen van de boodschap, wordt gehaald.
Lecram, je kan het gepredikte woord niet zomaar vergelijken met dingen die je op een cursus presenteren leert. De kracht van het evangelie zit nl. niet alleen in de boodschap, maar in:
1. De relevantie van de boodschap voor de luisteraars (iedere luisteraar heeft verzoening nodig)
2. De waarheid van de boodschap (het is geen reclame-praatje, maar waarheid)
3. De werking van de Geest, die het gehoorde woord toepast
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Lecram,

Onlangs las ik in DWH van Ds. Wüllsleger over de preek het volgende. Het kan zijn dat ik het bij een kanselredenaar al na 6 minuten heb gezien, maar dat iemand met de meest stoffige voordracht hoop dat hij ook na 1,5 uur nog doorgaat! Nu gaat deze predikant toch niet door voor een uiterst rechtse bonder, maar gelijk heeft hij. De kracht van de boodschap wordt niet bepaald door vorm van de boodschap maar door de boodschap zelf. Dat betekent natuurlijk niet dat we in een onverstaanbare tale Kanaäns moeten spreken en zodoende terecht komen in doperse water. Maar wij moeten niet denken Gods Geest een handje te kunnen helpen met een beamer!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Heeft dit nog iets te zeggen in dit verband:

2 kor 10
Want de brieven (zeggen zij) zijn wel gewichtig en krachtig; maar de tegenwoordigheid des lichaams is zwak, en de rede is verachtelijk.
Dezulke bedenke dit, dat hoedanigen wij zijn in het woord door brieven, als wij afwezig zijn, wij ook zodanigen zijn inderdaad, als wij tegenwoordig zijn.

De brieven van Paulus waren krachtig en spreken inderdaad nog steeds. Maar de preektrant van Paulus was blijkbaar 'verachtelijk'. Zonder beamer en muziekgroep, zeg maar. Maar, zegt Paulus, door brief of door preek, de boodschap is hetzelfde.

Ik las eens ergens dat in Engeland opwekkingen begonnen zijn onder saaie predikanten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram Overigens zou het feit dat beamers zo ingeburgerd zijn, juist een argument kunnen zijn om ze te gebruiken tijdens een kerkdienst.
Wij hadden laatst een preek waar de tortelduif in voorkwam. De ds. vertelde met woorden hoe de duif eruit zag. Met een beamer zou je dat veel duidelijker kunnen maken. En dat is nog maar 1 voorbeeld.
In evangelische gemeentes worden ze al volop gebruikt.
Bij ons recent ook in een speciale dienst.
Wel leuk hoor!
Stel je een eeuwenoude hervormde kerk voor.
Naast de gebeeldhouwde preekstoel een megagrote afbeelding via de beamer op de wit gepleisterde kerkmuur.
Gaaf!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Lecram,

Onlangs las ik in DWH van Ds. Wüllsleger over de preek het volgende. Het kan zijn dat ik het bij een kanselredenaar al na 6 minuten heb gezien, maar dat iemand met de meest stoffige voordracht hoop dat hij ook na 1,5 uur nog doorgaat! Nu gaat deze predikant toch niet door voor een uiterst rechtse bonder, maar gelijk heeft hij. De kracht van de boodschap wordt niet bepaald door vorm van de boodschap maar door de boodschap zelf. Dat betekent natuurlijk niet dat we in een onverstaanbare tale Kanaäns moeten spreken en zodoende terecht komen in doperse water. Maar wij moeten niet denken Gods Geest een handje te kunnen helpen met een beamer!
De discussie hebben we vaker gevoerd elders, maar het feit dat de inhoud voor slechts 7% meetelt in het overkomen van de boodschap, wil niet zeggen dat de inhoud slechts 7% waar moet zijn of nauwelijks meetelt. De 7% inhoud moet voor de volle 100% waar zijn.

Dus zet je ze naast elkaar, twee verkondigers die 100% waarheid verkondigen, maar waarbij de een de juiste woordkeus heeft en een goede performance, dan komt de boodschap van die persoon bij een bredere groep hoorders aan.

Een predikant moet ruim aandacht besteden aan zinsopbouw, woordkeus en houding.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeWel leuk hoor!
Stel je een eeuwenoude hervormde kerk voor.
Naast de gebeeldhouwde preekstoel een megagrote afbeelding via de beamer op de wit gepleisterde kerkmuur.
Gaaf!!!
Een 'breekje' van Breekijzertje
Dat maakte nog eens indruk!?

Het geloof is een bewijs der zaken die men niet ziet. Maakt dit de Bijbelse boodschap duidelijker of indringender? De Heere Jezus riep zijn discipelen toch ook niet met drama, beamers en dia's?
Het woord is een kracht Gods tot zaligheid , een ieder die gelooft, scherper dan enig tweesnijdend zwaard, beamer, toneelact, afbeelding of gevulde koek!
't Was een startdienst van de gezamenlijke christelijke basisscholen. kinderen zijn visueel ingesteld.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie