Vragen voor ons schoolonderzoek over de refocultuur

schoolonderzoek

Vragen voor ons schoolonderzoek over de refocultuur

Bericht door schoolonderzoek »

Heey, :D

Wij zijn twee meiden uit havo 5 en wij doen een onderzoek over de ''refo-cultuur''.
Wij zijn zelf niet zo betrokken bij deze cultuur, daarom hebben wij jullie hulp nodig.. :!:
[[Deze vragen zijn niet aanvallend bedoeld, dit is puur voor de informatie]]

Kunnen jullie ons bijvoorbeeld vertellen waarom jullie altijd een rok aan hebben :?:

En wat vinden jullie van het gebruik van drugs?

Wij horen wel eens over refo's dat ze streng opgevoed worden. Klopt dit? Mogen jullie inderdaad niets?

Waarom komen veel refo's uit een groot gezin?

Wij hopen op vele reacties

Groetjes Joëlle en Corianne

ps: Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hoe kom je aan de term: 'refo-cultuur'? Welk schoolvak behandelt dat?

Ik ben refo, maar heb nooit een rok aan. Haha.

Drugs? Wat zijn dat?

Wat betekent: 'je mag niets'?

Wat is een groot gezin? En wat kun je daar aan doen als je daar 'uit' komt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

hallo meiden,

Wellicht is het voor jullie handiger als jullie een reformatorische school benaderen, om op die manier met andere (refo) examenkandidaten te kunnen spreken. Je zou er ook voor kunnen kiezen een vragenlijst te maken en dan op zo n school in te laten vullen.
Succes!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: jullie meningen voor ons godsdienstonderzoek

Bericht door wim »

schoolonderzoek schreef: Kunnen jullie ons bijvoorbeeld vertellen waarom jullie altijd een rok aan hebben :?:
Ik heb nooit een rok aan. :?
En wat vinden jullie van het gebruik van drugs?
Hoort koffie daar ook bij?
Wij horen wel eens over refo's dat ze streng opgevoed worden. Klopt dit? Mogen jullie inderdaad niets?
Klopt! We mogen he-le-maal niets. Stiekem doen we wel eens wat, zoals op refoforum posten, maar het mag niet te gek worden natuurlijk.
Waarom komen veel refo's uit een groot gezin?
Logisch natuurlijk. Statistisch gezien is de kans groter dat een groot gezin ook een refo oplevert. Veel refo's komen dan ook uit grote gezinnen. :mrgreen:
Wij hopen op vele reacties
Ja ik ook. Eindelijk eens een gedegen onderzoek. Dit onderzoek zal vast veel nieuws aan het licht brengen.

BTW, hebben jullie de moeite genomen om wat verder rond te kijken op dit forum? Misschien kom je zo ook aan je antwoorden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Refo en Wim, geef die meiden even normaal antwoord of post niets, aub.

Ik zal proberen een opzetje in de beantwoording te geven.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 29 okt 2007, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

refo schreef:Hoe kom je aan de term: 'refo-cultuur'? Welk schoolvak behandelt dat?

Ik ben refo, maar heb nooit een rok aan. Haha.

Drugs? Wat zijn dat?

Wat betekent: 'je mag niets'?

Wat is een groot gezin? En wat kun je daar aan doen als je daar 'uit' komt?
Stel dat dit een serieus onderzoek is.......flauw hoor refo :P

Ik heb altijd een rok aan omdat een lange broek me niet staat, maar het is vrouwenkleding.

Drugs ben ik persoonlijk tegen.

We worden niet streng opgevoed, maar misschien met normen en waarden......
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

Wij doen dit ondezoek voor het vak godsdienst, wij zitten namlijk op een christelijke school. Voor dit vak konden wij verschillende onderwerpen kiezen waaronder refocultuur.

Ben je dan een jongen dat je geen rok aan hebt? Of hoeven niet alle refo's een rok aan?

Drugs zijn stoffen die je kunt roken, opeten, snuiven, drinken of inspuiten.
Als je het gebruikt dan verandert het met je stemming.
Dus hoe je je voelt.
Bijvoorbeeld als je vrolijk bent word je nog vrolijker maar als je chagrijnig bent word je nog chagrijniger.

Met ''jullie mogen niets'' bedoelen we,
mogen jullie stappen/ uitgaan (discotheek/kroeg)?
mogen jullie tv kijken?
mogen jullie op zondag naar vrienden?
enz enz..

Wij vinden een gezin met 5 of meer kinderen wel groot.
Vinden jullie het belangrijk om (later) veel kinderen te krijgen?

grtz
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Refo en Wim, geef die meiden even normaal antwoord of post niets, aub.

Ik zal proberen een opzetje in de beantwoording te geven.
Mijn antwoord is zo normaal als mogelijk, hoor.
schoolonderzoek

Re: jullie meningen voor ons godsdienstonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

En wat vinden jullie van het gebruik van drugs?
Hoort koffie daar ook bij?

Nee er zit een geringe hoeveelheid cafeïne in. Het is geestelijk niet problematisch.
Met drugs denken we meer aan cocaïne, wiet, XTC, speed, hash enz.

grtz
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

schoolonderzoek schreef:Wij doen dit ondezoek voor het vak godsdienst, wij zitten namlijk op een christelijke school. Voor dit vak konden wij verschillende onderwerpen kiezen waaronder refocultuur.

Ben je dan een jongen dat je geen rok aan hebt? Of hoeven niet alle refo's een rok aan?

Drugs zijn stoffen die je kunt roken, opeten, snuiven, drinken of inspuiten.
Als je het gebruikt dan verandert het met je stemming.
Dus hoe je je voelt.
Bijvoorbeeld als je vrolijk bent word je nog vrolijker maar als je chagrijnig bent word je nog chagrijniger.

Met ''jullie mogen niets'' bedoelen we,
mogen jullie stappen/ uitgaan (discotheek/kroeg)?
mogen jullie tv kijken?
mogen jullie op zondag naar vrienden?
enz enz..

Wij vinden een gezin met 5 of meer kinderen wel groot.
Vinden jullie het belangrijk om (later) veel kinderen te krijgen?

grtz
Ze weten hier heel goed wat drugs is hoor meiden.....
:wink:
Een rok is vrouwenkleding en een lange broek mannenkleding.....maarja daar wordt uiteraard ook heel verschillend over gedacht.

Discotheek, kroeg, bioscoop e.d. zijn niet echt plaatsen waar we mogen komen nee.....allemaal plaatsen waar je je uit kunt leven en waar voor God geen plaats is.

Dat is met tv kijken ook......we hebben onze eigen verantwoording en de een vindt dat hij/zij dat wel aankan en de ander begint er niet aan om een tv in huis te halen. Zelf vind ik dat je er niet veel wijzer van wordt, alhoewel er heus wel goede programma's op komen hoor. Sommige dingen zijn wel leerzaam, maar ik heb geen tv dus kan hem niet als tijdverdrijf gebruiken... :D

Zondag is een bijzondere dag voor mij. Een dag om naar de kerk te gaan en wat rust te nemen van dingen die je in de week doet. Vrienden zijn ook op zondag welkom hoor.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Beste schoolonderzoeksters,

Let niet op de flauwe reacties in dit topic; dat doen wij als moderators wel. :wink:

De term refo-cultuur is meer een nickname. Beter kan je de term bevindelijk-gereformeerd gebruiken.

Ik citeer even een stukje van Wikipedia, dat de kern weergeeft:
De bevindelijk gereformeerden leggen grote nadruk op de betekenis van de Bijbel voor de ware leer en de goede levenswandel. De Bijbel is de norm en bron voor hun leven. Zij aanvaarden de Bijbel als een volstrekt goddelijk boek met absoluut gezag. In de Bijbel spreekt, volgens de bevindelijk gereformeerden, God tot mensen. Vanuit deze gedachte ontwikkelen zij een geheel eigen levensstijl. Vaak wordt de Bijbel het Woord van God genoemd. Allerlei moderne exegese wordt afgewezen.

Dat is dus de kern: Gods Woord heeft absoluut gezag en daarnaar wensen we ons leven en geloof te richten.
De kern van het geloof is, dat Christus mijn volkomen Zaligmaker is. Let op de woorden mijn en volkomen: het persoonlijke element en 100%.
En wat is zalig maken? Dat weet je waarschijnlijk wel. Niet zozeer in de hemel komen, dat ook wel. Maar belangrijker: in een verzoende relatie met God komen.

Dat is dus de kern. Alle zaken die jullie noemen is buitenkant.
Niet onbelangrijk, maar ook niet essentieel.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

dubbel post.
Laatst gewijzigd door Lassie op 29 okt 2007, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

ter aanvulling:
om te lezen:
aanbevelingswaardig voor jullie onderzoek:
José M. Baars-Blom
De onschuld voorbij...
over reformatorische cultuur en wereldbestormende meisjes


Een luchtige, maar zorgvuldige beschrijving van de reformatorische cultuur van eindexamenkandidates 2005 uit Genemuiden, IJsselmuiden, Kampen, Staphorst en Urk op basis van antropologisch onderzoek.


Wat denken en doen reformatorische meisjes? José Baars geeft een beschrijving van de bevindelijk gereformeerde cultuur tussen Staphorst en Urk van examenkandidates vmbo, havo en vwo. Zij ging met hen naar de kerk, naar school en nam deel aan activiteiten in de vrije tijd. Het resultaat is een subtiele beschrijving van de reformatorische leefwijze en een veelkleurige schets van de visie van deze meisjes op hun toekomst en voorgenomen keuzen ten aanzien van studie, huwelijk, kinderen, kerk én werk.

José Baars (1963) studeerde culturele antropologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed in 2005 ter afronding van deze opleiding onderzoek naar reformatorische cultuur.
schoolonderzoek

Bericht door schoolonderzoek »

Tiberius schreef:
De term refo-cultuur is meer een nickname. Beter kan je de term bevindelijk-gereformeerd gebruiken.

Dat is dus de kern. Alle zaken die jullie noemen is buitenkant.
Niet onbelangrijk, maar ook niet essentieel.
De term bevindelijk-gereformeerd kunnen we inderdaad goed gebruiken, maar wat betekend bevindelijk hierin eigenlijk?

Dank voor de uitleg, maar wij verdiepen ons in dit onderzoek niet in de kern van jullie geloof. Wij proberen erachter te komen wat jullie manier van denken en doen is in vergelijking met de hervormden.
Vrouwelijke-Hervormden hebben (meestal, maar niet altijd) op zondag een rok aan, jullie (meiden/vrouwen) hebben altijd een rok aan/zwarte kleding, waarvoor doen jullie dat?

Wij zitten op het Johannes Fontanus College (JFC)

grtz
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik mag alles. Maar ik wil niet alles.
Plaats reactie