Geliefde teksten uit de Bijbel

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Geliefde teksten uit de Bijbel

Bericht door jvdg »

Johannes 3:16 meest geliefde tekst
WASHINGTON - Johannes 3:16 is wereldwijd de meest geliefde Bijbeltekst.

Dat blijkt uit onderzoek van computerdeskundige Peter B. Chapman, die 37 miljoen Bijbelverzen op internet analyseerde. Hij publiceerde zijn bevindingen op de website topverses.com.

Op nummer 1 van de lijst staat Johannes 3:16: „Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”

Johannes 1:1 („In den beginne was het Woord”) staat op de tweede plaats. Bij de Bijbelboeken is Efeze het populairst.

BRON: RD


Wat is in nou eigenlijk een "populaire" bijbeltekst.

De meest bekende, of de meest persoonlijk betekende tekst?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Goeie vraag. Toch kan ik me indenken dat met name mensen in de derde wereld deze tekst kennen en hen bemoediging geeft. Vaak beginnen evangelisten bij het nieuwe testament.... En daarnaast: Er zijn ook al super veel preken over gehouden. Daarnaast ken ik ook in mijn eigen omgeving al een aantal mensen tegen wie de Heere door deze tekst heeft gesproken! Het is natuurlijk ook een tekst met een onuitsprekelijk wonder erin begrepen! Je zou kunnen zeggen dat deze tekst een samenvatting is van het hele evangelie!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

misschien dat de ene tekst je heel veel aanspreekt, maar op een ander moment een andere tekst.....

misschien dat we ons af moeten vragen, met welke tekst wil de Heere iets tegen mij persoonlijk zeggen............
en dat tot bekering/ bevestiging...

wij kunnen wel iets vinden..........
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Goeie vraag. Toch kan ik me indenken dat met name mensen in de derde wereld deze tekst kennen en hen bemoediging geeft. Vaak beginnen evangelisten bij het nieuwe testament.... En daarnaast: Er zijn ook al super veel preken over gehouden. Daarnaast ken ik ook in mijn eigen omgeving al een aantal mensen tegen wie de Heere door deze tekst heeft gesproken! Het is natuurlijk ook een tekst met een onuitsprekelijk wonder erin begrepen! Je zou kunnen zeggen dat deze tekst een samenvatting is van het hele evangelie!
Ik ben het van harte en hartelijk met je eens.

Het onuitsprekelijke wonder hetwelk het Evangelie inhoudt lijkt in deze tekst samengebald.

Daar kan, God zij dank, geen theoloog aan sleutelen!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

henriët schreef:misschien dat de ene tekst je heel veel aanspreekt, maar op een ander moment een andere tekst.....

misschien dat we ons af moeten vragen, met welke tekst wil de Heere iets tegen mij persoonlijk zeggen............
en dat tot bekering/ bevestiging...

wij kunnen wel iets vinden..........
Wij wel hè, maar als Hij een tekst toepast is ook de meest wonderlijke tekst, zoals jij min of meer opmerkt, van onschatbare waarde.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
vlinder schreef:Goeie vraag. Toch kan ik me indenken dat met name mensen in de derde wereld deze tekst kennen en hen bemoediging geeft. Vaak beginnen evangelisten bij het nieuwe testament.... En daarnaast: Er zijn ook al super veel preken over gehouden. Daarnaast ken ik ook in mijn eigen omgeving al een aantal mensen tegen wie de Heere door deze tekst heeft gesproken! Het is natuurlijk ook een tekst met een onuitsprekelijk wonder erin begrepen! Je zou kunnen zeggen dat deze tekst een samenvatting is van het hele evangelie!
Ik ben het van harte en hartelijk met je eens.

Het onuitsprekelijke wonder hetwelk het Evangelie inhoudt lijkt in deze tekst samengebald.

Daar kan, God zij dank, geen theoloog aan sleutelen!
Toch is Joh 3:16 een tekst waar heel verschrikkelijk aan gesleuteld wordt. Met name door de remonstranten, die graag het laatste gedeelte maar vergeten: "dat zo iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Want daarin licht weer die uitverkiezing besloten, door God gedaan van eeuwigheid, voordat men gedaan had goed of kwaad. Niet iedereen zal het eeuwige leven hebben, maar alleen die door het geloof tot Hem komen.

Denk dat dit voor mij 1 van de lievelingteksten is:

1 Pet 5:7:

"Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u." Maar daar zit wel een geschiedenis aan verbonden, evenals deze tekst, Ef. 5::

"20 Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods. "

Ook is in deze tekst ongelooflijke troost, Rom 8:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Toch is Joh 3:16 een tekst waar heel verschrikkelijk aan gesleuteld wordt. Met name door de remonstranten, die graag het laatste gedeelte maar vergeten: "dat zo iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Want daarin licht weer die uitverkiezing besloten, door God gedaan van eeuwigheid, voordat men gedaan had goed of kwaad. Niet iedereen zal het eeuwige leven hebben, maar alleen die door het geloof tot Hem komen.
Hoezeer dat ook waar is, toch is Johannes 3:16 in de eerste plaats een nodigende tekst. De verkiezing staat in deze tekst niet voorop, al is het waar dat er zovelen zullen geloven als er geordineerd zijn tot het eeuwige leven (maar dat staat niet in deze tekst, maar in een andere). Het woord 'wereld' is ruim gesteld, evenals het woord 'een iegelijk'. Deze boodschap komt tot allen die met het Woord in aanraking komen, niemand uitgezonderd! Niemand mag zeggen: Gods liefde is er alleen voor de uitverkorenen, maar niet voor mij.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Zoals in de openingsposting al gememoreerd is: Johannes 1.1......zonder dát zouden wij er niet zijn geweest...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Zoveel teksten zijn mooi vind ik:
maar vooral: Het is volbracht!
en Jes 54 vers 10: Gods verbondstrouw is zeker!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

8 Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.


Micha 6.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik, Ik ben de HEERE uw God!
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Toch wel interessante resultaten, op die site

Top 10 Chapters
Based on the average ranking of every verse
1. 2 Peter 1
2. Psalm 1
3. John 2
4. James 4
5. Romans 12
6. Isaiah 53
7. John 3
8. Romans 1
9. James 1
10.Acts 1

Ik had niet gedacht dat 2 Petrus 1 bovenaan zou staan. Of dat Psalm 1 de meest populair psalm is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Toch is Joh 3:16 een tekst waar heel verschrikkelijk aan gesleuteld wordt. Met name door de remonstranten, die graag het laatste gedeelte maar vergeten: "dat zo iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Want daarin licht weer die uitverkiezing besloten, door God gedaan van eeuwigheid, voordat men gedaan had goed of kwaad. Niet iedereen zal het eeuwige leven hebben, maar alleen die door het geloof tot Hem komen.
Hoezeer dat ook waar is, toch is Johannes 3:16 in de eerste plaats een nodigende tekst. De verkiezing staat in deze tekst niet voorop, al is het waar dat er zovelen zullen geloven als er geordineerd zijn tot het eeuwige leven (maar dat staat niet in deze tekst, maar in een andere). Het woord 'wereld' is ruim gesteld, evenals het woord 'een iegelijk'. Deze boodschap komt tot allen die met het Woord in aanraking komen, niemand uitgezonderd! Niemand mag zeggen: Gods liefde is er alleen voor de uitverkorenen, maar niet voor mij.
Dat is ook zeker waar. En het Woord, Christus zelf, zo ongeveer het thema van het Evangelie van Johannes, moet aan iedereen, de hele wereld gepredikt worden, zonder onderscheid. Want het is de kracht Gods ter zaligheid.

Drukte me dus alleen hiervoor uit over het misbruik van die tekst, als ook de uitverkiezing misbruikt wordt. En deze tekst is vooral populair bij degenen die haar misbruiken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Toch is Joh 3:16 een tekst waar heel verschrikkelijk aan gesleuteld wordt. Met name door de remonstranten, die graag het laatste gedeelte maar vergeten: "dat zo iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Want daarin licht weer die uitverkiezing besloten, door God gedaan van eeuwigheid, voordat men gedaan had goed of kwaad. Niet iedereen zal het eeuwige leven hebben, maar alleen die door het geloof tot Hem komen.
Hoezeer dat ook waar is, toch is Johannes 3:16 in de eerste plaats een nodigende tekst. De verkiezing staat in deze tekst niet voorop, al is het waar dat er zovelen zullen geloven als er geordineerd zijn tot het eeuwige leven (maar dat staat niet in deze tekst, maar in een andere). Het woord 'wereld' is ruim gesteld, evenals het woord 'een iegelijk'. Deze boodschap komt tot allen die met het Woord in aanraking komen, niemand uitgezonderd! Niemand mag zeggen: Gods liefde is er alleen voor de uitverkorenen, maar niet voor mij.
Dat is ook zeker waar. En het Woord, Christus zelf, zo ongeveer het thema van het Evangelie van Johannes, moet aan iedereen, de hele wereld gepredikt worden, zonder onderscheid. Want het is de kracht Gods ter zaligheid.

Drukte me dus alleen hiervoor uit over het misbruik van die tekst, als ook de uitverkiezing misbruikt wordt. En deze tekst is vooral populair bij degenen die haar misbruiken.
Ik sprak pas een ouderling die enkele jaren terug naar een begrafenis moest van iemand die in 'thuisleeskring' begraven werd. De schriftlezing was uit Johannes 3. Alleen vers 16 werd overgeslagen...
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Bericht door Ichtus »

Rom. 14:8, 'Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.'
Plaats reactie