uitstraling

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door QrunchyPlane
Om er dan een zinnige draai aan te geven.. Waarom laat God niet duidelijk(er) merken aan die 'drie vrienden' dat het niet Zijn wil is haar in de soep te rijden?
Omdat dit niets met God en religie te maken heeft. Dit zijn gewoon 3 bezopen jongens met een idioot idee, die toevallig ook nog naar een kerk gaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En als het echt zo gebeurd is, dan schat ik dat justitie zeer geïnteresseerd is. Dan begrijp ik niet dat dat verhaal via zo'n ranzige site hier terecht komt. Ga naar de politie en vertel daar je verhaal!

En stel dat er geen vervolging komt, wat moet de dominee dan doen? Ze aan de kerktoren ophangen?

Maar ik denk dat die jongens (als het waar is) er zelf ook wel mee zitten. Wat dat betreft doet God echt wel wat, Hij gaat dat alleen jou niet aan je neus hangen, Q.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
QrunchyPlane

Bericht door QrunchyPlane »

Okey... de jongens zijn dus geen christen blijkbaar omdat het verhaal verkeerd afloopt (als 't meisje gered werd van een verkrachting, dan was het ineens weloverwogen geweest. En als de 3 vr. moslim waren geweest, dan waren het 'de moslims weer').

Ten 2e vind ik de opmerking dat God echt wel wat doet, door ze een schuldgevoel te geven de reinste inlegkunde.. Dat is hetzelfde als zeggen dat God rechtvaardig is als een crimineel wordt veroordeeld door de RECHTER (terwijl als de crimineel iets fout doet het natuurlijk aan de crimineel te wijten is). Voor mij ieg een dooddoener..

Jullie zien blijkbaar andere dingen in het verhaal dan mij..

Ik vind er wel heel makkelijk wordt omgesprongen met kritiek op het christendom.. Maar das mijn ervaring, de ellende is dat het hele verhaal niet bekend is, zodat het meer blindschieten wordt, en dus hou ik mijn kritiek maar voor me, wat betreft dit verhaal. Ik heb gezegd waar ik twijfel aan jullie redenen, maar echt ontkrachten kan ik ze niet met dit verhaal, zolang er niet meer bekend is.

Daarnaast vraag ik me af of deze discussie niet op een ander gedeelte thuishoort, maar dan moet ik ff zoeken (ik zoek al dapper :cool: )


BTW refo: Als er geen vervolging komt dan wringt de dominee in zijn handjes, want dat was zijn doel. Waarom dan alsnog revanche nemen?
nouria

Bericht door nouria »

Tja misschien hoort dit verhaal niet onder deze topic, maar ik las het woordje ethiek...
Waarom deze website gemeld moet worden bij een evt internet politie ontgaat mij trouwens.
Kijk je kunt wel roepen dat deze jongens geen christenen zijn, maar zij zijn het wel. Althans in naam. Zij horen bij een orthodox gereformeerde kerk. De reden waarom ik dit bericht gepost heb is niet dat ik van roddelen houd. maar ik word zo verdrietig van dit soort berichten. Net zo goed als van een bericht wat ik deze week las uit een Zeeuwse krant, dat een PKN gemeente aangifte heeft gedaan van diefstal van Bijbels door een HVV gemeente. Mensen, in een wereld die steeds verder afgaat van God, waarin ook steeds meer jongeren de kerk de rug toekeren: wat een beeld naar buiten toe!Vind je het gek dat wij op een hoop gegooid worden met moslims, en allerlei fanatici, al dan niet onterecht?:i:i
Bezai

Bericht door Bezai »

Oorspronkelijk gepost door nouria
Tja misschien hoort dit verhaal niet onder deze topic, maar ik las het woordje ethiek...
Waarom deze website gemeld moet worden bij een evt internet politie ontgaat mij trouwens.
Heel simpel. Kwetsend taalgebruik. Mensen die daar letterlijk schrijven dat dat soort volk (wij dus) vandaag nog naar de hel te moeten dan als morgen, daar gaat gewoon te ver.

[quotKijk je kunt wel roepen dat deze jongens geen christenen zijn, maar zij zijn het wel. Althans in naam. Zij horen bij een orthodox gereformeerde kerk. De reden waarom ik dit bericht gepost heb is niet dat ik van roddelen houd. maar ik word zo verdrietig van dit soort berichten. Net zo goed als van een bericht wat ik deze week las uit een Zeeuwse krant, dat een PKN gemeente aangifte heeft gedaan van diefstal van Bijbels door een HVV gemeente. Mensen, in een wereld die steeds verder afgaat van God, waarin ook steeds meer jongeren de kerk de rug toekeren: wat een beeld naar buiten toe!Vind je het gek dat wij op een hoop gegooid worden met moslims, en allerlei fanatici, al dan niet onterecht?:i:i [/quote]

Je bedoeld HNHK. Je helaas dan nog een persbericht gemist. Het is wel wat anders dan dat jij het daar zo opschrijft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik snap je frustratie. Er is iets gebeurd. Je weet niet precies wat. Er zijn christenen bij betrokken. Je hebt een hekel aan christenen. Dus je zou ze wel eens een *** willen laten ruiken. Hun dominee werkt niet mee en God doet ook niets.

Vat ik het zo een beetje goed samen?

Ik spring helemaal niet gemakkelijk om met 'kritiek' op het christendom. Ik zie alleen nergens kritiek. Alleen wat vaag beschuldigen. Neem van mij aan, als ze het gedaan hebben, krijg je genoegdoening. Ooit. Maar ik weet niet wanneer en weet ook niet of jij er getuige van zult zijn.

Jouw frustratie komt ook in de bijbel voor. Een zekere Asaf begreep er ook niets van. Hij was rechtvaardig en kreeg altijd maar tegenslagen. En goddelozen doen maar en gaan op rozen. Toen zag hij hun levenseinde. En was blij met z'n tegenslagen.

Wees maar blij dat God niet acuut alles straft. Dan waren jij en ik er zeker al niet meer geweest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
QrunchyPlane

Bericht door QrunchyPlane »

Om even iets recht te zetten, ik denk dat ik vaak eenzijdig overkom, in de zin dat ik een hekel aan het christendom zou hebben. Ik lever inderdaad veel kritiek, maar om eerlijk te zijn, vrijwel geen religie tipt aan het christendom qua moraal :) Dus zie mijn kritiek graag genuanceerd.

Voor straf ben ik niet bang, in de zin dat die jongens niet op hun kop zullen krijgen, die zullen nog flink wat te slikken krijgen, als ook hun geloof niet een ***** krijgt... hun situatie benijd ik niet. Het gaat mij om het meisje, waarom moest zíj de dood in gejaagd worden?

Ik kan het beter meteen terugwerpen op de hoofdvraag, in plaats van te gissen naar situaties in dit verhaal..

Misschien ook een meer algemene vraag (Ik heb zogauw geen andere topic gevonden over dit onderwerp), waarom kan God ellende toestaan op deze wereld, terwijl kwaad helemaal niet nodig is om gelukkig te zijn. In de hemel zal bijvoorbeeld geen kwaad meer zijn, maar wel degelijk gradaties in geluk ("De ene ster zal feller schijnen dan de ander", posities als tronen, rechterhand, enz). Zo zie je dat kwaad helemaal geen benodigde functie is om gelukkig te zijn. Dus de vraag is duidelijk: waarom uberhaupt het kwaad?

(en dan heb ik het nog over vóór de beslissing van Eva, waarom God de duivel naar aarde 'dumpte' en niet naar de eeuwige verdoemenis stuurde, zonder er een zooitje op aarde van te maken)

P.s. als mijn kritiek niet is toegestaan op dit forum (ik heb de moderator-posts er namelijk over doorgenomen) dan moet men het zeggen. Het overschreidt namelijk de grens dat er niet aan de bijbel mag getwijfeld worden. Maar ik wil toch graag mijn mening er over geven..

[Aangepast op 2/11/04 door OSW Moderator]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Da's heel lang geleden begonnen. Er wordt altijd gezegd dat de duivel de vader der leugenen is. Dat is hij ook. Maar soms spreekt hij de waarheid. In het Paradijs sprak hij tegen Eva, die in de toestand leefde die jij graag zou zien: geluk. Hei zei dit: als je van die boom eet zul je net als God het goed en het kwaad kennen. Dat was de waarheid. Dat wilde de mens en dat heeft hij gekregen. Het kwaad kwam er bij.

De duivel heeft er niet een zootje van gemaakt. De mens.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
QrunchyPlane

Bericht door QrunchyPlane »

En de duivel is niet geschapen door God?

God = alwetend
God wil: Liefde, geluk overal
God schept: duivel.. euh..

[Aangepast op 2/11/04 door QrunchyPlane]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik denk het wel. Ik geloof overigens niet dat Satan ergens een schepsel genoemd wordt. Hij zal echter niet beahndeld worden als een schepsel dat nu eenmaal niet anders kon, maar als een wezen dat moedwillig tegen God is opgestaan.

Hij was onder de engelen, maar wilde als God zijn. Wat daar precies in de hemelse gewesten heeft plaatsgevonden, daar kunnen we slechts naar gissen.

De mens is verleid geworden. De duivel is zelf in opstadn gekomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Afschuwelijk verhaal. Een voorbeeld van godsdienstfanatisme waar beide grote religies (islam en christendom) mee te maken hebben in de marges van hun volgelingen. Ik vind het niet terecht dat de geloofsovertuiging van deze 3 jongeren meteen moet worden gematigd tot 'ja, ze gingen naar de kerk, maar das wat anders.' Mensen die 'alleen naar de kerk' gingen doen dit soort dingen juist niet. Het zijn de mensen die in volle overtuiging van hun Bijbels gelijk dit soort absurde en volledig onbijbelse en onrealistische acties uitvoeren. Over farizeeërs gesproken. (ps: kan iemand mij verhalen vertellen van boedhistische extremisten die tot geweld overgaan? zijn die er? ben wel benieuwd)

Ten tweede vindt ik het niet terecht dat er gezegd wordt dat God ze al gestrafd heeft, want ze zullen wel een schuldgevoel hebben. De dominee had hier tegen moeten optreden. De politie en het rechtssysteem moet hier zeker tegen optreden. Het verhaal doet me verdacht veel denken aan het verhaal van de paparazzi die Princes Diana opjoegen... mantel der liefde?

Maar ik ben het ook eens met het feit dat christenen vaak als een eenheidsworst worden gezien en atheïsten niet. Dat is absoluut waar en jammer. Net zoals de meeste voetbalsupporters geen hooligans zijn en het overgrote merendeel van de allochtonen in Nederland prima meeburgert zijn de meeste christenen niet van dit fanatieke soort. Fijn dat we dat geconstateerd hebben en dus weten hoe het moet voelen om een moslim in Nederland te zijn. Een stukje mededogen is misschien op zijn plaats?
QrunchyPlane

Bericht door QrunchyPlane »

Voor mij blijft het een leuk verhaal, maar zet het geen zoden aan de dijk.. (LET OP: EDIT: Ik heb het hier NIET over wat er gebeurt is met het meisje, dat vind ik ook verschrikkelijk. Maar kheb het over het scheppingsverhaal! Om ellende te voorkomen..) De opvatting dat God de aarde heeft geschapen, en zijn gang laat gaan verbaast mij niet, dat is wat de praktijk laat zien.

Laat staan dat God een oneindige liefde koesterd voor de mens, om ze vervolgens alleen maar te negeren. (als ik moet geloven zoals de bijbel het brengt, en de praktijk er naast leg)

Er zijn betere verklaringen aanwezig in andere religies, mijns inziens..

[Aangepast op 2/11/04 door QrunchyPlane]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik zeg niet dat God ze gestraft heeft, want ze zullen wel een schuldgevoel hebben. Ik bedoel te zeggen: ogenschijnlijk komen ze met de schrik vrij. Dat is waarschijnlijk niet zo, of ze moeten zo verhard zijn, dat ze het een goede zet van zichzelf vinden. Meest waarschijnlijke is dat ze nu een groot probleem hebben.

Alles met de veronderstelling dat het is gebeurd zoals men doet voorkomen. Want dat lijkt me allerminst zeker.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik vind het een beetje vaag verhaal.
Goed daar is een ongeluk gebeurt en als eerste is daar de politie en die maakt proces verbaal op
Als de dominee geen getuige was wordt er hem niets gevraagd en het lijkt me niet dat hij daar enige invloed op heeft.
Hij kan niets verdoezelen of met de mantel der liefde bedekken.
Enne hoe zien jongelui eruit "die duidelijk in de Heer zijn" Vreemde uitdrukking.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie