Gereformeerde Bond in de PKN - contradictio in terminis?

Plaats reactie
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Gereformeerde Bond in de PKN - contradictio in terminis?

Bericht door gravo »

Het valt mij op, dat het karakter van de gemeenten, die zich identificeren met de Gereformeerde Bond in de PKN, vrij snel aan het veranderen is. Ik zeg er meteen bij, dat ik maar een beperkt zichtveld heb, zo ongeveer mijn woonplaats en de gemeenten in een kring van 20 km daar om heen, maar toch. Het lijkt er op dat veel van dit soort gemeenten nu (versneld?) een aantal praktische wijigingen doorvoeren, die waarschijnlijk al langer onder de oppervlakte aanwezig waren, maar misschein werden onderdrukt vanwege de krachtige symbool-werking, die de GB in de NHK had.
Immers, toen deze GB (zeg maar met de HHK-ers van nu er nog bij), nog bestond, stond het GB-etiket voor een veel conservatievere koers, dan nu. Door enkel maar te wijzen op dit etiket, konden soms kleine orthodoxe groepen een veel groter deel van een gemeente als het ware 'gijzelen'. Hoewel een meerderheid van sommige GB-gemeenten openstond voor veranderingen qua liturgie of theologie (varierend van een meer liturgische eredienst met Liedboek en het eerbiedingen van het kerkelijk jaar tot een meer evangelische invulling van Opwekkingsliederen of soms genezingsdiensten), konden slechts enkele belangrijke mensen, die zich krachtig met de GB afficheerden, dit eenvoudig tegenhouden. Een officiele koerswijziging (het etiket GB-gemeente afschaffen) ging veel gemeenteleden immers net een stapje te ver. Maar daardoor werd men wel in de armen gedreven van de GB-ers, die nu hun bepaalde orthodoxe manier van doen konden handhaven.

Nu is het GB-etiket echter niet meer zo duidelijk. Er is veel meer mogelijk onder de GB-paraplu, dan vroeger. Veel gemeenten komen nu pas toe, aan datgene, wat men al veel eerder graag wilde. In feite komt het er op neer, dat men het etiket GB daarmee ook afschaft. Het heeft geen symbolische of praktische functie meer. Vandaar waarschijnlijk ook, dat een aantal voormalige GB-gemeenten zich niet langer als hervormde gemeente in de PKN, maar gewoon als protestantse (wijk)gemeente laten noemen.

Ik zou zeggen: he, he, eindelijk. Het geeft een stuk duidelijkheid en eerlijkheid. Wie echt nog al den dag in 't zwart wil gaan, kan nu terecht in de HHk of de GG. Duurt nog zo'n 5 jaar denk ik, voordat deze etiketten ook afbladderen. Naar voorbeeld van de GB of van de vrijgemaakt gereformeerde kerk. Het is eenvoudig niet langer vol te houden, omdat de onderliggende meerderheid van kerkmensen niet meer gelooft in die al te orthodoxe stickers!

De Gereformeerde Bond in de PKN wordt zo langzamerhand een contradictio in terminis.

gravo
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Stel je hebt een emmer water en je haalt het koude water er uit en je stopt het in een andere emmer? Dan wordt de emmer warm van het warme water.
Volgens mij is dat nu het geval. De orthodoxe kant van de GB zit nu in de HHK en de gijzeling als je dat nu zo zou willen noemen is niet meer het geval waardoor het warme water aan de macht komt. Ik heb het ook gezien in een aantal PKN-gemeenten. De hoedjes af, de broeken aan en de tv's van zolder en 1,5 keer zo snel zingen als vroeger, al loop je dan niet gelijk met het orgel. Heerlijk die vrijheid.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb nog niks kunnen merken in onze plaatselijke GB-gemeente... :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Bond in de PKN - contradictio in terminis?

Bericht door Hendrikus »

gravo schreef:De Gereformeerde Bond in de PKN wordt zo langzamerhand een contradictio in terminis.
't Is net als met de Herziene Statenvertaling: er zijn mensen die daar heel dramatisch over doen omdat het geen Statenvertaling meer is, en er zijn mensen die er met vreugde uit lezen.

Er zijn mensen die Gereformeerde Bond in de PKN een contradictio in terminis vinden, en er zijn mensen die er met vreugde ter kerke gaan.

:wink:
Marco
Berichten: 3616
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Ik heb inderdaad het idee dat sinds de HHK uit de GB 'verdwenen' is, de GB inhoudelijk veel dichter bij de GKv is gekomen. En dat zit hem niet in hoedjes of rokken of de (plek van) de TV. Al helemaal niet in bijbelvertaling of zangsnelheid. Wel in prediking en sacramenten.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gereformeerde Bond in de PKN - contradictio in terminis?

Bericht door Zonderling »

Hendrikus schreef:
gravo schreef:De Gereformeerde Bond in de PKN wordt zo langzamerhand een contradictio in terminis.
't Is net als met de Herziene Statenvertaling: er zijn mensen die daar heel dramatisch over doen omdat het geen Statenvertaling meer is, en er zijn mensen die er met vreugde uit lezen.

Er zijn mensen die Gereformeerde Bond in de PKN een contradictio in terminis vinden, en er zijn mensen die er met vreugde ter kerke gaan.

:wink:
Is dat geen dooddoener.
De NBV of Groot Nieuws wordt ook met vreugde gelezen.
In de RKK gaan mensen ook met vreugde naar de kerk.
Ik mis een beetje diepgang in zulke postings of ligt dat aan mij?
Marco
Berichten: 3616
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

De titel is ook nogal misleidend. Alsof 'gereformeerd' in tegenstelling zou zijn met... ja, met wát eigenlijk?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oké, ik vind het wat hoogmoedig allemaal. Ik ben geen GB, laat staan PKN, maar heb daar wel mijn broeders en zusters. Er zitten (en staan) mensen waar ik geestelijk veel van heb geleerd. Ik voel niet zoveel behoefte om ze na te roepen, ook al doen de dingen anders dan ik.

Dat een kerk opschuift als er een vleugel uitgaat, is logisch. Dat zag je in de GKN ook na de vrijmaking. Dat zag je in mijn eigen Geref. gemeente toen daar een kwart van de leden wegging richting vooral de NHK/PKN. Je ziet dat ook in een aantal GB-gemeentes nu er een HHK is ontstaan. Dat moeten zij die weggaan zich realiseren. Dat ze ook een gemeente achterlaten.

Ik vind het een beetje goedkoop om dan hoofdschuddend op een afstand te gaan staan kijken met een houding van "Dank U dat ik niet ben zoals..."
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Kaw schreef:De hoedjes af, de broeken aan en de tv's van zolder en 1,5 keer zo snel zingen als vroeger, al loop je dan niet gelijk met het orgel.
Wat zou dat prachtig zijn zeg, als er in die gemeenten niet meer zo geneuzeld zou worden over die neuzeldingen!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rekcor schreef:
Kaw schreef:De hoedjes af, de broeken aan en de tv's van zolder en 1,5 keer zo snel zingen als vroeger, al loop je dan niet gelijk met het orgel.
Wat zou dat prachtig zijn zeg, als er in die gemeenten niet meer zo geneuzeld zou worden over die neuzeldingen!
Het zijn dingen die mij ook niets doen, maar het zegt iets over een koers.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:
Kaw schreef:De hoedjes af, de broeken aan en de tv's van zolder en 1,5 keer zo snel zingen als vroeger, al loop je dan niet gelijk met het orgel.
Wat zou dat prachtig zijn zeg, als er in die gemeenten niet meer zo geneuzeld zou worden over die neuzeldingen!
Zou zeggen kom in Amsterdam wonen dan heb je al die prachtige
dingen :wink:
Plaats reactie