ik in ieder geval wel. Geloven is niet voor niets een werkwoord: het geloof is altijd een daad.vragensteller schreef:Nog even een vraag: zie jij het geloof dus als meer dan ´slechts´ een instrument?
Ik geloof inderdaad dat het in de rechtvaardiging een instrument is voor een eenzijdig Godswerk. Maar dat moeten we niet zover door gaan trekken alsof daarmee de mens niet meer zou geloven. Het geloof 'overkomt' je niet. Je doet het.
Over genade spreken is belangrijk en Bijbels. Maar tegenwoordig lijkt het er wel op alsof daarmee de bekering niets anders is dan iets wat ons overkomt. Dat is niet realistisch en evenmin Bijbels. Ik vind het ook wel zorgelijk dat dát remonstrantisme wordt genoemd. Contra-remonstrant zijn betekent niet dat de mens niet meer bij zijn eigen bekering betrokken is. Het geloof, als gave van God, is iets voluit menselijks. En zo zal een zondaar dat ook beleven. Als vanuit onmogelijkheid het geloof een weg ziet en zich richt op Christus. Daar grijpt de zondaar Jezus aan en wordt gerechtvaardigd.
Dus ja: rechtvaardigmaking is afhankelijk van de gelovende mens. Het is een andere vraag hoe die mens tot geloof kán komen. Ik geloof dat daar een levendmaking voor nodig is, iets dat buiten hem om in hem gebeurt. Maar ik ben een beetje bezorgd dat we tegenwoordig te snel onze hele visie op geloof en bekering eenzijdig laten kleuren. Misschien durven daarom ook veel predikanten wel geen oproep tot geloof te doen aan de hoorders en wordt in de preek weinig een appèl gedaan op de wil.