jongeren en alcohol

vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

jongeren en alcohol

Bericht door vandendijk »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vandendijk schreef:
Vanmorgen met heel wat man huis-aan-huisfolders voor de dinsdag gevouwen bij TNT. Het waren er weer 3(Gamma, Seats en Sofas en AH). Vanmiddag mijn 'maandagmiddagwijken' weggebracht. Vanavond naar eenSGP-avond over 'Jeugd en Alcohol'. Zal best interessant worden!

zeker met het oog op de zgn drankketen

Ja, die bijeenkomsten...
De jongeren die veel drank gebruiken (uit de keten) zitten niet op een SGP avond.
De jongeren die er wel zitten behoren dus niet tot de doelgroep, waarbij de avond bij meestal voorbaat al een klaagavond over het drankgebruik van tegenwoordig wordt.

Interessant zal het ongetwijfeld zijn, of het zin heeft is een andere vraag.


Al zou het voor een enkeling maar een (vasthakende) waarschuwing zijn die voorkomt daar niet in te worden meegesleurd, dan heeft zo'n bijeenkomst al zin.

Er vast weleens een apart topic aan gewijd. Ik wil het nogmaals doen. Bovenstaande heb ik even gekopieerd uit het topic: "Wat doen we vandaag". Het was inderdaad een interessante avond over jongeren en alcohol. 2 politieagenten(in uniform natuurlijk) vertelden over het beleid en de praktijk van alcohol onder jongeren. Daarbij gaven ze aan dat het vaak in deze discussie over de "keten" gaat, maar volgens hen was dat nog niet het grootste probleem. 1 van de agenten kwam met de kantine van de voetbal, daar schijnt het nog veel ernstiger zijn dan de drinkketen. Verder waren ze bij de politie ook voorstander om de horeca eerder te laten sluiten. Vervolgens had je weer kans dat men met bussen naar Duitsland gaat en vervolgens 's-morgens vroeg weer door die bussen gedumpt wordt op straat. Dan blijft het probleem. Echt een oplossing vonden alle forumleden erg moeilijk. Peter Schalk van de RMU gaf aan vooral met de jongeren in gesprek te blijven. Zowel ouders, school als kerk hebben hierin een verantwoordelijkheid. Ook werd er aangegeven om als ouders de jongeren onder de 16 het liefst nog niet met alcohol in aanraking te laten komen.
Wat is jullie reactie hierop?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

Ik heb redelijk wat ervaring met 'drinkende jongeren'. Over het algemeen schrikken ze best als je ze informatie geeft over de gevolgen van alcohol drinken op jonge leeftijd. Inderdaad is in gesprek blijven het beste. Maar sommigen blijven drinken, schamen zich ook niet voor hun gedrag als ze dronken zijn. Moeilijk en triest.
vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

Bericht door vandendijk »

:!: Hierbij wil ik mijn topic even aan de vergetelheid ontrukken :!: :mrgreen:
mens
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:12

Bericht door mens »

Niet waarom maar waardoor wordt er door sommige zoveel gedronken?
Persoonlijk denk ik dat er niet zo veel meer gedronken wordt als 'vroeger' alleen hoor je het nu veel meer.
Toen was drank minder duur en zat men veelal in de kroeg, nu is de drank veel duurder en zit men bij elkaar.
Conclusie, de kroegbazen verkopen minder(niet zo vreemd :mrgreen: ) dus nu willen ze graag die gasten weer terug, en zoeken ze de media op.
Misschien heb ik het mis maar dan hoor ik het wel. (Als je maar niet bijt)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Wordt er bij jullie ook daadwerkelijk wat aan gedaan?

Bij ons kwam het onderwerp onlangs ter sprake op de vv.
Daarna is bij mij het plan gerezen om met mijn vriendin eens op zaterdagavond bij ons naar een kroeg te gaan waar kerkjeugd zit.

Gewoon om eens met ze te praten en te vragen waarom ze daar zitten, hoe ze zich daar voelen en hoe ze dat t.o. God kunnen verantwoorden...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ariene schreef:Wordt er bij jullie ook daadwerkelijk wat aan gedaan?

Bij ons kwam het onderwerp onlangs ter sprake op de vv.
Daarna is bij mij het plan gerezen om met mijn vriendin eens op zaterdagavond bij ons naar een kroeg te gaan waar kerkjeugd zit.

Gewoon om eens met ze te praten en te vragen waarom ze daar zitten, hoe ze zich daar voelen en hoe ze dat t.o. God kunnen verantwoorden...
succes!!! :wink:
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18739
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ariene schreef:Wordt er bij jullie ook daadwerkelijk wat aan gedaan?

Bij ons kwam het onderwerp onlangs ter sprake op de vv.
Daarna is bij mij het plan gerezen om met mijn vriendin eens op zaterdagavond bij ons naar een kroeg te gaan waar kerkjeugd zit.

Gewoon om eens met ze te praten en te vragen waarom ze daar zitten, hoe ze zich daar voelen en hoe ze dat t.o. God kunnen verantwoorden...
hebben Martha martha en ik ook wel eens gedaan in opheusden
we gingen bij de uitgang staan en spraken de refojongelui aan
ingrijpend!!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

helma schreef:
Ariene schreef:Wordt er bij jullie ook daadwerkelijk wat aan gedaan?

Bij ons kwam het onderwerp onlangs ter sprake op de vv.
Daarna is bij mij het plan gerezen om met mijn vriendin eens op zaterdagavond bij ons naar een kroeg te gaan waar kerkjeugd zit.

Gewoon om eens met ze te praten en te vragen waarom ze daar zitten, hoe ze zich daar voelen en hoe ze dat t.o. God kunnen verantwoorden...
hebben Martha martha en ik ook wel eens gedaan in opheusden
we gingen bij de uitgang staan en spraken de refojongelui aan
ingrijpend!!
Heeft het positief gewerkt?

Weet je, vaak als ouders vind je geen ingang meer, en ik zou het ook fijn vinden als andere gemeenteleden dan eens in gesprek gingen met mijn kind. het hoort toch een zorg voor de gehele gemeente te zijn?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

Bericht door vandendijk »

Ariene schreef:
helma schreef:
Ariene schreef:Wordt er bij jullie ook daadwerkelijk wat aan gedaan?

Bij ons kwam het onderwerp onlangs ter sprake op de vv.
Daarna is bij mij het plan gerezen om met mijn vriendin eens op zaterdagavond bij ons naar een kroeg te gaan waar kerkjeugd zit.

Gewoon om eens met ze te praten en te vragen waarom ze daar zitten, hoe ze zich daar voelen en hoe ze dat t.o. God kunnen verantwoorden...
hebben Martha martha en ik ook wel eens gedaan in opheusden
we gingen bij de uitgang staan en spraken de refojongelui aan
ingrijpend!!
Heeft het positief gewerkt?

Weet je, vaak als ouders vind je geen ingang meer, en ik zou het ook fijn vinden als andere gemeenteleden dan eens in gesprek gingen met mijn kind. het hoort toch een zorg voor de gehele gemeente te zijn?
Er werd ook gezegd in de eerste instantie van de ouders, maar er staat in de Bijbel ergens zo geformuleerd, dat het betekend niet alleen voor de ouders, maar dat het een ieder verantwoordelijk geeft.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ik ga ook weleens naar een kroegje om zo gezellig met andere mensen te kletsen! Zie daar zelf niks verkeerds in. (ik ga nog liever naar een gewoon klein kroegje waar het goed gezellig is, dan naar een refocafe waar je uitgescholden wordt, en waar er gezopen word van hier tot tokio)
vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

Bericht door vandendijk »

Lassie schreef:Ik ga ook weleens naar een kroegje om zo gezellig met andere mensen te kletsen! Zie daar zelf niks verkeerds in. (ik ga nog liever naar een gewoon klein kroegje waar het goed gezellig is, dan naar een refocafe waar je uitgescholden wordt, en waar er gezopen word van hier tot tokio)
Vind je de sfeer en de muziek in de kroeg(je) dan niet verkeerd?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

vandendijk schreef:
Lassie schreef:Ik ga ook weleens naar een kroegje om zo gezellig met andere mensen te kletsen! Zie daar zelf niks verkeerds in. (ik ga nog liever naar een gewoon klein kroegje waar het goed gezellig is, dan naar een refocafe waar je uitgescholden wordt, en waar er gezopen word van hier tot tokio)
Vind je de sfeer en de muziek in de kroeg(je) dan niet verkeerd?
net zo als ik bijv. bij de V&D koffie met een appelpuntje eet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18739
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ariene schreef:
Heeft het positief gewerkt?


weet ik niet; we hebben hele gesprekken gevoerd, dat wel
je weet niet wat het uitgewerkt heeft.
maar over het algemeen kreeg je al gauw de reactie; als ik niet uitverkoren ben....en:
als ik bekeerd wordt dan ga ik niet meer naar de kroeg.
sommige jongelui zaten op belijdeniscatechisatie maar waren elk weekend in de kroeg te vinden
voelden zelf ook wel dat dat een beetje dubbel was, maar ja....

m'n vriendin had een keer een rode jas aan: "en denkte gij dagge bekeerd zijt met dâ rooie jasje an?"

of ze spotten gewoon met alles wat je zei

Weet je, vaak als ouders vind je geen ingang meer, en ik zou het ook fijn vinden als andere gemeenteleden dan eens in gesprek gingen met mijn kind. het hoort toch een zorg voor de gehele gemeente te zijn?
ja calvijn zegt dat ook ergens dat je als hele gemeente verantwoordelijk bent voor de kinderen
bij de doopbelofte zouden alle gemeenteleden moeten staan en ja zeggen; het zijn kinderen van de gemeente.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Konden ze jullie?
En hadden jullie een goede verstandhouding met hen?

Mijn vriendin is op latere leeftijd tot geloof gekomen.
Heeft dus vroeger zo geleefd omdat zij niet in het geloof is op gegroeid.
zij heeft daarom begrip voor de jongeren, maar weet ook hoeveel verdriet je ervan kan hebben dat je zo geleefd heb.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16755
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:weet ik niet; we hebben hele gesprekken gevoerd, dat wel
je weet niet wat het uitgewerkt heeft.
maar over het algemeen kreeg je al gauw de reactie; als ik niet uitverkoren ben....en:
als ik bekeerd wordt dan ga ik niet meer naar de kroeg.
sommige jongelui zaten op belijdeniscatechisatie maar waren elk weekend in de kroeg te vinden
voelden zelf ook wel dat dat een beetje dubbel was, maar ja....

m'n vriendin had een keer een rode jas aan: "en denkte gij dagge bekeerd zijt met dâ rooie jasje an?"

of ze spotten gewoon met alles wat je zei
In de gelijkenis van de zaaier komt ook maar een klein beetje zaad echt goed terecht. Het meeste gaat mis.
't Was bij ons de tekst bij de bevestiging van ambtsdragers. Ook zij moeten zaaien. Maar ze moeten erop voorbereid zijn dat dat niet altijd goed zal vallen.
Plaats reactie