Live bij Het Gesprek: Bas van der Vlies

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Live bij Het Gesprek: Bas van der Vlies

Bericht door Klaas-Jan »

Straks om 21.30 uur live op http://www.hetgesprek.nl een uitzending, waarin Bas van der Vlies wordt geinterviewd. Het RD maakte er vanavond reclame voor, vandaar dat ik het hier ook durf te doen :wink:

Hieronder het artikel:

Van der Vlies kritiseert Koningin

28-01-2008 11:48 | Redactie politiek

DEN HAAG - SGP-fractievoorzitter Van der Vlies heeft geregeld moeite met de standpunten en het optreden van koningin Beatrix.

Haar opvattingen over Europa, homo-emancipatie en haar manier van zondagsheiliging „betreurt” de SGP-voorman, zo blijkt uit een uitgebreid interview met Van der Vlies dat de televisiezender Het Gesprek vanavond om halftien uitzendt. Het Gesprek zendt ook via internet uit.

„Zij is voor een federatief Europa. Dat betreuren wij en dat zullen wij blijven doen”, aldus de SGP-voorman in het interview. Zoals bekend houdt de vorstin op het paleis geregeld bijeenkomsten om te praten over verdere integratie van de Europese Unie.

Ook de brief die koningin Beatrix stuurde naar de organisatoren van Roze Zaterdag is bij de SGP niet goed gevallen. De vorstin spreekt in de brief haar waardering voor het gedachtegoed van de jaarlijkse homodag. Ze schreef dat ze helaas te laat uitgenodigd was voor een kerkdienst, voorafgaand aan de festiviteiten op deze dag. De letterlijke tekst van de brief is overigens nooit openbaar gemaakt.

Ook de manier waarop de koninklijke familie de zondag doorbrengt, betreurt Van der Vlies. Hij zou graag zien dat er meer sprake was van zondagsheiliging.

Deze „minpuntjes” doen volgens Van der Vlies niets af aan de waardering die hij heeft voor de samenbindende rol van Beatrix voor de Nederlandse samenleving. Ook heeft de SGP-voorman grote waardering voor de werkkracht van de vorstin.

Van der Vlies verklaart verder zich niet te kunnen voorstellen dat er ooit vrouwen op SGP-kandidatenlijsten zullen staan. „Dat zou in strijd zijn met hoe de partij er momenteel over denkt. En dat ligt vrij fundamenteel”, aldus de fractievoorzitter.

Hij erkent dat de juridische strijd over het al dan niet toelaten van vrouwen tot de SGP er uiteindelijk toe kan leiden dat de SGP wordt verboden. Als het ooit zover komt, zegt dat volgens hem veel over de democratie in Nederland. „De kwaliteit daarvan is af te meten aan de wijze waarop de meerderheid met de minderheid omgaat.”

De SGP’er erkent dat er overeenkomsten zijn tussen zijn partij en de PVV van Wilders. Beide hebben zorgen over de islamisering van de samenleving. Maar met de woordkeus en de politieke stijl van Wilders is Van der Vlies het „absoluut niet eens.”
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Jarenlang was de SGP zeer terughoudend met TV. Enkele jaren geleden zijn ze hiervan afgestapt. Ik ging er vanuit dat dit inhield dat ze ook hun zegje zouden doen voor de camera als dat op het Binnenhof nodig zou zijn.

Ik begrijp echter dat Van der Vlies tegenwoordig meedoet aan programma's zoals dit en Het elfder uur van Knevel.
Nou maak ik me er niet sappel om maar ben er toch verbaasd over. Een (flink) deel van de SGP-achterban zullen ze hiermee van zich vervreemden ben ik bang.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Juist hierin krijgt hij de tijd om duidelijk de visie van de SGP
uit te dragen. En vooral dat alles zijn basis vind in Gods Woord
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat ik grappig vind, is de combinatie van deze citaten:
Klaas Jan schreef:Van der Vlies verklaart verder zich niet te kunnen voorstellen dat er ooit vrouwen op SGP-kandidatenlijsten zullen staan. „Dat zou in strijd zijn met hoe de partij er momenteel over denkt. En dat ligt vrij fundamenteel”, aldus de fractievoorzitter.
Kislev schreef:Jarenlang was de SGP zeer terughoudend met TV. Enkele jaren geleden zijn ze hiervan afgestapt. Ik ging er vanuit dat dit inhield dat ze ook hun zegje zouden doen voor de camera als dat op het Binnenhof nodig zou zijn.

Ik begrijp echter dat Van der Vlies tegenwoordig meedoet aan programma's zoals dit en Het elfder uur van Knevel.
Een paar jaar geleden lag het mijden van televisie ook "vrij fundamenteel". Dus zal het met die vrouwen op de lijst ook wel loslopen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Unionist schreef:Wat ik grappig vind, is de combinatie van deze citaten:
Klaas Jan schreef:Van der Vlies verklaart verder zich niet te kunnen voorstellen dat er ooit vrouwen op SGP-kandidatenlijsten zullen staan. „Dat zou in strijd zijn met hoe de partij er momenteel over denkt. En dat ligt vrij fundamenteel”, aldus de fractievoorzitter.
Kislev schreef:Jarenlang was de SGP zeer terughoudend met TV. Enkele jaren geleden zijn ze hiervan afgestapt. Ik ging er vanuit dat dit inhield dat ze ook hun zegje zouden doen voor de camera als dat op het Binnenhof nodig zou zijn.

Ik begrijp echter dat Van der Vlies tegenwoordig meedoet aan programma's zoals dit en Het elfder uur van Knevel.
Een paar jaar geleden lag het mijden van televisie ook "vrij fundamenteel". Dus zal het met die vrouwen op de lijst ook wel loslopen.
\

Van der Vlies gaf duidelijk aan dat het stuk techniek niet verkeerd is, maar dat hij met sommige programma's niet kan leven.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De vrouw als wezen is ook niet verkeerd, je moet er alleen bij sommigen niet aan denken dat je ze op je lijst krijgt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kislev schreef:Jarenlang was de SGP zeer terughoudend met TV. Enkele jaren geleden zijn ze hiervan afgestapt. Ik ging er vanuit dat dit inhield dat ze ook hun zegje zouden doen voor de camera als dat op het Binnenhof nodig zou zijn.

Ik begrijp echter dat Van der Vlies tegenwoordig meedoet aan programma's zoals dit en Het elfder uur van Knevel.
Nou maak ik me er niet sappel om maar ben er toch verbaasd over. Een (flink) deel van de SGP-achterban zullen ze hiermee van zich vervreemden ben ik bang.
Welnee. Die zien het helemaal niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Bericht door albion »

refo schreef:
Kislev schreef:Jarenlang was de SGP zeer terughoudend met TV. Enkele jaren geleden zijn ze hiervan afgestapt. Ik ging er vanuit dat dit inhield dat ze ook hun zegje zouden doen voor de camera als dat op het Binnenhof nodig zou zijn.

Ik begrijp echter dat Van der Vlies tegenwoordig meedoet aan programma's zoals dit en Het elfder uur van Knevel.
Nou maak ik me er niet sappel om maar ben er toch verbaasd over. Een (flink) deel van de SGP-achterban zullen ze hiermee van zich vervreemden ben ik bang.
Welnee. Die zien het helemaal niet.



:D :D :mrgreen:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Wie wil Bas nog een handje geven? Kan je in ridderkerk komen doen bij Salem. Hij komt het Gouden keurmerk uitreiken, maar in eerste instantie wilde niemand hem in ontvangst nemen... :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

refo schreef:Welnee. Die zien het helemaal niet.
Zien niet, weten wel.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kislev schreef:
refo schreef:Welnee. Die zien het helemaal niet.
Zien niet, weten wel.
Door het orakel op de zolderkamer ;)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

http://www.refoforum.nl of het RD bijv.....
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Kislev schreef:www.refoforum.nl of het RD bijv.....
Hoe is de uitdrukking... "Zien is geen hebben", toch???

Of heeft dat hier weer helemaal niks mee te maken ???? :lol: :roll: :roll:
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Wat een waardeloze discussie eigenlijk! Ik geef aan dat de SGP een deel van hun achterban van zich vervreemd door in Televisie-programma's mee te doen. Waarop iemand zegt 'ach, ze hebben geen tv, dus hoe komen ze daar dan achter'. Waarop ik dus zeg dat de achterban wel het Reformatorisch Dagblad lezen waarin je ziet staat: zo blijkt uit een uitgebreid interview met Van der Vlies dat de televisiezender Het Gesprek vanavond om halftien uitzendt. Het Gesprek zendt ook via internet uit.

Nu gesnopen?

Wie weet, over een aantal jaar de SGP met 1 zetel in de kamer en de HSGP ook met 1 zetel in de kamer.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Kislev schreef:Wie weet, over een aantal jaar de SGP met 1 zetel in de kamer en de HSGP ook met 1 zetel in de kamer.
Ben jij daar ook al bang voor...
Plaats reactie