Welke krant heb jij

Welke krant heb jij?

Reformatorisch Dagblad
59
56%
Nederlands Dagblad
8
8%
Andere (christelijke) krant
2
2%
Andere (niet-christelijke) krant
11
10%
Geen krant
25
24%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Toeschouwer schreef:
Erasmiaan schreef:Wij lezen het RD en ik heb geen ervaring met het ND. Wel zie ik dat het ND vaak sensatieartikelen schrijft, en de Gereformeerde Gezindte graag negatief voor het voetlicht brengt (al is kritiek ook een spiegel). Ook heb ik heb nog wel enige vragen wat betreft zondagsarbeid ten behoeven van het ND; hoe kan er maandagochtend om 06.00 uur (!) een krant op de mat vallen zonder dat daarvoor de zondagsrust geschonden is geweest?

Verder valt me op dat in het Radio 1 journaal opvallend vaak berichten uit het Reformatorisch Dagblad worden aangehaald. Dan ben je dus als krant goed bezig. Blijkbaar komt het RD met berichten met nieuwswaarde die je in andere kranten niet tegenkomt.

Ook waardeer ik de kerknieuwsrubrieken positief
alsmede "Kerkplein". Dat er elke dag een meditatie in staat vind ik bijzonder belangrijk. Ook waardeer ik het dat ze bij politiek nieuws altijd een reactie van de christelijke partijen vermelden, andere media vermelden dat nooit.
Erasmiaan,
Hoe weet jij dat het ND sensatieartikelen schrijft. als je geen ervaring met deze krant hebt? Ik lees het RD vanaf het begin en het ND een jaar of 8.
Wat me opvalt, is, dat het ND opener is, ze publiceren ook over heikele zaken in eigen kring (zie de recente artikelen over dr. Harinck). Daar schrijft het RD ook uitvoerig over, maar dar raakt de iegen achterban niet. Een paar jaar geleden schreef het RD uitvoerig over de problemen in de Chr. Geref. kerk in Zeewolde, met foto's en al, ook dat raakt de eigen achterban niet.
En het is waar als er heikele zaken zijn in de SGP of GG, dan lees je daar weinig of niets over in het RD maar wel uitvoerig in het ND.

De redactie van het RD zal niets publiceren wat de leiders van de bevindelijk Gereormeerden niet welgevallig zou zijn.
Dat vindt je terug in de verslaggeving over de vergadering van de synode van de GG.
Voor de goede orde, ik lees het RD graag en wil deze krant niet missen maar het ND is tegenover de eigen achterban wel volwassener. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld in het ND een 2 pagina's groot informatief verhaal over de GG. Toen dacht ik bij mezelf, waarom lees ik zo'n verhaal niet in het RD.

Erasmiaan neem ook eens een abonnement op het ND, dan merk je dat er geen senatieverhalen in staan. Maar over onze eigen groep, als daar wat aan de knikker is, kom je dat wel te weten, zonder sensatieverslaggeving.
De dingen die jij noemt zijn juist de dingen die me tegen staan in het ND. En ik bekijk wel regelmatig hun site, dus in die zin ben ik wel op de hoogte. De papieren versie heb ik echter nog nooit in handen gehad.

Dat verhaal van twee pagina's vond ik zoeken naar negativiteit. Zestigduizend mensen die de GerGem verlaten hebben; zoek dat eens uit bij andere kerkverbanden! Dan schrik je nog veel erger. Nee, maar juist de GerGem schijnt dan op de een of andere manier te intrigeren. En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering. Degenen die tot die kerk behoren hebben het recht daarbij aanwezig te zijn en zij kunnen het volgen. Voor degenen die niet tot die kerk behoren hebben de besluiten die op een dergelijke vergadering genomen worden ook minder nieuwswaarde. Dat een krant dat toch naar buiten wil brengen is prima, maar dan wel op de voorwaarden van de kerk. Het zijn in die zin ook geen besluiten die anderen raken, dus openheid van bestuur is niet noodzakelijk (wat bij de overheid natuurlijk wel het geval is). Met betrekking tot àppel(tucht)zaken is het logisch dat dat in beslotenheid gebeurt. Dat is de lijn van de Bijbel en niemand zou ook willen dat dat op straat kwam te liggen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"We" zijn de ND-lezers bij elkaar En die zitten blijkbaar wel te wachten op de uitslagen van de zaterdagamateurs. Ik houd het niet (meer) zo bij, maar stoor me er ook niet aan.

Eén van onze (niet zo actieve) medeforummers schrifjt overigens zelfs in deze rubriek.

Maar goed, vroeger kwam het ND met de post en had je altijd oud nieuws. En op maandag helemaal geen nieuws. Dus we zijn er wel op vooruitgegaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering.
Precies.
Bovendien is een deel van die vergadering vertrouwelijk, zoals bijvoorbeeld appelzaken.
Overigens geldt deze constructie (vooraf goedkeuring door het synode moderamen) niet alleen voor de GG, maar voor alle kerkverbanden in de gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering.
Precies.
Bovendien is een deel van die vergadering vertrouwelijk, zoals bijvoorbeeld appelzaken.
Overigens geldt deze constructie (vooraf goedkeuring door het synode moderamen) niet alleen voor de GG, maar voor alle kerkverbanden in de gereformeerde gezindte.
en hoe breed versta je dan "de gereformeerde gezindte"?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering.
Precies.
Bovendien is een deel van die vergadering vertrouwelijk, zoals bijvoorbeeld appelzaken.
Overigens geldt deze constructie (vooraf goedkeuring door het synode moderamen) niet alleen voor de GG, maar voor alle kerkverbanden in de gereformeerde gezindte.
en hoe breed versta je dan "de gereformeerde gezindte"?
Tot alle kerkverbanden die deze constructie hanteren. :mrgreen:
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:De dingen die jij noemt zijn juist de dingen die me tegen staan in het ND. En ik bekijk wel regelmatig hun site, dus in die zin ben ik wel op de hoogte. De papieren versie heb ik echter nog nooit in handen gehad.

Dat verhaal van twee pagina's vond ik zoeken naar negativiteit. Zestigduizend mensen die de GerGem verlaten hebben; zoek dat eens uit bij andere kerkverbanden! Dan schrik je nog veel erger. Nee, maar juist de GerGem schijnt dan op de een of andere manier te intrigeren.
Van die kerkgenootschappen werden in de twee bewuste pagina's ook getallen genoemd. Er werd ook aangegeven dat in de meeste andere kerkgenootschappen de kerkverlaters vaker de kerk verlaten om 'niks' te worden. Voor de GerGem geldt dat niet, en daarom is de situatie uniek. Dat is de reden dat een beetje meer onderzoek op z'n plaats is. Dat is duidelijk omschreven in het artikel. Je kunt dat leuk vinden of niet, maar dat is wel de situatie.
Erasmiaan schreef:En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering. Degenen die tot die kerk behoren hebben het recht daarbij aanwezig te zijn en zij kunnen het volgen. Voor degenen die niet tot die kerk behoren hebben de besluiten die op een dergelijke vergadering genomen worden ook minder nieuwswaarde. Dat een krant dat toch naar buiten wil brengen is prima, maar dan wel op de voorwaarden van de kerk. Het zijn in die zin ook geen besluiten die anderen raken, dus openheid van bestuur is niet noodzakelijk (wat bij de overheid natuurlijk wel het geval is). Met betrekking tot àppel(tucht)zaken is het logisch dat dat in beslotenheid gebeurt. Dat is de lijn van de Bijbel en niemand zou ook willen dat dat op straat kwam te liggen.
1. Het zijn besluiten die iedereen kunnen raken in kerkelijk Nederland. Het inperken van de openheid is inderdaad een zaak van de synode zelf, maar zodra de synode een openbare zitting heeft (die dus geen betrekking op appèlzaken heeft) kan een krant daarover berichten zoals die wil. Het ND en het RD gaan met de ruimte anders om. Het ND laat zich kennelijk minder binden. Daarmee is de kwaliteit van het nieuws gediend. Opvallend is ook hoeveel (zeker naar verhouding) tijdens en na de synode van de GerGem uit het ND is geciteerd. En dan nog: Het gaat niet zozeer om de vraag of de synode wel of niet het recht heeft om de informatie te beperken, het gaat er om, hoe je als krant met zo'n beperking omgaat. En in dit geval ben ik van mening dat het ND dat beter heeft gedaan dan het RD.

2. Ook het ND zal niet berichten over appèlzaken. Die informatie is er gewoon niet, en die zal er van geen enkele synode zijn. Ook niet van CGK, NGK, HHK, PKN of GKv.
Maar ik vraag me heel sterk af of een van deze genoemde kerkverbanden een krant zal binden aan censuur. Ik had er nog nooit van gehoord. Als iemand dat van één van deze kerkverbanden weet, hoor ik dat graag. Ik kan me van zo'n constructie trouwens ook geen enkel nut voorstellen. Kerkleden en belangstellenden zijn gebaat bij een open en eerlijke berichtgeving. Vind je de berichtgeving niet open of eerlijk, dan kan je altijd nog een ingezonden sturen, in de krant die het betreft of in een andere krant. Lukt dat niet, dan heb je als synode nog altijd de mogelijkheid van een persbericht. De kans dat je dat niet geplaatst krijgt is nihil.

3. Stel niet dat het alleen de leden van de GerGem aangaat. Als dat zou zou zijn, zou het ND er niet over berichten. Te stellen dat het alleen om sensatiezucht gaat is speculatief en onnodig, onzinnig en onchristelijk veroordelend. De berichtgeving zelf geeft daar geen aanleiding toe.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:En wat betreft de synode: dat is een kerkelijke vergadering.
Precies.
Bovendien is een deel van die vergadering vertrouwelijk, zoals bijvoorbeeld appelzaken.
Overigens geldt deze constructie (vooraf goedkeuring door het synode moderamen) niet alleen voor de GG, maar voor alle kerkverbanden in de gereformeerde gezindte.
Dat zal zijn met de GG, GGinned en de verschillende Oud. Gereformeerden, de HHK weet ik eigenlijk niet of deze vergadering openbaar is. Maar verder is er altijd vrije nieuwsgaring.
De HHK synode geeft een persbericht uit, dat is volkomen duidelijk, ook de GGinned, maar bij de verslaggeving van de synode van de GG lijkt het alsof het vrije nieuwsgaring is en dat is het niet. Ik zou als redactie dan duidelijk willen zijn en een persbericht publiceren.
Natuurlijk over appèlzaken wordt niets gepubliceerd.
Maar eigenlijk daar gaat dit topic niet over, dat kwam er zo bij.

Het ging er om waar krijg je de beste informatie. Ik lees dus RD en ND het liefst zou ik Trouw ook nog willen lezen, maar dat is toch een beetje kostbaar om 3 kranten te lezen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Toeschouwer schreef:het liefst zou ik Trouw ook nog willen lezen, maar dat is toch een beetje kostbaar om 3 kranten te lezen.
zeker ook omdat Trouw zo'n beetje de duurste krant is (op NRC na)...........



Trouw:


Abonnementsperiode* acceptgiro automatisch
per maand € 29,00 € 27,00
per kwartaal € 80,00 € 78,00
per halfjaar € 147,50 € 145,50
per jaar € 277,00 € 275,00


NRC:

Kwartaalabonnement € 83,00 € 85,00
Halfjaarabonnement € 160,00 € 162,00
Jaarabonnement € 305,00 € 307,00
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Van die kerkgenootschappen werden in de twee bewuste pagina's ook getallen genoemd. Er werd ook aangegeven dat in de meeste andere kerkgenootschappen de kerkverlaters vaker de kerk verlaten om 'niks' te worden. Voor de GerGem geldt dat niet, en daarom is de situatie uniek. Dat is de reden dat een beetje meer onderzoek op z'n plaats is. Dat is duidelijk omschreven in het artikel. Je kunt dat leuk vinden of niet, maar dat is wel de situatie.
Ok, duidelijk dat ik de papieren versie dus niet gelezen had. Dan is er inderdaad wel enige nieuwswaarde (al vraag ik me alsnog af of dit relevant is voor de achterban van het ND).
1. Het zijn besluiten die iedereen kunnen raken in kerkelijk Nederland.
Hoe dan?
Het inperken van de openheid is inderdaad een zaak van de synode zelf, maar zodra de synode een openbare zitting heeft (die dus geen betrekking op appèlzaken heeft) kan een krant daarover berichten zoals die wil. Het ND en het RD gaan met de ruimte anders om. Het ND laat zich kennelijk minder binden. Daarmee is de kwaliteit van het nieuws gediend. Opvallend is ook hoeveel (zeker naar verhouding) tijdens en na de synode van de GerGem uit het ND is geciteerd. En dan nog: Het gaat niet zozeer om de vraag of de synode wel of niet het recht heeft om de informatie te beperken, het gaat er om, hoe je als krant met zo'n beperking omgaat. En in dit geval ben ik van mening dat het ND dat beter heeft gedaan dan het RD.
Mee oneens. Het ND bericht alleen over heikele punten die ze "van horen zeggen" hebben. Voor een verslag over andere agendapunten kan ik bij het ND niet terecht.
2. Ook het ND zal niet berichten over appèlzaken. Die informatie is er gewoon niet, en die zal er van geen enkele synode zijn. Ook niet van CGK, NGK, HHK, PKN of GKv.
Maar ik vraag me heel sterk af of een van deze genoemde kerkverbanden een krant zal binden aan censuur. Ik had er nog nooit van gehoord. Als iemand dat van één van deze kerkverbanden weet, hoor ik dat graag. Ik kan me van zo'n constructie trouwens ook geen enkel nut voorstellen. Kerkleden en belangstellenden zijn gebaat bij een open en eerlijke berichtgeving. Vind je de berichtgeving niet open of eerlijk, dan kan je altijd nog een ingezonden sturen, in de krant die het betreft of in een andere krant. Lukt dat niet, dan heb je als synode nog altijd de mogelijkheid van een persbericht. De kans dat je dat niet geplaatst krijgt is nihil.
De berichtgeving van het RD is open en eerlijk. En dat weet ik proefondervindelijk.

En of er nu bericht wordt middels een persbericht of via de nu gekozen constructie, dat maakt mij eerlijk gezegd niet uit (de constructie zoals die nu gehanteerd wordt scheelt de GG echter tijd en geld). Maar goed, het gaat in dit topic over kranten en eigenlijk reageer ik n.a.v. een vraag van memento.
3. Stel niet dat het alleen de leden van de GerGem aangaat. Als dat zou zou zijn, zou het ND er niet over berichten. Te stellen dat het alleen om sensatiezucht gaat is speculatief en onnodig, onzinnig en onchristelijk veroordelend. De berichtgeving zelf geeft daar geen aanleiding toe.
Zie de voorbeelden van Tiberius. Heikele punten worden graag "objectief" voor het voetlicht gebracht.

Overigens is dit de zaak omdraaien: er wordt over bericht dus zal het wel interessant zijn. Nee, men hoopt dat het interessant ís. Maar alles inschattende vrees ik dat er weinig ND-lezers iets hebben met de Gereformeerde Gemeenten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het is jammer dat bij het RD slechts de meest gewenste ipv de meeste geschikt hoofdredacteur wordt. Dat resulteert nu al twee maal in een persoon die geschiedenisleraar is. Wat het RD nodig heeft is journalisten. En topmannen en vrouwen met journalistieke achtergrond en scholing. Langzamerhand begint het RD te verworden tot een Terdege met hier en daar wat nieuws.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Als ik jou was, zou ik eens een proefabonnement aanvragen, Refo.
Dan weet je in ieder geval waar wij het hier over hebben.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

refo schreef:Het is jammer dat bij het RD slechts de meest gewenste ipv de meeste geschikt hoofdredacteur wordt. Dat resulteert nu al twee maal in een persoon die geschiedenisleraar is. Wat het RD nodig heeft is journalisten. En topmannen en vrouwen met journalistieke achtergrond en scholing. Langzamerhand begint het RD te verworden tot een Terdege met hier en daar wat nieuws.
wat heerlijk toch dat we ook de vrijheid hebben om de krant te kiezen die aansluit bij onze interesse.
Ik lees met heel veel plezier de krant (rd) en vind dat er sinds er een nieuwe hoofdredacteur is nog boeiendere artikelen in staan.
Door wie er ook een zekere nuance in de verslaggeving is gekomen. Zo zie je maar.. Zoveel hoofden...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Ik heb vorige week mijn zoontje nog geadviseerd om een leesboekje van "De Rode Ruiters" te kopen. Bovendien ben ik lid van de GG.
Men zou dan met evenveel sensatie kunnen koppen:
"Leesboek onder zware druk van de Gereformeerde Gemeenten aangeschaft."
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Als jij wil beweren dat het RD zich daaraan niet schuldig maakt, moet je ook maar eens een proefabonnement op die krant nemen. Misschien kun je iets regelen met refo... :wink:
:mrgreen:
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:
1. Het zijn besluiten die iedereen kunnen raken in kerkelijk Nederland.
Hoe dan?
Alleen als we weten wat er bij elkaar speelt kunnen we goed met elkaar omgaan. Geen van de kerken in Nederland staat op een eiland. Dat blijkt hier op dit forum, maar ook in de politiek en in de samenleving in het algemeen. Als je elkaar als broeders en zusters (lees: broers en zussen) ziet, dan wil je graag weten hoe het met elkaar gaat. Ook als het eens wat minder gaat.
Erasmiaan schreef:
Het inperken van de openheid is inderdaad een zaak van de synode zelf, maar zodra de synode een openbare zitting heeft (die dus geen betrekking op appèlzaken heeft) kan een krant daarover berichten zoals die wil. Het ND en het RD gaan met de ruimte anders om. Het ND laat zich kennelijk minder binden. Daarmee is de kwaliteit van het nieuws gediend. Opvallend is ook hoeveel (zeker naar verhouding) tijdens en na de synode van de GerGem uit het ND is geciteerd. En dan nog: Het gaat niet zozeer om de vraag of de synode wel of niet het recht heeft om de informatie te beperken, het gaat er om, hoe je als krant met zo'n beperking omgaat. En in dit geval ben ik van mening dat het ND dat beter heeft gedaan dan het RD.
Mee oneens. Het ND bericht alleen over heikele punten die ze "van horen zeggen" hebben. Voor een verslag over andere agendapunten kan ik bij het ND niet terecht.
Dat kan je het ND verwijten. Of de synode zelf, die een verslaggeving in de weg zit.
Erasmiaan schreef:
2. Ook het ND zal niet berichten over appèlzaken. Die informatie is er gewoon niet, en die zal er van geen enkele synode zijn. Ook niet van CGK, NGK, HHK, PKN of GKv.
Maar ik vraag me heel sterk af of een van deze genoemde kerkverbanden een krant zal binden aan censuur. Ik had er nog nooit van gehoord. Als iemand dat van één van deze kerkverbanden weet, hoor ik dat graag. Ik kan me van zo'n constructie trouwens ook geen enkel nut voorstellen. Kerkleden en belangstellenden zijn gebaat bij een open en eerlijke berichtgeving. Vind je de berichtgeving niet open of eerlijk, dan kan je altijd nog een ingezonden sturen, in de krant die het betreft of in een andere krant. Lukt dat niet, dan heb je als synode nog altijd de mogelijkheid van een persbericht. De kans dat je dat niet geplaatst krijgt is nihil.
De berichtgeving van het RD is open en eerlijk. En dat weet ik proefondervindelijk.

En of er nu bericht wordt middels een persbericht of via de nu gekozen constructie, dat maakt mij eerlijk gezegd niet uit (de constructie zoals die nu gehanteerd wordt scheelt de GG echter tijd en geld). Maar goed, het gaat in dit topic over kranten en eigenlijk reageer ik n.a.v. een vraag van memento.
Klopt, het is inderdaad een beetje off-topic. Maar ik ben van mening dat een krant die zich bij voorbaat laat inperken in de berichtgeving daarmee zijn objectiviteit verliest. Ook al zou dat uiteindelijk hetzelfde bericht opleveren als zonder 'censuur'.
Erasmiaan schreef:
3. Stel niet dat het alleen de leden van de GerGem aangaat. Als dat zou zou zijn, zou het ND er niet over berichten. Te stellen dat het alleen om sensatiezucht gaat is speculatief en onnodig, onzinnig en onchristelijk veroordelend. De berichtgeving zelf geeft daar geen aanleiding toe.
Zie de voorbeelden van Tiberius. Heikele punten worden graag "objectief" voor het voetlicht gebracht.

Overigens is dit de zaak omdraaien: er wordt over bericht dus zal het wel interessant zijn. Nee, men hoopt dat het interessant ís. Maar alles inschattende vrees ik dat er weinig ND-lezers iets hebben met de Gereformeerde Gemeenten.
Dat is je eigen inschatting. De redactie van het ND maakt kennelijk een andere.
Plaats reactie