Gebedskring

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gebedskring

Bericht door MarthaMartha »

saphira schreef:Ik heb een paar keer een gebedskring meegemaakt.
Maar ik ervaar het persoonlijk niet als 'fijn'.
Ik heb moeite om mijn aandacht op God te richten; en niet op degenen die om mij heen staan. Daarbij heb ik ontzettend last van prikkels.
Ik hoor stemmen, kuchjes, geschuivel etc, ruik luchtjes en ben bezorgd en zenuwachtig als iemand niet uit zijn woorden kan komen, voel dan zijn zenuwen waardoor ik ook zenuwachtig wordt.
Nee...gebedskring is mooi.
Maar geen optie voor mij om, zo op deze manier, mijn hart voor God uit te storten.

Gebedskringen, waarbij meerdere kringen in een zaal door elkaar heen bidden vind ik zelf een beetje oneerbiedig.
voor een deel is het wennen denk ik. het ligt er ook aan waar en met wie....
als je een kleine groep hebt, elkaar kent en vertrouwt, is haperen helemaal niet meer erg, mag je zelf ook haperen. Zelfs een huilbui tussendoor kan. Maar dan moet er wel vertrouwen zijn ja. Voor een deel ligt het ook aan je eigen karakter enzo. Hoe verantwoordelijk voel je je. Hoe ben je in een gesprek als er stiltes vallen, of op een verjaardag... Voel je je gespannen door stiltes? zoek je krampachtig naar iets om te zeggen? Dan zul je tijdens het bidden je ook veel verantwoordelijker voeler voor gehakkel. Als je dat los kan laten en de ander de ruimte kan geven om te hakkelen en er zo toch uit te komen, zonder je verantwoordelijk te voelen voor wat die ander doet en zegt, dan zul je zelf je ook meer kunnen concentreren op het gebed. Ik denk dat het veel te maken heeft met een teveel aan verantwoordelijkheidsgevoel (bij mij was dat tenminste zo).
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 26 apr 2008, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Gebedskring

Bericht door judith »

MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Ik heb een paar keer een gebedskring meegemaakt.
Maar ik ervaar het persoonlijk niet als 'fijn'.
Ik heb moeite om mijn aandacht op God te richten; en niet op degenen die om mij heen staan. Daarbij heb ik ontzettend last van prikkels.
Ik hoor stemmen, kuchjes, geschuivel etc, ruik luchtjes en ben bezorgd en zenuwachtig als iemand niet uit zijn woorden kan komen, voel dan zijn zenuwen waardoor ik ook zenuwachtig wordt.
Nee...gebedskring is mooi.
Maar geen optie voor mij om, zo op deze manier, mijn hart voor God uit te storten.

Gebedskringen, waarbij meerdere kringen in een zaal door elkaar heen bidden vind ik zelf een beetje oneerbiedig.
voor een deel is het wennen denk ik. het ligt er ook aan waar en met wie....
als je een kleine groep hebt, elkaar kent en vertrouwt, is haperen helemaal niet meer erg, mag je zelf ook haperen. Zelfs een huilbui tussendoor kan.
Maar dan moet er wel vertrouwen zijn ja.
Je moet elkaar echt vertrouwens, anders zou ik het ook niet durven denk ik..
Best moeilijk...in een groep bidden lijkt mij...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: Gebedskring

Bericht door saphira »

Nou...eh, ik kan goed omgaan met stiltes en op verjaardagen heb ik daar ook geen moeite mee omdat ik het gewoon leuk vind om dan mensen te observeren. Hoe reageert iemand, etc. :?
Dus daar ligt het niet aan.
Ik heb gewoon last van veel prikkels. Mijn antenne maak op zulke momenten overuren. Ik denk op zo'n moment drie dingen tegelijk en ben met mijn aandacht bij alles bahalve bij het gebed.

Heb bij mijn persoonlijk gebed al last van. Maak daarom gebuik van een schrift om mijn gebedeb op te schrijven.
Dan concentreer ik me dus wel. En dat gaat hartstikke goed.
:)
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Gebedskring

Bericht door aritha »

Misschien heb je ADHD?

Hoe groot moet een gebdsgroep zijn om goed te functioneren?
Ik heb nu een boekje over: Here leer ons bidden.
Daarin staat dat 4-6 personen het maximum is.
Zijn jullie het daar over eens?

Mijn man doet het bij ons thuis, met wat medeambstdragers.
's-morgens om 7 uur tot 8 uur.
Dan is hij net op tijd klaar om de kinderen naar school te brengen.
:super
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gebedskring

Bericht door Jongere »

aritha schreef:Mijn man doet het bij ons thuis, met wat medeambstdragers.
's-morgens om 7 uur tot 8 uur.
Dan is hij net op tijd klaar om de kinderen naar school te brengen.
:super
Heel goed! 's ochtends tijd vrij maken is altijd het allermoeilijkste (voor mij dan) maar ook het allerbeste.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: Gebedskring

Bericht door saphira »

Gian schreef:Gezamelijk bidden moet je leren. Dat zijn velen niet gewend.
Begin met een vrij gebed aan de eettafel.
En bid, ´Heer, leer ons bidden´.
Dit vind ik een heel goede tip, die van Gian.
Enne...het is geweldig kringgebed! Ik heb net de topic even doorgelezen.
Wat Helma ervan zegt...
Ik voel me helemaal onbijbels. :mad met mijn gemekker.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gebedskring

Bericht door Gian »

Voor mezelf heb ik er in het verleden ook wat moeite mee gehad. Nog wat tips;

Vraag of je als eerste mag beginnen in het kringgebed. Dan kunnen anderen niet het gras voor je voeten wegmaaien.
Leer een aantal hoofdlijnen of volgorde's aan te houden bv 1 danken voor het bij elkaar zijn 2 Belijdenis van zonden en eigen afhankelijkheid belijden 3 bidden of God de bijeenkomst wil zegenen 4 Mensen opdragen die ziek zijn, nog niet geloven, of in donkerheid leven, eerste de mensen uit de kring, uit de Gemeente, familie en vrienden. 5 Bidden voor de ambtsdragers 6 Bidden voor de kerk in Nederland 7 Bidden voor het Nederlandse volk 8 God danken voor alles wat Hij geeft 9 Aanbidding 10 Afsluiten.

Ik noem nu 10 punten, je kan er ook met 5 gebinnen.

En het klinkt misschien wat vreemd, maar oefening baart kunst.
Gewoon doen. Als je merkt dat je ook met je gestuntel geaccepteerd wordt geeft dat heel veel rust.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebedskring

Bericht door Marnix »

judith schreef:
MarthaMartha schreef:
saphira schreef:Ik heb een paar keer een gebedskring meegemaakt.
Maar ik ervaar het persoonlijk niet als 'fijn'.
Ik heb moeite om mijn aandacht op God te richten; en niet op degenen die om mij heen staan. Daarbij heb ik ontzettend last van prikkels.
Ik hoor stemmen, kuchjes, geschuivel etc, ruik luchtjes en ben bezorgd en zenuwachtig als iemand niet uit zijn woorden kan komen, voel dan zijn zenuwen waardoor ik ook zenuwachtig wordt.
Nee...gebedskring is mooi.
Maar geen optie voor mij om, zo op deze manier, mijn hart voor God uit te storten.

Gebedskringen, waarbij meerdere kringen in een zaal door elkaar heen bidden vind ik zelf een beetje oneerbiedig.
voor een deel is het wennen denk ik. het ligt er ook aan waar en met wie....
als je een kleine groep hebt, elkaar kent en vertrouwt, is haperen helemaal niet meer erg, mag je zelf ook haperen. Zelfs een huilbui tussendoor kan.
Maar dan moet er wel vertrouwen zijn ja.
Je moet elkaar echt vertrouwens, anders zou ik het ook niet durven denk ik..
Best moeilijk...in een groep bidden lijkt mij...
Dat vertrouwen is op zich belangrijk, aan de andere kant, je bent samen 1 lichaam met je broeders en zusters, Christus maakt je een en bindt je als groep samen. Dan kan er al snel een vertrouwensbasis zijn, ook al ken je elkaar niet goed, kan je niet met iedereen heel goed opschieten ofzo. Je weet je allemaal afhankelijk van Hem en dan mag je ook zwak zijn. Je hoeft je niet groot te houden voor elkaar.

Maar goed, misschien heb ik ook wel makkelijk praten, ik ben het wel gewend. Vroeger vond ik het ook eng :) Op het werk bidden we 's ochtends met collega's waar ik 40 uur per week mee samenwerk. In de wijkkring hebben we af en toe ook gewoon gezellige avonden. Als je wil groeien in vertrouwen is het denk ik goed om ook gewoon leuke dingen te gaan doen samen, zo leer je elkaar ook beter kennen waardoor die band ook groeit... en je makkelijker samen dingen deelt, zwak durft te zijn etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gebedskring

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:Dat vertrouwen is op zich belangrijk, aan de andere kant, je bent samen 1 lichaam met je broeders en zusters, Christus maakt je een en bindt je als groep samen. Dan kan er al snel een vertrouwensbasis zijn, ook al ken je elkaar niet goed, kan je niet met iedereen heel goed opschieten ofzo. Je weet je allemaal afhankelijk van Hem en dan mag je ook zwak zijn. Je hoeft je niet groot te houden voor elkaar.

Maar goed, misschien heb ik ook wel makkelijk praten, ik ben het wel gewend. Vroeger vond ik het ook eng :) Op het werk bidden we 's ochtends met collega's waar ik 40 uur per week mee samenwerk. In de wijkkring hebben we af en toe ook gewoon gezellige avonden. Als je wil groeien in vertrouwen is het denk ik goed om ook gewoon leuke dingen te gaan doen samen, zo leer je elkaar ook beter kennen waardoor die band ook groeit... en je makkelijker samen dingen deelt, zwak durft te zijn etc.
Elke ochtend bidden met collega's????????
super!!!!!!!!! (zou bijna vragen: waar werk je dan?)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gebedskring

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
Marnix schreef:Dat vertrouwen is op zich belangrijk, aan de andere kant, je bent samen 1 lichaam met je broeders en zusters, Christus maakt je een en bindt je als groep samen. Dan kan er al snel een vertrouwensbasis zijn, ook al ken je elkaar niet goed, kan je niet met iedereen heel goed opschieten ofzo. Je weet je allemaal afhankelijk van Hem en dan mag je ook zwak zijn. Je hoeft je niet groot te houden voor elkaar.

Maar goed, misschien heb ik ook wel makkelijk praten, ik ben het wel gewend. Vroeger vond ik het ook eng :) Op het werk bidden we 's ochtends met collega's waar ik 40 uur per week mee samenwerk. In de wijkkring hebben we af en toe ook gewoon gezellige avonden. Als je wil groeien in vertrouwen is het denk ik goed om ook gewoon leuke dingen te gaan doen samen, zo leer je elkaar ook beter kennen waardoor die band ook groeit... en je makkelijker samen dingen deelt, zwak durft te zijn etc.
Elke ochtend bidden met collega's????????
super!!!!!!!!! (zou bijna vragen: waar werk je dan?)
:)

(dat wil jij niet weten)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gebedskring

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
MarthaMartha schreef:
Marnix schreef:Dat vertrouwen is op zich belangrijk, aan de andere kant, je bent samen 1 lichaam met je broeders en zusters, Christus maakt je een en bindt je als groep samen. Dan kan er al snel een vertrouwensbasis zijn, ook al ken je elkaar niet goed, kan je niet met iedereen heel goed opschieten ofzo. Je weet je allemaal afhankelijk van Hem en dan mag je ook zwak zijn. Je hoeft je niet groot te houden voor elkaar.

Maar goed, misschien heb ik ook wel makkelijk praten, ik ben het wel gewend. Vroeger vond ik het ook eng :) Op het werk bidden we 's ochtends met collega's waar ik 40 uur per week mee samenwerk. In de wijkkring hebben we af en toe ook gewoon gezellige avonden. Als je wil groeien in vertrouwen is het denk ik goed om ook gewoon leuke dingen te gaan doen samen, zo leer je elkaar ook beter kennen waardoor die band ook groeit... en je makkelijker samen dingen deelt, zwak durft te zijn etc.
Elke ochtend bidden met collega's????????
super!!!!!!!!! (zou bijna vragen: waar werk je dan?)
:)

(dat wil jij niet weten)
of juist wel.... :D volgens mij weet ik het inmiddels, als ik tenminste de juiste conclusies trek bij het topic "opbouwende muziek-kritiek gevraagd".........
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebedskring

Bericht door Marnix »

;) Goed research gedaan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gebedskring

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:;) Goed research gedaan :)
jaja... ooit ga ik bij de spionagedienst..........
:humhihi
grapje!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gebedskring

Bericht door helma »


https://www.meteenmond.nl/
Mooie website over de Bijbelse opdracht om gezamenlijk te bidden.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gebedskring

Bericht door Marck »

helma schreef: 01 feb 2024, 10:39 https://www.meteenmond.nl/
Mooie website over de Bijbelse opdracht om gezamenlijk te bidden.
Dank voor het delen. Ik ga het eens bekijken.
Plaats reactie