Barneveld, een overpeinzing

gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Barneveld, een overpeinzing

Bericht door gravo »

In het programma Netwerk werd aandacht gevraagd voor het fenomeen van de kerkbouw in Barneveld. Voor zowel de Gereformeerde Gemeente als voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland in deze plaats verrijzen op dit moment bijzonder grote kerkgebouwen, die ruimte bieden voor enkele duizenden kerkgangers. De teneur van de Netwerk-documentaire was, dat hier sprake is van een zekere concentratie van "refo's" in Barneveld, maar dat dit niet betekent, dat de orthodoxe kerken als zodanig groeien. Eerder is hier sprake van het meer zichtbaar worden van een al bekend type kerkgenootschappen, dat in Barneveld zichzelf nu meer organiseert in de vorm van een centraal gebouw met een regio-functie. Dat wil zeggen: de "refo's" wonen voor een groot deel buiten Barneveld, maar zullen veel vaker buiten hun woonplaats in een groot centraal kerkgebouw gaan kerken. Een neveneffect is wel, dat de ligging van zo'n centraal kerkgebouw een aanzuigende werking heeft. Meer "refo's" vestigen zich in en rond Barneveld.

Mijn vraag is: komt dit 'regionaliseren' van de orthodoxe kerken op grotere schaal voor? Met andere woorden: wijzigt de vorm van de Biblebelt (bijbelgordel) nu in die van een aantal grote geconcentreerde vlekken op de kaart van Nederland?

Ook wil ik graag een (nog niet nader ingevulde) stelling neerleggen:

De beweging van plaatselijke concentratie, die nu zichtbaar is binnen de orthodoxe kerkgenootschappen, is een belangwekkend uiterlijk teken van een inhoudelijke verschuiving, die in deze kerken plaatsvindt.

Wat dat precies is, kan ik nu nog niet overzien. Het zou te maken kunnen hebben met
1. een groter zelfbewustzijn (een positieve reden dus) of
2. een zekere angst voor buitenwereld, die steeds minder begrip toont (een negatieve reden) of
3. een verschuiving in inhoud of leer(accenten), waar noodzakelijk een nieuwe vorm bij moet worden gevonden.

Kortom ik ben benieuwd naar dit fenomeen. Het is een forse verschuiving t.o.v. de vroegere situatie, waarbij er veel kleine, vacante gemeenten waren, die vaak als hechte groepjes een eigen karakter hadden door de plaatselijke predikanten, ouderlingen of gemeenteleden. Deze kerken zijn nooit zulke stads-kerken geweest, eerder plattelandskerken. Het lijkt er nu op dat men het platteland trouw wil blijven, maar niettemin op dat platteland bijna voor een grootsteedse vorm kiest.
Waar zijn de kleine schuurkerkjes, waar 50, 60 man sober bijeenkwamen en waarbij het vrome volk tegelijk ook een bescheiden, eenvoudig en ongeletterd volk was, maar van den HEERE geleerd? Is er nog wel een connectie tussen deze geschiedenis van de orthodoxe kerken en de nu ontstane megakerken met dito parkeerplaatsen, rijke entourage, dure pakken, duizelingwekkend orgels en imponerende zondagse manifestaties?

Er is toch wel wat veranderd, of niet?

gravo
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door MarthaMartha »

het lijkt allemaal spectaculair, maar vergeet niet dat de ggin een enorm kerkgebouw achterlaat en dat de gg zich in tweeën splitst. Als je een oude kerk niet kunt uitbreiden met een aantal zitplaatsen, dan moet je nieuw... het is een apart gezicht twee van die kolossen naast elkaar, daarom trekken ze wellicht zoveel nieuws, maar of het zoveel anders is dan andere nieuwe kerkgebouwen? ik vraag het me af....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

We staan er weer lekker gekleurd op. Waarom reageren mensen zo?? De politie bellen als er een camera staat te filmen :nonnon.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:We staan er weer lekker gekleurd op. Waarom reageren mensen zo?? De politie bellen als er een camera staat te filmen :nonnon.
sorry, waar heb je het over???
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Marnix »

edit... niet goed begrepen....
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 mar 2008, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:
freek schreef:We staan er weer lekker gekleurd op. Waarom reageren mensen zo?? De politie bellen als er een camera staat te filmen :nonnon.
sorry, waar heb je het over???
Moet je de Netwerk-aflevering even bekijken. (http://www.netwerk.tv)

De koster van één of andere kerk schakelde de politie in toen een cameraploeg daar stond te filmen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33376
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Tiberius »

gravo schreef:Er is toch wel wat veranderd, of niet?
Het zoutend zout wordt opgeslagen in een zoutpakhuis.

Overigens jammer dat ze er niet één kerk van gemaakt hebben.
Ze staan er dicht genoeg voor bij elkaar; zowel fysiek als qua leer.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ander »

Tja, 's zondags vroom en doordeweeks dreesman, dan heb je niet zulke goede ervaringen met refo's.

Ik vind filmen bij een kerkgang ongehoord en daarom logisch dat daar actie op ondernomen wordt. De refo's die op de markt gefilmd werden, op die ene mw. na die duidelijk schrok toen ze begreep dat het opgenomen was, reageerden heel normaal. Het is juist jammer dat we steeds minder mediaschuw worden.

Een mevrouw die bij kerken in aanbouw staat waar straks zondag aan zondag het evangelie van vrije genade mag klinken en daar staat te verkondigen dat ze graag op zondag naar het theater of naar het zwembad gaat, dat is ten diepste intriest. Hopelijk wordt ze uitgenodigd bij de opening van de kerkgebouwen.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door JALP »

Ander schreef:Tja, 's zondags vroom en doordeweeks dreesman, dan heb je niet zulke goede ervaringen met refo's.

Ik vind filmen bij een kerkgang ongehoord en daarom logisch dat daar actie op ondernomen wordt. De refo's die op de markt gefilmd werden, op die ene mw. na die duidelijk schrok toen ze begreep dat het opgenomen was, reageerden heel normaal. Het is juist jammer dat we steeds minder mediaschuw worden.

Een mevrouw die bij kerken in aanbouw staat waar straks zondag aan zondag het evangelie van vrije genade mag klinken en daar staat te verkondigen dat ze graag op zondag naar het theater of naar het zwembad gaat, dat is ten diepste intriest. Hopelijk wordt ze uitgenodigd bij de opening van de kerkgebouwen.
Moeten we weer mediaschuw worden begrijp ik uit je posting??? Alsjeblieft, kruip uit je schulp zeg... We mogen mensen zijn, die met onze beide benen in de bagger staan, maar met de bijbel in de hand. Dat betekent dus niet dat we 'de zondige media' maar moeten schuwen. Laten we er juist staan!

Ik zat pas te googlen en kwam een uitzending tegen van een programma "Nu we er toch zijn...". In dat programma wordt de gastvrijheid van een bepaalde plaats getest.
Ongeacht wat je van dit programma vind, heb ik me wel een beetje geschaamd hoe ze behandeld werden in bijv. Staphorst (immers.. een refo-bolwerk...) De deur werd letterlijk voor hun neus dichtgesmeten, de microfoon uit de handen geslagen. Is dat dan wat we moeten laten zien als christenen???
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ander »

Onzin JALP. Een van de vorige zomers gingen AD-journalisten op pad door heel Nederland. Eentje kwam in Staphorst aan en werd zeer gastvrij ontvangen in de (hersteld) Hervormde pastorie.

En al die onzinnige programma's waar ineens een microfoon onder je neus wordt gedoeld. Heel veel niet kerkelijken zouden misschien precies zo gereageerd hebben maar omdat het refo's zijn... Groot gelijk dat ze de deur dichtsmijten.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

JALP schreef:
Ander schreef:Tja, 's zondags vroom en doordeweeks dreesman, dan heb je niet zulke goede ervaringen met refo's.

Ik vind filmen bij een kerkgang ongehoord en daarom logisch dat daar actie op ondernomen wordt. De refo's die op de markt gefilmd werden, op die ene mw. na die duidelijk schrok toen ze begreep dat het opgenomen was, reageerden heel normaal. Het is juist jammer dat we steeds minder mediaschuw worden.

Een mevrouw die bij kerken in aanbouw staat waar straks zondag aan zondag het evangelie van vrije genade mag klinken en daar staat te verkondigen dat ze graag op zondag naar het theater of naar het zwembad gaat, dat is ten diepste intriest. Hopelijk wordt ze uitgenodigd bij de opening van de kerkgebouwen.
Moeten we weer mediaschuw worden begrijp ik uit je posting??? Alsjeblieft, kruip uit je schulp zeg... We mogen mensen zijn, die met onze beide benen in de bagger staan, maar met de bijbel in de hand. Dat betekent dus niet dat we 'de zondige media' maar moeten schuwen. Laten we er juist staan!

Ik zat pas te googlen en kwam een uitzending tegen van een programma "Nu we er toch zijn...". In dat programma wordt de gastvrijheid van een bepaalde plaats getest.
Ongeacht wat je van dit programma vind, heb ik me wel een beetje geschaamd hoe ze behandeld werden in bijv. Staphorst (immers.. een refo-bolwerk...) De deur werd letterlijk voor hun neus dichtgesmeten, de microfoon uit de handen geslagen. Is dat dan wat we moeten laten zien als christenen???
Inderdaad! Christenen hoeven zich nergens voor te schamen en hebben al helemaal niets te verbergen!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Marnix »

Bedoelt de Bijbel dat met "uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend"? Als een ander niet vriendelijk is is het logisch dat jij dat ook niet bent? Kom op zeg, gaan we hier nou het oog om oog, tand om tandprincipe leren?

Verder, wat is er mis met de filmbeelden bij de kerk? Er wordt gefilmd hoe mensen naar een kerkgebouw lopen en het gebouw binnen gaan. Er zijn geen beelden van een kerkdienst gemaakt. Hoezo is dat niet gepast? Wat is het probleem? Wat hebben de journalisten verkeerd gedaan? Jammer dat men zo geheimzinnig doet over de kerkgang. Gastvrij is het niet.

Net als het gesprekje dat ongeveer zo gaat:

- Er zijn mensen bang dat er nog meer reformatorische christenen komen en ze daardoor op zondag steeds minder mogen.
- Dan moeten ze maar naar een ander dorp verhuizen
- Dus ze mogen niet werken in de tuin of naar het zwembad?
- Absoluut niet
- En als uw buurman op zondag in zijn voortuintje zou werken?
- Dan zou ik hem er op wijzen dat we dat niet gewoon zijn.

Erg gastvrij.... vooral als het gaat om in de tuin werken, iets wat de Bijbel nergens verbiedt. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat mensen daar bang voor zijn.

Overgens schiet het ook niet zo op, mensen alleen vertellen wat ze niet mogen.... je moet ze van het waarom overtuigen (als dat er is). Waarom gebeurt dat zo weinig?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Jongere »

Het is inderdaad jammer dat mensen er 'bang' voor zijn. Dat is echt niet alleen omdat 'men toch negatief tegenover christenen staat'.

Trouwens, Monique Rosbergen (dat gemeenteraadslid) mag haar positie t.o.v. de democratie wel eens gaan bepalen. Ze is bang dat als Barneveld reformatorischer wordt, dat het consequenties gaat hebben in het openbaar bestuur. Volgens mij is dat logisch? :mosc Ik denk dat je dan eerder maar eerlijk moet zeggen dat je de hele SGP wil verbieden dan dat je op deze omslachtige manier dingen probeert aan te kaarten.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ander »

Precies ja, dat dacht ik ook toen ik die mw. hoorde redeneren.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door freek »

Jongere schreef:Het is inderdaad jammer dat mensen er 'bang' voor zijn. Dat is echt niet alleen omdat 'men toch negatief tegenover christenen staat'.

Trouwens, Monique Rosbergen (dat gemeenteraadslid) mag haar positie t.o.v. de democratie wel eens gaan bepalen. Ze is bang dat als Barneveld reformatorischer wordt, dat het consequenties gaat hebben in het openbaar bestuur. Volgens mij is dat logisch? :mosc Ik denk dat je dan eerder maar eerlijk moet zeggen dat je de hele SGP wil verbieden dan dat je op deze omslachtige manier dingen probeert aan te kaarten.
Dat is inderdaad de bijzondere logica van seculier Nederland. De meerderheid mag alles doordrammen, maar o wee als die meerderheid orthodox is...
Plaats reactie