Leeftijden in Genesis

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Bonny »

Maar heeftde mens niet tijd bepaalt adh van zon maan en sterren
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door MarthaMartha »

Bonny schreef:Maar heeftde mens niet tijd bepaalt adh van zon maan en sterren
Om de tijd te laten stil staan, liet God de zon stilstaan lezen we ergens in koningen/kronieken

Hij geeft de tijd aan als Hij zegt: het was avond geweest en morgen geweest, de ** dag, zejker in combinatie met: het duister noemde Hij nacht en het licht dag.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Bonny »

Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >
The Groom's still waiting at the altar
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door albion »

Bonny schreef:Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >

Hoe zit het dan met de eeuwigheid??? Is dat ook door de mens bedacht??? Ik dacht dat er in Prediker stond: Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (even uit mijn hoofd) en inderdaad dan spreekt het Woord niet over een tijd van leven, als je dat soms bedoelt???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Bonny »

albion schreef:
Bonny schreef:Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >

Hoe zit het dan met de eeuwigheid??? Is dat ook door de mens bedacht??? Ik dacht dat er in Prediker stond: Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (even uit mijn hoofd) en inderdaad dan spreekt het Woord niet over een tijd van leven, als je dat soms bedoelt???
Ik bedoel de verdeling in jaren dagen etc. Daarnaast is Prediker volgens de meeste deskundigen opgesteld door Salomo.
The Groom's still waiting at the altar
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door albion »

Bonny schreef:
albion schreef:
Bonny schreef:Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >

Hoe zit het dan met de eeuwigheid??? Is dat ook door de mens bedacht??? Ik dacht dat er in Prediker stond: Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (even uit mijn hoofd) en inderdaad dan spreekt het Woord niet over een tijd van leven, als je dat soms bedoelt???
Ik bedoel de verdeling in jaren dagen etc. Daarnaast is Prediker volgens de meeste deskundigen opgesteld door Salomo.

Dat kan wel waar zijn, maar ik ga ervan uit dat de Bijbel Gods Woord is, van Genesis tot Openbaring en een ieder die er in geschreven heeft geleid is door de Heilige Geest.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Bonny schreef:Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >

Hoe zit het dan met de eeuwigheid??? Is dat ook door de mens bedacht??? Ik dacht dat er in Prediker stond: Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (even uit mijn hoofd) en inderdaad dan spreekt het Woord niet over een tijd van leven, als je dat soms bedoelt???
De tijd is niet door mensen bedacht. De mens heeft alleen tijd enigzins gedefinieerd. We zien dat God dag en nacht schiep, de mens heeft het stelsel van uren, minuten en seconden bedacht. Net als bijvoorbeeld met afstanden. God schiep ruimte en dus ook afstanden, de mens heeft slechts bedacht de ene afstand centimeter te noemen 100 cm een meter enzovoorts. De mens bedacht de tijd dus niet en ook niet de eeuwigheid, hoewel je, als je naar Genesis kijkt, kan stellen dat de er tijd was en de mens onsterfelijk was en eeuwigheid dus gewoon inhield: Tijd zonder einde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door albion »

Marnix schreef:
albion schreef:
Bonny schreef:Bovendien: God is tijdloos, Hij was er en is er en zal er zijn. Wij kunnen ons daar moeijlijk een voorstelling van maken. Wij denken altijd in tijd, een begin en eind. God heeft geen begin en eind, zie ook Genesis. Daarom: ik blijf erbij dat de mens de tijd bedacht heeft.

(Even luchtig tussendoor: ik hoorde een Jetty Mathurin ooit zeggen dat de blanke mens de klok heeft uitgevonden, maar de zwarte mens de tijd... ;) >

Hoe zit het dan met de eeuwigheid??? Is dat ook door de mens bedacht??? Ik dacht dat er in Prediker stond: Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven (even uit mijn hoofd) en inderdaad dan spreekt het Woord niet over een tijd van leven, als je dat soms bedoelt???
De tijd is niet door mensen bedacht. De mens heeft alleen tijd enigzins gedefinieerd. We zien dat God dag en nacht schiep, de mens heeft het stelsel van uren, minuten en seconden bedacht. Net als bijvoorbeeld met afstanden. God schiep ruimte en dus ook afstanden, de mens heeft slechts bedacht de ene afstand centimeter te noemen 100 cm een meter enzovoorts. De mens bedacht de tijd dus niet en ook niet de eeuwigheid, hoewel je, als je naar Genesis kijkt, kan stellen dat de er tijd was en de mens onsterfelijk was en eeuwigheid dus gewoon inhield: Tijd zonder einde.
Ik denk dat je hiermee gelijk hebt " De mens bedacht de tijd dus niet en ook niet de eeuwigheid, hoewel je, als je naar Genesis kijkt, kan stellen dat de er tijd was en de mens onsterfelijk was en eeuwigheid dus gewoon inhield: Tijd zonder einde
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Bookreader »

ZWP schreef:Op wikipedia kwam ik een interessante theorie tegen over de hoge leeftijden en Genesis. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Genealogie ... nt_numbers.

Een korte samenvatting:

Als je kijkt naar de ratio tussen de leeftijd waarop men stierf en de leeftijd waarop men vader werd, komt je uit op getallen rond de 4 à 5. Bijvoorbeeld Adam stierf op 930 jarige leeftijd, terwijl hij op 230 jarige leeftijd vader werd: 930/230 = 4,04.
Deze ratio's komen overeen met wat op de huidige ook normaal/mogelijk is: 20 * 4 = 80 en 18 * 5 = 90.

Maar wat zou een verklaring kunnen zijn van de uitzonderlijke hoge getallen voor de leeftijden? Vooral het feit dat deze mannen pas na 2 eeuwen kinderen kregen is vrij opmerkelijk.

Decimale punt
The getallen in Genesis 5 zijn waarschijnlijk eerst opgeschreven volgens oudere schrijfswijzen, vóórdat de sexagesimale verdeling werd gebruikt en dus niet in het decimale systeem zoals wij dat nu kennen. Wanneer je deze getallen rechtstreeks overzet in het decimale systeem (zoals in vele vertalingen gedaan wordt) ontstaan er fouten.

Omdat Genesis 5 volgens de Septuagint de telwoorden 0, 2, 5 en 7 in de eenheids-positie heeft (het cijfer aan de rechterkant), en niet 1, 3, 4, 6, 8 of 9 (voor Methusalem), lijkt het waarschijnlijk dat die eenheids cijfers kwarten van een tijdseenheid voorstellen overgezet naar tienden. Twee tiende (0,2) en 7 tiende (0,7) waren gewoon 1 cijfer benaderingen van één kwart (0,25) en driekwart (0,75).De 5 betekende gewoon een half.
Als het gewoon om zonnejaren gaat was het meest rechtse cijfer een aanduiding voor 1/10 (0,1) jaar.
Bv de 165 jaar van Mahalalel, kan heel goed 16,5 zonnejaren zijn, m.a.w. hij was 16,5 jaar toen hij vader werd van Jared.

Wanneer men dus uit gaat van één decimaal getal in Genesis 5 komt men op de volgende leeftijden (eerst leeftijd vader, dan leeftijd van overlijden:

Adam 23.0 93.0
Seth 20.5 91.2
Enosh 19.0 90.5
Kenan 17.0 91.0
Mahalalel 16.5 89.5
Jared 16.2 96.2
Enoch 16.5 36.5
Methuselah 16.7 96.9
Lamech 18.8 75.3
Noah 50.0 95.0

Dus door aan te nemen dat de Septuagint wel de originele getallen heeft, maar dat de decimale punt niet "meevertaald" is, kan men tot redelijkere leeftijden komen.

Wat denken jullie hiervan?
Ik vind de leeftijden waarom de meesten bij die berekening kinderen krijgen wel ultra-jong. Biologisch zal het denk ik niet onmogelijk zijn, en wie hoe anders die cultuur toen was. Maar op je zestiende al een zoon verwekken...?? :quoi Vergeet hiet dat daar ook nog een zwangerschap van 9 maanden aan vooraf gaat! Ik vind dat niet zo erg voor de hand liggen.
Een andere kritische gedachte hierbij: blijft er zo niet èrg weinig tijd over tussen schepping en zondvloed?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Marnix »

En dan missen er in het rijtje ook nog een aantal mensen die nog veel eerder vader werden (Arpechsad kreeg al een zoon toen hij 35 was, Selach kreeg een zoon toen hij 30 was, Peleg en Serug kregen een zoon op hun 30e, Nachor op zijn 29e.) Als je dat nog eens gaat omrekenen wordt het allemaal wel heel erg dubieus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Jan »

Marnix schreef:En dan missen er in het rijtje ook nog een aantal mensen die nog veel eerder vader werden (Arpechsad kreeg al een zoon toen hij 35 was, Selach kreeg een zoon toen hij 30 was, Peleg en Serug kregen een zoon op hun 30e, Nachor op zijn 29e.) Als je dat nog eens gaat omrekenen wordt het allemaal wel heel erg dubieus.
Maar kijk ook eens naar Noach:
Gen 5:32 En Noach was vijfhonderd jaar oud, en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.

Kanttekening: 21 Dat is hier te zeggen: hij begon te gewinnen; als Gen. 11:26. Want deze drie zonen zijn niet in één jaar geboren, maar eerst Jafeth, daarna Sem, en ten laatste Cham. Zie Gen. 9:24; 11:10. Sem wordt hier de eerste gesteld, als een godvruchtig voorvader van onzen Heere Jezus Christus, naar het vlees, mitsgaders van alle Hebreeën. Zie Gen. 10:21, enz.
Eerst Jafeth, toen Noach 100 was (zie bovengenoemde tekst)
Daarna Sem, toen Noach 102 was (Sem was 100 toen hij vader werd, 2 jaar na de vloed)
Tenslotte Cham, deze was Noach 'kleinste zoon'.

Als we de leeftijden door 10 delen, dan zit er tussen Jafeth en Sem 2/10 jaar, ofwel 73 dagen? ::please
Dus als wikipedia gelijk zou hebben, dan moeten de biologen mij maar vertellen hoe de zwangerschappen vroeger verliepen. Tegenwoordig langer dan 73 dagen!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Charles »

Ik ben Genesis aan het lezen en las een geslachtsregister waarbij diverse mensen hun eerste kind kregen rond hun 30ste. Daarbij dacht ik: dat is best jong als je het vergelijkt met andere plekken in Genesis, daar was men veel ouder bij het krijgen van het eerste kind (ongeveer na het eerste kwart van de totale leeftijd, verhoudingsgewijs dus net als nu). Daarop dacht ik: je zou hier een prima tijdlijn van kunnen maken. Aangezien dat ongetwijfeld al eens is gedaan Googelde ik er op en vond inderdaad tijdlijnen. Die vond ik nogal opvallend want zag daarin dat Noach nog leefde toen Abraham werd geboren etc.

Toen stuitte ik op afwijkende tijdlijnen gebaseerd op de Septuagint. De bereikte leeftijden zijn daarin hetzelfde maar de leeftijd waarop men het eerste kind kreeg is steeds 100 jaar later. Dus rond 130 ipv 30. Enkele uitzonderingen daargelaten waarop in de Masoretische tekst wel dezelfde leeftijd als in de Septuagint wordt gebruikt omdat, als je er 100 jaar vanaf trekt, degene wel erg jong is om vader te worden. Dat lijkt te pleiten voor de getallen in de Septuagint. Door getallen uit de Septuagint schuift de tijdlijn opeens uit elkaar en ziet er - wat mij betreft - opeens realistischer uit. Mij lijken de getallen uit de Septuagint daarom veel aannemelijker (zie ook hier vanaf pagina 7: https://welleweerd.net/studie/chrono.pdf).

Zie tijdlijn op basis van de masoretische tekst bovenaan (SV en KJV gebruiken die) en de Septuagint onderaan.

Afbeelding

Hier de leeftijden zoals genoemd in de Masoretische tekst, de Sameritaanse tekst en in de 3e kolom de Septuagint.

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door -DIA- »

Zomaar een gedachte tussendoor als het mag...
Hoe zou de gehele aarde bewoond worden als de mensen toen ten hoogste 70 of 80 jaren oud werden? En hoe zou de Godsgeschiedenis van Schepping tot Zondvloed onder de 'kinderen Gods' zo goed zijn bewaard? Immers is Gods Woord het einde van alle tegenspraak, die dwaze en nietige stervelingen proberen te bedenken? Dat zeiden tenminste de eenvoudigen, die God steeds wil gadeslaan... Nee, ik weet het wel, die waren nooit zo in tel bij de wereld en de ''godsdienst", maar daardoor maakt het de Godsopenbaring nog meer aannemelijk, zo dat al mogelijk zou zijn, immers hierop richt zich de mens met hun overste, de vorst der duisternis? Of is dit te 'simpel' gedacht. We zullen zien of er reacties op komen... Laten we maar eens wat meer op de kinderkens letten, of de eenvoudigen, die vaak meer weten dan de geleerde maar toch zo dwaze mens, die van nature dood ligt in de zonden en misdaden, geen besef heeft van God en Goddelijke zaken, en zichzelf verheft op zijn kennen en kunnen (zie torenbouw van Babel, zich proberen te nestelen tussen de sterren, en actueler, bv. mensen die denken dat met een vaccin het virus uit te roeien, waarbij ze geen God van node hebben, maar Samen het virus wel zullen verdrijven), en daarbij geen deel dan in dit leven wachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8304
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Zomaar een gedachte tussendoor als het mag...
Hoe zou de gehele aarde bewoond worden als de mensen toen ten hoogste 70 of 80 jaren oud werden? En hoe zou de Godsgeschiedenis van Schepping tot Zondvloed onder de 'kinderen Gods' zo goed zijn bewaard? Immers is Gods Woord het einde van alle tegenspraak, die dwaze en nietige stervelingen proberen te bedenken? Dat zeiden tenminste de eenvoudigen, die God steeds wil gadeslaan... Nee, ik weet het wel, die waren nooit zo in tel bij de wereld en de ''godsdienst", maar daardoor maakt het de Godsopenbaring nog meer aannemelijk, zo dat al mogelijk zou zijn, immers hierop richt zich de mens met hun overste, de vorst der duisternis? Of is dit te 'simpel' gedacht. We zullen zien of er reacties op komen... Laten we maar eens wat meer op de kinderkens letten, of de eenvoudigen, die vaak meer weten dan de geleerde maar toch zo dwaze mens, die van nature dood ligt in de zonden en misdaden, geen besef heeft van God en Goddelijke zaken, en zichzelf verheft op zijn kennen en kunnen (zie torenbouw van Babel, zich proberen te nestelen tussen de sterren, en actueler, bv. mensen die denken dat met een vaccin het virus uit te roeien, waarbij ze geen God van node hebben, maar Samen het virus wel zullen verdrijven), en daarbij geen deel dan in dit leven wachten.
Toen Leonhard Euler (een van de grootste wiskundigen uit de geschiedenis) zijn werk schreef over exponentiele groei ging hij (bijna precies) op de eerste vraag in. Hij keek hoe het mogelijk was om vanaf de zondvloed tot zijn tijd (de achtiende eeuw) zoveel mensen op aarde te zien. Hij gebruikte zijn werk apologetisch en schreef ongeveer dat de twijfelaars niet veel van wiskunde begrepen.

Zeg dat voor de zondvloed iedere vrouw gemiddeld 5 dochters kreeg en dat een "gemiddelde generatie" (dat is trouwens lastig te definieren in dit geval) ongeveer 100 jaar was. dan heb je van Adam tot Noach ongeveer 16 generaties en dat zou neerkomen op 150 miljard vrouwen. Dat is best veel. (En bij 10 generaties -tot Noachs geboorte- zou dat neerkomen op tien miljoen, wat nog steeds de moeite is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie