Frustreren van het ambtelijk apparaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Frustreren van het ambtelijk apparaat

Bericht door Pim »

Wellicht hebben jullie ook je OZB aanslag ontvangen met de nieuwe WOZ waarde van jullie woning.

Er is een mogelijkheid om bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ waarde. Van verschillende mensen hoor ik de reactie: dat moet je altijd doen. Wie-weet helpt het wat.

Is het eigenlijk wel Christelijk om bezwaar te maken als je weet dat de WOZ waarde nog steeds lager is dan de waarde waartegen huizen in je straat/omgeving verkocht worden? Stel je WOZ waarde is EUR 150.000 en huizen in je buurt staan voor 190.000 te koop. Dan is het toch feitelijk een reeële waarde?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Hoewel ik het met je eens bent dat de WOZ waarde in de meeste gevallen nog altijd een stuk lager is dan de marktwaarde, is het probleem m.i. dat de tarieven per 1000 euro veelal gelijk blijven. De gemeente strijkt dus een hoop extra geld op, terwijl ze daar niets tegenoverstellen en je in feite ook niet rijker bent geworden. Prijsstijgingen gelden immers voor alle huizen, dus als je het jouwe verkoopt, heb je je 'winst' hard nodig om je volgende huis te kunnen financieren. Het onrechtvaardige ligt m.i. in de gelijkblijvende tarieven, niet in de gestegen WOZ waarde.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
al is het een hard gelag om in 1 klap heel veel meer te moeten gaan betalen, toch is het idd niet oneerlijk

maar weet iemand ook of er een maximum is aan de stijging die doorgevoerd mag worden?

een familielid van ons werd in 1 x ruim 80% hoger aangeslagen, is dat toegestaan?
Mijn ouders ook meer dan 70% stijging. Nu is daar het probleem dat er eigenlijk geen vergelijkbare huizen in de omgeving staan, dus dan is het nog te verdedigen om een taxatierapport op te vragen. Ik weet niet of er een max. aan zit.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Wellicht hebben jullie ook je OZB aanslag ontvangen met de nieuwe WOZ waarde van jullie woning.

Er is een mogelijkheid om bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ waarde. Van verschillende mensen hoor ik de reactie: dat moet je altijd doen. Wie-weet helpt het wat.

Is het eigenlijk wel Christelijk om bezwaar te maken als je weet dat de WOZ waarde nog steeds lager is dan de waarde waartegen huizen in je straat/omgeving verkocht worden? Stel je WOZ waarde is EUR 150.000 en huizen in je buurt staan voor 190.000 te koop. Dan is het toch feitelijk een reeële waarde?
maar de WOZ-waarde is niet de actuele waarde waar nu de huizen voor te koop staan, de nieuwe WOZ-taxatie heeft als peildatum 1-1-2003
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door David J
Hoewel ik het met je eens bent dat de WOZ waarde in de meeste gevallen nog altijd een stuk lager is dan de marktwaarde, is het probleem m.i. dat de tarieven per 1000 euro veelal gelijk blijven. De gemeente strijkt dus een hoop extra geld op, terwijl ze daar niets tegenoverstellen en je in feite ook niet rijker bent geworden. Prijsstijgingen gelden immers voor alle huizen, dus als je het jouwe verkoopt, heb je je 'winst' hard nodig om je volgende huis te kunnen financieren. Het onrechtvaardige ligt m.i. in de gelijkblijvende tarieven, niet in de gestegen WOZ waarde.
Dat is toch met alles? De benzine wordt ook duurder, zonder dat er wat aan dat goedje verandert....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door David J
Hoewel ik het met je eens bent dat de WOZ waarde in de meeste gevallen nog altijd een stuk lager is dan de marktwaarde, is het probleem m.i. dat de tarieven per 1000 euro veelal gelijk blijven. De gemeente strijkt dus een hoop extra geld op, terwijl ze daar niets tegenoverstellen en je in feite ook niet rijker bent geworden. Prijsstijgingen gelden immers voor alle huizen, dus als je het jouwe verkoopt, heb je je 'winst' hard nodig om je volgende huis te kunnen financieren. Het onrechtvaardige ligt m.i. in de gelijkblijvende tarieven, niet in de gestegen WOZ waarde.
bijna overal zijn dacht ik de tarieven verlaagt om de waardestijging (hoewel maar voor een deel natuurlijk) te compenseren

[Aangepast op 7/3/05 door limosa]
limosa

Bericht door limosa »

overigens is het zo dat de gemeenten zelf aangeven dat je taxatie-rapport mag opvragen, dus van "frustratie van het ambelijk apparaat" lijkt me geen sprake, iets anders is dat je tot aan het Europesche Hof doorgaat met procederen omdat je de taxatie 1000 euri to hoog vind (bij wijze van spreken)
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Bericht door lammert »

Als je ongeveer weet wat de waarde van de huizen in je omgeving is of waar
ze voor verkocht zijn kun je zelf bepalen of je bezwaar aantekent.

Waar ik echter het meest van baal dat de gemeenten zelf
de tarieven van de WOZ mogen bepalen.

Zo is de eigenhuis bezitter gewoon een melkkoe van de gemeente.

:?:mad::?:mad:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De waarde is de taxatiewaarde per 1-1-2003. In Gouda kreeg je netjes een drietal referentiewoningen die recent verkocht zijn erbij vermeld.

Het is een fabeltje dat de tarieven gelijk blijven. Als de totale waarde met 50% stijgt zullen de tarieven eerst met 33% naar beneden worden aangepast. Dan blijft de opbrengst gelijk. Vervolgens kan er wel weer een verhoging worden toegepast, maar die is aan een maximum gebonden.

Stijgt je woning met meer dan het gemiddelde, dan heb je wel pech.

Mijn woning steeg met 48% in waarde. De OZB daalde met 6 euro. De rest steeg wel en de zalmsnip is weg. De totale nota steeg met 70 euro.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Alfabandito

Bericht door Alfabandito »

In de discussie mis nog een wezenlijk element, wat wel is aangekaart door Pim: kun je als Christen alleen maar om zo voordelig mogelijk uit te zijn of uit frustratie bezwaar indienen (of soms dus ook 'verzinnen');
Dit speelt ook bij indienen van standaardbezwaren voor snelhieds- of parkeerboetes. Iedereen weet dan al dat hij in overtreding was, maar ja, wie weet...
Plaats reactie