Themadiensten

Plaats reactie
Duplomaat

Themadiensten

Bericht door Duplomaat »

In onze gemeente (Hervormd Gereformeerd, maar dat doet er in dit geval niet zoveel toe), zijn themadiensten helemaal in. Ik heb op zich niks tegen diensten met een thema, integendeel, maar in het algemeen zijn themadiensten vooral 'lezingen' over een ethisch onderwerp. Mijns inziens past dat meer in het kader van JV of iets dergelijks. Bij zulke gelegenheden zou er dan ook ruimte zijn voor feed-back, die bij een kerkdienst iha ontbreekt. Kerkdiensten zijn volgens mij bedoeld om je tot Christus te leiden. Natuurlijk zitten aan het leven met Christus ook ethische consequenties vast, maar een puur ethische preek vind ik vaak zo beperkt.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als het thema's zijn zoals bv. Ruth, nachtgezichten van Zacharia etc. dan is er niets mis mee, integendeel dat zet aan tot studie van de predikant. Zijn het echter thema's als de 'Wet en Evangelie', 'Zekerheid van het geloof' etc. dan passen die mi beter op een avond door de weeks.
spankie

Bericht door spankie »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Zijn het echter thema's als de 'Wet en Evangelie', 'Zekerheid van het geloof' etc. dan passen die mi beter op een avond door de weeks.
Bij ons in de kerk is het de gewoonte om in de zondagavonddienst een preek over de catechismus te houden. Alle zondagen worden zodoende ieder jaar afgewerkt. Omdat ieder zondag zn eigen thema heeft, kun je deze diensten eigenlijk ook als themadiensten zien. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ikzelf ben iig geen voorstander van het ieder jaar weer doorwerken van de HC. Er zitten uiteraard zondagen tussen waar je ieder jaar wel over kunt preken (en nog wel meerdere keren per jaar ook), maar om nou ieder jaar een keer een preek te houden over bijvoorbeeld 'gij zult niet stelen', dat vind ik niet zo zinvol.

[Veranderd op 30/3/02 door spankie]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het kan voor je gevoel soms niet leuk zijn als elke keer alle zondagen van de HC worden behandeld. Maar ik denk toch dat het heel nuttig is. Als je de uitleg van de 10 geboden krijgt zie je telkens werd hoe slecht wij wel niet zijn en de geboden overtreden; door gedachten, woorden of werken. Altijd zijn we weer schuldig en het is goed als we via een HC-preek hierop worden gewezen.

Verder weet ik dat een Ger. Gem. predikant een keer voor in de plaats de HC heel de NGB heeft behandeld. De gemeente en hij zelf ervaarde dit toen als heel verdiepend en verrijkend.
Duplomaat

Bericht door Duplomaat »

Met 'themadienst' wordt in onze kerk een speciale dienst voor jongeren bedoeld. Deze diensten hebben een actueel thema, bijvoorbeeld: hoe ga je verantwoord om met je tijd, hoe richt je je verkering in enzovoorts. Daarnaast hebben we de 'gewone' HC-diensten, die dus ook wel in een bepaald thema staan, maar volgens de organisatoren niet voldoende aansluiten op de leefwereld van jongeren...
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

De eredienst op zondag is naar mijn idee alleen bestemd voor onderwijs uit Gods Woord.
Actuele thema's horen hierin niet thuis. Deze thema's moet men maar op de JV of iets dergelijks behandelen. Enne..als jongeren echt zoveel behoefte hebben aan een themadienst dan door-de-weeks. Men komt dan als men echt belangstelling heb!
P.Paape

Bericht door P.Paape »

De eredienst op zondag is naar mijn idee alleen bestemd voor onderwijs uit Gods Woord.
Actuele thema's horen hierin niet thuis. Deze thema's moet men maar op de JV of iets dergelijks behandelen. Enne..als jongeren echt zoveel behoefte hebben aan een themadienst dan door-de-weeks. Men komt dan als men echt belangstelling heb!
Allez zeg... Maar 't is toch echt ook heel noodzakelijk om Gods Woord in het dagelijks leven te plaatsen. In de eredienst kunnen onze levensproblemen toch aan de hand van de Schrift worden uitgelegd en getoetst?! Dit zal verhelderend werken voor jong én oud. Ik ben in principe niet tegen op themadiensten, tenzij ze totaal uit het (kerkelijk) verband getrokken worden. Ter illustratie: een Harry Potter kerkdienst....:#

Prediking aan de hand van de Heidelberger kan toch hand in hand gaan met de exegese van de Bijbel m.b.t. de tijd waarin we leven en zijn problemen?

En, hoe wenst u dan de dienst voor onze verstandelijk gehandicapten? Zij zullen vaak niet alles mentaal verstaan en een dienst op jongerenniveau komt zo al veel duidelijker over. Bent u ook erop "tegen" om de aangepaste diensten voor gehandicapten in de gemeente op zondag te houden?
Zowel de jongerendiensten als de aangepaste diensten vallen toch ook onder "eredienst"?

Ik hoop niet dat de eredienst een moeilijk verteerbare hap informatie moet zijn voor jeugd, mentaal zwakken en geïnteresseerde "buitenstaanders". Zo jaagt men m.i. deze lieden uit de kerk.

Spreek klaar in het onderricht, zodat de hoorder het vertelde op zijn/haar geestelijk leven kan toepassen. Een themadienst is daarvoor een heel mooi initiatief.

P.Paape
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Het ligt eraan waar zo'n dienst over gaat. Laatst stond er in de krant (RD of ND) dat er een themadienst over Harry Potter (:?) was gehouden dat vind ik een beetje te ver gaan. :mad:

[Veranderd op 2/4/02 door secret boy]
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Ja, in de GG Zeist, waar ik toe behoor, hebben we vorig jaar ook de NBG behandeld. Enkele jaren daarvoor de Dortse Leerregels.
Themadiensten zijn er ook wel. Als er preekbespreking is wil het nog wel eens zijn dat de preek wordt aangepast. Bijvoorbeeld op bepaalde zaken die leven. Bijvoorbeeld toen er in korte tijd veel schokkende sterfgevallen waren. De zin van lijden, e.d.
madelief

Bericht door madelief »

Waarom niet thema diensten?
Is het bevestigen van ambstdrager ook niet een thema dienst?
En is misschien wel goed om mensen te trekken..................
En sta eens open voor veranderingen.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Themadiensten? Is elke dienst niet al een themadienst op zich?
Plaats reactie