catechismuspreek - vrije preek.

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door aritha »

Heeft een vrije preek meerwaarde boven catechismuspreek?
Is een vrije tekstkeuze meer God stem dan een catechismuspreek.
:quoi
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door freek »

Ik ben tegenstander van cathechismusprediking. Ik zie liever dat de leerdiensten besteed worden om bijv. stelselmatig één van de brieven van Paulus te behandelen. Catechismuspreken vind ik zelden boeiend en leerzaam, en al helemaal niet stichtelijk. De enige mooie catechismuspreek heb ik onlangs gehoord van ds. Zweistra, over zondag 1. Die was echt ongekend rijk. (Ik heb hem trouwens op papier, dus liefhebbers mogen een pb sturen) Maar verder :nonnon
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door memento »

Ik ben groot voorstander van de leerdienst! Ik zou dit alleen wel breder getrokken zien dan de HC. Niet alleen de HC, maar ook de DL en NGB moeten weer bekend, geliefd en geleefd worden!

Ook de leerstukken uit het apostolicus, belijdenis van Athanasius en Nicea, zijn het m.i. ook waard om wat leerdiensten aan besteed te hebben. Zeker als je soms hoort welke rare ideeën (lees: ideeën waarmee mensen zich, onbewust, buiten het christendom zetten) er soms leven over de heilige Drie-Eenheid, ook binnen de ger. gez.

Kortom, de leerdienst is uiterst nodig! Ook nu nog, of beter gezegd: Juist nu!

-------------
PS> Wel ben ik tegenstander van het alleen maar, en steeds weer, doorpreken van de HC. Dat wekt verveling op, simpelweg omdat slechts weinig predikanten in staat zijn om 2 keer over 1 zondag uit de HC te preken, zonder daarbij precies dezelfde preek te houden. De leerdienst heeft als doel om de mensen de christelijke leer bij te brengen, en als dat inhoud dat men alleen maar te horen krijgt wat men al lang weet, wordt daarmee het doel gemist. Wat enorm zonde is, want in de DL, NGB, en Nicea staat nog zoveel, wat vaak erg onbekend is!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Zonderling »

aritha schreef:Heeft een vrije preek meerwaarde boven catechismuspreek?
Is een vrije tekstkeuze meer God stem dan een catechismuspreek.
:quoi
Bij sommige oude schrijvers zie je dat zij náást de zondag uit de catechismus óók een tekst gebruikten.
Maar in wezen maakt dat niet heel veel uit wanneer maar uit en naar Gods Woord gepreekt wordt. En dat moet zeker ook in een catechismuspreek.
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door JaCa »

Ik vind het ook niet goed dat een chathechismus preek inplaats van een bijbel preek komt.

Over dat het niet stichtelijk zou zijn....dan ligt het heel erg aan van wíe je het hoort.. en welke zondag...
Maar sommige dingen zijn gewoon ook helemaal niet meer ter sprake in het kerkelijk leven anno 2008.

My one and only goal;
His image in my soul.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door refo »

Als er een tijd geen leerdiensten zijn geweest is het wel weer eens goed. Maar die HC is op zichzelf duidelijk genoeg, daar hoef je toch niet apart over te gaan preken?

De DL zijn minder geschikt om uit te preken. De DL omdat het min of meer een 'one-issue' (lees four-issues) geschrift is.
De NGB zijn er niet voor bedoeld.

Gebruik de 3 FvE voor door de weekse avonden met discussiemogelijkheid. Gebruik de zondag voor Woordbediening.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door memento »

De DL zijn minder geschikt om uit te preken. De DL omdat het min of meer een 'one-issue' (lees four-issues) geschrift is.
Dan hou je er 4, of desnoods nog minder, preken over. Ook al behandeld het relatief weinig thema's, dan nog zijn het zaken die het zeker wel waard zijn gehoord en gepreekt te wordne
De NGB zijn er niet voor bedoeld.
Klopt, niet voor bedoelt, wel voor geschikt. Veel van de leerstukken die in de NGB behandeld worden, zijn veel te weinig bekend! En of je dat oplost door de NGB door te preken, of bv de Westminster Catechismus, of door zelf een lijstje met onderwerpen samen te stellen, maakt weinig uit. Waar het mij om gaat is dat we de leer-diensten weer gaan gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: De leer over te dragen. M.i. vallen daar ook de leerstukken onder, die de HC niet noemt, maar bv de NGB wel.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door albion »

memento schreef:Ik ben groot voorstander van de leerdienst! Ik zou dit alleen wel breder getrokken zien dan de HC. Niet alleen de HC, maar ook de DL en NGB moeten weer bekend, geliefd en geleefd worden!

Ook de leerstukken uit het apostolicus, belijdenis van Athanasius en Nicea, zijn het m.i. ook waard om wat leerdiensten aan besteed te hebben. Zeker als je soms hoort welke rare ideeën (lees: ideeën waarmee mensen zich, onbewust, buiten het christendom zetten) er soms leven over de heilige Drie-Eenheid, ook binnen de ger. gez.

Kortom, de leerdienst is uiterst nodig! Ook nu nog, of beter gezegd: Juist nu!

-------------
PS> Wel ben ik tegenstander van het alleen maar, en steeds weer, doorpreken van de HC. Dat wekt verveling op, simpelweg omdat slechts weinig predikanten in staat zijn om 2 keer over 1 zondag uit de HC te preken, zonder daarbij precies dezelfde preek te houden. De leerdienst heeft als doel om de mensen de christelijke leer bij te brengen, en als dat inhoud dat men alleen maar te horen krijgt wat men al lang weet, wordt daarmee het doel gemist. Wat enorm zonde is, want in de DL, NGB, en Nicea staat nog zoveel, wat vaak erg onbekend is!
Ik ben ook een voorstand(ster) van het preken uit de HC. Omdat we drie keer kerk hebben, lezen we 's morgens de wet, 's middags de artikelen en 's avonds een stuk uit de DL voor, voordat de dienst begint. Het is wel leerzaam.
Het is duidelijk dat de ene ds helderder in de uitleg is dan de andere, maar dat kun je ook zeggen van het uitleggen van een tekst. Ik heb ooit eens een paar catechismuspreken van ds. Tukker beluisterd en de uitleg was heel helder. Hij boeide van begin tot eind.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Marnix »

Ik ben ook een groot voorstander van de leerdiensten, hoewel ik weinig verschil zie tussen eredienst en leerdienst. Een dienst moet altijd beiden zijn. Een leerdienst hoeft ook niet altijd uit een van de formulieren te zijn, je kan ook een thema behandelen, gewoon met de behulp van de Bijbel. Ook leerzaam. Een beetje variatie kan in ieder geval nooit kwaad. Als je drie diensten hebt heb je wat meer mogelijkheid tot variatie per dienst, wij hebben dat (gelukkig) niet dus dan moet je per zondag gewoon wat meer varieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door freek »

refo schreef:
Gebruik de 3 FvE voor door de weekse avonden met discussiemogelijkheid. Gebruik de zondag voor Woordbediening.
Ja idd, zo zou ik het ook doen. Ik vind het altijd de omgekeerde wereld als zondags in leerdiensten de formulieren bepreekt worden, terwijl doordeweeks nogal eens een studie- of bijbelkring loopt over een bepaald bijbelboek. Dat moet juist andersom, lijkt me
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Mister »

Een preek uit de 3FvE heeft natuurlijk ook altijd elementen uit Gods Woord in zich. Logischerwijze zelfs. Zo'n scherpe tegenstelling tussen Woordverkondiging en leerdienst is er niet als het goed is.
3 FvE op zondag bepreken! Bereik je meer gemeenteleden mee dan als je doordeweeks het bespreekt op Bijbelkring, waar vaak een selecte groep aanwezig is.
HenriekeK
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 mei 2008, 19:06

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door HenriekeK »

Ik ben een voorstander voor het preken over de HC. Nou hangt dat natuurlijk ook een beetje van de dominee af. Normaal gesproken zouden wij elke zondagavond een HC-preek hebben, maar omdat we vacant zijn, hebben we dat alleen als het leesdienst is. natuurlijk heb je weleens zoiets van dat heb ik nou al zo vaak gehoord (basisschool, catechisatie, preek enz.) maar het kan ook heel mooi zijn.

We behandelen in de preek alleen de catechismus, maar op catechisatie behandelen we ook de NGB en de DL.
the only thing is following that Light
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door JALP »

IK vind HC-preken echt niet verkeerd, als het maar niet een bij elkaar geraapt zootje wordt omdat je nou eenmaal HC moet preken. Wat dat betreft mag onze ds. er best mee stoppen (als je begrijpt wat ik bedoel...)
Ik denk dat het goed is om er een tekst bij te nemen, waarin de vraag en het antwoord naar voren komt. Ik weet dat we ooit tijdens onze vacante periode een HC gelezen hebben van ds. Mieras die dat deed.
In onze boekenkast staat ook de HC-verklaring van ds. Venema die dat ook doet.

Het vreemde vind ik wel dat er vaak alleen uit de HC gepreekt wordt met de ketterijen van Rome... maar de Islam etc. wordt er dan maar bij vergeten.. Ik mis de actualiteit vaak.
Daarnaast komen de DL, NGB etc. bijna niet aan de orde, dan alleen in een doordeweekse dienst (i.p.v. de 12 artikelen of de wet wordt bij ons dan een stuke uit de NGB of DL gelezen).
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10518
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Zita »

Ik vind het altijd wat raar als er uit de HC gepreekt wordt. Het is nu eenmaal niet het Woord van God. Ik vind het prachtig als de HC gebruikt wordt om het onderwerp voor de preek aan te dragen, en er vervolgens uit een of meer Bijbelgedeelten gepreekt wordt. Dit is de methode die bijvoorbeeld ds. P. den Butter toepast.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10518
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: catechismuspreek - vrije preek.

Bericht door Zita »

Overigens wordt er in mijn gemeente (ger. bond) nauwelijks meer aan leerdiensten gedaan, en ik mis het best wel. Soms wil je zo graag over een bepaald thema verschillende teksten met elkaar in verband gebracht zien, en niet alleen preken over een enkele tekst horen. Maar tja, de ds. stond al twaalf jaar in deze gemeente, dus die had schijnbaar niet veel stof meer voor de Catechismusdiensten, en gastpredikanten schijnen er niet over te hoeven preken. Via preeklinks.nl zijn of waren trouwens preken over de belijdenis van Athanasius te beluisteren (ds. Droger uit Vlaardingen).
Plaats reactie