dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door aritha »

Ik hoor om mij heen (in mijn familie en in onze kerk) steeds meer de roep om herdoop.
Komt dat niet hierdoor omdat we de rijkdom van de kinderdoop hebben onderschat?

Bij wie wordt er wel een gepraat over het feit dat je als kind gedoopt was.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Rens »

Ligt hier niet de kiem van het opnieuw nadenken over een volwassenendoop, die je heel bewust meemaakt? Het lijkt me heel zinvol, omdat je heel intens je doop beleeft.

Er zijn altijd haken en ogen aan verbonden, zoals kinderen die dan mogelijk ongedoopt komen te overlijden. Zo zijn er nog wel tientallen redenen, al dan niet steekhoudend, te bedenken om glashard NEE te zeggen tegen het nadenken over een volwassenendoop.

Waarom ik juist de volwassenendoop ter sprake breng? Omdat ik als volwassene gedoopt ben, en het doopritueel nog steeds loepzuiver op m'n netvlies heb staan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Marco »

Ik denk dat het te maken heeft met een onterecht onderscheid tussen volwassendoop en kinderdoop: volwassendoop als bewuste keuze lijkt meer in te houden dan de kinderdoop die je 'slechts' overkomt.
Maar je moet niet vanuit jezelf redeneren. Zie het van Gods kant: de doop als teken en zegel van Gods beloften. Die wil je niet aan kinderen onthouden. De rijkdom die je als kind al hebt als je daarin al mag zijn als je er zelf nog niets van weet.

Wij hebben laatst twee kerkdiensten (in een wat afwijkend 'formaat') over gehad. Kijk hier: http://www.gkvdelft.org/preken.html eens rond (let op: tweede dienst begint wat later in de opname, de microfoon deed het de eerste minuut - van de afkondigingen) niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door memento »

De onderwaardering van de doop gaat veelal gepaard met een overwaardering van óf de geloofskeuze (ter linkerzijde) of de wedergeboorte (ter rechterzijde)...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door JolandaOudshoorn »

omdat het kinderen van het verbond zijn, behoren zij gedoopt te worden. Die lijn is te vinden in het doopsformulier. Dat betekend dus niet dat ongedoopte kinderen geen deel hebben in die belofte. Hoewel onze jongste door omstandigheden nog niet gedoopt is, ben ik er vast van overtuigd dat de de belofte haar ook gelden. Wat niet wegneemt dat we aan de doop ook zeer veel waarde hechten. Zij zal dus binnenkort ook gedoopt mogen worden. Vergelijk het met een huwelijk (hoewel dat enigzinds mank is) Je houdt van elkaar, maar door te trouwen maak je die liefde "officieel"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Marco »

joan schreef:Achter onderstaande links vind je heel wat over geloofsdoop
Maar (buiten een dode link) zijn die links wel wat eenzijdig over de kinderdoop.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door aritha »

JolandaOudshoorn schreef:omdat het kinderen van het verbond zijn, behoren zij gedoopt te worden. Die lijn is te vinden in het doopsformulier. Dat betekend dus niet dat ongedoopte kinderen geen deel hebben in die belofte. Hoewel onze jongste door omstandigheden nog niet gedoopt is, ben ik er vast van overtuigd dat de de belofte haar ook gelden. Wat niet wegneemt dat we aan de doop ook zeer veel waarde hechten. Zij zal dus binnenkort ook gedoopt mogen worden. Vergelijk het met een huwelijk (hoewel dat enigzinds mank is) Je houdt van elkaar, maar door te trouwen maak je die liefde "officieel"
Mooi gezegd Jolanda :) .
Ik vind het zo troostvol dat Christus Zijn bloed ook gestort heeft voor de kinderen van de gelovigen, daar schittert zo de genade van onze verbondsGod.
Ook al is geloof nodig als instrument om te delen in Gods heil...toch gaat Gods genade aan ons geloof vooraf.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Marnix »

Klopt. Overigens zijn er ook wel een hoop volwassendopers die dat helemaal met je eens zijn hoor. Ik vraag me af in welke kringen er meer onzekerheid is over jonge kinderen, in die van de volwassendopers of van de kinderdopers.

(voor we ongenuanceerde reacties krijgen in de zin van: Volwassendopers geloven niet dat Christus ook voor kinderen gestorven is)

Overigens ben ik het wel met Memento eens, hoewel ik het woord "doop" door "verbond" zou vervangen. Onderwaardering voor het verbond vind aan de linkerkant en aan de rechterkant.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door aritha »

Marnix schreef:Klopt. Overigens zijn er ook wel een hoop volwassendopers die dat helemaal met je eens zijn hoor. Ik vraag me af in welke kringen er meer onzekerheid is over jonge kinderen, in die van de volwassendopers of van de kinderdopers.

(voor we ongenuanceerde reacties krijgen in de zin van: Volwassendopers geloven niet dat Christus ook voor kinderen gestorven is)

Overigens ben ik het wel met Memento eens, hoewel ik het woord "doop" door "verbond" zou vervangen. Onderwaardering voor het verbond vind aan de linkerkant en aan de rechterkant.
Dus wordt de rijdom van de kinderdoop onderschat...Ik vind het juist zo fantatisch mooi dat Gods verbond en Gods beloften net zo goed voor onze kinderen gelden als voor ons als ouders. Wie mag hen dan het teken ervan onthouden?
God wil toch, waar Zijn verbond en beloften zijn, die ook verzegelen met het teken: de doop?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Marnix »

aritha schreef:
Marnix schreef:Klopt. Overigens zijn er ook wel een hoop volwassendopers die dat helemaal met je eens zijn hoor. Ik vraag me af in welke kringen er meer onzekerheid is over jonge kinderen, in die van de volwassendopers of van de kinderdopers.

(voor we ongenuanceerde reacties krijgen in de zin van: Volwassendopers geloven niet dat Christus ook voor kinderen gestorven is)

Overigens ben ik het wel met Memento eens, hoewel ik het woord "doop" door "verbond" zou vervangen. Onderwaardering voor het verbond vind aan de linkerkant en aan de rechterkant.
Dus wordt de rijdom van de kinderdoop onderschat...Ik vind het juist zo fantatisch mooi dat Gods verbond en Gods beloften net zo goed voor onze kinderen gelden als voor ons als ouders. Wie mag hen dan het teken ervan onthouden?
God wil toch, waar Zijn verbond en beloften zijn, die ook verzegelen met het teken: de doop?
Heej, als vrijgemaakte sta ik vooraan om dit te beamen. ;)

Ik wou alleen aangeven dat volwassendopers lang niet allemaal dat hun kinderen onthouden, velen geloven dat ook en leren dat hun kinderen ook. Alleen hebben ze daar niet de doop als teken van... (ze halen dat niet uit de Bijbel) waar wij dat wel doen... en zitten op dit punt meer met ons op 1 lijn dan we vaak denken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door aritha »

Dat denk ik ook wel, voel me verbonden met Reformed Baptists enzo. :tilt

Het is alleen een andere visie op het verbond?
Bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Marnix »

aritha schreef:Dat denk ik ook wel, voel me verbonden met Reformed Baptists enzo. :tilt

Het is alleen een andere visie op het verbond?
Bedoel je dat?
Soms. Soms niet eens, dan verschilt de verbondsvisie niet eens maar gelooft men alleen dat de doop het teken is van wedergeboorte en dus bij belijdenis van geloof toegepast dient te worden. Mensen die vanuit Godvrezendheid de Bijbel anders interpreteren zijn daarmee nog wel Godvrezend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Jongere »

Rens schreef:Ligt hier niet de kiem van het opnieuw nadenken over een volwassenendoop, die je heel bewust meemaakt? Het lijkt me heel zinvol, omdat je heel intens je doop beleeft.

Er zijn altijd haken en ogen aan verbonden, zoals kinderen die dan mogelijk ongedoopt komen te overlijden. Zo zijn er nog wel tientallen redenen, al dan niet steekhoudend, te bedenken om glashard NEE te zeggen tegen het nadenken over een volwassenendoop.

Waarom ik juist de volwassenendoop ter sprake breng? Omdat ik als volwassene gedoopt ben, en het doopritueel nog steeds loepzuiver op m'n netvlies heb staan.
Toch is het juist bij de doop denk ik belangrijk om buiten die emotie en dat gevoel te zien. Juist niet die intenste beleving of die mooie emotie geeft de waarde aan de doop - maar datgene waar de doop op wijst. Die vaste grond buiten ons. En zelfs buiten de doop! Gelukkig hoeven we daarom wat dat betreft (!) ongedoopte kinderen geen 'probleem' te vinden, zoals de RK-kerk dat ziet (of in ieder geval zag).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door memento »

Ligt hier niet de kiem van het opnieuw nadenken over een volwassenendoop, die je heel bewust meemaakt? Het lijkt me heel zinvol, omdat je heel intens je doop beleeft.
Het is de tijdsgeest om heel veel belang te hechten aan de dingen die je voelt, en heel bewust meemaakt.

God vraagt om tevreden te zijn met wat Hij, buiten ons om, in ons werkt. Zowel wedergeboorte als doop.
Plaats reactie