Bijbel bij oud papier?

micro

Bijbel bij oud papier?

Bericht door micro »

Stel, je hebt een oude stukgelezen Bijbel. Je hebt al lang een nieuwe, en de oude is zo vervallen dat je moeite moet doen om hem bij elkaar te houden. Toch is hij nog leesbaar. Wat doe je ermee? Gooi je hem weg met de oude kranten, of bewaar je hem?

Voor mijzelf had ik de volgende opties:
- de Bijbel is een heilig boek, dat mag je niet weggooien;
- de boodschap van de Bijbel is heilig, die is niet afhankelijk van dit boek, dus mag je het rustig weggooien.

Voor beiden is wat te zeggen, vind ik. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Bijbel weggooien??? Dat nooit doen.
De bijbel is Gods Woord, en dat gooi je niet weg.

Het is een heel groot wonder dat wij hier nog bijbels kunnen krijgen en mogen lezen terwijl er landen zijn waar dat niet mag en waar ze zelfs geen geld hebben voor een bijbel. Wat zijn we bevoorrecht dat we dat wel kunnen.
Wat zijn er toch veel ondankbare mensen die het gewoon vinden dat ze een bijbel hebben..

Je kan die bijbel op zijn minst laten repareren en dan in een wachtkamer van een ziekenuis neer leggen. Maar weggooien? Nee dat nooit
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik kies toch voor optie nummer twee. De kaft en het papier waarop een kopie van een vertaling van een grote verzameling grondteksten staat, heeft niets met heilig te maken. Dat wel doen zou de buitenkant van een bijbel tot een religieus object maken, een product van bijgeloof.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Voor beide dingen is wel wat te zeggen denk ik... ik ben het ook wel een beetje met Matthijs eens. Als je ziet hoe mensen in China ofzo zich vastklampen aan één blaadje uit de Bijbel...
Ik heb mijn oude Bijbel gewoon in de boekenkast gezet, baat het niet dan schaadt het niet.

Lebaoth
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Ik ben van mening dat je hem in ieder geval beter kunt weggeven, dan dat je hem weggooit. Dan bewaar je hem toch gewoon, net als lebaoth, in de kast? En als je ooit een gegadigde tegenkomt dan geef je hem weg.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Als je iets weg wil geven kan je volgens mij toch een beter exemplaar weggeven dan een oude stukgelezen bijbel.
micro

Bericht door micro »

Matthijs, ik ben het met je eens dat het een heel groot voordeel is dat wij hier Bijbels kunnen hebben.

De Bijbel wordt door mij verabsoluteerd. Over het betrouwbaarheidsgehalte en waarheidsgehalte is voor mij geen discussie mogelijk, het is het uitgangspunt in mijn leven. Maar wat precies dan van die Bijbel? Is het alleen de boodschap? Is het de tekst die de boodschap brengt? Zijn het de letters die de tekst vormen? De inkt die de letters vormen? Het papier waarop de inkt gedrukt wordt?

Ik denk dat de essentie van Gods Woord gevormd wordt door de boodschap, in combinatie met het medium wat de boodschap brengt. Het medium en de boodschap zijn op dat moment misschien wel te vereenzelvigen.

Maar hier op het refoforum worden vaak Bijbelteksten geciteerd. Als ik dat uitprint, verscheur ik dat na een tijdje met het grootste gemak. Terwijl het net zo'n gedeelte uit diezelfde Bijbel is, waar de mensen in China zich aan vastklampen, zoals Lebaoth (wat een eh…bijzondere naam trouwens!) zegt.

Wat is dan het verschil tussen een in leer gebonden Bijbel met gouden sloten en een blaadje wat uit de printer komt rollen? Is het niet meer het gevoel wat wij daar bij hebben? Tenslotte is het allebei papier, er staat op allebei hetzelfde en het scheurt allebei even gemakkelijk weg. Alleen betaal je voor de één wat meer als voor de ander. Wij moeten het Woord van God met de meeste eerbied behandelen, daar ben ik van overtuigd. Spelen dan motieven misschien hierin een grote rol?

Het gaat er mij niet zo zeer om dat ik met een stapel Bijbels verlegen zit. Het is wat Quazzy zegt, het is dan beter om een stapel nieuwe Bijbels te kopen en die weg te geven. Dat zal iets meer aanspreken. Het gaat mij er meer om: waarin zit de heiligheid van de Bijbel nu precies? En hoe moeten we daar mee omgaan? Staat het antwoord misschien ergens in de Bijbel zelf, dat iemand weet?
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Je hebt wel gelijk Micro, de inhoud is heilig, maar het boek niet.
En inderdaad geef je geen oude Bijbel weg.
Maar het scheelt weinig ruimte op de boekenplank, en m'n geweten is wat geruster :)

Wel een goed teken trouwens, dat je Bijbel versleten is...

Groet,
Lebaoth (Joz. 15:32)
Memory

Bericht door Memory »

Je kunt ze ook begraven....
Wietse

Bericht door Wietse »

Als alle 2 opties mij niet aanspreken, dan bedenk ik een alternatief.

Bijvoorbeeld er een kunstwerk van maken, dan heb ik een aandenken.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

??
Wat voor kunstwerk?
Wietse

Bericht door Wietse »

Inlijsten met daarom heen een mooi stukje decoratie.

Als je erzelf maar vrede mee hebt.
the KINGs daughter

Bericht door the KINGs daughter »

:laugh: goed idee Wietse
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wis je dat er maar heel weinig mensen zijn die een bijbel weggooien.
Britt1983

Bericht door Britt1983 »

is dat nuttig dan? een bijbel weggooien?
Plaats reactie