Stel je bent in Rome

Lambertus

Bericht door Lambertus »

Nou Leonis

Ik zou dit artikel maar niet serieus nemen en me meer houden aan de officiele berichten van het Vaticaan omtrent dit soort zaken


Dit is weer een mooi voorbeeld dat gebruikt kan worden tegen de RKK

kortom lach erom en vergeet het vervolgens
Mariken

Bericht door Mariken »

Ben een aantal jaren geleden in Rome geweest, en heb inderdaad de st Pieter, de Vaticaanse musea en de hele verdere rimram daar bezoch. Prachtig vond ik het.
Maar ondanks het feit dat ik niet zo ontzettend anti-Rooms ben moet ik zeggen dat ik toen ik door die musea heenliep wel een naar gevfoel kreeg. Dit zijn de bezittingen van een kerk. En dat was hetgene wat mij stak. De halve wereld (of meer-of minder) leeft in armoede, honger etc etc. Hier staat voor miljarden aan kunst tentoongesteld, bijeenverzameld door pausen en kerkleiders.
Eigenlijk vond en vind ik dat het hele zaakje verkocht zou moeten worden en ga met de opbrengst maar eens iets goeds doen in de derde wereld ofzo. Met andere woorden: waar is uw schat?
Dat is het enige principiele bezwaar wat ik tegen het bezoeken van het Vaticaan heb. Moet zeggen dat ik verder zeer genoten heb. Ook van de rest van Rome, en dan met name het Lateraan (moooooooi)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mariken

er staat en hangt inderdaad voor miljoenen in het Vaticaan maar wat vele niet weten of willen weten is dat er vanuit Rome ook giga veel geld naar goede doelen gaat , getuige ook de enorme schuld die het Vaticaan heeft en dat de st Pieter voor 1 euro op de balans staat

Tuurlijk er is veel ook niet helemal zuiver verkregen dat weet ik en besef ik maar wel weet ik dat rond het jaar 1500 (ff gauw gezegd er wel veel veranderd is toen de donkere middeleeuwen op zijn retour waren en de Borgio´s (zwarte bladzijdes in het Pausdom ) geen invloed hadden er wel degelijk wat veranderd is

Maar inderdaad ik kan en zal niet ontkennen dan er dubieuse zaken zijn gebeurd (eerlijk he ?)

Hee maar de Lateraan wat bedoel je daarmee ? de St Giovani Laterano ?
Mariken

Bericht door Mariken »

Ik geloof absoluut dat er veel geld gaat naar goede doelen vanuit de rk. Dat is ook mijn punt niet. Alleen dit is het enige principiele punt wat ik zou kunnen bedenken bij een bezoek aan het vaticaan.

Overigens over eerlijkheid gesproken: ook in de naam der Reformatie zijn vele fouten gemaakt. dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.

Lateraan: waar vroeger de Pausen resideerden, voordat ze naar Avignon vertrokken. Is nu een vrouwenklooster. Geen idee of het de st giovanni is. Maar mooi en rustig en sereen is het er wel!!

[Aangepast op 3/5/05 door Mariken]

[Aangepast op 3/5/05 door Mariken]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mariken

ik ken een wijk Laterno in Rome en voordat de Pausen resideerde in Rome zaten ze oa in Constantinopel en heeft het te maken mat Napoleon

Mischien kluts ik nu alles door elkaar hoor maar de geschiedenis van de RKK is veel en lang dus ik weet ff geen antwoord

Ik moet het opzoeken (dit is duidelijk zo verhaal van de gfeschiedenis dat ik de klok heb horen luiden maar die klepel ben ik ff kwijt (schandalig natuurlijk voor een RK er als ik maar ja ook ik moet nog wel eens in de boeken kruipen :)

En dan lees ik het en zeg ja ...natuurlijk zo was het maar ja tis zoveel he die info (en zeker hetgeen wat ik links en rechts verzameld heb !

Ennuh .....inderdaad ook de reformatie is niet altijd helemaal netjes geweest en ik denk als we dat nou van mekaar maar weten ....dan ooit ......worden we weer één En eigenlijk zijn we dat al (kijkend naar de credo´s !!!!

Ik ga ff de keuken in (beetje de kok uit hangen weet je wel ....kheb trek !

groetjes
Plaats reactie