Stel je bent in Rome

gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Is er nou niemand op dit forum, die bij het horen van Rooms-Katholiek niet gelijk als een springveer reageert om zijn of haar cliché-matige afkeer ervan te spuien?

Lees het artikel van kardinaal Ratzinger in Trouw van afgelopen zaterdag (30 april 2005). Hij schreef dat vóór zijn paus-verkiezing. Maar door de grote importantie van het artikel werd het herplaatst.

En zeg dan eens eerlijk welke traditie deze paus in de wereld vertegenwoordigt en of we met deze visie in grote lijnen niet heel blij zouden moeten zijn.

Je kunt niet eindeloos schelden, zonder ook maar één tegengeluid, ten gunste van de RKK, toe te staan. Dat is moreel zeer verwerpelijk vind ik. Het heeft het onwetende, rüchsichtsloze van: 'wij hebben toch altijd gelijk'.

Vanuit die houding wordt het moeilijk om de christelijke plichten van geduld, barmhartigheid en naastenliefde uit te oefenen.

Of ging Jezus ook veel en veel te ver met Zijn uitspraak, dat de liefde de vervulling is van de wet?
Of moet die liefde opgevat worden als geldig voor elke blinde heiden, elke zware gereformeerde zondaar, maar niet voor elke volgeling van Jezus in de RKK?

Laten we in onze reacties laten zien, dat we leerstellige verschillen, die er zijn, niet allesbepalend doen zijn voor onze omgang met mensen, hun cultuur, land en tradities. Zeker niet bij christelijke huisgenoten van het geloof.

gravo
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik begrijp de tolerantie die nu weer wordt beleden niet... we zijn super tégen de RKK we moeten er niets van hebben, de Paus is (NOTABENE) de AntiChrist (aldus sommigen van ons). De RKK is een dwaalleer, verdervelijk en de mensen die dit geloof belijden komen (aldus sommigen) zekerweten NIET in de Hemel (daar zij heiligen aanbidden, de Paus als plaatsvervanger van Christus ziet en Maria als heilige maagd beschouwen)...

De RKK glorieerd over de ruggen van de mens (die vroeger veel moesten inleveren ten bate van de kerk)...

Beetje hypocriet... om eerst liefdeloos de RKK af te slachten (zie eerdere topics) en wel de mooie dingen bekijken die de rkk rijk is in Rome...

Dan heb ik zoiets van... óf probeer respect te hebben voor Rome (respect is niet het er mee eens zijn) óf blijf weg bij het Vaticaan...
Hoe zit het dan met de andere kerken.
PKN??? mag ik dan niet in de St Jan gaan kijken?
Met de leer van die kerk ben ik het beslist niet eens, toch is de St Janskerk een mooie kerk om te bezichtigen.
Dan toch maar thuis blijven???;)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik begrijp de tolerantie die nu weer wordt beleden niet... we zijn super tégen de RKK we moeten er niets van hebben, de Paus is (NOTABENE) de AntiChrist (aldus sommigen van ons). De RKK is een dwaalleer, verdervelijk en de mensen die dit geloof belijden komen (aldus sommigen) zekerweten NIET in de Hemel (daar zij heiligen aanbidden, de Paus als plaatsvervanger van Christus ziet en Maria als heilige maagd beschouwen)...

De RKK glorieerd over de ruggen van de mens (die vroeger veel moesten inleveren ten bate van de kerk)...

Beetje hypocriet... om eerst liefdeloos de RKK af te slachten (zie eerdere topics) en wel de mooie dingen bekijken die de rkk rijk is in Rome...

Dan heb ik zoiets van... óf probeer respect te hebben voor Rome (respect is niet het er mee eens zijn) óf blijf weg bij het Vaticaan...
Hoe zit het dan met de andere kerken.
PKN??? mag ik dan niet in de St Jan gaan kijken?
Met de leer van die kerk ben ik het beslist niet eens, toch is de St Janskerk een mooie kerk om te bezichtigen.
Dan toch maar thuis blijven???;)
Als je principieel bent wel ja :sne:sne:sne:sne:sne:thu

maar u beschouwd dus de PKN als een andere Godsdienst dan de HHK en de GerGem... andere God? Ik vind binnen het protestantisme dat we 1 (moeten) zijn... maar er is een degelijk verschil tussen het Protestantisme en de RoomsKatholieke kerk en Islam of ben ik zo wereldvreemd?!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste mensen,

Hier worden toch echt enkele dingen met elkaar verward.
Oorspronkelijk gepost door LambertusZou het niet super en dan ook super hypocriet zijn om wel te gaan kijken maar buiten dat reisje (of wat dan ook) geen enkel spaan heel te laten van katholieken en/of de katholieke leer!
(…)
Ik merk heel stellig dat hier een antiroomse sfeer heerst... k kan dan ook concluderen als men dit echt zo meent, wil men zich niet in Rome (of misschien in kleiner verband in het Vaticaan) vertonen...
Je zou gelijk hebben indien ik in Rome (of waar dan ook) een Eucharistieviering zou bijwonen. Immers, dan neem ik deel aan een eredienst die niet conform mijn opvattingen zijn (zacht uitgedrukt). Dán zou het inderdaad hypocriet zijn. Maar het is fundamenteel iets anders om daar vanuit toeristisch en/of historisch-cultureel-architectonisch oogpunt het Vaticaan te bezoeken. Daar is m.i. niets mis mee, laat staan dat er sprake is van hypocrisie, aangezien je mening daardoor echt niet verandert.

Oorspronkelijk gepost door DaphneBeetje hypocriet... om eerst liefdeloos de RKK af te slachten (zie eerdere topics) en wel de mooie dingen bekijken die de rkk rijk is in Rome...

Dan heb ik zoiets van... óf probeer respect te hebben voor Rome (respect is niet het er mee eens zijn) óf blijf weg bij het Vaticaan...
Zoals je al zegt: respect hoeft niet betekenen dat je het er mee eens bent. Dus ik kan het rooms-katholicisme bestempelen als een dwaalleer, en tóch respect hebben voor de leden van de Rooms-Katholieke Kerk en dus ook het Vaticaan vanuit historisch of wat dan ook oogpunt komen bezichtigen….

De boel wel graag zuiver en gescheiden houden…!

Hartelijke groet,
Lambertus

Bericht door Lambertus »

uhhhh Leonis

de eerste quote die je aanhaald is niet van mij !

slechts stelde ik de vraag als je in Rome bent zou je dan ff in het Vaticaan gaan kijken
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Anyway dat was mijn mening... Het is idd heel en heeeeeeeeeeeel radicaal wat ik schrijf (helemaal mee eens) maar k wil alleen aantonen dat er wel héél wat meer respect voor anders denkenden moet komen hier op OSW.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
uhhhh Leonis

de eerste quote die je aanhaald is niet van mij !

slechts stelde ik de vraag als je in Rome bent zou je dan ff in het Vaticaan gaan kijken
Oeps:$ .... je hebt helemaal gelijk!! :! Ennuh...om een antwoord op je vraag te geven: ja dus :)

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Anyway dat was mijn mening... Het is idd heel en heeeeeeeeeeeel radicaal wat ik schrijf (helemaal mee eens) maar k wil alleen aantonen dat er wel héél wat meer respect voor anders denkenden moet komen hier op OSW.
Ook sorry richting jou Daphne, lekker dom van me.... Overigens ben ik het helemaal met je eens dat wat meer respect jegens de ander dient te komen. Op de persoon spelen is laf, blijf gewoon bij de zaak.

Hartelijke Gr.,
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
even zo wat gedachten van mij....

Zou het niet super en dan ook super hypocriet zijn om wel te gaan kijken maar buiten dat reisje (of wat dan ook) geen enkel spaan heel te laten van katholieken en/of de katholieke leer!

Vergelijk het met de moslims... Zou je naar een moskee gaan om deze te bezichtigen of misschien nog even stelliger... zou je als je naar Mekka gaat... zou je dan de Kaaaba (of hoe dat ding ook heet) even gaan bekijken?!

Ik denk eigenlijk... dat dit een klein beetje hypocriet is! Al zou ik 1000euro (of misschien ver10voud) krijgen om naar Mekka te gaan... k zou niet gaan omdat ik dit niet overeen kan krijgen met mijn geloof... Ik zou totaal niet op mn plek zijn! Je moet naar plekken gaan waar jij denkt dat je God kan ontmoeten (of als Christus terug komt, dat je je niet hoeft te schamen dat je op die plek aanwezig bent).

Ik merk heel stellig dat hier een antiroomse sfeer heerst... k kan dan ook concluderen als men dit echt zo meent, wil men zich niet in Rome (of misschien in kleiner verband in het Vaticaan) vertonen...

Hou je aan je woord, dan lieg je niet!

Klinkt misschien vrij extreem... maar k zou zeggen... denk er eens over :%
Dan kunnen buitenlanders, die het niet eens zijn met het euthanasiebeleid van Nederland, ons land niet bezoeken.

Je haalt twee zaken door elkaar, mevrouw de PsychiPater!!!!!!!!!!!!1
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door LecramDan kunnen buitenlanders, die het niet eens zijn met het euthanasiebeleid van Nederland, ons land niet bezoeken.

Je haalt twee zaken door elkaar, mevrouw de PsychiPater!!!!!!!!!!!!1
wrong! Euthanasiebeleid en godsdienst oorlogen is nogal verschillend van niveau
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Leonius

Bericht door Leonius »

godsdienst oorlogen
Hoe bedoel je?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Jongens jongens toch ! en meisies ook natuurlijk ! :,

Luister nou ROme is een vreselijk mooie stad ga erheen en overtuig jezelf en besef de gigantische historie ervan !

Of je het nou wel of niet eens bent wat wij RK figuren aan het Vaticaan vinden het is een zeer indrukwekkend en mijninziens geen duivels net werk ! (dat laatste zal stof doen opwaaien ! let op !)

Weet je ik ga een wedervraag stellen die (denk ik iedereen met JA zal beantwoorden ) Stel ik ben in Wittenberg wat denk je ik ga absoluut in dat klooster van Luther kijken TUURLIJK waarom niet het is geschiedenis ! het is cultuur en let op .....in bijzijn en onder begeleiding van ....wil ik heel graag een eredienst bijwonen ! Waarom ? We hebben het over de een en dezelfde God toch ?!

Ja wel moet iemand me zeggen hoe of het moet in een niet RK kerk want de laatste keer dat ik bij een oecumenische dienst gewoonte getrouw bij het binnentreden van de kerk een kruisje sloeg ....stond iemand me aan te kijken zo vanuhhhh????

Ik een rood hoofd meteen en daar kom ik voor uit hoor dat rode hoofd (kmag wel amsterdammer zijn maar gevoeloos en respectloos ben ik niet !

kon alleen het weiwaterbakje niet vinden !! Geintje !!!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Mijn dochter en schoonzoon gaan binnenkort Rome verkennen, aan de hand van hun mening, of het de moeite loont om er heen tegaan en de gebouwen aldaar te bezichtigen, hoop ik D.V. er zelf ook nog eens heen te gaan en dan hopen we alles te zien wat er maar te zien is, Volgens zeggen moet het erg mooi zijn, maar ja, eerst zien en dan geloven zegt men wel eens.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Mijn dochter en schoonzoon gaan binnenkort Rome verkennen, aan de hand van hun mening, of het de moeite loont om er heen tegaan en de gebouwen aldaar te bezichtigen, hoop ik D.V. er zelf ook nog eens heen te gaan en dan hopen we alles te zien wat er maar te zien is, Volgens zeggen moet het erg mooi zijn, maar ja, eerst zien en dan geloven zegt men wel eens.
Het is geweldig :in:+
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Lambertusen let op .....in bijzijn en onder begeleiding van ....wil ik heel graag een eredienst bijwonen ! Waarom ? We hebben het over de een en dezelfde God toch ?!
Dit verbaast me van je Lambertus, aangezien het een katholiek verboden is een andere eredienst bij te wonen, althans volgens de meest rechtzinnige katholieken. Zie bijvoorbeeld: http://www.kensmen.com/catholic/greatfacadevirus.html

Gr.,
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Voor tips e.d !!! en lekker eten , en leuke terassen , en wandeltochten !!! Schroom niet advies te vragen bij ene

Bartje :P
Plaats reactie