God heeft meer kleuren geschapen dan alleen zwart!

The Critical Brother

God heeft meer kleuren geschapen dan alleen zwart!

Bericht door The Critical Brother »

Allereerst even een te verwachten reactie voor zijn.
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk, zwart is volgens natuurkundige wetten geen kleur!

Maar wat ik wil aankaarten is het volgende.
Heel vaak fietst The Critical Brother op donderdagavond op z'n racefietsje door Alblasserdam / Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland.
Ik kom dan zeer veel mensen tegen in auto's en op de fiets die duidelijk op weg zijn naar een kerkdienst. Niets mis mee natuurlijk. Maar wat mij nu altijd zo opvalt is dat al die mensen, echt allemaal, in het zwart gekleed gaan en met strakke gezichten voor zich kijken. Enkele kinderen misschien uitgezonderd.
Mijn vraag is nu, kent iemand de achterliggende gedachte hier achter? Ook weet ik dat veel van die mensen in het dagelijks leven ook zo gekleed gaan.
Je mag best weten dat er dan bij mij zo tijdens het sporten een vraag naar boven komt van: "God! Is dit het dan? Wilt U inderdaad dat wij ons zo kleden? Is dit dan alleen Uw volk?"
Wie kan mij iets meer over "in het zwart gaan" vertellen?


The Critical Brother (niet specifiek van zwart hoor!)

P.S.
The Critcal Brother hoopt wel dat de discussie respectvol gevoerd wordt.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ik denk zo.

Inderdaad God heeft kleuren geschapen in de natuur ,om daar mee aan te tonen dat Hij almachtig en zeergoed is en zoveel meer lovende woorden over Hem. Dat is God kennen in de natuur.

Als de mens er achter komt dat hij een groot zondaar is dan kan hij niet vrolijk en blij door het leven gaan alsof er niets aan de hand is. Zwart heeft ook iets met rouw te maken, die mensen zijn zeg maar bedroeft over al hun zonden.
Maar ik denk dat er ook wel veel farizeeërs rondlopen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht maar ik denk zo, en misschien dat hier iemand iets duidelijker in kan wezen dan ik.

Matthijs
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Misschien iets uit de joods-christelijke traditie? (zie bv. de orthodoxe joden)
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Interessante vraag. Moet ik even over nadenken.
1. Cultuur: vroeger waren alle mensen wat eenvoudiger en simpeler gekleed als nu. Vooral de kerkmensen waren meest in donkerblauw of zwart gekleed. Als je de boekjes bekijkt van Pleun Klein (voorganger in R'dam) of Leen Potappel (ouderling in Stavenisse) die liepen zelfs helemaal in het zwart. Incl. overhemd. Er schijnt nog een ouderling te zijn die dit doet.
Eenvoud: En wordt deze wereld niet gelijkvormig. Eenvoud in kleding (gewaad uit het rijtje daad, gepraat). Al moet ik zeggen dat in de Ger. Gezindte de kleding aardig aan de eisen van de moderne tijd gaat voldoen. Alleen, en verbeter me wanneer ik het verkeerd zeg, in de Oud Ger. Gem. zie je nog vaak het in het donkerblauw of zwart gekleed gaan.
Ambt: Dominees en ouderlingen die in het zwart gaan. Dominees zijn altijd in het ambt, dus gaan altijd in het zwart. Wanneer ouderlingen ambtelijk werk verrichten, cathechesatie, huisbezoek, ziekenbezoek, zie je ze ook vaak in het zwart. Heeft wel een bepaalde uitstraling. Ik werk in een algemeen ziekenhuis en wanneer ik over de gang twee zwartbepakte ouderlingen bij een patiënt op ziekenbezoek gaan dan denk ik wel eens: 'die zijn ook niet meer van deze wereld'. Hoeft ook niet denk is.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door rekna
Ambt: Dominees en ouderlingen die in het zwart gaan. Dominees zijn altijd in het ambt, dus gaan altijd in het zwart. Wanneer ouderlingen ambtelijk werk verrichten, cathechesatie, huisbezoek, ziekenbezoek, zie je ze ook vaak in het zwart. Heeft wel een bepaalde uitstraling. Ik werk in een algemeen ziekenhuis en wanneer ik over de gang twee zwartbepakte ouderlingen bij een patiënt op ziekenbezoek gaan dan denk ik wel eens: 'die zijn ook niet meer van deze wereld'. Hoeft ook niet denk is.
Als men het doet om de smart over de zonde en het blijft daar bij, dan is het erg weinig. Gods volk heb toch ook tijden vam vreugde? Waarom wordt deze vreugde dan niet in de kledingkleur aangetoond?

Zelf denk ik dat de grootste reden is dat men er zo bij hoort te lopen. Maar gelukkig zit het niet in de kleding! Al leip het volk van God vroeger vaak/altijd in het zwart, tenminste de 'zware' kerken. Hoe liepen de priesters er trouwens bij?
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik denk dat het voor een groot deel cultuur is.
Ik denk dat we toch ook de taak hebben om uit te stralen dat het dienen van God een vreugdevolle dienst is. Je maakt mensen toch niet jaloers , je stoot ze juist af op die manier
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

is in 2002 wel een ""modekleur""


DUS.......................................:bu:bu:bu:bu:bu
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Wel onbijbels hoor, zwart als modekleur.

GESTAAG IN 'T AAK'LIG ZWART

Zo, als dit geen inlegkunde is.

Was trouwens paar jaar geleden zo.

Loopt Billy achter??

Refo zeker.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother heeft wel eens het idee dat er een soort van (misplaatste!) rechtzinnigheid van uit moet gaan......

The Critical Brother (niet van "licht"zwart hoor!)
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

misplaatst weet ik niet. 't Is gewoon een culturele gewoonte, niets meer en niets minder.

De profeten kenden wel een ambtsgewaad. Zal vast niet zwart geweest zijn.

De veelvervige rok van Jozef was ook vast niet zwart.

't Is nu wel zo'n ingebakken cultuur dat mensen stemmig gekleed naar de kerk gaan. Is niks mis mee om door de kleding te laten zien niet van deze wereld te zijn.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door rekna misplaatst weet ik niet. 't Is gewoon een culturele gewoonte, niets meer en niets minder.
Als het "zwart gekleed gaan" rechtzinnigheid moet uitstralen is dit absoluut misplaatst!
De profeten kenden wel een ambtsgewaad. Zal vast niet zwart geweest zijn.
Heb wel eens iets gehoord van kamelenhaar o.i.d.
De veelvervige rok van Jozef was ook vast niet zwart.
Of dat "veelvervige" moet op veel zwarte verf slaan...:%
't Is nu wel zo'n ingebakken cultuur dat mensen stemmig gekleed naar de kerk gaan. Is niks mis mee om door de kleding te laten zien niet van deze wereld te zijn.
Daar is juist alles mis mee! We kunnen het beter laten zien in "God lief hebben boven alles en onze naaste als onszelf"!

The Critical Brother (niet van "wereldse?" kleding hoor!)
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Wanneer mensen uit eerbied voor God en uit droefheid over hun zonden het waardevol vinden om stemmig gekleed te gaan vind ik dit niet misplaatst.

Ik ga een veel misbruikt zinnetje plaatsen:
Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Ik ken mensen die, wanneer ik bij hen naar de kerk zou gaan, het vervelend zouden vinden wanneer ik een lichte broek aan zou hebben, nou, dan doe ik toch gewoon een donkere aan. Ik ga daar de discussie niet over aan.

Geen aanstoot geven.......
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als het "zwart gekleed gaan" rechtzinnigheid moet uitstralen is dit absoluut misplaatst!

Klopt, maar dit is een open deur intrappen. Dit is ook met het zingen van Psalmen, gebruik van orgel, geen televisie, niet roken, niet drinken, niet vloeken etc. etc.
Het is inderdaad een bijbelse cultuuruiting. Het straalt een bepaalde gewichtigheid uit voor ambtsdragers en dominees. Want de dienst des Heeren is heilig en gewichtig. Laten we ons daarop kleden. En niet met onze doordeweekse kleding.

Of het nu zwart moet? Nee, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Daar zijn geen regels voor. Alleen is het bijbels om je droefheid over de zonden te uiten o.a. in je kleding. Blijft staan: "Scheurt uw hart en niet uw klederen". Vormelijkheid blijft altijd wel bestaan, maar is geen reden om de vorm af te schaffen, zeker niet als het rechtstreeks uit de Bijbel komt.
madelief

Bericht door madelief »

Dat is inderdaad ieder voor zich. Maar ik zelf doe er niet aan mee. O ja ik heb een zwarte galajurk, das waar.

Maar het gaat niet alleen om berouw over de zonde. Want er is inderdaad ook vreugde als je bent verlost van de zonde.
En je hoeft niet in het zwart.
En ik vind het veel belangrijker dat je christen zijn word uitgestraald word door je houding en praat dan door je gewaad. ( Of is dit weet tale kanaans? )
Je hoeft als christen ook weer niet expres een buiten beentje te wezen.............:-
england

Bericht door england »

Ik denk dat de Bijbelse regel Eenvoud is. Niet iedereen die in het zwart loopt is eenvoudig gekleed (denk aan Madelief's Galajurkkk...)

Is het nu, in de Nieuw Testamentische tijd de bedoeling om in uiterlijkheden aan te tonen wat je gemoed is? Is het niet: Ik ben met Christus gekruisigd; maar ik leef, maar niet meer ik, maar Christus leeft in mij... Is zwart de juiste kleur om uit te drukken dat God in je woont? Ooit wel eens over nagedacht wat het inhoudt dat God zelf in je woont... Niet te bevatten...! Je bent de tempel van de Heilige Geest... Was de tempel helemaal zwart? Is het voorhangsel niet gescheurd, en daarmee alle tekenen en uiterlijke gebruiken afgeschaft?

Ik zeg niet dat je altijd blij moet zijn, dat is een vergissing van veel Charismatische kerkken waardoor veel mensen al in psychische problemen zijn gekomen... Maar er zijn ook veel mensen in problemen gekomen omdat er alleen droefheid is...

Eenvoud is wel heel belangrijk denk ik. En dan merk ik dat dat wel vaak te zoeken is in reformatorische kerken...Waarom een hoed van €400? Al is het dan een zwarte...
Plaats reactie