Samenwerking kerken

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Samenwerking kerken

Bericht door kridje »

Het is altijd heel mooi als blijkt dat verschillende kerken op sommige punten met elkaar samen werken.

Doen jullie plaatselijke gemeente dat ook? Zo ja, waarin dan. Zo nee, waarom dan niet.

Hier in Moerkapelle doen de Ger. Gem. en Hervormde Gemeente veel samen!

Een kerstzangavond.
Een huis-aan-huis uitnodiging voor viering kinderkerstfeest en daarbij de tijden van zondagschool van zowel de GG als HG.
Een gezamelijke viering van Hervormingsdag.
Laatste week van zomervakantie gezamelijk de Jeugdweek organiseren.
Enz.

Ik ben er persoonlijk erg blij mee dat je als broeders en zusters zo met elkaar kan omgaan. Hoe is het bij jullie?


[Veranderd op 23/12/02 door kridje]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Bij ons in Apeldoorn vieren we (de GG) samen Hervormingsdag met de Herv. (bijtengewone wijk) gemeente. Verder is mij van samenwerking niets bekend, maar dat houdt niet automatisch in dat het ook niet gebeurt.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Kridje,

Mooi om te lezen dat het zo kan!
Was het gehele Christendom maar zo, één grote eenheid. :in
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Kan ik n.a.v. de weinige reacties concluderen dat er tussen kerken weinig wordt samengewerkt????????:#:#:#:#:#

[Veranderd op 30/12/02 door kridje]
limosa

Bericht door limosa »

Nou kridje,

Als je even de topics over jongerenavonden leest dan zie je wel hoe nauw er samengewerkt wordt door uit verschillende kerken afkomstige jongeren (en al wat oudere jongeren). Of bedoelde je dat niet?

limosa
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tuurlijk hoort dat er ook bij Limosa, maar ik bedoel meer echt plaatselijk.

Dat men als plaatselijke kerkraden de handen ineen slaan en gezamelijk als plaatselijke gemeentes iets organiseren. De samenwerking lijkt vaak alleen maar tot JA en SRB te gaan en niet verder. Waarom niet?
limosa

Bericht door limosa »

Sorry kridje, mijn post was ironisch bedoeld.

De gemiddelde plaatselijke gemeente is (terecht) zo gezagsgetrouw dat zolang er geen "officiele" samenwerking is ze dat ook plaatselijk niet gaan zoeken. Mooi dat er bij jou in Moekappél wel samenwerking is!

Op het gebied van zending, zorg voor gehandicapten, scholen is wel wat meer samenwerking. Helaas groeit dat nog niet snel uit naar de kerken zelf.

Als al die energie die nu in het bestrijden van elkaar gaat zitten nou eens in samenwerking gestoken wordt; dan kon het nog wel eens wat worden . . .

limosa
madelief

Bericht door madelief »

Echt top als dat kan. Het zou veel vaker meot gebeuren. Daarom ben ik ook voor gezamelijke trouwdiensten. Met twee ds.
Lijkt me zo ontzettend gaaf............
de Paus

Bericht door de Paus »

De gemiddelde plaatselijke gemeente is (terecht) zo gezagsgetrouw dat zolang er geen "officiele" samenwerking is ze dat ook plaatselijk niet gaan zoeken. Mooi dat er bij jou in Moekappél wel samenwerking is!
Als je altijd moet wachten tot dat er een 'officiele' samenwerking komt, dan kun je lang wachten. Vaak komt die officiele samenwerking pas als er daarvoor als onofficieel wordt samengewerkt !!!
limosa

Bericht door limosa »

Mmm daar kon je ook wel gelijk in hebben Paus.

Toch is het niet goed als plaatselijke kerken te ver gaande samenwerking aangaan zonder dat er iets tussen de kerkverbanden geregeld is. In het algemeen moet er toch iets van orde en regel zijn binnen een kerkverband. 't Hangt er ook wel van af wat de samenwerking behelst natuurlijk. Samen een kerstzangavond (zoals kridje als voorbeeld noemt) is natuurlijk prima!

limosa
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Volgens mij kunnen heel wat plaatselijke gemeentes op sommige of veel punten samenwerken! Waarom zouden we het dan niet doen? Het is misschien niet kerkelijk, maar volgens mij wel 100 % bijbels en dat vind ik veel belangrijker! Waarom zouden we niet op de punten met elkaar samen werken waarop het kan? 'Waar liefde woont gebied de Heere zijn zegen!' Dit geld ook zeker voor samenwerking tussen kerken!


Hierbij nog een voorbeeld die ik persoonlijk er mooi vond! Tijdens de MKZ en de wetgeving rond het homohuwelijk is er in Moerkapelle een bidstond gehouden. De bidstond werd in de Ger. Gem. (grootste kerkgebouw) gehouden en was georganiseerd door de GG en Hervormde Gemeente. De schirftlezing werd door een GG-ouderling gedaan, de preek/bidstond door een GG-predikant (ds. H. Paul; de enigste predikant in Moerkapelle) en de sluiting werd gedaan door een Hervormde ouderling. De kerk zat stampvol. Vrouwen met en zonder hoedje, met broek of rok. Mannen in pak of spijkerbroek! Allerbei de kerkenraden kwamen gemengd naar binnen. Kortom ik vond het schitterend!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk dat er soms teveel persoonlijke pijn tussen zit en dat dat de grootste drempel is voor samenwerking. Sommige mensen denken te sterk hierarchisch en niet presbyteriaal. Mede ook hierdoor zal het ideaal van één kerk wel een ideaal blijven. Maar toch, de hoop blijft.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ndonselaar,

Presbyteriaal is toch ook hierarchisch in zekere zin?
Synode-Classis-Centrale Kerkenraad-Kerkenraad?
limosa

Bericht door limosa »

Mijn probleem met plaatselijke samenwerking zonder overeenstemming op niveau van kerkverbanden als geheel is dat het teveel van personen afhankelijk wordt. Als men elkaar weet te vinden gaat het allemaal goed, en is het (ben ik het helemaal mee eens) prachtig. Maar als het ergens gaat haperen ontstaat er ook weer heel snel verwijdering. En om dan weer in gesprek te komen is nog niet zo eenvoudig. Daarom, voor de lange termijn, zou ik liever niet afhankelijk zijn van of het klikt tussen personen op plaatselijk niveau. Dat officiele samenwerking tussen kerkverbanden niet eenvoudig is ben ik me ook wel bewust, toch moet volgens mij daar de energie in gaan zitten. Zonder dat ik overigens zelf weet waar en hoe je dan moet beginnen. Toch: als je onder andere SRA en SRB ziet blijken er structuren mogelijk die de kerkmuren overstijgen (de SRV kon dat jaaaaren trouwens). Misschien ligt daarin op de langere termijn wel een sleutel om tot samenwerking in de rechterflank te komen. Dat er nu weerstand is zegt me dan niet zoveel. Da's met goede ideeen altijd al zo geweest.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Probleem van samenwerking tussen kerken is dat er van weerszijden water bij de wijn moet!

Maar het grootste probleem is wie er het meeste water bij de wijn moet doen.............

Ik denk persoonlijk dat het realiteit is dat er steeds minder samengewerkt gaat worden!

Behalve dan misschien bij de SoW-kerken.
Dat is gelukkig weer een lichtpuntje!!!!!



Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie