waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:mompelt iets over balk en splinter
mompelt iets van "linkeroog of rechteroog"?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door freek »

Marco schreef: Overigens (ik begeef me even op glad ijs): Is het zo dat links rechts niet accepteert, dat rechts links niet accepteert, of allebei niet?
Volgens mij heeft rechts een groter probleem met links dan andersom.
Ik denk dat je gelijk hebt. Verschillende vrienden en kennissen van me uit de Gereformeerde Kerk of de PKN (confessioneel) spreken met een zekere respect over de rechterflank van de ger. gezindte, terwijl men in mijn kerk niet veel verder komt dan: ze reizen met een ingebeelde hemel naar de hel. Nou daar ga je al.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
helma schreef:ik denk dat hoogmoed de wortel is
De wortel van ALLE kwaad is: geldgierigheid.
In dit geval (meestal) niet, maar hoogmoed.

Overigens wordt in de Schrift geldgierigheid een wortel van alle kwaad genoemd. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

oppervlakkig misschien lijkt het wel zo dat er geen sprake is van aaceptatie. Praat men door, kent men elkaar wat beter, dan komt uiteindelijk toch die gemeenschap der heiligen naar voren!!!!
Alleen, dit geldt enkel voor ware broeders en zusters in het geloof!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Overigens (ik begeef me even op glad ijs): Is het zo dat links rechts niet accepteert, dat rechts links niet accepteert, of allebei niet?
Volgens mij heeft rechts een groter probleem met links dan andersom.
Nee, je begeeft je niet op glad ijs, want je hebt gelijk. Maar het is heel logisch. Wie er 'makkelijker' over denkt, heeft minder moeite met hen die er 'moeilijker' over denken (want die komen er toch wel).
Maar andersom is dat natuurlijk niet het geval.
Als je ervan overtuigd bent dat het 'moeilijk' moet, dan geloof je uiteraard niet dat het 'makkelijk' ook kan.
Het betekent dus niet, dit maar even voor alle duidelijkheid, dat de 'makkelijken' christelijker of beter zijn of meer naastenliefde hebben dan de 'moeilijken', nee, hun standpunt laat gewoon niet meer ruimte toe.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Kaw »

De begrippen makkelijker en moeilijker liggen wel wat complex denk ik. Als je rechts ben, dan is er heel wat bevinding nodig om je te overtuigen en te blijven overtuigen dat God's goedheid er ook voor jou is. Bij de linksen geloofd men 'gewoon' het evangelie en dan is het ook voor de gelover. Maar bij de linksen heb je weer dat gemeente zijn, vrucht dragen, levensheiliging ( en evangelisatie, wat weer dingen (noem ze vruchten) zijn die essentieel worden geacht voor een gezond geloof. De rechtse neemt het vervolgens weer nauw met de levenswandel. Laten we er nu eens een mixje van maken ;)
Marco
Berichten: 3607
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:Overigens (ik begeef me even op glad ijs): Is het zo dat links rechts niet accepteert, dat rechts links niet accepteert, of allebei niet?
Volgens mij heeft rechts een groter probleem met links dan andersom.
Nee, je begeeft je niet op glad ijs, want je hebt gelijk. Maar het is heel logisch. Wie er 'makkelijker' over denkt, heeft minder moeite met hen die er 'moeilijker' over denken (want die komen er toch wel).
Maar andersom is dat natuurlijk niet het geval.
Als je ervan overtuigd bent dat het 'moeilijk' moet, dan geloof je uiteraard niet dat het 'makkelijk' ook kan.
Het betekent dus niet, dit maar even voor alle duidelijkheid, dat de 'makkelijken' christelijker of beter zijn of meer naastenliefde hebben dan de 'moeilijken', nee, hun standpunt laat gewoon niet meer ruimte toe.
Wel typisch dat de discussie nogal inhaakt op een opmerking die bewust met kleine lettertjes geschreven is :OO .
Wat je hier schrijft had ik al wel ingecalculeerd toen ik deze opmerking plaatste. En je hebt gelijk, zolang het over 'makkelijk' en 'moeilijk' gaat. Maar soms gaat het daar niet over, en dan gaat het over wel of niet. Vanuit het 'makkelijke' standpunt is degene die 'moeilijk' doet dan bezig de Geest van God tegen te werken. Dat kan niet geaccepteerd worden. Toch kan je elkaar dan nog steeds met respect behandelen. Hier op het forum gaat dat meestal wel goed, totdat het bijvoorbeeld over voorgangers gaat van kerkgenootschappen die wat verder van 'ons' vandaan staan. Dan wordt 'ds.' ineens vergeten, omdat we iemand zelf niet als voorganger accepteren. Ook merk ik af en toe dat sommige 'moeilijke' broeders en zusters menen dat de 'makkelijken' niet serieus met hun geloof om zouden gaan. Andersom gebeurt dat minder, zeker niet op dit forum, omdat bij de 'moeilijken' de serieuziteit er zó vanaf straalt dat je er af en toe ook aan gaat twijfelen...

Kortom, terug naar mijn eerdere conclusie: Je kunt er lang over praten en kort, zo lang er alleen maar gepraat wordt en niet geluisterd zal dit probleem wel blijven.. :nananere
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Kortom, terug naar mijn eerdere conclusie: Je kunt er lang over praten en kort, zo lang er alleen maar gepraat wordt en niet geluisterd zal dit probleem wel blijven.. :nananere
Je kunt naar elkaar luisteren, maar tot de conclusie komen dat de verschillen onoverbrugbaar zijn.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:Kortom, terug naar mijn eerdere conclusie: Je kunt er lang over praten en kort, zo lang er alleen maar gepraat wordt en niet geluisterd zal dit probleem wel blijven.. :nananere
Je kunt naar elkaar luisteren, maar tot de conclusie komen dat de verschillen onoverbrugbaar zijn.
Als men zich dan maar tegelijkertijd realiseert dat die vermeende onoverbrugbaarheid slechts geldt zolang we op aarde zijn. Ooit zullen verschillen die in onze ogen onoverbrugbaar lijken toch echt wegvallen. Gelukkig!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Kortom, terug naar mijn eerdere conclusie: Je kunt er lang over praten en kort, zo lang er alleen maar gepraat wordt en niet geluisterd zal dit probleem wel blijven.. :nananere
Je kunt naar elkaar luisteren, maar tot de conclusie komen dat de verschillen onoverbrugbaar zijn.
Als men zich dan maar tegelijkertijd realiseert dat die vermeende onoverbrugbaarheid slechts geldt zolang we op aarde zijn. Ooit zullen verschillen die in onze ogen onoverbrugbaar lijken toch echt wegvallen. Gelukkig!
Dat is maar de vraag.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Oude-Waarheid »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Kortom, terug naar mijn eerdere conclusie: Je kunt er lang over praten en kort, zo lang er alleen maar gepraat wordt en niet geluisterd zal dit probleem wel blijven.. :nananere
Je kunt naar elkaar luisteren, maar tot de conclusie komen dat de verschillen onoverbrugbaar zijn.
Als men zich dan maar tegelijkertijd realiseert dat die vermeende onoverbrugbaarheid slechts geldt zolang we op aarde zijn. Ooit zullen verschillen die in onze ogen onoverbrugbaar lijken toch echt wegvallen. Gelukkig!
Ja daar heb je gelijk in, maar ik moet helaas zeggen dat ik het met Afgewezen eens ben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Marnix »

Nou ja, Marco bedoelt natuurlijk niet dat er daar totaal geen diversiteit meer is. Het is vast niet zo dat we daar het perfecte zangtempo en de ideale muzikale begeleiding gevonden hebben die vervolgens door iedereen gehanteerd wordt. Hij geeft aan dat de verschillen niet meer onoverbrugbaar zijn. Geschillen om verschillen zullen er niet meer zijn, verschillen zelf vast nog wel... maar dan ook onderlinge acceptatie daarvan en alles behalve ruzie of een houding van "wij doen het veel beter"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door aboricultura »

links en rechts zijn ook geen goede termen maar zo word het vaak aangeduid hou er ook niet van uiteindelijk zijn het allemaal broeders en zusters van de algemene christelijke kerk.

dat rechs meer problemen heeft met links dat kan wel zo zijn maar ik ontmoet ook ex rechtse om het maar zo te noemen die nu anders zijn en die eerder vijandig zijn naar de ander.Waarom?
Moeten we dan voor een detail verschil zo n drama maken? en elkaar niet meer vertrouwen?
Daarom denk ik als ziet wat je aan elkaar bind waarom accepteer je elkaar dan niet?
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door Afgewezen »

Het gaat meestal niet om detailverschillen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: waarom accepteren linkse en rechtse broeders elkaar niet ?

Bericht door memento »

Waarom er zo weinig acceptatie is? Well, omdat men werkelijk gelooft dat de leer van de ander een zodanige dwaling is, dat je er mee verloren gaat. En dwalingen mogen, ja moeten streng bestreden worden.

Vaak komt het elkaar veroordelen voor uit één van onderstaanden:
1. De ander dwaalt zo gruwelijk (bv op een elementair leerstuk, als de Drie-Eenheid, of het leerstuk der rechtvaardigmaking), dat hij buiten het christendom gesloten mag worden
2. De veroordelende partij snapt, door een gebrek aan theologische kennis of begripsvermogen, de ander niet. Waar men slechts de theologie vanuit het eigen systeem kent, kan men ook niet eerlijk oordelen over het theologische systeem van de ander. Dit is vaak het geval bij veroordelingen vanuit de afgescheiden hoek, waar geen of een sterk-intern-gerichtte opleiding voor predikanten is.
3. De veroordelende partij snapt, door een gebrek aan dialoog, de ander niet. Men veroordeelt de ander zonder de moeite te nemen met hem/haar serieus in gesprek te gaan. Men veroordeeld dan een karikatuur van de theologie van de ander. Dit gebeurt zowel vanaf linkse als vanaf rechtse zijde. De linkse zijde door bv de "bevindelijke theologie" puur op terminologie aan te vallen (de terminologie is theologisch inconsistent, maar de bedoelde zaken hoeven dit niet te zijn), en van rechtse zijde door bv te waarschuwen voor de evangelische kringen en daarbij ongehinderd door enige kennis de wildste karikaturen van te schilderen.
4. Nuanceren is moeilijk geworden. In de theologie van veel mensen zit geen gelaagdheid meer. Zo vinden bv mensen het leerstuk dat een vrouw geen broek aanmag op gelijke hoogte staan met het leerstuk van de heilige Drie-Eenheid. Als er geen gelaagdheid is, en alle leerstukken even nodig geacht worden tot zaligheid, dan zal je om het minste of geringste de ander veroordelen. Want elke afwijking van de eigen visie maakt de zaligheid onhaalbaar voor de ander...

Er valt dus voor alle partijen nog wel wat te verbeteren. Er wordt (denk ik) erg vaak onterecht veroordeelt, of vanuit verkeerde motieven. Daarnaast wordt de eigen theologie vaak weinig op juistheid onderzocht, maar per definitie als "de waarheid" gezien. En de waarheid claimen zónder te kunnen onderbouwen waarom jouw visie nu waarheid is, is verkapte arrogantie.

Maar: Wel moet beseft worden dat veroordelen van dwalenden zeer Bijbels is. Ware liefde veroordeeld waar nodig. Uit liefde tot God en zijn gemeente, en uit liefde tot degene die dwaalt, opdat hij zich bekere. De oproep om maar gewoon altijd lief en aardig tegenover elkaar te doen is m.i. absoluut onbijbels.
Plaats reactie