TV kijken via de PC

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Als je lid bent van een kerkverband waar men dergelijke zaken censurabel stelt, dan moet je ook onder die tucht buigen.

Het spitst zich natuurlijk niet alleen toe op de doop, je kan niet zeggen dat de kerkenraad de doop daarvoor gebruikt, want je wordt 'gewoon' van de sacramenten afgehouden. Gezien de Avondmaalspraktijk zal het probleem zich echter vrijwel alleen bij het dopen voordoen.
Het wordt in deze thread wat off-topic, maar deze wijze van handelen getuigt m.i. toch van een vreemde visie op de sacramenten. O, heb je TV? Dan wordt de doop uitgesteld. Niet in de pas lopen? Eenvoudige afhouding.

Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Heilig Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware... enz.
Ik probeer aan te geven dat je dan niet moet zeggen dat de kerkenraad de doop gebruikt, maar je zou dan bij de Generale Synode iets terug moeten laten draaien.

De kerkenraad confirmeert zich in dat geval 'slechts' aan de besluitvorming van de Generale Synode van 1977.

In de GG bemoeit de GS zich met dergelijke zaken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hervormde Kerk. Waarschijnlijk ligt die visie je beter.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Ik probeer aan te geven dat je dan niet moet zeggen dat de kerkenraad de doop gebruikt, maar je zou dan bij de Generale Synode iets terug moeten laten draaien.

In de GG bemoeit de GS zich met dergelijke zaken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hervormde Kerk. Waarschijnlijk ligt die visie je beter.
Wat mij beter ligt, is in dezen niet zo belangrijk ;) Ik blijf me toch verbazen over het feit dat rond de sacramenten maatregelen worden bedacht die haaks staan op het doel waartoe de sacramenten zijn ingesteld.

[Aangepast op 15/6/05 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb nooit gehoord dat het in onze gemeente een probleem was, noch bij de Doop, noch bij het Avondmaal.

De ds. waarschuwt weleens tegen t.v. maar verder wordt het gedoogd.

Ik meen wel dat als je lid wordt, je erop aangesproken wordt. Maar ben je eenmaal lid en schaf je tv aan, dan is het geen probleem.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Pim

Ik probeer aan te geven dat je dan niet moet zeggen dat de kerkenraad de doop gebruikt, maar je zou dan bij de Generale Synode iets terug moeten laten draaien.

In de GG bemoeit de GS zich met dergelijke zaken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hervormde Kerk. Waarschijnlijk ligt die visie je beter.
Wat mij beter ligt, is in dezen niet zo belangrijk ;) Ik blijf me toch verbazen over het feit dat rond de sacramenten maatregelen worden bedacht die haaks staan op het doel waartoe de sacramenten zijn ingesteld.

[Aangepast op 15/6/05 door Hendrikus]
Het is meer dat men zich een bepaalde voorstelling heeft gemaakt van wat 'wedergeboren' is. Minder zonden doen, groter zondaar worden. Wie zo'n zin bezigt heeft er nog niets van gesnapt, maar dat terzijde. Hooguit zijn er dan weer andere zonden.

Maar zonden wordt dan gedefinieerd. Met als gevolg dat als jouw 'zonde' niet gedefinieerd is, je je kunt verbeelden goed te zitten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En verder: is het echt reeel om te veronderstellen dat een aanstaand lid alle kabinetsbesluiten doorneemt? Hij of zij wordt toch lid van z'n plaatselijke gemeente? Met de praktijk die dan daar is?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb nooit gehoord dat het in onze gemeente een probleem was, noch bij de Doop, noch bij het Avondmaal.

De ds. waarschuwt weleens tegen t.v. maar verder wordt het gedoogd.

Ik meen wel dat als je lid wordt, je erop aangesproken wordt. Maar ben je eenmaal lid en schaf je tv aan, dan is het geen probleem.
Wil je belijdenis doen, dan moet je hier beloven dat je nooit tv zult nemen!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
het doet me denken aan een formulier wat we ooit moesten invullen toen ons kind een reformatorische school zou gaan bezoeken
op dat formulier stond deze vraag:

heeft u een abonnement op de eva?

wij hebben toen ingevuld: nee
(dat was niet zo moeilijk voor ons, want wij hebben, vanwege noorzakelijke bezuinigingen op geen enkel blad een abonnement)
Is dit het nieuwe schibbolet?

BIj ons is de Eva het enige blad dat de bezuinigingsronde doorstaan heeft. Omdat veel vrouwen die voor het fulltime moederschap kiezen zich in een heel klein kringetje bewegen en daardoor niet meer ontwikkelen. Juist omdat wij principieel gekozen hebben voor het thuiszijn van moeder bij de kinderen, kiezen wij er principieel voor dat zij een zelfbewuste, ontwikkelde moeder een huisvrouw is die trots is op haar werk en geen soapslons wordt. En daarbij helpt de Eva.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb nooit gehoord dat het in onze gemeente een probleem was, noch bij de Doop, noch bij het Avondmaal.

De ds. waarschuwt weleens tegen t.v. maar verder wordt het gedoogd.

Ik meen wel dat als je lid wordt, je erop aangesproken wordt. Maar ben je eenmaal lid en schaf je tv aan, dan is het geen probleem.
Wil je belijdenis doen, dan moet je hier beloven dat je nooit tv zult nemen!
En als vrouw dat je nooit een lange broek aan zult doen. Gek dat ze dat aan mannen nooit vragen, wat hun mening over vrouw/broek is.

In Gouda waren er dit jaar 2 mensen die belijdenis deden. Dat werd een beetje versluierd door het feit dat er wat import uit GGiN en HHK was. En iemand uit een andere GG.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik heb nooit gehoord dat het in onze gemeente een probleem was, noch bij de Doop, noch bij het Avondmaal.

De ds. waarschuwt weleens tegen t.v. maar verder wordt het gedoogd.

Ik meen wel dat als je lid wordt, je erop aangesproken wordt. Maar ben je eenmaal lid en schaf je tv aan, dan is het geen probleem.
Wil je belijdenis doen, dan moet je hier beloven dat je nooit tv zult nemen!
En als vrouw dat je nooit een lange broek aan zult doen. Gek dat ze dat aan mannen nooit vragen, wat hun mening over vrouw/broek is.

In Gouda waren er dit jaar 2 mensen die belijdenis deden. Dat werd een beetje versluierd door het feit dat er wat import uit GGiN en HHK was. En iemand uit een andere GG.
Er gebeurt een hoop in onze gemeente waar ik niet vrolijk van word. Maar soms ben ik zó ontzettend blij met de Ger. Gem. van Apeldoorn...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mijn ouders moesten ook beloven dat ze geen tv hadden toen ze mijn zusje naar een refomatorische school wilden doen. Wij hebben een tv thuis en mijn ouders hebben dit niet ontkent. Dit zorgde er voor dat mijn zusje maar net, na lang debateren, op de school werd toegelaten.

De dominee die dit gesprek leidde, bleek achteraf zelf een tv te hebben. 2 weken later was er een door de jeugd georganiseerde trip naar de plaatselijke bios en in haar klas heeft 70 procent een tv thuis.

En dat moet ik thuis dus uitgebreid aanhoren. Wat een hypocratie! Nou, dat vind ik dus niet. Wanneer we alle moralen en wetten zouden weggooien waaraan de meesten zich toch niet aan houden, dan hou je geen wet over.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Mijn ouders moesten ook beloven dat ze geen tv hadden toen ze mijn zusje naar een refomatorische school wilden doen. Wij hebben een tv thuis en mijn ouders hebben dit niet ontkent. Dit zorgde er voor dat mijn zusje maar net, na lang debateren, op de school werd toegelaten.

De dominee die dit gesprek leidde, bleek achteraf zelf een tv te hebben. 2 weken later was er een door de jeugd georganiseerde trip naar de plaatselijke bios en in haar klas heeft 70 procent een tv thuis.

En dat moet ik thuis dus uitgebreid aanhoren. Wat een hypocratie! Nou, dat vind ik dus niet. Wanneer we alle moralen en wetten zouden weggooien waaraan de meesten zich toch niet aan houden, dan hou je geen wet over.
Een beetje gelijk hebben ze natuurlijk wel.

-Als je PKN bent of CGK of GKV, dan wordt aan jou gevraagd of je tv hebt. Als je GG of GGiN bent niet.
-Hoe kun je ienand bevragen op tv-bezit als je zelf wel een tv hebt?

Uit jouw verhaal begrijp ik dat er met twee maten gemeten wordt. En dat is hoe dan ook onaanvaardbaar.

Iemand solliciteerde pas op een refoschool voor VO in het midden des lands. Haar werd gevraagd of ze tv had. Ze zei dat ze er wel een gehad had, maar die de deur uitgedaan had. "Ja maar, "zei de delegatie, "als je eenmaal gewend bent geweest aan tv-bezit, dan zit het in je hart en blijft het gevaarlijk".

Tja...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Is dit het nieuwe schibbolet?

BIj ons is de Eva het enige blad dat de bezuinigingsronde doorstaan heeft. Omdat veel vrouwen die voor het fulltime moederschap kiezen zich in een heel klein kringetje bewegen en daardoor niet meer ontwikkelen. Juist omdat wij principieel gekozen hebben voor het thuiszijn van moeder bij de kinderen, kiezen wij er principieel voor dat zij een zelfbewuste, ontwikkelde moeder een huisvrouw is die trots is op haar werk en geen soapslons wordt. En daarbij helpt de Eva.
Hehe, hoeveel krijg je hiervoor? ;)
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Het is heel vreemd dat het in de GG zo verschillend is. Bij de ene gemeente mag je niet dopen als je tv hebt en bij de andere weer als je belijdenis doet dan moet je beloven om geen tv te nemen.
In hetzelfde kerkverband zoveel verschil en niet één lijn, dat vind ik heel raar.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie