Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door mayflower »

Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost

http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html

Qoute:
....Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis....
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door freek »

Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Grace »

freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Inderdaad. Ouweneel zegt namelijk het volgende:
dr. W. Ouweneel schreef: schreef:"Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Herman »

freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Grace »

Herman schreef:
freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?
Dus wij kunnen helemaal niets meer leren van iemand die buiten onze traditie staat?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Democritus »

mayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
Bedankt voor dit artikel Mayflower. Ik moet over een paar weken een inleiding houden voor onze jongvolwassenkring over de 'uitverkiezing' en ik was nog op zoek naar wat literatuur m.b.t. het Arminiaanse standpunt...... dus bedankt
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost

http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html

Qoute:
....Bij de raad van God gaat het om Gods genadige soevereine besluiten, bij de wegen van God gaat het om Gods respons in de tijd op gebeurtenissen die door Hem mogelijk wel zijn voorzien, maar vrucht zijn van de vrije beslissingen van de mens. Zo behoort volgens Ouweneel de verkiezing van de gelovigen tot de eeuwige raad van God, de verwerping van de ongelovigen tot de wegen van God in de geschiedenis....
Ouweneel is een kei in het maken van onderscheidingen, ook als ze er helemaal niet zijn...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Herman »

Grace schreef: Dus wij kunnen helemaal niets meer leren van iemand die buiten onze traditie staat?
Nee. Ik ben vandaag eens ongecompliceerd. Arminius was een ketter, hij blijft dat en daar hebben we ons niet mee op te houden.

Positief geformuleerd: Hou je bezig met het Woord van God en de zuivere leer die daarbij hoort.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door freek »

Herman schreef:
freek schreef:Citeer dan het hele artikel a.u.b. Ik vond het heel geen onaardig artikel.
Je hebt begrip voor ketterijen? Of moet ik je interesse anders duiden?
Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen :bobo
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Herman »

freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Ariene »

Herman schreef:
freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).
Om te zeggen het is Arminiaans dus fout kan je als net zo min kritisch betitelen.
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met wat hij over de DL schrijft.

Bij ons is daar pas uit gepreekt en dan kom je er nog meer achter hoe remonstrants zelfs de zwaarste reffers zijn.
(bv over de zekerheid van het geloof)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door freek »

Herman schreef:
freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).
De DL worden doorgaans door mensen uit evangelische hoek redelijk verketterd. Als iemand als Ouweneel er dan een lans voor breekt, vind ik dat inderdaad 'niet onaardig'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Herman »

freek schreef: De DL worden doorgaans door mensen uit evangelische hoek redelijk verketterd. Als iemand als Ouweneel er dan een lans voor breekt, vind ik dat inderdaad 'niet onaardig'.
De meningen over hoe de DL spreken over de verwerping zijn verdeeld. Er zijn er die in de DL een dubbele predestinatie lezen, er zijn er die slechts de verkiezing in de DL lezen, en het verloren gaan houden voor de verantwoordelijkheid van de mens.

De DL alleen aanprijzen op het laatste punt, betekent dat er voorbij gegaan wordt aan de leer van de dubbele predestinatie, die volgens mij in redelijke mate aanwezig is geweest binnen de gereformeerde theologie.

Zonder dus positie te kiezen, lijkt het me het deels benoemen, al een struikelblok op zich.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Herman schreef:
freek schreef: Moet ik per se alles wat ik lees en niet geheel overneem, onaardig noemen
Nee hoor. Ik zal wat concreter zijn. Een opmerking als 'ik vind het niet onaardig' duidt niet erg op een kritische lezing van het artikel. En daar stel ik mijn vragen bij (als ik zo vrij mag zijn).
Om te zeggen het is Arminiaans dus fout kan je als net zo min kritisch betitelen.
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met wat hij over de DL schrijft.

Bij ons is daar pas uit gepreekt en dan kom je er nog meer achter hoe remonstrants zelfs de zwaarste reffers zijn.
(bv over de zekerheid van het geloof)
:quoi
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door mayflower »

Democritus schreef:
mayflower schreef:Prof. dr. W. J. Ouweneel - Verkiezing: geen dreiging, maar bron van troost
Bedankt voor dit artikel Mayflower. Ik moet over een paar weken een inleiding houden voor onze jongvolwassenkring over de 'uitverkiezing' en ik was nog op zoek naar wat literatuur m.b.t. het Arminiaanse standpunt...... dus bedankt
Het is inderdaad arminiaans.
Of men geloofd in de volkomenheid van GOD's Soevereinteit en maakt GOD dus volkomen onafhankelijk, of men maakt God niet volkomen Soeverein en maakt god (met een kleine "g") afhankelijk van de vrije wils besluit van de mens die het laatste woord heeft en god beperkt in zijn vrijheid van handelen. Er is geen tussen weg of een andere weg, want GOD is GOD, en de mens is een nietig schepsel, en helaas wilt men toch nog steeds niet (ook binnen de zogenaamde reformatorische gezindte) buigen voor deze Heerlijke Waarheid waarin al het roemen van de mens afvalt en men zicht krijgt op wie GOD is.
Zoals John Owen ook beschrijft is dat de zogenaamde "vrije wil" een afgod is van de mens, en te denken dat GOD niet volkomen maar gedeeltelijk Soeverein en men God afhankelijk maakt is een bespotting naar GOD toe!!!
Plaats reactie