gradueel verschil tussen zonden?

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw En dan voel ik me nog schuldiger.
David zegt: toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd. Toen David ze beleed, nam God ze gunstig weg.
Maar David ging met Bathseba niet nog een keer in de fout. En als ik dat al zeker 30 keer heb gedaan?
Voor God ben je in Christus NIEUW geworden. Lees Romeinen 6-7-8 eens. En lees eens wat van Kohlbrugge, onze oude mens is niet meer, die is op Golgotha gekruisigd!

'De schuld Uws volks hebt ge uit Uw boek gedaan, ook ziet Gij geen van hunne zonden aan"
Ja, maar dan zondig je toch niet door? Ik kan me daar niet bij neer leggen. Ik wil stoppen met de zonden, maar toch ook weer niet. Ik lijk wel schizofreen wat dat betreft.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Kaw, ik herken je. Maar het kan niet beide waar zijn. We moeten onszelf toetsen. Zijn we nog geneigd tot de zonde of is onze wil omgebogen?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door KawJa, maar dan zondig je toch niet door? Ik kan me daar niet bij neer leggen. Ik wil stoppen met de zonden, maar toch ook weer niet. Ik lijk wel schizofreen wat dat betreft.
Neem en lees:

Eindelijk: de Wet wordt gepredikt, opdat wij allen, voor zoveel wij in één Geest:
"Abba!" Roepen, geheel vervuld worden met dankzegging en aanbidding, terwijl wij
het inzien en het ondervinden, hoe Christus, Die het einde der. Wet is (tot
rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft), de Wet zelve heeft vervuld, en ook als
zodanig het recht der Wet in ons vervult (Rom. 8: 4), dat, terwijl wij in onszelf hoe
langer hoe meer zonde en ellende gewaarworden, en onszelf aanklagen als verdervers
van onze jeugd af aan, - desniettegenstaande de Vader ons in Christus Jezus, Zijn
Zoon, voor Zijn lieve dierbare kinderen houdt, en ons in Hem aanziet als geheel en al
rechtvaardig, heilig, rein en volkomen, zonder vlek of rimpel, - zó aanziet, als hadden
wij nooit enige zonden gedaan of gehad (voor zoveel wij zulke weldaad met een
gelovig hart aannemen). En zo zegge dan een ieder der onze vrijmoedig, uit kracht van
de waarheid Gods en van het getuigenis des Heiligen Geestes in ons: "Ik ben heilig en
rechtvaardig", - ofschoon ons geweten ons aanklaagt, dat wij zonder ophouden tot alle
boosheid geneigd zijn.
Dit laatste klinkt menigeen vreemd in de oren, want hij mocht gaarne heilig en vroom
zijn, en iets van die heiligheid in zich gewaarworden, dan kon hij, zoals hij meent, het
weten, of hij deel aan Christus had. Omdat hij echter zo vele zonden in zich blijft zien,
gelooft hij de Heiland van arme zondaren te onrein en te onwaardig en te vleselijk, en
te veel onder de zonde verkocht te zijn, dan dat de heilige en rechtvaardige God met
Zijn grote genade tot zo'n ellendige Zich zou nederlaten, of hij vreest; dat hij nog eens
de hel weer in de kaken zal vallen,
Er zijn er zodanigen, die dag aan dag in de waan verkeren, dat zij toch hun
zandkorrels dienden bij elkander te dragen, om de berg hunner heiligheid hoog op te
tassen, maar de een dag voor, de anderen na blaast de stormvlaag der zonden deze
zandkorrels weder weg, en dan zitten zij in een hoek, en wenen, (en beginnen van
vorenaan, en geven het niet op, of het hun mocht gelukken). En zodanigen zijn de
meesten onzer, want de eigengerechtigheid zit diep, zeer diep, en de oude monnik
weet van geen sterven, zolang als wij leven.
Daarom hebben wij ons voorgesteld, onder de leiding van de Geest Gods, Die de
harten en nieren beproeft, in alle oprechtheid te beschouwen: het bestaan van de door
het bloed van Christus gerechtvaardigde en geheiligde, en van alle zonden afgewassen
Christen.

dit is maar een stukje van de inleiding, lees de hele preek over Rom. 7:14 => http://www.theologienet.nl/documenten/K ... alftal.pdf
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Kaw, ik herken je. Maar het kan niet beide waar zijn. We moeten onszelf toetsen. Zijn we nog geneigd tot de zonde of is onze wil omgebogen?
Kijk: Ik geloof wel dat ik een nieuwe wil heb. Ik wil oprecht er mee stoppen, maar ik heb heel vaak, eigenlijk altijd, dat ik savonds moet belijden dat ik er toch weer aan toe heb gegeven.

Ik ben niet bang meer dat God mij en mijn schuldbelijdenissen afwijst. Het is gewoon dat ik er wel enorm rot door voel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Maar, en dat is een algemene vraag hoor, als je er aan toegegeven hebt, dan heb je het toch blijkbaar GEWILD?

Ik bedoel, als wij zonde doen, dan is dat toch altijd omdat wij het willen? Ik blijf dat raar vinden. Dat je iets doet, wat je niet wilt. Ja, het staat wel in Rom. 7. Maar toch, als ik een zonde bega, dan doe ik dat omdat ik het wil. De wil gaat toch ALTIJD voor de daad, of niet soms?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Maar, en dat is een algemene vraag hoor, als je er aan toegegeven hebt, dan heb je het toch blijkbaar GEWILD?

Ik bedoel, als wij zonde doen, dan is dat toch altijd omdat wij het willen? Ik blijf dat raar vinden. Dat je iets doet, wat je niet wilt. Ja, het staat wel in Rom. 7. Maar toch, als ik een zonde bega, dan doe ik dat omdat ik het wil. De wil gaat toch ALTIJD voor de daad, of niet soms?
Jazeker, maar Paulus doet ook dingen die hij niet wil en toch doet. Het verschil zit hem erin of het ons leed is en met onze zonden naar God blijven gaan, die ze ganadig vergeeft.
Indien wij uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen. Satan wil dat wij gaan vertwijfelen aan Gods genade. Dat is hem bij Ezau en Judas gelukt.
God draagt ons op om 7 maal 70 maal te vergeven. Is Hij niet oneindig barmhartiger?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Jazeker, maar Paulus doet ook dingen die hij niet wil en toch doet. "

Als jij bijvoorbeeld een zonde tegenover mij begaat, bijvoorbeeld je liegt tegen mee of bedriegt me of doet uit de hoogte tegenover mij.

Dan kun je achteraf niet zeggen van: Ja, sorry, maar ik wilde dat ook helemaal niet doen! Jawel, elke zonde die je doet heb je ook gewild. Anders heb je voor elke zonde het excuus: Sorry, zo heb ik het niet bedoeld, het was de zonde in mij die het deed, niet ikzelf.
Lijkt me krom, ik begrijp Romeinen 7 wat dat betreft niet.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Jazeker, maar Paulus doet ook dingen die hij niet wil en toch doet. "

Als jij bijvoorbeeld een zonde tegenover mij begaat, bijvoorbeeld je liegt tegen mee of bedriegt me of doet uit de hoogte tegenover mij.

Dan kun je achteraf niet zeggen van: Ja, sorry, maar ik wilde dat ook helemaal niet doen! Jawel, elke zonde die je doet heb je ook gewild. Anders heb je voor elke zonde het excuus: Sorry, zo heb ik het niet bedoeld, het was de zonde in mij die het deed, niet ikzelf.
Lijkt me krom, ik begrijp Romeinen 7 wat dat betreft niet.
Ro 7:25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7-26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

KT zeggen: 64) Ik dank God,

Namelijk dat Hij mij alrede zover door Christus verlost heeft van de heerschappij der zonde, dat ik nu, hoewel de zonde mij nog aankleeft, nochtans geen gewillige slaaf derzelve meer ben, maar daartegen strijd, en die door Christus’ Geest kan overwinnen; gelijk het besluit dan volgt, en het begin van het {#Ro 8} medebrengt. Zie {#1Co 15:55,56,57}.

Als ik jou kwets of bedrieg en het spijt mij (dat kan niet anders als ik een nieuw schepsel ben) dan vraag ik je om vergeving. Bewust zondigen vereist een dieper buigen voor God dan een zonde uit zwakheid bedreven. Niet dat dat van invloed is op de mate van vergeving....
WE moeten meer God gelijk worden, in alles. Ik weet het eigenlijk ook niet. ik loop ook vast.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De nieuwe mens verlangde gisteren om langdurig te bidden en bijbel te lezen, om rust en genade te vinden.

Op een gegeven moment las de nieuwe mens:
Ps. 6:
2 O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!
3 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.
4 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?
5 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
6 Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?
7 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
8 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.
9 Wijkt van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.
10 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.
11 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden.

En viel dankbaar en God lovende in slaap.

Vervolgens werd de oude mens wakker en was voldaan over zijn ellendekennis van gisteravond.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Huh? 10 dagen?
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Huh? 10 dagen?
Dat snapte ik ook niet, maar dit las ik vanmiddag bij het eten:

Openbaring 2 vers 10
Vrees geen der dingen die gij lijden zult. Zie, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, Ik zal u geven de kroon des levens.

Misschien bedoelde ze dit.
Plaats reactie