Rouwadvertenties

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Rouwadvertenties

Bericht door Lourens »

Ik heb weer een proefabonnement op het RD.

Vandaag vielen de vele rouwadvertenties op (naam of hoedanigheid van persoon in mijn vraagstelling niet van belang).

Wat met name opviel is de zin in bijna iedere advertentie: Dat de Here deze ernstige roepstem heilige........

Nu begrijp ik deze zin heel erg goed en sta ik er volledig achter.
Alleen overdaad schaad.
Het komt bij mij over als een verplichte regel in een rouwadvertentie waardoor juist voor mij de kracht ervan verloren gaat.
Het is voor mij inderdaad een ernstige roepstem bij een plotseling sterfgeval zeker bij een jong iemand.

Maar bij iemand, laat ik zeggen boven de 80, waar we vaak toch spreken van mensen van de dag, is voor mij de roepstem minder.
Natuurlijk, moet men altijd bereid zijn enzovoort. Ik wil die discussie ook niet aangaan.

Het gaat mij om het gebruik van deze regel die naar mijn mening te gemakkelijk gebruik wordt.

Zomaar een geachte toen ik aan het lezen was.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Bert Mulder »

fluitje schreef:Ik heb weer een proefabonnement op het RD.

Vandaag vielen de vele rouwadvertenties op (naam of hoedanigheid van persoon in mijn vraagstelling niet van belang).

Wat met name opviel is de zin in bijna iedere advertentie: Dat de Here deze ernstige roepstem heilige........

Nu begrijp ik deze zin heel erg goed en sta ik er volledig achter.
Alleen overdaad schaad.
Het komt bij mij over als een verplichte regel in een rouwadvertentie waardoor juist voor mij de kracht ervan verloren gaat.
Het is voor mij inderdaad een ernstige roepstem bij een plotseling sterfgeval zeker bij een jong iemand.

Maar bij iemand, laat ik zeggen boven de 80, waar we vaak toch spreken van mensen van de dag, is voor mij de roepstem minder.
Natuurlijk, moet men altijd bereid zijn enzovoort. Ik wil die discussie ook niet aangaan.

Het gaat mij om het gebruik van deze regel die naar mijn mening te gemakkelijk gebruik wordt.

Zomaar een geachte toen ik aan het lezen was.
Bij ons is het meer gebruikelijk een passende tekst er bij te zetten

zoiets als:

Zalig zijn degenen, die in de Heere sterven
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Kaw »

Ja of neem de reclame van de begrafenisondernemers die er altijd 'geen crematies' bij hebben staan. Of de 'geen bloemen' in de rouwadvertenties.

Er is een bepaalde verwachting en daaraan moet je voldoen. Ik ben bang dat ons leven daar doorspekt van is. Ben benieuwd hoe de reformatorische kerken er uit zouden zien als mensen niet naar andermans verwachting zouden leven, maar naar eigen overtuiging.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Rouwadvertenties

Bericht door BJD »

fluitje schreef: Het komt bij mij over als een verplichte regel in een rouwadvertentie waardoor juist voor mij de kracht ervan verloren gaat.
Net zo als die standaard regel op een geboortekaartje... Die leven gaf en leven spaarde..
niets is minder waar maar zo makkelijk ( en mogelijk uit gewoonte, ja mischien wel verplicht gevoeld) geschreven
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rouwadvertenties

Bericht door J.C. Philpot »

Als het een formele zin en wens is, waarna er rustig weer onbekeerd verder word geleeft is het inderdaad zeer te betreuren. Ik hoop van harte dat dit niet het geval is.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 jan 2009, 22:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:Er is een bepaalde verwachting en daaraan moet je voldoen. Ik ben bang dat ons leven daar doorspekt van is. Ben benieuwd hoe de reformatorische kerken er uit zouden zien als mensen niet naar andermans verwachting zouden leven, maar naar eigen overtuiging.
Dat is een vraag die velen maar liever uit de weg gaan, vrees ik.
Maar die we onszelf best eens mogen stellen!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Rouwadvertenties

Bericht door memento »

Ik hou nooit zo van die "verplichte vroomheid". Door het vele, ongemeende gebruik ervan verwaterd de ernst! Want tenzij de familie van de overleden die woorden (over roepstem heilige aan ons hart) zelf te harte genomen hebben, en zich bekeerd hebben, is zo'n onderschrift pure leegte, en daarom zeer ongepast, ja eigenlijk godslasterlijk! Zo komen vrome woorden los te staan van een vroom gemoed, en krijg je een sfeer waar vroom gepraat kan worden zonder vroom te zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Zita »

Kaw schreef:Of de 'geen bloemen' in de rouwadvertenties.
wat is daar mis mee? Als de overledene een kennissenkring had waarin zich ook mensen bevonden die niet weten dat het in reformatorische kring niet zo gebruikelijk (en zelfs niet zo wenselijk) is om bloemen mee te brengen of te laten opsturen, is het volgens mij wel goed om te vermelden. Het kan onduidelijkheid of pijnlijke situaties voorkomen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rouwadvertenties

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef: Bij ons is het meer gebruikelijk een passende tekst er bij te zetten

zoiets als:

Zalig zijn degenen, die in de Heere sterven
Dat is waarheid, maar behoeft niet altijd de overledene persoonlijk te betreffen.

Ik acht een rouwadvertentie niet het geschikte middel om de geestelijke staat van de overledene te etaleren.
Vroeger heette zo'n kaart of mededeling: rouwbrief, oftewel een aankondiging van het overlijden van iemand.

Laat ons in dezen ook sober zijn.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Lourens »

memento schreef:Ik hou nooit zo van die "verplichte vroomheid". Door het vele, ongemeende gebruik ervan verwaterd de ernst! Want tenzij de familie van de overleden die woorden (over roepstem heilige aan ons hart) zelf te harte genomen hebben, en zich bekeerd hebben, is zo'n onderschrift pure leegte, en daarom zeer ongepast, ja eigenlijk godslasterlijk! Zo komen vrome woorden los te staan van een vroom gemoed, en krijg je een sfeer waar vroom gepraat kan worden zonder vroom te zijn.
Dat is precies zoals ik heb bedoel en heb ik er dus moeite mee.
Maar lijkt me meer gepast dat een kerkenraad deze regel gebruikt uit oogpunt naar gemeenteleden of ongelovigen dan iedere oom, tante, buurman of vereniging.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Kaw »

Zita schreef:
Kaw schreef:Of de 'geen bloemen' in de rouwadvertenties.
wat is daar mis mee? Als de overledene een kennissenkring had waarin zich ook mensen bevonden die niet weten dat het in reformatorische kring niet zo gebruikelijk (en zelfs niet zo wenselijk) is om bloemen mee te brengen of te laten opsturen, is het volgens mij wel goed om te vermelden. Het kan onduidelijkheid of pijnlijke situaties voorkomen.
En die lezen het RD?
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Da Capo »

fluitje schreef:(...)
Maar bij iemand, laat ik zeggen boven de 80, waar we vaak toch spreken van mensen van de dag, is voor mij de roepstem minder.
Natuurlijk, moet men altijd bereid zijn enzovoort. Ik wil die discussie ook niet aangaan.
(...)
Zomaar wat gedachten van mijn kant.
Allereerst, is het juist schokkend te moeten ervaren dat we het 'gewoon' vinden dat mensen, "laat ik zeggen boven de 80", sterven. Of we nu jong of oud sterven (in het licht van de eeuwigheid zijn we even oud), we moeten dan God ontmoeten. Dat is de lering die we uit ieder sterfgeval moeten trekken. De dood is niet zo 'gewoon', de eerste hoofdstukken van Genesis zijn daar heel helder in. Als we onbekeerd sterven zal het zo verschrikkelijk zijn, dat het ons begrip te boven gaat.
Vervolgens moeten we inderdaad oppassen voor 'standaard' zinnen, die 'in gaan slijten'. Als variant zou je wellicht kunnen denken om de lezer van de advertentie aan te spreken in de zin van 'bereid ook gij uw huis, want ook gij moet sterven'. Of vinden we dat te confronterend in een rouw advertentie? (weet het eerlijk gezegd zelf niet...)
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Rouwadvertenties

Bericht door BJD »

Kaw schreef: Ja of neem de reclame van de begrafenisondernemers die er altijd 'geen crematies' bij hebben staan.
Kijk ons eens... wij doen tenminste geen crematies... zo komt dat altijd op mij over..

Of die advertenties voor bepaalde kraamhulp "geen televisie" (weer heel wat anders..) Waar je verder lid van bent (tijdschriften) en wat je verder 's avonds doet is kennelijk geen probleem.. maar geen televisie :fouet
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Rouwadvertenties

Bericht door memento »

Da Capo schreef: Vervolgens moeten we inderdaad oppassen voor 'standaard' zinnen, die 'in gaan slijten'. Als variant zou je wellicht kunnen denken om de lezer van de advertentie aan te spreken in de zin van 'bereid ook gij uw huis, want ook gij moet sterven'. Of vinden we dat te confronterend in een rouw advertentie? (weet het eerlijk gezegd zelf niet...)
Ook zulke alternatieven geldt: Tenzij de familie van de overleden die woorden zelf ter harte genomen hebben, en zich bekeerd hebben, is zo'n onderschrift pure leegte, en daarom zeer ongepast, ja eigenlijk godslasterlijk!

Oh, hoe betoond iemand die zulke vrome woorden de ander durft voor te houden, maar er zelf aan ongehoorzaam is, dat hij niets, maar dan ook niets van de ernst van de (eeuwige) dood snapt!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Zo komen vrome woorden los te staan van een vroom gemoed, en krijg je een sfeer waar vroom gepraat kan worden zonder vroom te zijn.
Precies. En is dat niet wat je zo vaak ziet gebeuren? Als je maar de juiste kleur kleren aan hebt, de juiste termen kent, het juiste toontje weet aan te slaan, dan hoor je er helemaal bij. Maar inhoud? Nee, hooguit in wensende zin: mocht het maar eens gebeuren dat....

Kleed je je niet volgens de code, praat je gewoon Nederlands, zing je op een normaal tempo, dan val je buiten de boot en krijg je te horen "dat je het nog maar eens goed moet nakijken".
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten