Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

HHKtE
Berichten: 1453
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door HHKtE »

op DV 21 januari vindt de ingebruikname van het overgeplaatste en uitgebreide orgel plaats in het kerkgebouw aan de Vellerselaan
Aanvang 19.30 uur Meditatie door Ds J Roos
Organist Pieter Heykoop
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Bert Mulder »

Op zichzelf vind ik dat zo'n dienst om de materiele goederen van een kerk te vertonen iets spotachtends met de godsdienstoefening heeft...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Op zichzelf vind ik dat zo'n dienst om de materiele goederen van een kerk te vertonen iets spotachtends met de godsdienstoefening heeft...
Wie zegt er dan dat dit een dienst is om materiële goederen te vertonen, ermee te pronken - want dat bedoel je kennelijk?
Er zullen wel tonen klinken, denk ik. Zou niet best zijn als dat niet zo was. Maar ik verwacht een sobere bijeenkomst waarin het Woord centraal staat. Vast veel minder muziek en veel minder uitbundig dan toen:

10 Als nu de bouwlieden den grond van des HEEREN tempel leiden, zo stelden zij de priesteren, aangekleed zijnde, met trompetten, en de Levieten, Asafs zonen, met cimbalen, om den HEERE te loven, naar de instelling van David, den koning van Israël.

11 En zij zongen bij beurten, met den HEERE te loven en te danken, dat Hij goed is, dat Zijn weldadigheid tot in eeuwigheid is over Israël. En al het volk juichte met groot gejuich, als men den HEERE loofde over de grondlegging van het huis des HEEREN.
~~Soli Deo Gloria~~
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Genade door recht »

Ja Hendrikus, maar wel om de Heere te loven he, daar moet je niet overheen lezen. Als Bert bedoelt dat in dergelijke diensten het gevaar aanwezig is dat andere zaken dan de bediening van het Woord centraal staat, ben ik het daarin met hem eens. Gods knechten dienen goddelozen het wee aan te zeggen en de rechtvaardigen het wel. Ik zeg niet dat dat in de komende dienst niet gebeurt, maar het is in het verleden wel regelmatig gebeurd dat dat er bij in schoot.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

Genade door recht schreef:Ja Hendrikus, maar wel om de Heere te loven he, daar moet je niet overheen lezen. Als Bert bedoelt dat in dergelijke diensten het gevaar aanwezig is dat andere zaken dan de bediening van het Woord centraal staat, ben ik het daarin met hem eens. Gods knechten dienen goddelozen het wee aan te zeggen en de rechtvaardigen het wel. Ik zeg niet dat dat in de komende dienst niet gebeurt, maar het is in het verleden wel regelmatig gebeurd dat dat er bij in schoot.
Wie leest waar overheen?
Ik reageer op de suggestie dat in deze dienst het materiële centraal zal staan en dat daarmee gepronkt zal worden. Dat vind ik nogal voorbarig en in dit geval ook zeer onwaarschijnlijk.
Overigens zijn er uit de geschiedenis mooie preken bewaard gebleven die gehouden zijn bij de ingebruikneming van kerkorgels, vaak met Psalm 150 als thema natuurlijk. Naar de gelegenheid des tijds...
~~Soli Deo Gloria~~
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Genade door recht »

[quote="Wie leest waar overheen?
Ik reageer op de suggestie dat in deze dienst het materiële centraal zal staan en dat daarmee gepronkt zal worden. Dat vind ik nogal voorbarig en in dit geval ook zeer onwaarschijnlijk.
Overigens zijn er uit de geschiedenis mooie preken bewaard gebleven die gehouden zijn bij de ingebruikneming van kerkorgels, vaak met Psalm 150 als thema natuurlijk. Naar de gelegenheid des tijds...[/quote]


Ik was even bang dat jij ergens over heen leest, want door enkele zaken vet te maken lijkt het alsof je niet leest dat de instrumenten gebruikt moeten worden om God te loven. Als dat laatste niet oprecht gebeurt, levert het gebruik van die laatste instrumenten niet veel anders op dan een luidende schel en een klinkend metaal dat Gode niet behagen kan.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Bert Mulder »

HHKtE schreef:op DV 21 januari vindt de ingebruikname van het overgeplaatste en uitgebreide orgel plaats in het kerkgebouw aan de Vellerselaan
Aanvang 19.30 uur Meditatie door Ds J Roos
Organist Pieter Heykoop
Zal ik eens een nare vraag stellen:

Wat was er verkeerd met het oude urgel?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
HHKtE schreef:op DV 21 januari vindt de ingebruikname van het overgeplaatste en uitgebreide orgel plaats in het kerkgebouw aan de Vellerselaan
Aanvang 19.30 uur Meditatie door Ds J Roos
Organist Pieter Heykoop
Zal ik eens een nare vraag stellen:

Wat was er verkeerd met het oude urgel?
Niks. Dit is het oude urgel. Overgeplaatst naar de nieuwe kerk. En omdat die kerk vele malen groter is, is ook het urgel een beetje uitgebreid.
Dus, niet van die nare vragen stellen als je niet weet waar het over gaat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Hendrikus »

Genade door recht schreef:Ik was even bang dat jij ergens over heen leest, want door enkele zaken vet te maken lijkt het alsof je niet leest dat de instrumenten gebruikt moeten worden om God te loven. Als dat laatste niet oprecht gebeurt, levert het gebruik van die laatste instrumenten niet veel anders op dan een luidende schel en een klinkend metaal dat Gode niet behagen kan.
Jullie lezen dingen die er niet staan en trekken voorbarige conclusies, strooien met suggestieve opmerkingen.... Doe nou eens even rustig aan. :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:
HHKtE schreef:op DV 21 januari vindt de ingebruikname van het overgeplaatste en uitgebreide orgel plaats in het kerkgebouw aan de Vellerselaan
Aanvang 19.30 uur Meditatie door Ds J Roos
Organist Pieter Heykoop
Zal ik eens een nare vraag stellen:

Wat was er verkeerd met het oude urgel?
Niks. Dit is het oude urgel. Overgeplaatst naar de nieuwe kerk. En omdat die kerk vele malen groter is, is ook het urgel een beetje uitgebreid.
Dus, niet van die nare vragen stellen als je niet weet waar het over gaat.
Ok dan. Sorry als ik dingen gezegd heb die over de schreef gingen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Marnix »

hehe, ik heb er zelf niet zoveel moeite mee, maar als ze er dan gewoon zeggen: We hebben een nieuw orgel en we gaan er een mooi orgelconcert op weggeven, prima. Maar om daar nou een hele meditatie bij te gaan houden en zo vind ik weer wat overdreven. Maar ik ken de inhoud niet dus zal er niet over oordelen. Als het maar tot eer van God is.

Je zou de meditatie over Psalm 150 kunnen houden en dan bij al die instrumenten zeggen: Daar hebben we ook een register voor op het nieuwe orgel. Dit zijn de snaarinstrumenten (noot) en dit is de fluit (noot) etc :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:hehe, ik heb er zelf niet zoveel moeite mee, maar als ze er dan gewoon zeggen: We hebben een nieuw orgel en we gaan er een mooi orgelconcert op weggeven, prima. Maar om daar nou een hele meditatie bij te gaan houden en zo vind ik weer wat overdreven. Maar ik ken de inhoud niet dus zal er niet over oordelen. Als het maar tot eer van God is.

Je zou de meditatie over Psalm 150 kunnen houden en dan bij al die instrumenten zeggen: Daar hebben we ook een register voor op het nieuwe orgel. Dit zijn de snaarinstrumenten (noot) en dit is de fluit (noot) etc :)
En dit is de trommel (rekkedekkedeng op de pedalen) :nananere
Eiger
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:37
Locatie: Steffisburg(CH)

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Eiger »

prachtig, zulke problemen.....
Ik hoop, dat ze in Barneveld een goeie dienst mogen hebben en mogen genieten van de klanken van het orgel.
"Doe bij uw harp de psalmen hooren:
Uw juichtoon geev' den Heere dank!
Laat klinken, door uw tempelkoren,
Trompetten en bazuingeklank!
Dat 's Heeren huis van vreugde druische,
Voor onzen grooten Opperheer;
De zee met hare volheid bruise;
De gansche wereld geev' hem eer"
Gott führe uns freundlich durch diese Zeiten, aber vor allem führe er uns zu sich. (D. Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Marnix »

Ja maar..... Waarom hebben ze dan geen harp gekocht? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Orgel Geref Gem in Ned te Barneveld

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Ja maar..... Waarom hebben ze dan geen harp gekocht? ;)
Die zijn ook knap duur...

En dan kom je in de verleiding, alleen nog meer zo, om als je de kerk verlaat te zeggen: wat heeft Mevr. Harpspeler weer mooi gespeeld. (hetzelfde in mindere mate met het orgel, omdat men meestal niet zien kan wie achter het orgel zit.) Dit geldt nog meer, als je een meerpersonen orkest heb...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten