Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door DDD »

Op die manier heeft onze gemeente al vier jaar lang niet in de ambten kunnen voorzien, hoewel het aantal kerkenraadsleden al is teruggebracht.

Ik vind het een verkeerde gewoonte. Ik geloof niet dat ik het eerder heb meegemaakt, maar ik ben een beetje vergeetachtig. Als je voortdurend ongeschikte of niet beschikbare mensen kandidaat stelt, dan werkt dat niet. Het zorgt voor ergernis en vertrekkende leden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door refo »

Jantje schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef:Iemand die niet aftredend is, kan ook niet op het tweetal staan.
Een niet-aftredende diaken is op tweetal gesteld met de aftredende en herkiesbare ouderling.
Zo gaat dat dus ook écht overal... :bobo

Je schiet er niets mee op, want zo zorg je voor een vacature voor diaken. Ik begrijp daar dus echt niets van.
Diakenen zijn een soort ouderlingen in opleiding. Ze gaan op huisbezoek mee, wat niet deugt volgens het bevestigingsformulier, maar aldus leren ze het handwerk.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door DDD »

Aan welk deel van het bevestigingsformulier denk je?
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Henk J »

Komt bij ons in de HHK ook voor. Al onze ouderlingen zijn eerst diaken geweest, kan ook kerkorderlijk gezien, alleen de termijnen tellen dan gewoon door. En soms bedankt de diaken voor ouderling en blijft hij diaken. Tja, het is wel een uitholling van het ambt van diaken.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door JvW »

Henk J schreef:Komt bij ons in de HHK ook voor. Al onze ouderlingen zijn eerst diaken geweest, kan ook kerkorderlijk gezien, alleen de termijnen tellen dan gewoon door. En soms bedankt de diaken voor ouderling en blijft hij diaken. Tja, het is wel een uitholling van het ambt van diaken.
Bij ons is het zeker niet standaard, ik geloof zelfs dat we op dit moment niet eens een ouderling hebben die eerst diaken is geweest (zou het terug moeten zoeken).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Mistig »

JvW schreef:
Henk J schreef:Komt bij ons in de HHK ook voor. Al onze ouderlingen zijn eerst diaken geweest, kan ook kerkorderlijk gezien, alleen de termijnen tellen dan gewoon door. En soms bedankt de diaken voor ouderling en blijft hij diaken. Tja, het is wel een uitholling van het ambt van diaken.
Bij ons is het zeker niet standaard, ik geloof zelfs dat we op dit moment niet eens een ouderling hebben die eerst diaken is geweest (zou het terug moeten zoeken).
Bij ons gaat het volgens mij om 1 van onze 10/11 ouderlingen die eerst diaken is geweest. Dus ook dat is verwaarloosbaar. Vind het een vreemde gewoonte.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door HersteldHervormd »

Het is m.i. ook geen geestelijke ontwikkeling.
Ik denk ook dat het ambt als ouderling toch wel nog een stapje verder gaat als diaken.
Als ouderling behoor je toch echt tot de kern van de gemeente, dat is niet zomaar iets.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door alepha »

HersteldHervormd schreef:Het is m.i. ook geen geestelijke ontwikkeling.
Ik denk ook dat het ambt als ouderling toch wel nog een stapje verder gaat als diaken.
Als ouderling behoor je toch echt tot de kern van de gemeente, dat is niet zomaar iets.
Wat bedoel je met een stapje verder?
En hoort een diaken niet tot de kern van de gemeente dan?
Als ik dit lees: Wees getrouw in uw ambt, bewaar het geloofsgeheimenis in een zuiver hart, wees een voorbeeld voor de hele gemeente. Op deze wijze ontvangt u een goede ingang in de gemeente en veel vrijmoedigheid in het geloof in Christus Jezus en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere. is diaken zijn ook niet zomaar iets!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Geytenbeekje »

alepha schreef:
HersteldHervormd schreef:Het is m.i. ook geen geestelijke ontwikkeling.
Ik denk ook dat het ambt als ouderling toch wel nog een stapje verder gaat als diaken.
Als ouderling behoor je toch echt tot de kern van de gemeente, dat is niet zomaar iets.
Wat bedoel je met een stapje verder?
En hoort een diaken niet tot de kern van de gemeente dan?
Als ik dit lees: Wees getrouw in uw ambt, bewaar het geloofsgeheimenis in een zuiver hart, wees een voorbeeld voor de hele gemeente. Op deze wijze ontvangt u een goede ingang in de gemeente en veel vrijmoedigheid in het geloof in Christus Jezus en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere. is diaken zijn ook niet zomaar iets!
Bij sommige stemmingen mogen diakenen niet mee stemmen toch ?
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
alepha schreef:
HersteldHervormd schreef:Het is m.i. ook geen geestelijke ontwikkeling.
Ik denk ook dat het ambt als ouderling toch wel nog een stapje verder gaat als diaken.
Als ouderling behoor je toch echt tot de kern van de gemeente, dat is niet zomaar iets.
Wat bedoel je met een stapje verder?
En hoort een diaken niet tot de kern van de gemeente dan?
Als ik dit lees: Wees getrouw in uw ambt, bewaar het geloofsgeheimenis in een zuiver hart, wees een voorbeeld voor de hele gemeente. Op deze wijze ontvangt u een goede ingang in de gemeente en veel vrijmoedigheid in het geloof in Christus Jezus en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere. is diaken zijn ook niet zomaar iets!
Bij sommige stemmingen mogen diakenen niet mee stemmen toch ?
Vertel?
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Mannetje »

Bij het kiezen van de te lezen catechismusverklaring stemmen diakenen bij ons niet mee.

Andersom stemmen ouderlingen bij ons niet over de diaconale bedelingen.
-
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Bertiel »

wordt er in het "consistorie" ook gestemd?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef:wordt er in het "consistorie" ook gestemd?
Wat bedoel je hier precies mee?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:wordt er in het "consistorie" ook gestemd?
Uiteraard. Hoe dacht je dat anders de tweetallen tot stand komen? En welke catechismusverklaring er gelezen gaat worden. Enzovoorts.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambstdragers der gemeente.

Bericht door Bertiel »

het consistorie is toch een mix van ouderlingen en diakenen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie