Marnix schreef:Erasmiaan schreef:Marnix schreef:De Bijbel geeft die aanwijzingen volgens mij wel. Tucht binnen de gemeente, maar zelfbeproeving omdat je niet in de harten van mensen kan kijken. De verantwoordelijkheid wordt duidelijk bij de mensen zelf gelegd. De Bijbel is op dit punt glashelder.
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt,
29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.
30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven.
31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld.
32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld.
33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.
Mooi he, dat wijzen op de zelfbeproeving in vers 27, 28, 29 en vers 31. En dan het slot in vers 33, geen oproep tot een minder ruime viering, het alleen nog maar binnen de gemeente doen ofzo. Wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.
In Hoofdstuk 5 zegt Paulus hier trouwens ook nog wel wat over:
9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’
- Tucht in de gemeente
- Mensen die buiten zijn moeten we niet over oordelen, dat doet God.
Bedoel je dit soms? Dan moet je me nog eens duidelijk uitleggen waar hier staat dat we mensen van een andere gemeente zonder meer toe mogen laten tot het HEILIG avondmaal des HEEREN. En om je voor te zijn: 1 Korinthe 11 vers 34 ziet op de kwalijke praktijken die er in Korinthe waren, dat de rijkere gemeenteleden de armen niet aan dezelfde tafel wilden ontvangen. En lees het ook nog eens in de Statenvertaling. Dan zie je helemaal dat je conclusies ongerechtvaardigd zijn.
Overigens wil ik je vragen om in het vervolg de Statenvertaling aan te halen. De vertaling die je nu gebruikt mag eigenlijk de naam vertaling niet dragen, maar dat is een ander onderwerp.
Tja, het is inderdaad wat lastig om zo naar nu te vertalen. Je had in die tijd ook niet allerlei verschillende kerkverbanden dus logisch dat er niet zwart op wit staat dat mensen van andere kerkverbanden ook aan het avondmaal aan mogen gaan. Maar omdat er toen maar 1 kerk kan je niet stellen dat interkerkelijke zaken per definitie fout zijn omdat ze niet in de Bijbel staan. Wij hebben zelf de verdeeldheid geschapen. De Bijbel heeft het over 1 kerk en artikel 28 van de NGB ook. En dus moeten we niet op basis van de Bijbel verdeeldheid in stand houden die we eerst zelf hebben gemaakt en de Bijbel proberen te laten passen in ons straatje dat we eerst zelf flink hebben afgebakend. We moeten gewoon naar de volgende zaken kijken:
- Van wie is het avondmaal? Van het kerkverband of van Christus.
- Waarom heeft Hij het avondmaal ingesteld? Tot zijn gedachtenis.
- Voor wie heeft Jezus het avondmaal ingesteld? Voor allen die zich door zijn offer verlost weten.
Als Hij de gastheer is laten we Hem ook nodigen. Als Hij gastheer is aan tafel is de tafel niet alleen voor Gergemmers, vrijgemaakten, hervormden of wie dan ook. Daarmee doe ik overigens niets af aan de tucht, die moet en mag in de gemeente bediend worden, maar waar die controle er niet kan zijn geeft de Bijbel duidelijk de lijn van zelfbeproeving. Wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt.
Als het avondmaal echt HEILIG is voor ons proberen we te voorkomen dat er mensen niet aan mogen gaan, die Christus wel nodigt.
Nog eenmaal (ik houd niet van spelletjes wie het langst een tegenantwoord heeft):
- Het gaat me niet om mensen uit een ander kerkverband in eerste instantie maar om mensen uit een andere gemeente (dat kan ook uit een ander kerkverband zijn) die geen lid zijn in die autonome plaatselijke gemeente;
- Als er over deze personen verder niets bekend is dienen ze afgehouden te worden, dit is in overeenstemming met de Dordtse Kerkorde en dient om de tucht eerlijk uit te oefenen en het avondmaal heilig te houden;
- Indien er op enige manier door de thuisgemeente van de gast iets is medegedeeld over leer en leven van degene die wenst deel te nemen aan de avondmaalsviering aan de kerkenraad die opzicht dient te houden over de heiligheid van 's Heeren tafel (en daarin worden tuchtwaardige zaken benoemd) dan kan er toegang zijn tot het avondmaal;
- Deze lijn heeft oude papieren en lees ik bijvoorbeeld ook in het door Helma geplaatste PDF'je;
- Deze lijn is gegrond op de Bijbel zoals eerder door Tiberius verwoordt en ligt verankerd in de taak van de ambtsdragers;
- Als deze lijn tegen de Bijbel zou zijn, zou hij aangepast moeten worden, daarvoor heb ik nog geen enkel argument gezien;
- Een beroep op verhindering om tot Christus ('avondmaal) te komen is ongegrond. Het avondmaal is voor de gemeente, voor leden. Dat is een gast duidelijk niet.