Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Juist ik ben zo bang voor het oordelen door mensen....
En terecht!

Wat is er al niet een schade aangericht door dat geoordeel van mensen. Vreselijk!! Ik ken ze van nabij, mensen die de kerk de rug toe hebben gekeerd "dankzij" kerkenraadsleden die zich een oordeel aanmatigden.

En daarom ben ik ook mordicus tegen die levenslange ambtsdragers. De praktijk leert dat het juist die veteranen zijn, die ambtsdragers die al dertig, veertig jaar in de kerkenraad zitten, die zich een houding aanmeten alsof ze met goddelijk gezag kunnen oordelen.
Bewáár me...
En dat is al weer een oordeel op zichzelf.

Maar gelukkig hebben wij niet van die levenslange ambtsdragers (behalve predikanten dan). We moeten in elk geval 1 jaar opstappen na elke 3 jaar...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:De Bijbel geeft die aanwijzingen volgens mij wel. Tucht binnen de gemeente, maar zelfbeproeving omdat je niet in de harten van mensen kan kijken. De verantwoordelijkheid wordt duidelijk bij de mensen zelf gelegd. De Bijbel is op dit punt glashelder.

27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt,
29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.
30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven.
31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld.
32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld.
33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

Mooi he, dat wijzen op de zelfbeproeving in vers 27, 28, 29 en vers 31. En dan het slot in vers 33, geen oproep tot een minder ruime viering, het alleen nog maar binnen de gemeente doen ofzo. Wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

In Hoofdstuk 5 zegt Paulus hier trouwens ook nog wel wat over:

9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

- Tucht in de gemeente
- Mensen die buiten zijn moeten we niet over oordelen, dat doet God.
Bedoel je dit soms? Dan moet je me nog eens duidelijk uitleggen waar hier staat dat we mensen van een andere gemeente zonder meer toe mogen laten tot het HEILIG avondmaal des HEEREN. En om je voor te zijn: 1 Korinthe 11 vers 34 ziet op de kwalijke praktijken die er in Korinthe waren, dat de rijkere gemeenteleden de armen niet aan dezelfde tafel wilden ontvangen. En lees het ook nog eens in de Statenvertaling. Dan zie je helemaal dat je conclusies ongerechtvaardigd zijn.

Overigens wil ik je vragen om in het vervolg de Statenvertaling aan te halen. De vertaling die je nu gebruikt mag eigenlijk de naam vertaling niet dragen, maar dat is een ander onderwerp.
Tja, het is inderdaad wat lastig om zo naar nu te vertalen. Je had in die tijd ook niet allerlei verschillende kerkverbanden dus logisch dat er niet zwart op wit staat dat mensen van andere kerkverbanden ook aan het avondmaal aan mogen gaan. Maar omdat er toen maar 1 kerk kan je niet stellen dat interkerkelijke zaken per definitie fout zijn omdat ze niet in de Bijbel staan. Wij hebben zelf de verdeeldheid geschapen. De Bijbel heeft het over 1 kerk en artikel 28 van de NGB ook. En dus moeten we niet op basis van de Bijbel verdeeldheid in stand houden die we eerst zelf hebben gemaakt en de Bijbel proberen te laten passen in ons straatje dat we eerst zelf flink hebben afgebakend. We moeten gewoon naar de volgende zaken kijken:

- Van wie is het avondmaal? Van het kerkverband of van Christus.
- Waarom heeft Hij het avondmaal ingesteld? Tot zijn gedachtenis.
- Voor wie heeft Jezus het avondmaal ingesteld? Voor allen die zich door zijn offer verlost weten.

Als Hij de gastheer is laten we Hem ook nodigen. Als Hij gastheer is aan tafel is de tafel niet alleen voor Gergemmers, vrijgemaakten, hervormden of wie dan ook. Daarmee doe ik overigens niets af aan de tucht, die moet en mag in de gemeente bediend worden, maar waar die controle er niet kan zijn geeft de Bijbel duidelijk de lijn van zelfbeproeving. Wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt.

Als het avondmaal echt HEILIG is voor ons proberen we te voorkomen dat er mensen niet aan mogen gaan, die Christus wel nodigt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:Zo gemakkelijk kom je er niet vanaf. Ik heb namelijk al jouw bijdragen gelezen in dit topic. Je mag jezelf voor de gek houden maar mij niet.
Een beetje minder op de persoon spelen, aub.

Wat mijn bijdragen betreft over de avondmaalsgang van vreemdelingen, denk ik niet dat je NGB art 28 hoeft te gebruiken.

Wat ik steeds naar voren haal, is de regering van de kerk die op grond van Gods Woord in handen van de ambtsdragers is gelegd (ik neem aan, dat je daarvoor de teksten zelf wel kan vinden).
Zij (de ambtsdragers) hebben opzicht over de kudde, ze moeten waken voor hun zielen en oppassen dat er geen wolven in de kudde insluipen (Hand. 20:28, Efeze 4, 1 Petrus 5). Ze worden ook geroepen om de sacramenten heilig te houden, dat wil zeggen: alleen gebruikt door gelovigen.
De tafelwacht is bedoeld om mensen die in openbare zonden leven (zoals opgesomd in het avondmaalsformulier) te weren. Deze opsomming is gebaseerd op (ik dacht) 1 Petrus 2.

In de praktijk is het zo (dat heb ik ook ergens getypt), dat onbekende mensen niet geweerd worden. Althans: eenmalig, daarna wordt onderzoek gedaan en zijn ze niet meer onbekend.
Precies. Dat is een goede zaak. De sacramenten heilig houden houdt in dat je probeert ongelovigen te weigeren. En gelovigen juist niet te weigeren. Die twee moeten wel in een goede verhouding tot elkaar staan. En daarvoor is er naast tucht ook zelfbeproeving... en denk ik dat het goed zou zijn om de procedure daarvoor iets aan te passen. Bij de zelfbeproeving ligt de verantwoordelijk bij degene die aangaat, tenzij de kerkenraad iemand toelaat die openlijk in zonde leeft, wat je bij gasten niet kan weten. Wijzen op de zelfbeproeving en het laten ondertekenen of uitspreken van een geloofsbelijdenis lijkt me dan voldoende. Dan voorkom je wat nu het geval is: Dat waar het doel is om zondaars te weren, er velen niet aan kunnen gaan terwijl ze wel genodigd worden. Preventief weigeren en daarmee naast de kwaden ook de goeden de toegang tot de tafel ontzeggen is geen optie, als we Hem gastheer van het avondmaal laten zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:De Bijbel geeft die aanwijzingen volgens mij wel. Tucht binnen de gemeente, maar zelfbeproeving omdat je niet in de harten van mensen kan kijken. De verantwoordelijkheid wordt duidelijk bij de mensen zelf gelegd. De Bijbel is op dit punt glashelder.

27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt,
29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.
30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven.
31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld.
32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld.
33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

Mooi he, dat wijzen op de zelfbeproeving in vers 27, 28, 29 en vers 31. En dan het slot in vers 33, geen oproep tot een minder ruime viering, het alleen nog maar binnen de gemeente doen ofzo. Wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.

In Hoofdstuk 5 zegt Paulus hier trouwens ook nog wel wat over:

9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

- Tucht in de gemeente
- Mensen die buiten zijn moeten we niet over oordelen, dat doet God.
Bedoel je dit soms? Dan moet je me nog eens duidelijk uitleggen waar hier staat dat we mensen van een andere gemeente zonder meer toe mogen laten tot het HEILIG avondmaal des HEEREN. En om je voor te zijn: 1 Korinthe 11 vers 34 ziet op de kwalijke praktijken die er in Korinthe waren, dat de rijkere gemeenteleden de armen niet aan dezelfde tafel wilden ontvangen. En lees het ook nog eens in de Statenvertaling. Dan zie je helemaal dat je conclusies ongerechtvaardigd zijn.

Overigens wil ik je vragen om in het vervolg de Statenvertaling aan te halen. De vertaling die je nu gebruikt mag eigenlijk de naam vertaling niet dragen, maar dat is een ander onderwerp.
Tja, het is inderdaad wat lastig om zo naar nu te vertalen. Je had in die tijd ook niet allerlei verschillende kerkverbanden dus logisch dat er niet zwart op wit staat dat mensen van andere kerkverbanden ook aan het avondmaal aan mogen gaan. Maar omdat er toen maar 1 kerk kan je niet stellen dat interkerkelijke zaken per definitie fout zijn omdat ze niet in de Bijbel staan. Wij hebben zelf de verdeeldheid geschapen. De Bijbel heeft het over 1 kerk en artikel 28 van de NGB ook. En dus moeten we niet op basis van de Bijbel verdeeldheid in stand houden die we eerst zelf hebben gemaakt en de Bijbel proberen te laten passen in ons straatje dat we eerst zelf flink hebben afgebakend. We moeten gewoon naar de volgende zaken kijken:

- Van wie is het avondmaal? Van het kerkverband of van Christus.
- Waarom heeft Hij het avondmaal ingesteld? Tot zijn gedachtenis.
- Voor wie heeft Jezus het avondmaal ingesteld? Voor allen die zich door zijn offer verlost weten.

Als Hij de gastheer is laten we Hem ook nodigen. Als Hij gastheer is aan tafel is de tafel niet alleen voor Gergemmers, vrijgemaakten, hervormden of wie dan ook. Daarmee doe ik overigens niets af aan de tucht, die moet en mag in de gemeente bediend worden, maar waar die controle er niet kan zijn geeft de Bijbel duidelijk de lijn van zelfbeproeving. Wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt.

Als het avondmaal echt HEILIG is voor ons proberen we te voorkomen dat er mensen niet aan mogen gaan, die Christus wel nodigt.
Nog eenmaal (ik houd niet van spelletjes wie het langst een tegenantwoord heeft):

- Het gaat me niet om mensen uit een ander kerkverband in eerste instantie maar om mensen uit een andere gemeente (dat kan ook uit een ander kerkverband zijn) die geen lid zijn in die autonome plaatselijke gemeente;
- Als er over deze personen verder niets bekend is dienen ze afgehouden te worden, dit is in overeenstemming met de Dordtse Kerkorde en dient om de tucht eerlijk uit te oefenen en het avondmaal heilig te houden;
- Indien er op enige manier door de thuisgemeente van de gast iets is medegedeeld over leer en leven van degene die wenst deel te nemen aan de avondmaalsviering aan de kerkenraad die opzicht dient te houden over de heiligheid van 's Heeren tafel (en daarin worden tuchtwaardige zaken benoemd) dan kan er toegang zijn tot het avondmaal;
- Deze lijn heeft oude papieren en lees ik bijvoorbeeld ook in het door Helma geplaatste PDF'je;
- Deze lijn is gegrond op de Bijbel zoals eerder door Tiberius verwoordt en ligt verankerd in de taak van de ambtsdragers;
- Als deze lijn tegen de Bijbel zou zijn, zou hij aangepast moeten worden, daarvoor heb ik nog geen enkel argument gezien;
- Een beroep op verhindering om tot Christus ('avondmaal) te komen is ongegrond. Het avondmaal is voor de gemeente, voor leden. Dat is een gast duidelijk niet.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef: - Als deze lijn tegen de Bijbel zou zijn, zou hij aangepast moeten worden, daarvoor heb ik nog geen enkel argument gezien;
In het door Helma geplaatste artikel gaf Ds. K. de Vries enkele argumenten.
- Een beroep op verhindering om tot Christus ('avondmaal) te komen is ongegrond. Het avondmaal is voor de gemeente, voor leden. Dat is een gast duidelijk niet.
Gaat het erom of iemand lid is van de plaatselijke gemeente of lid is van de gemeente van Christus? Met ds. De Vries vind ik dat het laatste het meest belangrijk is.

We verschillen dus van mening. Is dat erg? Mijns inziens niet. Ook als christenen moeten we elkaar een bepaalde vrijheid gunnen om zaken anders in te vullen. Neemt niet weg dat een gedachtenwisseling natuurlijk altijd heel vruchtbaar kan zijn.
Laatst gewijzigd door cosmo op 04 feb 2009, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Erasmiaan schreef: - Als deze lijn tegen de Bijbel zou zijn, zou hij aangepast moeten worden, daarvoor heb ik nog geen enkel argument gezien;
In het door Helma geplaatste artikel gaf Ds. K. de Vries enkele argumenten.
- Een beroep op verhindering om tot Christus ('avondmaal) te komen is ongegrond. Het avondmaal is voor de gemeente, voor leden. Dat is een gast duidelijk niet.
Gaat het erom of iemand lid is van de plaatselijke gemeente of lid is van de gemeente van Christus? Met ds. De Vries vind ik dat het laatste het meest belangrijk is.
Niet mee eens, want dat kunnen wij niet beoordelen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Marnix »

We blijven het oneens, vooral op dat laatste punt wat je noemt. Het avondmaal is er voor de gemeente. Christus is gastheer en het avondmaal is er voor allen die zich door zijn lichaam en bloed verlost weten. Dat bepaalt de rest van mijn visie ook en dus ook de onderlinge verschillen die we op dit punt hebben. Vroeger, in de tijd van die oude papieren, was het onderscheid tussen ware en valse kerk nog vrij duidelijk. Tegenwoordig helaas niet meer. Dus zomaar zeggen: Zo ging het toen dus zo moet het nu ook gaan is iets te kort door de bocht.

Maar laten we inderdaad niet eindeloos onze standpunten blijven herhalen, goed punt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:
Erasmiaan schreef: - Als deze lijn tegen de Bijbel zou zijn, zou hij aangepast moeten worden, daarvoor heb ik nog geen enkel argument gezien;
In het door Helma geplaatste artikel gaf Ds. K. de Vries enkele argumenten.
- Een beroep op verhindering om tot Christus ('avondmaal) te komen is ongegrond. Het avondmaal is voor de gemeente, voor leden. Dat is een gast duidelijk niet.
Gaat het erom of iemand lid is van de plaatselijke gemeente of lid is van de gemeente van Christus? Met ds. De Vries vind ik dat het laatste het meest belangrijk is.
Niet mee eens, want dat kunnen wij niet beoordelen.
Nou, dan schaffen we het hele instituut (want dat is het blijkbaar geworden) Heilig Avondmaal maar af.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Juist ik ben zo bang voor het oordelen door mensen....
En terecht!

Wat is er al niet een schade aangericht door dat geoordeel van mensen. Vreselijk!! Ik ken ze van nabij, mensen die de kerk de rug toe hebben gekeerd "dankzij" kerkenraadsleden die zich een oordeel aanmatigden.

En daarom ben ik ook mordicus tegen die levenslange ambtsdragers. De praktijk leert dat het juist die veteranen zijn, die ambtsdragers die al dertig, veertig jaar in de kerkenraad zitten, die zich een houding aanmeten alsof ze met goddelijk gezag kunnen oordelen.
Bewáár me...
En dat is al weer een oordeel op zichzelf.

Maar gelukkig hebben wij niet van die levenslange ambtsdragers (behalve predikanten dan). We moeten in elk geval 1 jaar opstappen na elke 3 jaar...
Ik denk ook dat Hendrikus tegen levenslange predikanten is (het argument blijft immers hetzelfde).

Enne, ik ken geen kerk waar ouderlingen en diakenen niet (volgens de DKO) elke vier jaar aftreden.
Overigens houd ik in deze niet zo van praktijkvoorbeelden: dat is jouw ervaring. Een ander kan heel andere ervaringen hebben (en als een ouderling de haper aanwijst is het natuurlijk flauw om te zeggen dat dat komt doordat hij al zo lang zit en vastgeroest is, tenminste dat er zoiets is voorgevallen maak ik op uit je woorden).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Maar laten we inderdaad niet eindeloos onze standpunten blijven herhalen, goed punt.
Inderdaad.
Verder on-topic over het ter kerke gaan op vakantie, aub.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Niet mee eens, want dat kunnen wij niet beoordelen.
De een zal zeggen dat mensen moeten worden geweerd omdat zij niet bekend zij bij de kerkenraad, de ander vertrouwt erop dat de voorwaardelijke roeping om aan het Avondmaal aan te gaan voldoende is om mensen zelf te laten oordelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Tiberius »

On-topic verder.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door speranza »

De vraag was "Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar"
Hebben mensen die onder de genade zijn plichten?
Nee. Het zijn liefdediensten waartoe de Schrift oproept.
Een ander verplichten omdat het naar de regel van de Schrift is, is de verkeerde gedachte. Dat is heiligingsdrijven.
De Schrift spreekt van elkaar opscherpen. De Bijbel roept mensen op tot gehoorzaamheid uit liefde. Niet uit wetticisme.
De vrucht van gehoor geven die hierop volgt is vrucht van de Heilige Geest.
Als het als een plicht wordt gedreven is het de wet voor het evangelie stellen. Dat is met het werkverbond de gemeente en haar onderlinge samenkomsten ordenen. Dat houdt geen stand.

Over kerk of zelf lezen heb ik geen specifieke mening. Beide lijken me Bijbels gezien mogelijk.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Tiberius »

De postings over de vraag of wij van nature kunnen liefhebben heb ik naar een ander topic gesplitst, zodat we hier on-topic verder kunnen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:De postings over de vraag of wij van nature kunnen liefhebben heb ik naar een ander topic gesplitst, zodat we hier on-topic verder kunnen.
Om helemaal on-topic te geraken, geachte Tiberius, zul je heel wat meer af moeten splitsen...

Bijvoorbeeld de discussie rondom des Heeren Heilig Avondmaal....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie